Diskutera – Vilket är Id Softwares bästa spel?

Medlem

Doom, doom 2, quake och doom 2016 tycker jag ligger på samma nivå för min del. Kan inte säga ena är bättre än andra

Otroligt bra spel allihop

De andra är inte min typ

Medlem

Lägger min röst på quake 2. Moddade spelet väldigt mycket.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Quake öppna upp en ny värld men Q3 var och är nog ID Softwares bästa spel. Spelade Q3 sjukt mycket på hyfsad nivå. Alla andra spela cs men jag höll kvar vid mitt q3 på lokala lan

Medlem

För mig är det Quake utan tvekan. Det var helt banbrytande när det kom, till och med mer banbrytande än när Doom kom.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Om man ska gå på det man spelade mest så är det quake 3 arena.

Men för nostalgi så är det Doom första spelet jag spelade i lokalt lan med polare dock först vid 1994 då jag köpt första pc, 93 var det bara bira,bira.bira som gällde


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Redaktör

Doom var en av de coolaste aha-spelupplevelserna jag haft (tillsammans med Hunter på Amiga och GTA 3). En kompis jag hade spelat med sen barnsben försökte beskriva det: ”Som Eagle’s Nest [top-down-action på C64] fast du ser vapnet!” Jag fattade ingenting. Ett tag senare gick jag nån kurs där en IT-ansvarig drog igång det på lunchen, och poletten trillade ner. En revolution.

Men jag gillar ändå Quake 3 mest. Känslan i kontrollerna, styrningen, renheten - magiskt spel.


signatur
Medlem

Spelade mycket q1 på lan på 90-talet, men jag hade aldrig så roligt som vi hade ett par år senare när vi började spela en mod till quake 2 kallad actionquake 2. Tror vi spelade det i ett par år, för att sedan hoppa över till en liknande mod till halflife kallad counterstrike. Resten är väl historia antar jag.

Med det sagt så var det enligt min mening modden actionquake som banade vägen för counterstrikes framgångar och på så vis tycker jag att quake 2 var det spel som gett mej mest glädje. Ja actionquake kom redan till quake 1, men det var på quake 2 det blev stort.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

går det att svara på den här frågan? doom 2016 / eternal har ju uppenbart bäst gameplay, men ingenting kommer ju nånsin kunna överträffa doom.

Medlem

Enkelt! Quake III Arena och Commander Keen 4. Keen är en barndomshjälte av rang.

Edit: Märker att jag är rätt ensam om Commander Keen 4. Men kom igen, vad finns att inte älska?
https://youtu.be/iKHUOKVzo0Q

Medlem

Doom II - bästa klassiker genom tiderna typ och kört hur mycke som helst

Doom (1993)- var fantastiskt när det kom första ggn jag körde LAN!

Quake II - Sjukt bra att köra igenom, nostalgi Maximum!

Quake III Arena - bästa multiplayern...

Doom (2016) - Klart bästa totalt sett! Trodde aldrig Doom kunde bli bra igen, men detta blev en fullträff!!

Medlem

Får jag stryk om jag säger att de bästa "ID software-spelen" gjordes av Raven Software?

Annars så får det nog bli Quake. Slipgates, Shamblers, Fiends och Shub-niggurath. Vad mer kan man önska?

Inaktiv

Quake 3 Team Arena, Quake 3 Arena Var sunkigt utan den.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Säger man inte Quake så blir det permban från siten! Lägger mitt veto.

Din signatur får mig att tveka på om Quake är ditt innerliga svar 😅

Inaktiv

Blir väl lynchad men gillade verkligen RAGE så det är min favorit från ID.
Sen DOOM, roliga minnen när man satt och spelade mot andra på lunchrasterna i skolan.

Medlem

Quake II, flytet, grafikstilen, ljudet/musiken, storyn, multiplayer. Helt klart #1

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

För mig är det Quake utan tvekan. Det var helt banbrytande när det kom, till och med mer banbrytande än när Doom kom.

