PS5 eller Xbox Series X - Ni som äger båda

Medlem
Skrivet av Woosley:

Hmm, jag har en XH90, och våra apparater är ju "kusiner" med varandra så det borde inte skilja så mycket i upplevelse tycker jag (speciellt då din tv bildmässigt är snäppet mer high-end än min bortsett från de hdmi 2.1-relaterade sakerna). Undrar om problemet ligger hos tv'n eller ditt PS5, de verkar ju inte lira superbra tillsammans.

Aha, detta får verkligen undersökas vidare! Tack för att du berättade. Jag får leta djupare i felsökningsdjungeln i helgen.

Medlem
Skrivet av oggeman:

Aha, detta får verkligen undersökas vidare! Tack för att du berättade. Jag får leta djupare i felsökningsdjungeln i helgen.

Börja att grotta i trådar om din tv på olika hifi-forum (avsforum.com brukar vara min go-to även om det ibland kan kännas som FÖR mycket att gräva sig igenom!)

En sån där självklar fråga bara: Har tv'n känt igen konsolen som just en PS5 och inte bara en random enhet, så att det stått "optimerar upplevelsen med din PS5" eller nåt sånt vid installationen? Och nu funkar HDMI-länken så pass att tv'n slår på game mode automatiskt när du startar konsolen osv?

Medlem

Det är väldigt få personer som skriver i forumet eller i kommentarsfält, jämfört med totalt antal besökare, så kan lätt hända att man får uppfattningen att exempelvis Xbox är mer populär hos FZ p.g.a. vissa personer är mer framträdande när de subjektivt argumenterar för dess fördelar gentemot konkurrenternas nackdelar. Aktiviteten i forumet återspeglar dock inte verkligheten, vilket blev extra tydligt i FZs undersökning för någon vecka sedan ( https://www.fz.se/nyhet/287556-snabbkollen-vad-spelar-du-pa-f... ), som visade att PC är den främsta plattformen hos besökarna, med Playstation som den mest populära konsolen.

För övrigt bryr jag mig mer om spelen än själva konsolens fördelar/nackdelar, så har inte särskilt mycket att anmärka på när det gäller hårdvaran/mjukvaran i de båda konsolerna. Finns så klart lite småsaker man blir irriterad på, som exempelvis instabiliteten i Series X quick resume som visar sig i diverse spel, såsom Mass Effect Andromeda (startade efter pausen utan HDR) eller PUBG (startade inte alls efter pausen, utan fick startas om manuellt).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Tror många får "Xbox känsla" av FZ användare i början men att det egentligen är en PC spelande majoritet. Många här verkar främst spela Microsofts spel på PC och även använda Game Pass där.

Sen adderar kanske "ambassadörerna" till det ngt, de hoppas jag ni får betalt för iaf!

Reklamtortyr.

Töntigt att kalla folk "ambassadörer". Är det jobbigt för dig att Microsoft gör något som många spelare tycker är bra?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Töntigt att kalla folk "ambassadörer". Är det jobbigt för dig att Microsoft gör något som många spelare tycker är bra?

Det finns ju en uttalad xbox-ambassadör på fz som är en vandrande reklam-pelare, dock finns ingen playstation dito. Antar att det beror på någonting, gissar att någon får betalt för detta i något led. Det blir extremt tydligt och larvigt med de återkommande månadens gamepass trådarna där varje spel hyllas som ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det finns ju en uttalad xbox-ambassadör på fz som är en vandrande reklam-pelare, dock finns ingen playstation dito. Antar att det beror på någonting, gissar att någon får betalt för detta i något led. Det blir extremt tydligt och larvigt med de återkommande månadens gamepass trådarna där varje spel hyllas som ett mästerverk.

Lol. Bitter?

GP-trådarna är väldigt informativa och säger väl i stort sett bara att "dessa spel har eller ska komma till GP", inte att de överlag skulle vara några "mästerverk". GP har förvisso verkligen levererat på sistone med spel som Hades dock, ett spel som ligger i linje med gullebarnet TLOU2 på Metacritic.

Inaktiv
Skrivet av lars_kongo:

Det finns ju en uttalad xbox-ambassadör på fz som är en vandrande reklam-pelare, dock finns ingen playstation dito. Antar att det beror på någonting, gissar att någon får betalt för detta i något led. Det blir extremt tydligt och larvigt med de återkommande månadens gamepass trådarna där varje spel hyllas som ett mästerverk.

