Nordisk DayZ Server - Gameaholic.se

Medlem
Nordisk DayZ Server - Gameaholic.se

Hej Fragerz!

Den 18 April 2022 så firar vi på Gameaholic.se vårat 20-års Jubileum. Vi har byggt många spelservers genom åren, men DayZ servern är nog det majoriteten av oss mins som bäst. Man träffade ju inte bara folk som man siktade på med sina vapen. .. utan även en hel del nya vänner under dessa år. Om jag tänker efter riktigt ordentligt så kommer extremt många av dom jag lirar med än idag från DayZ Early Access upp till ~v0.60 där jag valde att ta en break.

Vår första DayZ server var nog som aktivast för dryga 6-7 år sedan, under samma namn "Gameaholic.se" men i ren vanilla. I December 2020 så bestämde vi oss för att starta upp denna server igen, fast med @Tr0x i täten som vår head-admin och projektledare.

Vi var extremt trötta på "fun-servers" där man kunde ta sig till en trader-outpost och "köpa sig bra" efter 10 minuter på en ny server. Vi ville återskapa den gamla DayZ känslan där man måste kämpa lite, inte bara emot andra spelare, men även emot zombies, väder och vind. - Kära DayZ gubbar å´gummor, det ligger många sena nätters kodande och dagar av brain-storms bakom denna server. ..så har du lite pannben och gillar att kämpa? Ge då denna server en chans, helt klart värt ett besök!

» Server information!

Welcome to Gameaholic.se DayZ that we brought online first time in 2014. Last wipe was Dec 12th, 2021.
Server auto restart every 6th hrs at 06:00, 12:00, 18:00 and 00:00 UTC+2 with a 15 min warning.

Server Name: Gameaholic.se | Bases | Market | HardLabor | 2Seasons
Server Location: Stockholm/Sweden
Server Adress: 31.3.155.251
Server Port: 2302
Player Slots: 40-100 (increase if needed)
Map: ChernarusPlusGloom
Password: No
Events: Air Drops, Heli Crashes, Fight Club, Random Season Switch, Traders and more
GameTracker Server Stats: https://www.gametracker.com/server_info/31.3.155.251:2302
Discord Invitation Link: https://discord.gg/Gameaholic (nRS4tFR)

» Rough Traders? - Your local trader outposts

Our main trader outpost is a safe zone! It's placed close to the Zub-Castle and named 'ZubWay Trader'. Our so-called 'rough trader' differs significantly from the majority of community servers out there. What many people are used to, is going to the trader with the purpose of buying weapons and an end-game equipment after playing 10 minutes on a server, but that's not how it works over there.

You can buy useful things there but for very high prices, they are really stingy little bastards! The currency is Bars and Nuggets of Gold and Silver, These are available from the trader after a sale. Zub-Trader mainly wants you to work hard for your money. You can also sell unique things you have gathered in the world, such as skulls, metal ingots, drugs, planks, knight's helmets, pelts and retreaded sheet metal etc.

To sell and buy weapons, you'll have to visit the 'Shady Dealer'. This trader is not a safe zone! Here you can sell guns and ammo, but only buy what other players have sold to him.

For those of you who know how to make alot of cash, you can head to the 'Vehicle Trader' and buy a 'bling-bling' vic for a few milions, area is a safe zone. He also buy and sell all kind of vehicle parts.. . but you can only sell vehicle chassis that have been bought from the trader and have a key connected to'em.

» Hard Labor? - Can lead you to a fortune

Mining - Use a pickaxe or a sledgehammer to mine nodes or rocks. A node gives you 'ore nuggets' and gems. You'll need a furnace to smelt'em into ingots which you'll find at the trader. Gems and stones you sell as they are. There is 5 mining areas hidden on the map.

Hunting - By killing animals or humans and cutting'em up, you can use the resources for food and crafting purposes, or sell them to the trader. Bones can get crafted to hooks and pelts to tanned leather etc. Figure out how you can earn more by checking what trader wants.

Fishing - Grab your fishing pole and head to a river, pound, lake or the ocean. Search the beaches for metal hooks or invest a few of your bone hooks into your fishing trip. Use the fish as food or head to the trader. Fillet the fish to earn even more from sales.

Brewing - Buy a 'Copper Still' from the trader and become a local moonshiner. Attach a gas stove and canister to the still and fill it up with water. Then simply combine empty water bottles with it to create Vodka. Use it for your own purpose or head to the trader and sell it.

Forestry Work - I'm a Lumber Jack and I'm okey, I sleep all night and I work all day.. . eeeh! Just take your axe or hatchet and chop down some trees, then turn the timber in to lumber or planks with a saw. This you'll need to build your base but can also become easy money at the trader.

» Vehicle Spawns? - No more running simulator 2000

You'll find old'n rusty vehicles out in the world that you have too build together, due they always missing some parts. Remember tho.. . If you lose a car or a helicopter cause of an accident or any kind of bug etc, admins will not refund or do anything about it. You drive and fly on your own risk!

