Windows 11 har releasedatum – uppgradera gratis om du äger Windows 10

Medlem
Skrivet av Levi:

Lol. Asså snubben har mätt FPSEN i spelen. Förstår du?

OK , du har så klart rätt! "FPSEN" är mätta och klara. Fint.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Fearnox:

https://youtu.be/o_czzvTTdHg

Grafikdelen blir svårare att motivera för att det finns integrerade kretsar som säljs på nya datorer idag som är sämre än väldigt gamla kretsar, så det är svårt att tala för tvång där.

TechLinked snubben där verkade sjukt jobbig. Men kanske det folk går igång på nu för tiden.

Tror andelen folk som kör med integrerad GPU på FZ är liten. Så det är kanske mindre viktigt.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

It's not a lake, it's an ocean

Om man äger en Surface Laptop borde man ju vara prioriterad. Men jag vet inte om frugans gamla Surface Laptop är tillräckligt ny, får kolla upp det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av neocon:

Det är skamligt att de utesluter de flesta Intel-processorer tillverkade innan 2017, och AMD-processorer tillverkade innan 2018. Det kommer bli en massa elektronikskräp i onödan bara för att folk vill eller måste skaffa Windows 11.

Supported Intel processors

Supported AMD processors

https://youtu.be/CH0bAeEm1Jw?t=238

Jag hoppas att släppet av Steam Deck kan driva på en massövergång till Linux.

Skrivet av Hipshot:

Det kommer det inte göra och troligen blir det fler som installerar Windows på den där än som har kvar Linux.

Men man kan ju alltid hoppas!
För egen del så skulle det vara kul att få en till anledning för att använda sig mer av Linux.
Kanske såpass att man t o m tar det Linux-baserade SteamOS som kommer med Steam deck (om nu Valve gör det tillgängligt så klart...) och strular omkring med det på en PC man har hemma bara för att man kan... Om det är möjligt alltså... Jag menar, vad hände med SteamBoxarna t ex?
Apropå Linux och Windows 11, så går det alltid att fippla med WSL både på Win11och Win10.
Och kör man redan Linux så kan man ju testa Wine, fast det kanske hör hemma i en annan tråd?

Oavsett, kul med nya grejer, mjukvara som hårdvara. Mer att pilla med och mer att upptäcka! Glaset är alltid halvfullt här hemma, märks det?


signatur

/MJ

Qus
Medlem

Om jag hade haft TPM 2.0 hade jag gått över.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Jag har tydligen ingen TPM modul

Jag har ingen på moderkortet men har plats för en så beställde i samband med att Windows 11 utannonserades. Har fortfarande inte fått den då de varit slut sen dess... Har möjlighet att slå på TPM med 2.0 support via min CPU också om det skulle behövas.

Medlem

Fanns ingenstans att välja "jag kör redan devbuild"

Har gjort det i säkert två månader nu utan problem. Inte märkt nån större skillnad i prestanda osv.

Medlem
Skrivet av inso:

TechLinked snubben där verkade sjukt jobbig. Men kanske det folk går igång på nu för tiden.

Tror andelen folk som kör med integrerad GPU på FZ är liten. Så det är kanske mindre viktigt.

Jo precis, man ska undvika information från jobbiga människor.

Jag hade gärna kört W11 både på jobbet, hos mina föräldrar och på mina lite äldre system, vilket jag tror många windows användare kan relatera till.
W10 skulle ju blivit sista Windows, men nu krånglar dem till det så att man ändå måste sitta med flera OS.

Enligt LTT så gör Microsoft förmodligen detta för att hjälpa teknikföretagen att sälja mer hårdvara, vilket är surt och destruktivt, de hade förmodligen kunnat uppdatera W10 till det vi nu kommer att få som W11, vilket är irriterande.

Medlem

Uppdaterar direkt, Windows e ändå inte primära maskinen så spelar ingen roll om de strular lite.
Kör ju en hp x360 så blir kul o se hur touch fungerar. Fungerar sådär på win 10.

Medlem
Skrivet av matt76:

För övrigt underbart att Direct Storage introduceras officiellt sett, men lär väl troligen dröja ett par på innan det finns spel på marknaden som nyttjar tekniken.

