Among Us-utvecklarna hade gärna jobbat på Fortnites Impostors-läge

Robot
Among Us-utvecklarna hade gärna jobbat på Fortnites Impostors-läge
Medlem

Att bara kopiera andras spel rakt av verkar har varit den nya standarden länge nu. Valorant är ju ett exempel som jag inte begriper har fått sina byxor nedstämda. Även om Among Us är rätt så snarlikt den gamla Starcraft modden/kartan Phantom..


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag hade gärna jobbat på Quake 1, men blev aldrig tillfrågad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Att bara kopiera andras spel rakt av verkar har varit den nya standarden länge nu. Valorant är ju ett exempel som jag inte begriper har fått sina byxor nedstämda. Även om Among Us är rätt så snarlikt den gamla Starcraft modden/kartan Phantom..

Tycker det är bra att spelutvecklare kopierar och försöker förbättra/ge sin egna twist på spel koncept.. är väl så en genre uppstår. Om de inte fått göra så hade vi väl haft enbart Dune II som RTS spel, Wolfenstein som FPS etc.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Att bara kopiera andras spel rakt av verkar har varit den nya standarden länge nu. Valorant är ju ett exempel som jag inte begriper har fått sina byxor nedstämda. Även om Among Us är rätt så snarlikt den gamla Starcraft modden/kartan Phantom..

Varför skulle Valorant stämmas ? Grymt bra att CS får like konkurrens då de haft e-sporten inom fps helt ohotat eftersom ingen AAA-studio ens försöker längre, åtminstone på PC. Men det kanske är någon indie-kopia du syftar på som som de ska ha plagierat ?

Medlem
Skrivet av tisse:

Tycker är bra att spelutvecklare kopierar och försöker förbättra/ge sin egna twist på spel koncept.. är väl så en genre uppstår. Om de inte fått göra så hade vi väl haft enbart Dune II som RTS spel, Wolfenstein som FPS etc.

Det är en fin linje mellan kopiera och förbättra. Det va ett tag sen jag spelade Fortnite men av det jag har sett så har spelet inte direkt banbrytande förbättringar. Mer än ofta så kopierar dom spelmekaniken från andra spel och marknadsför det som något nytt och unikt.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

Varför skulle de ens fråga när de bara kan kopiera och göra som de vill?

eld
Medlem
Skrivet av Maguz:

Att bara kopiera andras spel rakt av verkar har varit den nya standarden länge nu. Valorant är ju ett exempel som jag inte begriper har fått sina byxor nedstämda. Även om Among Us är rätt så snarlikt den gamla Starcraft modden/kartan Phantom..

Svaret är väl att du inte kan ha copyright på gameplay, vilket är bra, för då hade de inte kunnat släppa amongus vilket är ett spel som redan tar sina idéer från etablerade koncept.

Medlem

Fattar inte hur Among us utvecklarna skulle hjälpa till här? Kanske med spelkonceptet o så men de skulle inte tillföra mycket någon annanstans såvida man lär upp dem men det känns ju jätteonödigt..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Among Us uppfann ju inte den här genren, finns ju spel från 80-talet som gjorde ungefär samma grej. Eller Town of Salem från 2014 som var ganska populärt.

Medlem

Jag spelade inte dessa själv, men var inte olika custom maps i ex. starcraft/warcraft 3 något som bör ha bidragit en hel del till att göra den här genren populär?

Medlem

Det roliga här, är väl att om det var tvärt om, hade det inte ens gått 24 timmar innan EPICs advokater hört av sig med en stämning!

Medlem

Among Us har väldigt lite med skapandet av den här gengren av spel att göra, förutom att det just ökade populäriteten något enormt. De första av dessa spel som kom ut var ju i brädspelsform. Maffia exempelvis, kom ut 35 år sedan och la grunden för hur sådana här sociala spel spelas. Det finns dock hur många brädspel som helst i den av den här typen.

I datorspelsvärlden har det också funnits många exempel innan Among Us. "Trouble In Terrorist Town" till Garry's Mod kom ju ut 2009 och gick ut på precis samma sak - att man ska manipulera folk för att de ska misstro varandra medans man mördade så många som möjligt.

Vill man ha något som var ännu närmare Among Us kan man ju titta på "Unfortunate Spacemen", som jag tror var bland de första såna här spel att lägga till jobb som behövdes att utföras undertiden man letar efter mördaren/monstret. Det spelet kom ut mer än två år före AU. Tror faktiskt inte AU har någon unik spelmekanik alls när jag tänker på det.

Så nej, dessa utvecklare har verkligen ingenting att säga till om att någon "lånar" detta koncept. Och det vet de själva också, men förstår att de gärna hade jobbat tillsammans med Epic, vem hade inte velat det?

eld
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Among Us har väldigt lite med skapandet av den här gengren av spel att göra, förutom att det just ökade populäriteten något enormt. De första av dessa spel som kom ut var ju i brädspelsform. Maffia exempelvis, kom ut 35 år sedan och la grunden för hur sådana här sociala spel spelas. Det finns dock hur många brädspel som helst i den av den här typen.

I datorspelsvärlden har det också funnits många exempel innan Among Us. "Trouble In Terrorist Town" till Garry's Mod kom ju ut 2009 och gick ut på precis samma sak - att man ska manipulera folk för att de ska misstro varandra medans man mördade så många som möjligt.

Vill man ha något som var ännu närmare Among Us kan man ju titta på "Unfortunate Spacemen", som jag tror var bland de första såna här spel att lägga till jobb som behövdes att utföras undertiden man letar efter mördaren/monstret. Det spelet kom ut mer än två år före AU. Tror faktiskt inte AU har någon unik spelmekanik alls när jag tänker på det.

Så nej, dessa utvecklare har verkligen ingenting att säga till om att någon "lånar" detta koncept. Och det vet de själva också, men förstår att de gärna hade jobbat tillsammans med Epic, vem hade inte velat det?

Det är lite problemet med en fantastisk utförd men väldigt enkel idé, det går att kopiera konceptet väldigt lätt och lagligt, men amongus har sitt starka IP att leva på, och detta kan ingen sno.

Minecraft är ju likadant, det går att kopiera minecrafts med grundläggande gameplay på en dag men det stora värdet ligger ju i IP't, det finns ju ingen brist på diverse blockbuilders, och det är absolut inget fel med det!

1
Skriv svar