Robot
F1 2021

Det skedde ett allvarligt tillbud vid årets F1-premiär: den krockade med undertecknads semester. Men nu är F1 2021 provkört, nyheterna testade och betyget satt.

#f1-2021


Gnällkuk

Har du frågat dem varför de gjort sig av med de klassiska bilarna? Misstänker att det är för att spara pengar på licenser.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelet är skitbra, flera förbättringar från F1 2020, men kan ändå inte uppskatta det lika mycket. Trots över en månad sen release så funkar t ex inte voice commands (till PS5), finns fortfarande en störig återkommande ljudbugg, lite andra buggar som du även nämner, riktigt trög ai under seriekrockar (uppskattar det ändå mer än förra året till PS4 där i princip inga kollisioner ägde rum) och Braking Point en rejäl besvikelse. De flesta grejer kommer säkert patchas men fram till dess har jag svårt att njuta av det, trots att spelet ändå är så pass förbättrat, älskade verkligen 2020.

Avstängd

Jag har bara testat något äldre F1 som fanns på PS now. Tycker spelen är alldeles för svåra men det ska väl kanske vara så.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Priset motsvarar inte nyheterna i spelet jämfört med 2020. Trotts allt inte många nyheter, snarare värre än f1 2020 då det är så sjukt mycket buggar och konstiga grejer. Massa massa saker som kunde förbättrats mot 2020 som ej gjorts. Skulle nog vilja ge det 2/5 om man jämför med vad det borde vart gentemot föregångaren. Om man inte är f1 nörd skulle jag verkligen rekommendera att vänta tills det blir nedsatt pris om man redan har 2020. Sure, Den enda egentligen nya är story mode delen.


signatur

The King is Back

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Har du frågat dem varför de gjort sig av med de klassiska bilarna? Misstänker att det är för att spara pengar på licenser.

Nej. Jag chattade med dem i juni, men då var detta inte känt.

Skrivet av laban005:

... och Braking Point en rejäl besvikelse.

Vad är det du inte gillar? Jag tycker som sagt storyn var blek och förprogrammerad, men själva uppgiftern gillar jag - ett skönt avbrott från racinghelgsrutinen.

Skrivet av breahl:

Jag har bara testat något äldre F1 som fanns på PS now. Tycker spelen är alldeles för svåra men det ska väl kanske vara så.

De kan ju göras enkla körmässigt, och AI:n kan fås att köra "långsamt". Men det är fortfarande F1: jämfört med andra bilsporter bromsar man senare och tar kurvorna i högre fart. Man lär sig när man kör.

Skrivet av FortuN:

Priset motsvarar inte nyheterna i spelet jämfört med 2020. Trotts allt inte många nyheter, snarare värre än f1 2020 då det är så sjukt mycket buggar och konstiga grejer. Massa massa saker som kunde förbättrats mot 2020 som ej gjorts. Skulle nog vilja ge det 2/5 om man jämför med vad det borde vart gentemot föregångaren. Om man inte är f1 nörd skulle jag verkligen rekommendera att vänta tills det blir nedsatt pris om man redan har 2020. Sure, Den enda egentligen nya är story mode delen.

Det argumentet kan man med fog lägga fram för varje årligt sportspel. Finns få skäl att köpa dem årligen om man inte är såld på sporten/serien, för det går ju inte att förändra hur mycket som helst. Första tiden jag körde detta var jag inne på 3 i betyg, pga buggar och att allt kändes så lika. Men jag gillar Braking Point och co-op-karriären, och körningen känns riktigt jäkla bra och det finns mycket att göra (även om allt itne är nytt), så det landade i 4 till slut. 2 skulle jag säga är alldeles för lågt: det är inte ett dåligt spel.


signatur
Medlem

Spelar F1 2020 på PS5 med handkontroll, börjat med formula 2 (intro), tycker mot AI:n gör noll misstag på level 70 (hard), jag kan göra en lätt touch på en bil får varning, medans dom kör felfritt hela tiden både mot min bil men även inbördes mot varandra. inga krascher alls på någon tävling, denna detaljen gör spelet rätt tråkigt.

Medlem
Skrivet av laban005:

Spelet är skitbra, flera förbättringar från F1 2020, men kan ändå inte uppskatta det lika mycket. Trots över en månad sen release så funkar t ex inte voice commands (till PS5), finns fortfarande en störig återkommande ljudbugg, lite andra buggar som du även nämner, riktigt trög ai under seriekrockar (uppskattar det ändå mer än förra året till PS4 där i princip inga kollisioner ägde rum) och Braking Point en rejäl besvikelse. De flesta grejer kommer säkert patchas men fram till dess har jag svårt att njuta av det, trots att spelet ändå är så pass förbättrat, älskade verkligen 2020.

Är det mer random i F1 2021 med krascher och sånt, eller kör AI:n helt felfritt som robotar?, det är nämligen så i F1 2020 det lilla jag hunnit spelat hitills.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Är det mer random i F1 2021 med krascher och sånt, eller kör AI:n helt felfritt som robotar?, det är nämligen så i F1 2020 det lilla jag hunnit spelat hitills.