Quake är speciellt. Minns redan när jag läste en recension i Slitz 1996. Jag spelade inte TV-spel/PC-spel alls då, men blev nyfiken på spelet. Det lät så mörkt, och ondskefullt. Bara titeln är ju speciell. Quake. Ett ord. Känns hotfullt på nåt sätt.
Och när jag äntligen fick spela det, på Saturn, så var det precis så mörkt, skrämmande och ont som jag hade föreställt mig. Geniet Trent Reznor var ju rätt kille att göra soundtracket, snacka om atmosfär.

Medlem

Quake 2 utan tvekan! Det var så jävla häftigt när det kom, spelade det massor, även LAN!


signatur

//monster

Medlem

Doom är helt klart mest ikoniskt, men quake(world) var det som förändrade allt. Så tycker det beror lite på vilket perspektiv man har. Doom är också bättre singleplayer, medan quakeworld är oslagbart i multiplayer än i dag.

Medlem

Quake 3 för multiplayer och för single player skulle jag säga Doom 3 eller Doom 2016.

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Doom är helt klart mest ikoniskt, men quake(world) var det som förändrade allt. Så tycker det beror lite på vilket perspektiv man har. Doom är också bättre singleplayer, medan quakeworld är oslagbart i multiplayer än i dag.

Låter som om du inte spelat Quake i SinglePlayer (med NIN-musiken) ?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Personligen håller jag Doom 2 högst, och utan tvekan det spel på listan med flest speltimmar. Och då spelade jag också samtliga spel på listan på eller nära release-dagen.

Undrar hur många hundra timmar Doom 2 som egentligen spelats mellan två datorer och null-modem…

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Agreed! Bästa kartan? Q3DM17

Amen! Alternativt Q3DM6.

Medlem

Quakeworld (quake 1) såklart.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Låter som om du inte spelat Quake i SinglePlayer (med NIN-musiken) ?

Jodå, och har lyssnat mycket på det soundtracket även utanför spelet Missförstå mig inte, Quake SP är grymt bra även om de två bossarna är rätt kassa och världen är lite väl brun. Men jag tycker att Doom SP är bättre.

Medlem

Quake 1 helt klart lanade som fan på gymnasiet underbart spel

nxo
Medlem

För mig är det Quake 3 arena, dock så var det en mod till det "Ra3" som var mitt to go spel back in the days. När polarna spelade och lana CS 1.3-1.6 så körde jag ra3, har så många roliga minnen och stunder från det spelet då det var ett rätt så litet svenskt community och väldigt få svenska servrar så var man väldigt nära alla som spela.

Skribent

Quake 3! Jag och bonusfarsan spelade det på självaste nyårsafton en gång, fina minnen! Kanske dock inte lika mycket för morsan och övriga gäster på festen.. Vi brukade även döpa oss till sjukt omogna saker och trolla alla vi spelade mot.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Inte det lättaste men för mig är det Doom 2, helt underbart spel och har så sjukt många minnen från det. Allt från att gibba med polarna till turneringsspel på "copypartyn". Därefter så har vi ju Quake, började spela demot när det släpptes, otroliga minnen därifrån med. Inte mycket på senaste tiden som kunnat möta sig med dessa två, inget om jag ska vara ärlig.

Nostalgin gör säkert mycket, men upplever det är svårt att hitta spel som jag fastnar i på samma sätt nu för tiden.

Edit: Om någon sitter på hadespit.wad till Doom 2, LET ME KNOW!!

Medlem

Quake. Det är utan tvekan det jag har lagt mest tid på

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Jodå, och har lyssnat mycket på det soundtracket även utanför spelet Missförstå mig inte, Quake SP är grymt bra även om de två bossarna är rätt kassa och världen är lite väl brun. Men jag tycker att Doom SP är bättre.

Kan hålla med om att Quake består av fler än 4 nyanser av brunt
Spelar genom det på riktigt nu, har nog faktiskt aldrig gjort det förr och jo det är väldigt brunt

123
Skriv svar