Man kan ju snarare undra varför en i forumet måste ta på sig att leverera game pass-nytt om xbox när redaktionen själva belyser motsvarande på Playstation-sidan? Eller menar du att vi aldrig får nyheter på fz om spel som kommer med ps+?

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Man kan ju snarare undra varför en i forumet måste ta på sig att leverera game pass-nytt om xbox när redaktionen själva belyser motsvarande på Playstation-sidan? Eller menar du att vi aldrig får nyheter på fz om spel som kommer med ps+?

Nej, min poäng är att det finns en xbox-ambassadör som matar på med gamepass-reklam och matar på med damage-control så fort det kommer nyheter om försenade xbox-spel etc. Finns dock ingen playstation-ambassadör. Varför? Kan endast tolkas som att fz antingen får betalt av MS eller att man helt enkelt är xbox-biazed. Märks även i recensioner där känslan är att man har högre krav på playstation-spel och ger ofta lägre betyg än metacritic snitten. Tråkigt, men det är förstås frivilligt för mig som individ att helt enkelt sluta hänga på siten.

Inaktiv
Skrivet av lars_kongo:

Nej, min poäng är att det finns en xbox-ambassadör som matar på med gamepass-reklam och matar på med damage-control så fort det kommer nyheter om försenade xbox-spel etc. Finns dock ingen playstation-ambassadör. Varför? Kan endast tolkas som att fz antingen får betalt av MS eller att man helt enkelt är xbox-biazed. Märks även i recensioner där känslan är att man har högre krav på playstation-spel och ger ofta lägre betyg än metacritic snitten. Tråkigt, men det är förstås frivilligt för mig som individ att helt enkelt sluta hänga på siten.

Behövs ingen PlayStation-ambassadör på FZ då vi har dig

Inaktiv
Skrivet av Aarons VR:

Töntigt av dig att inte veta någonting överhuvudtaget. Är det jobbigt för dig?

Det finns ambassadörer/reklampelare bland användarna, står vid namnet.

Men du kanske inte kan läsa?

Det är som sagt ingen "vanlig användare" som "måste ta på sig" någonting.

Se, nu visar du dina okunskaper igen. Motsvarigheten till PS+ är GWG.

Gamepass och PS Now är samma. Läser du mycket om PS Now på FZ?

Det kanske är du som ska börja fråga dig själv saker istället för att be andra göra det.

Även om det är väldigt "okritiskt" (*host* reklamigt *host*) skrivet i de trådarna tänker jag inte på det där. Går man in för att läsa om nyheter kring Gamepass är det bra info. Däremot att se ambassadörer gå in i vanliga diskussionstrådar och alltid basunera ur sig varumärkesnamn sänker FZ upplevelsen mycket.

Samt som du skriver förekommer konstant damage control.

Titta där har vi ju en till! Det finns ju 2 PlayStation-ambassadörer. Fz kanske kan fixa så det står bredvid era namn så det blir lite tydligare.

Med tanke på era tidigare inlägg kanske det ska stå anti-xbox-ambassadörer istället. För extra tydlighet.

Medlem

Efter ett tag med konsollerna tycker jag att Playstation gör ett bättre jobb (speciellt alla exclusives), har du en PC (som jag) så ser jag inte mycket anledning till att skaffa boxen, men det är upp till var och en.

Medlem

Vi som äger båda väljer inte den ena, vi har valt båda

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Töntigt av dig att inte veta någonting överhuvudtaget. Är det jobbigt för dig?

Det finns ambassadörer/reklampelare bland användarna, står vid namnet.

Men du kanske inte kan läsa?

Nej jag visste inte att det fanns Xbox ambassadörer...
Så jag får ta tillbaka att jag kallade dig töntig och hålla med dig om att det är töntigt av mig att inte veta något.

Eftersom du frågar så nej det är inte så jobbigt för mig. Och jag läser relativt hyggligt tycker jag själv.

Men är du själv ambassadör? Alltså för Playstation? Eftersom du snackar ner Xbox så mycket.

Medlem

Såg nu att användaren som skapar gamepass tråden var ambassadör. Bra jobbat med trådarna svinbra att kunna läsa vilka nya spel som läggs till 😊

Skrivet av Aarons VR:

Töntigt av dig att inte veta någonting överhuvudtaget. Är det jobbigt för dig?

