Mestadels dåliga nyheter om server-situationen för Final Fantasy XIV

Robot
Mestadels dåliga nyheter om server-situationen för Final Fantasy XIV
Medlem

popularitet är inte roligt alla gånger

Medlem

Ja, man vågar inte logga ut längre, då man kan få tusentals framför sig i kön när man ska logga in igen... Vilket antagligen gör problemet ännu värre


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Dex
Medlem

Efter dom "uppgraderade" login servrarna idag så har min kö minskat rejält även på kvällen. Bara 1 minut typ i kö vid 21:30 ikväll. Skönt!

Medlem

Konstigt att inte fler kör på liknande teknik som Arenanet använder i Guild Wars 2, där flera instanser av samma zon helt enkelt startas upp/stängs ner beroende på antalet spelare i samma zon. Val av server spelar ju heller ingen roll annat än i world vs world, då alla spelare blandas ihop i PvE.

Vad jag förstår så har FFXIV också en värld som är indelad i instanser med loading screen mellan, precis som GW2. Verkar gammaldags att ha kvar en sån värld på specifika servrar som inte kan skalas upp/ner?

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Konstigt att inte fler kör på liknande teknik som Arenanet använder i Guild Wars 2, där flera instanser av samma zon helt enkelt startas upp/stängs ner beroende på antalet spelare i samma zon. Val av server spelar ju heller ingen roll annat än i world vs world, då alla spelare blandas ihop i PvE.

Vad jag förstår så har FFXIV också en värld som är indelad i instanser med loading screen mellan, precis som GW2. Verkar gammaldags att ha kvar en sån värld på specifika servrar som inte kan skalas upp/ner?

Jag håller med dig, GW2 är ett bra exempel på hur detta ska skötas och FFXIV kör ett någorlunda gammeldags system i sammanhanget.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jäkligt mysigt spel dock, började för ett par veckor sedan och stortrivs

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Konstigt att inte fler kör på liknande teknik som Arenanet använder i Guild Wars 2, där flera instanser av samma zon helt enkelt startas upp/stängs ner beroende på antalet spelare i samma zon. Val av server spelar ju heller ingen roll annat än i world vs world, då alla spelare blandas ihop i PvE.

Vad jag förstår så har FFXIV också en värld som är indelad i instanser med loading screen mellan, precis som GW2. Verkar gammaldags att ha kvar en sån värld på specifika servrar som inte kan skalas upp/ner?

Köerna är vid inloggning, för att få komma in på servern. Specifika zoner är i stort sett aldrig problem att komma in på, såvida man inte är streamer med megapublik. Nu vet jag inte hur många spelare varje zon har som max men det är inloggning till världen man köar vid. Anledningen att de inte skalar upp är för att det är maxtaket för varje värld/server totalt sett som nås. Strukturen ser ut som sådan att du har din egen world server att logga in på, där det ryms 750 personer på varje för NA och något mindre för EU. Låter lite att söka raids med? Ja, men för att köra dungeons, raids etc så söker du med alla på ditt datacenter. NA's datacenter har 8 world servers så du köar med upp till 6000 pers för att kunna bilda ett party för den dungeon du vill köra, då får ni en egen instans. Den stora skillnaden mot GW2 är att inloggningen inte själv väljer en world server med lite spelare på just när du loggar in. Det du kan göra däremot, är att själv välja att logga in på en server som inte är din egen world server, bara den är på samma data center.
Närmare Endwalker kommer de göra så att man kan logga in på world servers utanför ditt data center. Följer man länken i deras post förklarar de varför de inte bara köper fler servrar. Det som hänt nu har varit att (Från de data vi har att tillgå) så har det aktiva spelarantalet stigit väldigt mycket på just NA och EU på bara några månader.

Medlem
Skrivet av Frostmork:

Köerna är vid inloggning, för att få komma in på servern. Specifika zoner är i stort sett aldrig problem att komma in på, såvida man inte är streamer med megapublik. Nu vet jag inte hur många spelare varje zon har som max men det är inloggning till världen man köar vid. Anledningen att de inte skalar upp är för att det är maxtaket för varje värld/server totalt sett som nås. Strukturen ser ut som sådan att du har din egen world server att logga in på, där det ryms 750 personer på varje för NA och något mindre för EU. Låter lite att söka raids med? Ja, men för att köra dungeons, raids etc så söker du med alla på ditt datacenter. NA's datacenter har 8 world servers så du köar med upp till 6000 pers för att kunna bilda ett party för den dungeon du vill köra, då får ni en egen instans. Den stora skillnaden mot GW2 är att inloggningen inte själv väljer en world server med lite spelare på just när du loggar in. Det du kan göra däremot, är att själv välja att logga in på en server som inte är din egen world server, bara den är på samma data center.
Närmare Endwalker kommer de göra så att man kan logga in på world servers utanför ditt data center. Följer man länken i deras post förklarar de varför de inte bara köper fler servrar. Det som hänt nu har varit att (Från de data vi har att tillgå) så har det aktiva spelarantalet stigit väldigt mycket på just NA och EU på bara några månader.

Wall of text crits you for 9000 damage.

Medlem

Blizzard borde väl ha en hel del överblivna Wow servers FF teamet kunde köpa?:D

Medlem
Skrivet av Divion:

Wall of text crits you for 9000 damage.

Haha de vet du 😂

Medlem

Blir alltid lika förvånad när stora MMOs börjar prata om begränsningar på inloggning och serverplatser. Det är som hela utvecklingen på internetsidan med molnlagring och dylikt har glömts bort och vi har rest ett par decennium bakåt i tiden när varje enskild server var fysiskt kopplad till en specifik värld ála Everquest.

Medlem

Ytterst märkligt att de fortfarande envisas med traditionell serverhosting. Skulle tro att cloudleverantörerna har mycket bättre förutsättningar för att hitta hårdvara än SE själva, om det nu ens råder någon kapacitetsbrist hos dem.

Att inte kunna skapa en karaktär på samma server som sina vänner är en solklar anledning till att ge fan i spelet, så det här kan göra stor skada över tid. Det har iofs varit ett problem länge, jag och mitt ex hade samma problem när hon skulle börja spela för fem år sedan.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Som vanligt kommer experterna fram så snart det handlar om serverkapacitet, som om de som faktiskt jobbar med det inte har någon aning om vad de gör


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Som vanligt kommer experterna fram så snart det handlar om serverkapacitet, som om de som faktiskt jobbar med det inte har någon aning om vad de gör

Som med allt annat tekniskt grundat. Det är bara att ladda upp allt i det magiska Amazon molnet vet väl alla?

Medlem
Skrivet av Izuel:

Blir alltid lika förvånad när stora MMOs börjar prata om begränsningar på inloggning och serverplatser. Det är som hela utvecklingen på internetsidan med molnlagring och dylikt har glömts bort och vi har rest ett par decennium bakåt i tiden när varje enskild server var fysiskt kopplad till en specifik värld ála Everquest.

Det handlar även om kostnad. Har du en del i ett datacenter så betalar du i princip en fast kostnad. Spelarantal brukar gå i vågor i MMOs vilket gör att det inte är säkert att det höga spelarantal vi sett i sommar håller sig över tid så då är det inte värt det att spendera mer på servern.

Väljer du en cloudservice istället för att hosta servrar så betalar du per klockcykel. Det kan fort dra iväg och bli jäkligt dyrt vid plötsliga händelser som detta när många skall nyttja tjänsten på kort tid. Svårt att lägga budget runt det.

1
Skriv svar