Windows 10 kommer också få stöd för Direct Storage.

Jag tror dock inte att det behöver dröja så värst lång tid tills det kommer spel.
Spel som släpps på Series och PS5 konsoler men inte One och PS4 skulle ju kunna portas till Windows och Direct storage.
Med lite tur så kanske Starfield blir en av de första spelen?

Jag antar också att Unreal engine 5 har stöd, med tanke på PS5:ans teknikdemo.

Lite svårt att säga ifall spelarbasen är tillräckligt stor på PC dock, alltså de som har tillräckligt bra hårdvara för att det ska vara värt portning.

Medlem

sitter fortfarande på en i7 2600k så jag tror ej jag kommer kunna köra windows 11 för tack vare det där TMP 2.0 så blir vänta tills jag köper ny CPU:

Inaktiv
Skrivet av Esri:

Vilket inte är sant någonstans eftersom att varje gång detta tas upp så hoppar folk över OS versioner för att "bevisa" det.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versi...
Du kan ju kika själv. Och då menar jag inte varje version utan varje ny utgåva som Vista, 7, 8. Inte 8.1 osv osv.

Medlem

Alla tre av mina riggar har processorer som är kompatibla. Men jag kommer ändå vänta med att uppgradera in i det längsta. Orsaken är att det brukar vara lite si och så med drivrutinsstöd från komponenttillverkare när nya windowsversioner skall ut. Så låter andra banka huvudet mot den väggen först så kanske det finns några fina custom drivers redo när det är dags att uppgradera sedan. ASUS tex brukar vara sjukt sega på bollen.

Medlem

Kommer att uppgradera direkt pågrund av autohdr, på min nya lg Oled tv är det riktigt nice. Fast det blir en ny installation från iso så jag slipper skit som secureboot.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kör redan.
Är win10 med ett nytt skal.

Nej, då kör du Windows 8. 10 är ju bara 8 med ett nytt skal.

Skrivet av anon_119148:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versi...
Du kan ju kika själv. Och då menar jag inte varje version utan varje ny utgåva som Vista, 7, 8. Inte 8.1 osv osv.

Precis det som är problemet, folk bestämmer olika vilka som ska hoppas över för att det ska stämma med varannan
(För övrigt var XP inte bra )

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Om man äger en Surface Laptop borde man ju vara prioriterad. Men jag vet inte om frugans gamla Surface Laptop är tillräckligt ny, får kolla upp det.

Läste att följande Surface-datorer är giltiga för uppdateringen.

Surface Book 3 (May 2020)
Surface Book 2: only the models with 8th-gen Intel CPUs (Core i5-8350U or Core i7-8650U, not the Core i5-7300U) (Nov. 2017)
Surface Go 2 (May 2020)
Surface Laptop 4 13.5” (Apr. 2021)
Surface Laptop 4 15” (Apr. 2021)
Surface Laptop 3 13.5” (Oct. 2019)
Surface Laptop 3 15” (Oct. 2019)
Surface Laptop 2 (Oct. 2018)
Surface Laptop Go (Oct. 2020)
Surface Pro 7+ (Feb. 2021)
Surface Pro 7 (Oct. 2019)
Surface Pro 6 (Oct. 2018)
Surface Pro X (Nov. 2019)

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versi...
Du kan ju kika själv. Och då menar jag inte varje version utan varje ny utgåva som Vista, 7, 8. Inte 8.1 osv osv.

Först måste alla vara överens om vilka Windows som varit bra och dåliga. Det kan bli... stökigt.

Jag anser att Win 95, 98 och 2000 alla var bra för sin tid, framförallt bättre än föregångaren (framförallt Win 2000, som var något helt annat än 9x). Win XP blev bra först efter service pack 2, innan var det rätt buggigt och jag föredrog Win 2000. Så för min del stämmer vartannat bra-grejen från Vista, men absolut inte innan. Men sen finns ju folk som avskyr t.ex. Win 10. Tror till och med det finns folk som föredrar Win 8 (galningar...). Vidare, saker ändras med tiden - Win 7 var svinbra på sin tid, men starttiden i dag (och när Win 8 kom) var helt horribel.