» 2 Seasons? - Winter is coming.. .

We run summer on ChernarusPlusGloom but have a random winter coming to the server now and then, like a event. The winters are really tough, which gives players a challenge to look forward to. A summer gives you heat, rainstorms and short nights. While winter comes with cold, snowstorms and very long nights. - Stack up on food and warm clothes, prepare for winter, cause you'll never know when it comes!

» 3hD/1hN? - Longer days & shorter nighs

Totaly 3 hours of daylight and 1 hours of night, including dusk and dawn. Sun is standing lower during winters which make the feeling of longer nights.

» Player vs. Player? - It's not DayZ without it

Our server is pointing alot in PvE direction, but nothing is stopping you from going PvP. The trading outpost is a safe zone tho, beside that you can kill players anywhere at anytime. When holding a firearm in your hands, you'll automatically get forced into 1st person view (1PP). All living forms that's getting hit, will create a mist of blood.. . splatting up on surroundings and pouring out on the ground.

Same goes with raiding, allowed anywhere at anytime. Blow a hole in a players base with C4 or destroy the code locks with a sledgehammer. If you run into a locked safe, use a blowtorch to open it up. If you find a players locked vehicle, use a lockpick to steal it. All raiding tools are based on time and quantity: 1 sledgehammer to a code lock for 20min will open it up, 3 explosives to a wall/gate/door will destroy it and a lock pick to a locked car takes 10min with a 10% chance to succeed stealing it etc.

» Server rules!

■ Cheating Updated 2021.12.12
1.1.) Any kind of cheats or third-party tools aren't allowed and will be treated accordingly.
1.2.) Duplicating or other use of exploits will result in immediate ban from server.

■ Insults Updated 2021.12.12
2.1.) Insults of any kind will not be tolerated unless they are a part of an roleplay.
2.2.) Absolutely no toxic, politics, racism, sexism or bullying in chat or over VOIP.

■ Base Building Updated 2021.12.12
3.1) It's not allowed to build your base inside or within 500m of any trader/military zone.
3.2.) Always remove your old buildings and ruins.
3.3.) POI stands for "point of interest", places on the map that is important for player progress or have rare loot spawns etc. Always investigate the area you building at, so you don't block or build-in any kind of POI.
3.4.) Glitchy-and/or floating buildings will not be tolerated! Your base need to be connected to the ground or be placed in an allready existing building at all time. The base "entry" must be in form of a door or gate.
3.5.) Your base buildings may not exeed more then 5x5 in floor size and 5 walls in hight, with max 10 codelocked doors or gates.
3.6.) Each group is only allowed to build one territory.

Breaking the rules could end with your base and belongings getting removed without refunds, or in worst case a permanent ban from server.

More rules and information can be found by pressing "B" in-game to bring up the "Book".

Skribent

Spännande! Detta skall jag testa med min vapendragare.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

bra och härligt server varit med från den första omgången för typ 6 år sen och ännu med och lira med dom. serven håller bra standar och lagom svårt som det ska svara mycket värd det många timmar roligt spec fredagar efter en vecka slit på jobbet.

Avstängd

Åh kul!


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Spännande! Detta skall jag testa med min vapendragare.

Skrivet av Mr_MaZaDa:

bra och härligt server varit med från den första omgången för typ 6 år sen och ännu med och lira med dom. serven håller bra standar och lagom svårt som det ska svara mycket värd det många timmar roligt spec fredagar efter en vecka slit på jobbet.

Skrivet av HylzaN:

Underbart att höra, välkomna in!

Skribent

Var inne och snodde airdrop. Bra flyt och kul med mycket PVE. Min polare gillade den också

Edit: Fullt kittad vid western airfield. Ramlar ner för en stege. Dör och liket försvinner, så min polare kunde inte rädda mina fina vapen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Var inne och snodde airdrop. Bra flyt och kul med mycket PVE. Min polare gillade den också

Edit: Fullt kittad vid western airfield. Ramlar ner för en stege. Dör och liket försvinner, så min polare kunde inte rädda mina fina vapen.

Rätt impad över att ni tog airdrop'n samt jobbade er hela vägen upp till NWA, många nya på servern styker ju med ett par gånger pga sjukdommar, blodförlust och svält. Military-airdrops kommer ju också med en stor mängd zombies, starkt jobbat skulle jag vilja säga. Riktigt roligt att se hur länge ni köttade på, hoppas ni hade roligt fram tills stegen iaf

Medlem

grymt! var med dom första svängarna. blir kul att börja igen. hur fungerar baseraiding etc på denna server?

Medlem
Skrivet av kakburken:

grymt! var med dom första svängarna. blir kul att börja igen.

Kul att ha dig tillbaka!

Skrivet av kakburken:

hur fungerar baseraiding etc på denna server?

Vi kör fortfarande med basbygget via Expansion, dock lite annorlunda när det kommer till raiding sen du lirade sist... .

Sedan kan du även stjäla låsta fordon från andra spelare med hjälp av lockpick.. .