Det finns ambassadörer/reklampelare bland användarna, står vid namnet.

Men du kanske inte kan läsa?

Se, nu visar du dina okunskaper igen. Motsvarigheten till PS+ är GWG.

Gamepass och PS Now är samma. Läser du mycket om PS Now på FZ?

Det kanske är du som ska börja fråga dig själv saker istället för att be andra göra det.

Även om det är väldigt "okritiskt" (*host* reklamigt *host*) skrivet i de trådarna tänker jag inte på det där. Går man in för att läsa om nyheter kring Gamepass är det bra info. Däremot att se ambassadörer gå in i vanliga diskussionstrådar och alltid basunera ur sig varumärkesnamn sänker FZ upplevelsen mycket.

Samt som du skriver förekommer konstant damage control.

Men det e ju inte direkt FZ fel att ingen anmält sitt intresse för att var en Sony ambassadör, kanske ingen som vill göra trådar å ha sej så utan att få betalt.. och sen att du hostar reklam och skriver reklampelare gör noll skillnad för fz då inte får pengar från Microsoft av att han sitter och gör trådar på sin egna fritid.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej, min poäng är att det finns en xbox-ambassadör som matar på med gamepass-reklam och matar på med damage-control så fort det kommer nyheter om försenade xbox-spel etc. Finns dock ingen playstation-ambassadör. Varför? Kan endast tolkas som att fz antingen får betalt av MS eller att man helt enkelt är xbox-biazed. Märks även i recensioner där känslan är att man har högre krav på playstation-spel och ger ofta lägre betyg än metacritic snitten. Tråkigt, men det är förstås frivilligt för mig som individ att helt enkelt sluta hänga på siten.

Förmodligen finns det en väldigt enkel förklaring. Det är helt enkelt ingen som har anmält sitt intresse att vara en "PS-ambassadör" här på FZ. Säkert fritt fram för den som vill och känner sig manad och som kan tänka sig att "jobba" lite gratis då och då. Kan inte se problemet. Kanske vore det något för dig?

Betalt av MS? "Xbox-biazed"? Älskar konspirationsteorier! <3

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Japp. Funkar även efter att den har varit avstängd. Behöver alltså inte stå i standby.

Riktigt bra jobbat av MS. Men de kan sin hårdvara måste jag säga. 🙂

Medlem

Jag beställde båda förra året på hösten.
Den konsol jag fick först var xbox series X och hann avnjuta 3 månader gamepass innan PlayStation 5 kom i vårt hushåll.

Jag har tidigare aldrig kört xbox. Förra generationen hade jag playstation4 och ps4pro och innan dess ps3.

Jag är imponerad på hur snabb xboxen är med quick resume, hur tyst och kompakt lådan är i jämförelse med ps5. På ps5an låter skivläsaren oerhört högt, nu har den blivit lite tystare med firmware update.

Men hör och häpna så tycker jag xboxens handkontroll känns mer ergonomisk att spela på. Visst är det ballt med haptic feedback men känns lite som en gimic. Det bästa är väl i Returnal då man har 2 lägen i avtryckaren.

Jag har redan spelat de flesta ps4 spel så den biten går bort. Mitt favorit spel Hollow knight har jag spelat ut på båda konsolerna då jag vill ha alla trophys och achivements och jag upplever att ps5 i det spelet har mer input delay. Detta är något som skiljer sig från titel till titel. Exempelvis inget jag märkt av i Returnal.

För min egen skull så har jag använt xbox series x mer än min ps5. Det finns mycket mer som jag stör mig på ps5an så jag funderar på att sälja den men det kan ju dyka upp något spel som jag vill ha som ej kommer till xbox eller pc.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Med den vetskapen jag har idag hade jag nog bara köpt xbox series x och sedan väntat till slutet av ps5ans livscykel och köpt den då eller en ps6 om den är bakåtkompatibel med ps5 spel. För just nu samlar ps5an damm.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Med den vetskapen jag har idag hade jag nog bara köpt xbox series x och sedan väntat till slutet av ps5ans livscykel och köpt den då eller en ps6 om den är bakåtkompatibel med ps5 spel. För just nu samlar ps5an damm.

Alla större Ps5 spel kommer nog säkert som remaster till Ps6 andå

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag beställde båda förra året på hösten.
Den konsol jag fick först var xbox series X och hann avnjuta 3 månader gamepass innan PlayStation 5 kom i vårt hushåll.