Så, det handlar om tycke och smak alltför mycket för att rakt av säga att "Windows är bra varannan gång". I mitt tycke, förstås.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_119148:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versi...
Du kan ju kika själv. Och då menar jag inte varje version utan varje ny utgåva som Vista, 7, 8. Inte 8.1 osv osv.

Jag känner redan till alla windows versioner och påståendet att vartannat var varit dåligt är inget annat än hjärndött, påhittat av folk som av någon anledning till hata nya versioner. 8 och 8.1 var inte dåliga OS, folk gillande inte utseendet och gjorde inget annat än att grina över att startmenyn bytte utseende, det var både snabbare och stabilare än Win7. Microsoft har haft 2 OS som har varit trasiga och verkligen dåliga och det är Vista och ME.

Medlem

Jag gillar Windows 11 , funkar skitbra med den senaste releasen Allt känns rappt o bra. Inga problem med layout, däremot context menyn i Explorer får dom nog tänka om på lite om man ska kritisera nåt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Först måste alla vara överens om vilka Windows som varit bra och dåliga. Det kan bli... stökigt.

Jag anser att Win 95, 98 och 2000 alla var bra för sin tid, framförallt bättre än föregångaren (framförallt Win 2000, som var något helt annat än 9x). Win XP blev bra först efter service pack 2, innan var det rätt buggigt och jag föredrog Win 2000. Så för min del stämmer vartannat bra-grejen från Vista, men absolut inte innan. Men sen finns ju folk som avskyr t.ex. Win 10. Tror till och med det finns folk som föredrar Win 8 (galningar...). Vidare, saker ändras med tiden - Win 7 var svinbra på sin tid, men starttiden i dag (och när Win 8 kom) var helt horribel.

Så, det handlar om tycke och smak alltför mycket för att rakt av säga att "Windows är bra varannan gång". I mitt tycke, förstås.

Så sant. Jag körde windows 2000 fram till SP3 av XP faktiskt, mest eftersom att utan SP alls så var XP... ja... lite ruttet, men det blev riktigt bra vid SP2 och framförallt 3. Jag har full förståelse för att folk inte gillade utseendet av Windows 8/8.1, det var ett riktigt dumt beslut att välja köra på ett touch utseende av ett desktop OS, men OS:et i sig var stabilt, riktigt stabilt. Att säga att ett OS är dåligt för att start menyn är annorlunda är inget mer än intellektuelt ohederligt, att man inte gillar utseendet är helt OK, windows 10 är mer eller mindre bara 8.1 med ett nytt skal... ibland... när de inte blandar in 5 olika utseenden på menyer och GUI stilar. Windows 10 är helt ärligt värre än 8.1 i hur scitsofrent OS:et är med olika inställningsmenyer överallt, saker som inte går att göra i en meny och du måste öppna en annan m.m.... suck... Men, det är så sällan jag måste göra ändringar där så det gör inte allt för mycket. Windows 11 löser 90% av det problemet, men det är inte heller helt bra i alla lägen.

Tar vi bara "dåligt" som att OS:et är instabilt så faller hela vartannat OS argumentet omedelbart. Då är det "bara" vista och ME som faktiskt var instabila på riktigt. När det gäller smak, ja då känner jag folk som säger att ALLA Microsoft OS är dåliga, det bevisar inte så mycket :D.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Är det någon som vet ifall man kan ha start menyn till vänster men alla program i mitten?

Prova läs artikeln.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av fue:

Sjukt att ens ryzen inte är med på listan. M$$$$$$

Du behöver nog inte oroa dig, jag har testat vi Windows insider o funkar då fint med min 3700x. Kan ju dock vara så att vissa modeller inte stöds än men att de uppdaterar med fler längre fram.


signatur

Nothing is power without Control

fue
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Du behöver nog inte oroa dig, jag har testat vi Windows insider o funkar då fint med min 3700x. Kan ju dock vara så att vissa modeller inte stöds än men att de uppdaterar med fler längre fram.

Hoppas

Medlem
Skrivet av Mirage:

Prova läs artikeln.

Prova försök förstå frågan

Medlem

Min stationära dator kan absolut inte köra Windows 11, men kommer nog köpa en ny dator nästa år så jag kan spela Starfield och i så fall så blir det rätt naturligt att jag köper Windows 11 till den.