Hoppas detta hjälper dig på traven, välkommen in!

Medlem

Najs tack så mycket

Medlem
Medlem
Skrivet av evilsonny:

Det där var inte igår Sonny .. . 2015 v0.54 Haha!

Medlem

Riktigt vasst moddad server, känns genomtänkt och förhöjer verkligen spelupplevelsen! Varit dålig på att spela på ett tag, men började igen i förrgår. Kul att se lite nytt blod på servern!

Medlem

Riktigt bra moddar och bra admins. Gillar denna server skarpt.

Medlem

Riktigt bra DayZ Server med bra admins och mods. Älskart!

Medlem
Backloggens befriare

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Kalleman:

Riktigt vasst moddad server, känns genomtänkt och förhöjer verkligen spelupplevelsen! Varit dålig på att spela på ett tag, men började igen i förrgår. Kul att se lite nytt blod på servern!

Skrivet av Maggorra:

Riktigt bra moddar och bra admins. Gillar denna server skarpt.

Skrivet av Dubben:

Riktigt bra DayZ Server med bra admins och mods. Älskart!

Skrivet av Rackify:

Grym server!

Välkända namn från servern, tack för Er support!

Medlem

Uppdaterade huvudtråden med » Player vs. Player? - It's not DayZ without it

Medlem

Låter spännande! Har spelat en hel del dayz men aldrig utforskat mining och trader....
Passa er, snart kommer jag

Skribent
Skrivet av 8ody8ag:

Rätt impad över att ni tog airdrop'n samt jobbade er hela vägen upp till NWA, många nya på servern styker ju med ett par gånger pga sjukdommar, blodförlust och svält. Military-airdrops kommer ju också med en stor mängd zombies, starkt jobbat skulle jag vilja säga. Riktigt roligt att se hur länge ni köttade på, hoppas ni hade roligt fram tills stegen iaf

Vi har gjort det där tillräckligt med gånger på andra servrar

Fråga: Vad betyder de röda kanku-tecknen som finns lite varstans på kartan?

Skrivet av knatte:

Låter spännande! Har spelat en hel del dayz men aldrig utforskat mining och trader....
Passa er, snart kommer jag

Ser du två stackare med rosa armbindlar får du vara snäll. Annars får du hälsa på G36C


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Fråga: Vad betyder de röda kanku-tecknen som finns lite varstans på kartan?

Utsiktsplats tror jag det står för "a place for a nice view"

Finns det fler än en bil på servern som man kan laga ?! Har bara hittat en som jag fick igång efter ett jävla slit att hitta delar. Sen koka motorn haha! Däremot sett två st little birds.

Överlag trevlig server att spela på!

Medlem
Skrivet av RullstolsHulkeN:

Finns det fler än en bil på servern som man kan laga ?! Har bara hittat en som jag fick igång efter ett jävla slit att hitta delar.

Svar ja, det finns fordon "i världen", dock rostiga häckar. Flertalet Gunter, Sarka, Ada, UAZ och riktigt tuffa TrailBruizer SUV's samt Cheva Pick-ups etc. Det ska även finnas någon enstaka Lastbil

Landrovers och finare Chevor finns att köpa på Zub-Way Trader Outpost

Skrivet av RullstolsHulkeN:

Överlag trevlig server att spela på!

Vad kul att höra RullstolsHulkeN, hoppas ni ska trivas! <3

Edit: Du måste fylla upp Car-Radiatorn med vatten och se till att den alltid är hel,
annars kokar motorn sönder på nolltid

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Ser du två stackare med rosa armbindlar får du vara snäll. Annars får du hälsa på G36C

Om man frågar min AK5C så är jag rätt så snäll. Jag använder den frekvent och jag vårdar den även efter varje gång jag kramat dess avtryckare. Är för övrigt färgblind så lämnar inga garantier..

Skribent
Skrivet av knatte:

Om man frågar min AK5C så är jag rätt så snäll. Jag använder den frekvent och jag vårdar den även efter varje gång jag kramat dess avtryckare. Är för övrigt färgblind så lämnar inga garantier..

Någon som stött på problemet med att ni spawnar med bild-interface? Har fartmätare, oljemätare etc istället för min inventory


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Någon som stött på problemet med att ni spawnar med bild-interface? Har fartmätare, oljemätare etc istället för min inventory

En DayZ bugg, personligen brukar jag bara hoppa ut och in igen.
Vet att det finns en fix via ett knapptryck in-game. ..ska kolla med gubbarna.

Edit: Alt+Enter (Laddar om UI)

Skribent
Skrivet av 8ody8ag:

En DayZ bugg, personligen brukar jag bara hoppa ut och in igen.
Vet att det finns en fix via ett knapptryck in-game. ..ska kolla med gubbarna.

Edit: Alt+Enter (Laddar om UI)

Det löste problemet!


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det löste problemet!

Lysande Johan! Tveka inte att fråga om du stöter på patrull

Medlem

Nya profilkläder och basflaggor på ingång till servern

12
Skriv svar