Jag har tidigare aldrig kört xbox. Förra generationen hade jag playstation4 och ps4pro och innan dess ps3.

Jag är imponerad på hur snabb xboxen är med quick resume, hur tyst och kompakt lådan är i jämförelse med ps5. På ps5an låter skivläsaren oerhört högt, nu har den blivit lite tystare med firmware update.

Men hör och häpna så tycker jag xboxens handkontroll känns mer ergonomisk att spela på. Visst är det ballt med haptic feedback men känns lite som en gimic. Det bästa är väl i Returnal då man har 2 lägen i avtryckaren.

Jag har redan spelat de flesta ps4 spel så den biten går bort. Mitt favorit spel Hollow knight har jag spelat ut på båda konsolerna då jag vill ha alla trophys och achivements och jag upplever att ps5 i det spelet har mer input delay. Detta är något som skiljer sig från titel till titel. Exempelvis inget jag märkt av i Returnal.

För min egen skull så har jag använt xbox series x mer än min ps5. Det finns mycket mer som jag stör mig på ps5an så jag funderar på att sälja den men det kan ju dyka upp något spel som jag vill ha som ej kommer till xbox eller pc.

Hur upplever du Xbox menyerna? Jag hade både PS4 och Xbox One S förra generationen men jag gillade aldrig menyerna på Xbox. Tyckte det var för mycket olika sidomenyer och flikar istället för som det var på PS4an med en rad med spel i mitten av skärmen.
Generationen innan hade jag både PS3 och 360 men då tyckte jag att 360 hade smidigast menyer.
Tycker att NXE menyerna var dom bästa.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Rent generellt föredrar jag min xbox x, men bara för att game pass (må vara dyrt) är så oerhört överlägsen jämfört med psnow/psplus.
Ui på Xbox är den mest röriga skit jag någonsin sett. Som en 5 åring som fyllt ”skrivbordet” med genvägar överallt.
MEN, på xbox har du custom bakgrund.(finns inte på ps5)
Med xbox måste du antingen köpa batterier och laddare.(till handkontrollen) Eller plugnplay. 2x 2400 mah AA batterier slår dock det inbyggda batteriet i ps5 kontrollen med hästlängder.

Xbox kontroller kändes väldigt konstig i början medan har nu börjat vänja mig.
Xboxen är klart tystare.

Skulle säga att köpa spel är billgare på ps5 då de konstant ändrande reorna oftast har riktig bra priser på något spel jag vill ha.
Köp ps5 om du MÅSTE ha vissa speciella titlar. Annars Xbox x hela vägen.

Medlem
Skrivet av Operaman:

Skulle säga att köpa spel är billgare på ps5 då de konstant ändrande reorna oftast har riktig bra priser på något spel jag vill ha.

Ska tilläggas här att digitala Xbox spel även säljs av andra återförsäljare än Microsoft. Så googlar du hittar du oftast spelen väldigt billigt.

Sony tillåter ej det och enda sättet för folk att köpa digitalt är via deras egna butik.

Fö. ni som har Benify via arbetet eller dylikt kan köpa på er presentkort till en billigare peng (-20% på PS och -7% på Xbox).

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Hur upplever du Xbox menyerna? Jag hade både PS4 och Xbox One S förra generationen men jag gillade aldrig menyerna på Xbox. Tyckte det var för mycket olika sidomenyer och flikar istället för som det var på PS4an med en rad med spel i mitten av skärmen.
Generationen innan hade jag både PS3 och 360 men då tyckte jag att 360 hade smidigast menyer.
Tycker att NXE menyerna var dom bästa.
https://www.technobuffalo.com/sites/technobuffalo.com/files/s...

Första gånge jag startade Xbox series X var jag oerhört förvirrad. Det kändes inte logiskt på något sätt. Idag har jag redigerat menyerna så att jag bara har det mest nödvändiga uppe. Så Nu känns det mer lättnavigerat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Operaman:

Rent generellt föredrar jag min xbox x, men bara för att game pass (må vara dyrt) är så oerhört överlägsen jämfört med psnow/psplus.
Ui på Xbox är den mest röriga skit jag någonsin sett. Som en 5 åring som fyllt ”skrivbordet” med genvägar överallt.
MEN, på xbox har du custom bakgrund.(finns inte på ps5)
Med xbox måste du antingen köpa batterier och laddare.(till handkontrollen) Eller plugnplay. 2x 2400 mah AA batterier slår dock det inbyggda batteriet i ps5 kontrollen med hästlängder.

