Diskutera – Vilket är Id Softwares bästa spel?

Robot
Diskutera – Vilket är Id Softwares bästa spel?
Medlem

Jag måste säga Doom2. Det var ett av de första FPS-spelen jag smygspelade (morsan va jävla negativt inställd till videovåld när det begav sig) och jag om min bästa kompis turades om att spela så fort vi fick chansen. Vid nåt tillfälle lutade vi oss synkront mot skärmen och försökte titta runt ett hörn. Lustigt minne nu när jag tänker på det


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Gnällkuk

Quake, 3d och startskottet på multiplayer. Det hade allt! Doom är väl ändå det mest ikoniska tycker jag (förlåt, Wolfenstein) men Quake hade grafiken och det fantastiska mp-läget och med stöd för moddar blev det ju så många nya spel i ett, helt gratis!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Quake 3 var det sista riktigt bra spelet de gjorde, så mycket kan jag säga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Quake 3, tidernas roligaste multiplayer-FPS.

Medlem

Inget slår Doom och Doom II, även om Doom 2016 kom ganska nära. Quake 2 var det bästa Quake även om första också är en klassiker.

Medlem

Id alltså. Ändå är svaret självklart. Låter lite skitnödigt men Quake har nog förändrat mitt liv. Det var nog i skolans datasalar jag lärde mig att träning ger färdighet. Innan dess hade jag nog aldrig nött på något riktigt ordentligt. Quake väckte den inre nörden.

Medlem

Doom II

  • Gameplay och mekanik - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Leveldesign - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Fiendedesign - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Vapendesign - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Musiken - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Ljud - Håller sig förvånansvärt bra för ett så gammalt spel.

  • Grafik/Atmosfär - Det är ett spel från 1994, vissa detaljer har dock aldrig lyckats återskapas.

  • Coop - Fortfarande bland den bästa inom genren.

  • Multiplayer PVP - Fortfarande grymt, enbart Quake/Qworld/Q3 CPMA som toppar det bland ID-spelen.

  • Story & Karaktärer- Tja gameplay och story hänger ihop, mer än man kan säga om de flesta moderna spel...

  • Moddbarhet och custom-levels - Ja

Jag spelar fortfarande Ultimate Doom och Doom 2 i GZDoom.

Medlem

Detta är totalt baserat på mina egna erfarenheter men jag säger doom 2. jag och en kompis körde det på hans playstation och det har ju lämnat en massa goda minnen. Så jag säger nog Doom 1-2 eftersom det är nästan samma spel.

Medlem

There can be only one.

Quake.

Inaktiv

Q2 nuff said.

Gen
Medlem

Även om Doom 2 imponerade ordentligt när det släpptes så lirade jag det inte värst mycket själv. Jag har definitivt bäst minnen från Quake 2 då jag köpte två Voodoo2 kort just för att kunna lira spelet.

Medlem

Quake 3 Arena tveklöst. Många timmar slösade på 56k linan i ens ungdom.

Skrivet av YmerXE:

Detta är totalt baserat på mina egna erfarenheter men jag säger doom 2. jag och en kompis körde det på hans playstation och det har ju lämnat en massa goda minnen. Så jag säger nog Doom 1-2 eftersom det är nästan samma spel.

Klar tvåa för mig, det är ju inte många spel där man fortfarande kan ett par av fuskkoderna utantill. Detta är nog det enda för min del.

Medlem

Doom 2. Nostalgi, jag och min morbror och morfar spelade sönder det, dom var riktiga gamers på 80-90 talet.

Morbror gick över till quake och arenashooters och jag hoppade med där senare. Båda är borta idag så doom och quake är bra minnen!

Medlem

Säger man inte Quake så blir det permban från siten! Lägger mitt veto.


signatur

IDKFA

Medlem

1. Doom 2
2. Quake 1
3. Quake 3

Medlem

Quake, that's it.

Avstängd

Lätt Quake 2, det var med det som moddarna tog off ordentligt. Action Quake 2 osv. Men Quake 2 som singelplayerspel var bra också, roligare än Q1 imo. Doom var ju bra när det kom men jag gick aldrig tillbaka till det efter Quake.

Medlem

Quake 3 Arena


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Doom 2 tätt följt av Quake 2.

Medlem

Helt klart doom 2. Varför? Civvie 11 förklarar det bra 2:26 in i videon.

Quake kommer naturligtvis tätt inpå (så tätt inpå att det lika gärna skulle kunna dela förstaplatsen med doom 2).
Därefter quake 3. När andra festade på kulturnatten gibbade jag i quake


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av nicbex:

Quake 3, tidernas roligaste multiplayer-FPS.

Agreed! Bästa kartan? Q3DM17

Medlem

Quake Champions är en riktigt rolig, brutal och snygg uppföljare!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Säger man inte Quake så blir det permban från siten! Lägger mitt veto.

Du borde verkligen justera den där idkfa till impulse 9 dock, svårt att ta dig på allvar annars.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

SP: Doom 3 solklart, ett tekniskt mästerverk som kittlar den mörka sci-fic nerven, finns alldeles för lite sådant. Ganska imponerade hur bara ett 20-tal snillar levererar en sådan produkt på 4 år.

MP: Quake 3 , ett förfinande av tidigare iterationer och ledande både vad gäller e-sport & teknik. Motorn måste vara den som överlag haft störst impact på hela spelindustrin, stabil som fan.

Sedan är det kul att de återfått gnistan med Doom igen, och nuvarande Id-tech är ju ingenjörskonst på högsta nivå.

Medlem

Q3


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du borde verkligen justera den där idkfa till impulse 9 dock, svårt att ta dig på allvar annars.

Ouch! Jag resignerar, kan någon banna mig?


signatur

IDKFA

Medlem

Quake, hade fz.se funnits utan det?
quake.torget.se ❤️

Medlem

Fick aldrig riktigt chansen att uppleva Quake men tycker det två nyare Doom spelen är fantastiska. Det enda jag ogillade med Eternal var sista helvetes bossen. Tog han på first try på näst svåraste nivån men fan vad stressad jag var under hela den fighten.

Medlem

Quake. Fick med demot i en tidning. Installerade på min första PC. En P133, 4MB Ram. Magiska minne från den tiden.

123
Skriv svar