Min bärbara dator har TMP 2.0 men tyvärr krävs Intel Core 8000 Series, medan den har Intel Core 7000 Series, så det känns ju sådär.

Medlem

Ja det är ändå dags för mig å formatera datorn, den har börjat bli slöare pga dåligt underhåll


signatur

//monster

Medlem

Perfekt! Då blir det äntligen till att formatera om och göra en ren installation innan nedsläpp för BF2042!
Och ja, jag ser faktiskt fram emot Win11 och en omformatering.
Folk gnällde som galningar över att lämna Win7 till Win10, många verkar göra samma sak nu. Har svårt att tänka mig att det skulle bli sämre, bortsett från hårdvaru kraven.
Tycker dock att det är bra att de fokuserar mer på säkerhetsbrister i äldre hårdvara, inte bara i deras mjukvara.

För övrigt så har dock Microsoft gått ut med att det kommer finnas en möjlighet att installera Win11 på äldre hårdvara också via en ISO-fil, dock utan möjlighet till vissa uppdateringar och annat.

Medlem
Skrivet av Amelek:

Perfekt! Då blir det äntligen till att formatera om och göra en ren installation innan nedsläpp för BF2042!
Och ja, jag ser faktiskt fram emot Win11 och en omformatering.
Folk gnällde som galningar över att lämna Win7 till Win10, många verkar göra samma sak nu. Har svårt att tänka mig att det skulle bli sämre, bortsett från hårdvaru kraven.
Tycker dock att det är bra att de fokuserar mer på säkerhetsbrister i äldre hårdvara, inte bara i deras mjukvara.

För övrigt så har dock Microsoft gått ut med att det kommer finnas en möjlighet att installera Win11 på äldre hårdvara också via en ISO-fil, dock utan möjlighet till vissa uppdateringar och annat.

Japp, läste också angående det på Guru3D


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Först måste alla vara överens om vilka Windows som varit bra och dåliga. Det kan bli... stökigt.

Jag anser att Win 95, 98 och 2000 alla var bra för sin tid, framförallt bättre än föregångaren (framförallt Win 2000, som var något helt annat än 9x). Win XP blev bra först efter service pack 2, innan var det rätt buggigt och jag föredrog Win 2000. Så för min del stämmer vartannat bra-grejen från Vista, men absolut inte innan. Men sen finns ju folk som avskyr t.ex. Win 10. Tror till och med det finns folk som föredrar Win 8 (galningar...). Vidare, saker ändras med tiden - Win 7 var svinbra på sin tid, men starttiden i dag (och när Win 8 kom) var helt horribel.

Så, det handlar om tycke och smak alltför mycket för att rakt av säga att "Windows är bra varannan gång". I mitt tycke, förstås.

Om man gillar Brad Shoemaker (f d Giant Bomb) och Will Smith (f d Tested) så har de ett par podavsnitt(ep. 21 & ep. 22) i sin podserie (Brad & Will Made a TECH POD.) där de går igenom vad de tycker om de olika Windows-versionerna fr o m de allra tidigaste versionerna av Bill Gates operativsystem.

Fick några härliga nostalgitrippar och några aha-upplevelser när jag lyssnade på dessa.


signatur

/MJ

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Thomas:

Läste att följande Surface-datorer är giltiga för uppdateringen.

Surface Book 3 (May 2020)
Surface Book 2: only the models with 8th-gen Intel CPUs (Core i5-8350U or Core i7-8650U, not the Core i5-7300U) (Nov. 2017)
Surface Go 2 (May 2020)
Surface Laptop 4 13.5” (Apr. 2021)
Surface Laptop 4 15” (Apr. 2021)
Surface Laptop 3 13.5” (Oct. 2019)
Surface Laptop 3 15” (Oct. 2019)
Surface Laptop 2 (Oct. 2018)
Surface Laptop Go (Oct. 2020)
Surface Pro 7+ (Feb. 2021)
Surface Pro 7 (Oct. 2019)
Surface Pro 6 (Oct. 2018)
Surface Pro X (Nov. 2019)

Oj, tack! Tyvärr har frun den första modellen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

123
Skriv svar