Xbox kontroller kändes väldigt konstig i början medan har nu börjat vänja mig.
Xboxen är klart tystare.

Skulle säga att köpa spel är billgare på ps5 då de konstant ändrande reorna oftast har riktig bra priser på något spel jag vill ha.
Köp ps5 om du MÅSTE ha vissa speciella titlar. Annars Xbox x hela vägen.

Jag köpte såna där uppladdningsbara batterier och en extra xbox series kontroller samtidigt. Tycker det är oerhört smidigt. Med ps5 kontrollern så är man körd om batteriet dör. Jag skulle inte vilja öppna upp dualsense för att byta batteri. Sen har man alltid möjlighet att köra AA batteri som pallar en månad, vilket jag har i min xbox one kontroll till min PC.

Tycker att alla handkontroller borde ha en batterilucka, även alla mobiltelefoner.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Första gånge jag startade Xbox series X var jag oerhört förvirrad. Det kändes inte logiskt på något sätt. Idag har jag redigerat menyerna så att jag bara har det mest nödvändiga uppe. Så Nu känns det mer lättnavigerat.

Det är ju bra att man kan redigera i alla fall. Önskar man kunde göra det på PS5an också.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag köpte såna där uppladdningsbara batterier och en extra xbox series kontroller samtidigt. Tycker det är oerhört smidigt. Med ps5 kontrollern så är man körd om batteriet dör. Jag skulle inte vilja öppna upp dualsense för att byta batteri. Sen har man alltid möjlighet att köra AA batteri som pallar en månad, vilket jag har i min xbox one kontroll till min PC.

Tycker att alla handkontroller borde ha en batterilucka, även alla mobiltelefoner.

Har inte öppnat upp Dualsense men att byta batterier på DS4 va seriöst 4 skruvar. Tog 2 min max.

Gillar Series X men att de inte har en laddningsbar handkontroll som standard är imo lite fail. Nu verkar ju batterierna hålla länge så det är ju bra.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Har inte öppnat upp Dualsense men att byta batterier på DS4 va seriöst 4 skruvar. Tog 2 min max.

Gillar Series X men att de inte har en laddningsbar handkontroll som standard är imo lite fail. Nu verkar ju batterierna hålla länge så det är ju bra.

Man måste använda en sådan där uppbrytnings grej samt plocka bort sidoknapparna på dualsense. Går ju en miljon gånger snabbare med en batterilucka, så helt oförsvarbart att inte göra en batterilucka.

https://www.youtube.com/watch?v=4rNITneXnCo


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Har inte öppnat upp Dualsense men att byta batterier på DS4 va seriöst 4 skruvar. Tog 2 min max.

Gillar Series X men att de inte har en laddningsbar handkontroll som standard är imo lite fail. Nu verkar ju batterierna hålla länge så det är ju bra.

Smaken är som baken antar jag, enligt mig är det snarare "fail" att ha inbyggt batteri som inte går att byta själv utan att garantin spricker Jag föredrar helt klart att ha vanliga laddningsbara batterier. Om de tar slut när man spelar kan man antingen bara snabbt byta dem mot nya och lägga de tomma i laddaren (så jag oftast gör) och då fortsätta spela trådlöst direkt, alternativt trycka i en sladd i kontrollen och fortsätta spela direkt precis som med en dualsense. Med min dualsense måste jag dock spela med sladd när batteriet dör vilket är sjukt irriterande när man sitter en bit från TVn i vardagsrummet.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Smaken är som baken antar jag, enligt mig är det snarare "fail" att ha inbyggt batteri som inte går att byta själv utan att garantin spricker Jag föredrar helt klart att ha vanliga laddningsbara batterier. Om de tar slut när man spelar kan man antingen bara snabbt byta dem mot nya och lägga de tomma i laddaren (så jag oftast gör) och då fortsätta spela trådlöst direkt, alternativt trycka i en sladd i kontrollen och fortsätta spela direkt precis som med en dualsense. Med min dualsense måste jag dock spela med sladd när batteriet dör vilket är sjukt irriterande när man sitter en bit från TVn i vardagsrummet.

Du behöver inte byta själv innan garantin gått ut. Du tar det på just garantin om det skulle inträffa.

Skriv svar