Har sett en del videos men inte testat själv ännu. Och där kan jag se att AI:n gör mer misstag och är benägen att chansa i lite svåra situationer

Redaktör
Skrivet av Millmount:

Spelar F1 2020 på PS5 med handkontroll, börjat med formula 2 (intro), tycker mot AI:n gör noll misstag på level 70 (hard), jag kan göra en lätt touch på en bil får varning, medans dom kör felfritt hela tiden både mot min bil men även inbördes mot varandra. inga krascher alls på någon tävling, denna detaljen gör spelet rätt tråkigt.

Skrivet av Millmount:

Är det mer random i F1 2021 med krascher och sånt, eller kör AI:n helt felfritt som robotar?, det är nämligen så i F1 2020 det lilla jag hunnit spelat hitills.

Den känns lite bättre i F1 2021, men det händer att den trycker bort en från körlinjen.


signatur
Medlem

Någon som vet om/när spelen från Codemaster kommer till EA Play / EA Play Pro?

Medlem
Skrivet av Millmount:

Är det mer random i F1 2021 med krascher och sånt, eller kör AI:n helt felfritt som robotar?, det är nämligen så i F1 2020 det lilla jag hunnit spelat hitills.

Ja ai'n försvarar sin position och attackerar mer aggressivt, kan även ske punkteringar eller andra krascher som påverkar fler bilar, plus att skadorna på bilarna utvecklats jämfört med tidigare, stor skillnad från tidigare skulle jag säga. Det jag menade var negativt är att det ibland sker en seriekrock där t ex alla bilar bara kör rakt in i sitiuationen, hade en situation där Hamilton attackerade för första plats och fick snurr på bilen i en kurva, blev stående en stund mitt i körbanan, bakomliggande bilar körde in i honom viöket kändes verkligt men blev snabbt gulflagg men ändå körde alla bara rakt in i bilarna framför, även bil på sista plats.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej. Jag chattade med dem i juni, men då var detta inte känt.

Vad är det du inte gillar? Jag tycker som sagt storyn var blek och förprogrammerad, men själva uppgiftern gillar jag - ett skönt avbrott från racinghelgsrutinen.

De kan ju göras enkla körmässigt, och AI:n kan fås att köra "långsamt". Men det är fortfarande F1: jämfört med andra bilsporter bromsar man senare och tar kurvorna i högre fart. Man lär sig när man kör.

Det argumentet kan man med fog lägga fram för varje årligt sportspel. Finns få skäl att köpa dem årligen om man inte är såld på sporten/serien, för det går ju inte att förändra hur mycket som helst. Första tiden jag körde detta var jag inne på 3 i betyg, pga buggar och att allt kändes så lika. Men jag gillar Braking Point och co-op-karriären, och körningen känns riktigt jäkla bra och det finns mycket att göra (även om allt itne är nytt), så det landade i 4 till slut. 2 skulle jag säga är alldeles för lågt: det är inte ett dåligt spel.

Det var just att storyn var blek och intetsägande i kombination med den ickebefintliga dynamiken att trots att man vann så låtsades de inte om det. Spelar nästan enbart My Teamläget och föredrar det.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Spelar F1 2020 på PS5 med handkontroll, börjat med formula 2 (intro), tycker mot AI:n gör noll misstag på level 70 (hard), jag kan göra en lätt touch på en bil får varning, medans dom kör felfritt hela tiden både mot min bil men även inbördes mot varandra. inga krascher alls på någon tävling, denna detaljen gör spelet rätt tråkigt.

I F1 2020 tycker jag som du att det hände inte särskilt mycket i racen. Någon gulflagg men thats it.
Jag kör F1 2021 på PC på level 94 och om man ställer in inställningarna på expert så låser man upp en drös med nya alternativ.
T.ex. så kan du här ställa in hur frekvent säkerhetsbilen ska komma ut vid gulflagg. Du själv kan få mekaniska problem som får dig att bryta racet (Hände aldrig mig i F1 2020)
Vad för typ av fel som kan förekomma i racet (Mekaniska/elektriska)

Är inne på säsong 2 i my team.
Race 1 - varv 12 så rasar växellådan så bara att köra åt sidan.
Race 2 - varv 20 ERS problem och bilen vet inte vad som finns laddat eller hur mycket ERS som ska användas. Kan fullfölja racet men resulterar i att bilen går som en påseskit. Det tog kanske ytterligare 10 varv innan teamet hade löst problemet och bilen gick som vanligt igen.

Hade ett kval i regn och 2 bilar drog i muren i Q1. Sedan tycker jag att det är mer misstag från AI när man slåss om position. Bromsar på sig eller snurrar ut ur en kurva.

Sedan att tillägga är att det kan gå flera race där det inte händer så mycket till att sedan ha flera race där det händer en hel del.

Medlem

Jag saknar de klassiska F1 bilarna, skulle gärna se DLC med fler bilar och äldre banor!

