Köpa en budget dator, hjälp/tips

Medlem
Köpa en budget dator, hjälp/tips

Halloj FZ!

Tänkte be er lite om hjälp. Jag känner mig i relativt stort behov utav en ny dator men är väldigt osäker på vad jag ska köpa för är väldigt oteknisk när det kommer till datorer.

Jag har aldrig varit en person med jättemycket pengar i mitt liv. Vi köpte alltid konsoler som var begagnade och hade alltid en dator som låg några år bakåt. Men just det är aldrig något som stört mig. Har aldrig känt något direkt behov av att allt ska vara nytt och maxat med 60+fps etc. Lyckades hitta en PS4a för 1 lax för 3 år sen och det var ett av de bättre köpen jag gjort och lirar rätt så ofta på min PS4a.

Ville bara ge lite bakgrund hära för blev fan shamead av min polare för att jag ville hitta en dator för 7-8k. "Under all kritik, måste kosta MINST 15k för att det ska vara värt". Han är en sån som har extremt svårt att förstå att alla människor behöver inte ha det bästa. Min dator just nu är mer än 5 år gammal och tom när jag fick den var det endast grafik kortet som var nytt. Den klarar ändå av Witcher 3 pch Dark Souls 3 på nästan max. Den pallar RE8 också stabilt på låg/medium. Mitt modade FO4 klarar den också på nästan max dock så blir det ganska ofta FPS drop.

Om min skitdator som jag har nu pallar med det jag skrivit ovanför känner jag att jag måste fan kunna hitta en budget som kan klara av det dubbla utan att behöva lägga fan 15k!

Kan ni ge lite tips här? Meningen är inte att det ska vara en super gaming dator utan det ska bara vara en ny dator som kanske kan spela det mesta men nyare spel kommer ligga mellan medium/high nivån. Ligger allt stabilt på runt 30fps är jag nöjd för jag är extremt van vi det.

Lirar väldigt ofta om spel så en ny dator skulle göra att de lite äldre spelen. Typ Witcher 3 och Dark Souls 3 skulle flyta på mycket bättre.

Skulle jag kunna lira Fallout 4 maxat skulle jag vara rått så nöjd. Ville lira FO4 men min dator lider av långa loading screens och grova FPS drops när jag går in i staden. Har runt 200 mods installerade

Går det att hitta en OK dator för runt 7-8k? Uppskattar all hjälp och tips.

Medlem

Vad för CPU och GPU sitter i din dator nu? (så man vet var man ska utgå ifrån)
Ska du bygga själv eller köpa färdig? Nytt eller begagnat?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Du kan få tag på en dator för 7-8k som klarar av Fallout 4 galant och nya spel rätt bra, så länge det är en normal människa som satt priset och ingen överprisad blocketdator. Dock blir det svårt att bygga en sprillans ny dator för 7-8k som klarar det i dagens läge.

Medlem

Man skulle som ovan skrev gärna vilja veta vad du har.
Men vill man hålla budgeten låg så bygg en dator med en i5 10400F eller den nyare i5 11400F som är väldigt mycket processor för pengarna. Det som drar iväg prismässigt är alltid grafikkortet.
Försök leta nått RTX3060 ELLER Radeon 6600xt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av korvmos:

Vad för CPU och GPU sitter i din dator nu? (så man vet var man ska utgå ifrån)
Ska du bygga själv eller köpa färdig? Nytt eller begagnat?

Pinsamt nog har jag noll koll. Jag vet liksom inte ens vad GPU är. Har alltid förlitat mig på andra för att hjälpa mig med sånt här men har ingen bra kontakt med de mer tekniska vänner jag hade förut...

Tror allt det där är gammalt, datorn var rätt så gammal redan för några år sedan. Det nyaste som sitter i datorn är grafik kortet men det är också några år gammalt.

Ville helst skaffa helt nytt. Kanske går att spara vissa delar i datorn, ingen aning. Eftersom jag är så oteknisk med dator hårdvara så är jag osäker på om jag vill bygga själv. Har ingen som kan hjälpa mig nu. De flesta vänner jag har använder knappt datorer. Jag har hört att det är väldigt enkelt men varenda person som sagt det till mig har koll på vad alla delar gör. För någon som har 0 koll är det verkligen så enkelt?

Därför jag tänkte köpa en färdig. Känner sig nästan handikappad eftersom jag är så dålig på sånt här. Men varken jag eller min umgängeskrets har koll på datorer utan det har alltid varit konsol. Aldrig haft intresse för att sitta och mecka och sånt.

Jag har som sagt noll koll, allt det här tekniska är anledningen till varför jag alltid föredragit konsol. Min förra dator satte en kompis ihop åt mig för många år sedan. Känner mig rätt så jäkla lost alltså hehe...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man skulle som ovan skrev gärna vilja veta vad du har.
Men vill man hålla budgeten låg så bygg en dator med en i5 10400F eller den nyare i5 11400F som är väldigt mycket processor för pengarna. Det som drar iväg prismässigt är alltid grafikkortet.
Försök leta nått RTX3060 ELLER Radeon 6600xt

Hej! Finns det någonstans på min dator där jag kan gå in kolla vad som finns i den? Så kan jag länka det här. Alltså jag är pinsamt dålig på datorer, känns som de flesta i min ålder (26 år) är skitduktiga men min umgängeskrets och min familj har aldrig haft datorintresse utan det har alltid varit konsol när det gäller gaming därför har jag själv heller inte fastnat för det.