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Jag saknar de klassiska F1 bilarna, skulle gärna se DLC med fler bilar och äldre banor!

Jag tycker åtminstone bilarna borde ha ingått, det har de ju gjort förr. Bär emot att betala extra då.


signatur
Medlem

"men jag saknar möjligheten att variera den monstruösa downforcen med 90-talets klart mer utmanade bestar."

Kan nån förklara det här med downforce? Vad gör den? Är inte insatt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

"men jag saknar möjligheten att variera den monstruösa downforcen med 90-talets klart mer utmanade bestar."

Kan nån förklara det här med downforce? Vad gör den? Är inte insatt.

Bilens form, med vingar och annat, gör att fartvinden trycker ner den i marken, det är downforce. Den låter föraren ta kurvor i enormt hög fart. F1-bilar är kända för downforcen, det brukar tas som exempel att den är så stark att bilen i hög fart skulle kunna köra uppochner - trycket skulle hålla den kvar "i taket", så att säga.


signatur
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

"men jag saknar möjligheten att variera den monstruösa downforcen med 90-talets klart mer utmanade bestar."

Kan nån förklara det här med downforce? Vad gör den? Är inte insatt.

Tänk dig en flygplansvinge fast tvärt om. Istället för att ge lyftkraft så trycks bilarna ner i marken. Mer downforce = mer fart i kurvorna. Att bygga en tävlingsbil som går snabbt rakt fram är inte svårt men det är i kurvorna man hittar tiden och det är där den stora skillnaden är mellan F1 och andra racingklasser

Medlem
Skrivet av laban005:

Spelet är skitbra, flera förbättringar från F1 2020, men kan ändå inte uppskatta det lika mycket. Trots över en månad sen release så funkar t ex inte voice commands (till PS5), finns fortfarande en störig återkommande ljudbugg, lite andra buggar som du även nämner, riktigt trög ai under seriekrockar (uppskattar det ändå mer än förra året till PS4 där i princip inga kollisioner ägde rum) och Braking Point en rejäl besvikelse. De flesta grejer kommer säkert patchas men fram till dess har jag svårt att njuta av det, trots att spelet ändå är så pass förbättrat, älskade verkligen 2020.

Om du upplever samma ljudbugg som jag gjorde, alla bilar runt omkring står för 95% av ljudet man hör och din egen bil 5%.
Så testa att stänga av 3D ljud på ditt PS5, funkade för mig (PS5 inställningar, inte inställningar i spelet)

Medlem
Skrivet av Fekmor:

Om du upplever samma ljudbugg som jag gjorde, alla bilar runt omkring står för 95% av ljudet man hör och din egen bil 5%.
Så testa att stänga av 3D ljud på ditt PS5, funkade för mig (PS5 inställningar, inte inställningar i spelet)

Tack så mycket, ska prova det 🙏🏼 men det viktigaste är att få igång voice commands till ps5, hört nåt om det?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har du frågat dem varför de gjort sig av med de klassiska bilarna? Misstänker att det är för att spara pengar på licenser.

Vad de sagt var att codemasters hade inte tid att uppdatera de klassiska bilarna till den nya grafiken på ps5 och series x. Därför togs de bort

Gnällkuk
Skrivet av Cappachino:

Vad de sagt var att codemasters hade inte tid att uppdatera de klassiska bilarna till den nya grafiken på ps5 och series x. Därför togs de bort

Ah, okey. Trist, men det är väl förståeligt. Kan tänka mig att även om det är uppskattat så är det nog kanske inte de mest använda bilarna.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker åtminstone bilarna borde ha ingått, det har de ju gjort förr. Bär emot att betala extra då.

Jepp verkligen!

Min största önskan är att dom gjorde ett DLC med en komplett säsong typ från 70-talet med rätt bilar från samma säsong och banor, typ 1976...

Det börjar bli lite tröttsamt att nästan köra samma banor år ut och år in (för oss som kört ända sedan 2010 versionen).

Medlem

Senaste patchen gjorde mitt spel ännu mer buggigt, fortfarande inget voicestöd (ps5), riktigt tråkigt, är det jag tycker gör mest för inlevelsen, älskar att man kan (läs kunde) säga vad man vill ändra eller få info kring istället för att pilla i menyerna när man kör i 300 km/h.

Medlem

Spelet finns för 15 euro nu är det värt ett köp om man gillar 2020 för mig är 2020 perfekt inte toksvårt är helt enkellt perfekt

Medlem

Näe fy fan 2021 suger nått enormt Jag har aldrig haft problem med några F1 spel till Pc förut Men nu när EA har lagt vantarna på codemasters så givetvis fryser bilden och bara starta om datorn innan grafikkortet får fnatt suckkkkk
o bara börja om från början
Och när jag väl fick igång spelet så va styrningen lite väl arcade och sen krasha skiten igen!!.Näe ska man spela F1 spel blir det F1 2020 för mig alafall
så får hoppas på en refund
Fick nyss mail Your purchase has been refunded

1
Skriv svar