Räcker det med att köpa nytt kort och processor och bara stoppa in i min nuvarande dator?

Medlem

Ofta kräver ny processor nytt moderkort. Om din dator har några år på nacken kan det även krävas nya RAM-minnen oxå. Sen får du se till att ditt nätagg(PSU) klarar att leverera det ditt nya grafikkort vill ha.

EDIT: Om du högerklickar på startknappen och sedan klickar på system borde du se vilken processor du har och då kan vi lista ut vad du har för RAM osv.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Hej! Finns det någonstans på min dator där jag kan gå in kolla vad som finns i den?

Tryck WinKnappen (knappen med Windows ikonen) + R och skriv dxdiag och klicka OK.

Under System fliken står vilken Processor (CPU) och hur mycket ram (Minne) du har.
Under Bildskärms fliken står vilket Grafikkort (GPU) du har och hur mycket grafikminne kortet har, m.m.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Frisell:

Ofta kräver ny processor nytt moderkort. Om din dator har några år på nacken kan det även krävas nya RAM-minnen oxå. Sen får du se till att ditt nätagg(PSU) klarar att leverera det ditt nya grafikkort vill ha.

EDIT: Om du högerklickar på startknappen och sedan klickar på system borde du se vilken processor du har och då kan vi lista ut vad du har för RAM osv.

Ok tack! Ska kolla det när jag kommer hem och uppdatera här. Tror dock allt är gammalt så skulle helst vilja köpa en helt ny men återkommer senare!

Medlem

Om du högerklickar på skrivbordet och går till egenskaper och klickar dig fram till enhetshanteraren så kan du se alla nuvarande komponenter du har.

Jag är själv lite intresserad av ett bra svar på din fråga, har tänkt i liknande banor tidigare. Men det känns som att gamla komponenter fasas ut snabbt till förmån för fullprisade nya om man inte vill köpa begagnat då.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Om du högerklickar på skrivbordet och går till egenskaper och klickar dig fram till enhetshanteraren så kan du se alla nuvarande komponenter du har.

Jag är själv lite intresserad av ett bra svar på din fråga, har tänkt i liknande banor tidigare. Men det känns som att gamla komponenter fasas ut snabbt till förmån för fullprisade nya om man inte vill köpa begagnat då.

Därför jag helst vill köpa en ny dator. Jag bryr mig inte riktigt om datorn inte kommer kunna köra spel som släpps om 2-3 år utan jag vill mest kunna lira spelen som jag redan har fast mer stabilt :P. Men för mig personligen, spelar ingen roll hur bra datorn är. Så är det inte värt att lägga 15k på en.

Älskar konsol just för att det känns som att det ska vara så jäkla svårt och dyrt att skaffa sig en ok dator om man är oteknisk. Men börjar bli lite trött på datorn jag har just nu när den har lite svårt att lira Fallout 4 liksom :/

Avstängd

Starta en tråd under köpråd på Sweclockers.

Medlem
Skrivet av Levi:

Starta en tråd under köpråd på Sweclockers.

Det hade jag inte tänkt på, tack för tipset!

Medlem

Denna var det bästa jag kunde få fram, dock 8500kr så strax över sin budget men med den klara du alla spel bra 😊
Länk dator på Inet


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Ook
Bibliotekarie (UU)

@Fiigaro Alternativ till en fysisk dator är annars att testa att streama spel med exempelvis Stadia eller GeForce now. Streaming är faktiskt ett förhållandevis billigare alternativ än att köpa en helt ny dator.

Om ditt behov är att spela stora singelplayerspel så kan streaming vara ett vettigt alternativ. Streaming täcker dock inte behov för multiplayerspel, MOBA, strategispel och för dokument/-videoredigering som man kan tänkas vara i behov av.

Medlem
Skrivet av Ook:

@Fiigaro Alternativ till en fysisk dator är annars att testa att streama spel med exempelvis Stadia eller GeForce now. Streaming är faktiskt ett förhållandevis billigare alternativ än att köpa en helt ny dator.

Om ditt behov är att spela stora singelplayerspel så kan streaming vara ett vettigt alternativ. Streaming täcker dock inte behov för multiplayerspel, MOBA, strategispel och för dokument/-videoredigering som man kan tänkas vara i behov av.

Hej har testat att streama Cyberpunk och det funkade bättre än förväntat men det går inte att modda. Hela poängen för mig att spela PC istället för konsol är just pga modding.

Medlem

Såg att Elgiganten hade utförsäljning på en bra burk:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
Enda nackdelen är väl PSU'n på 350w om man vill uppgradera grafikkort i framtiden

Intel Core i5 11400
GeForce GTX 1660 Super
16gb ram 2933mhz
512gb SSD

1
Skriv svar