Xbox tidsexklusivitet för Tomb Raider sägs ha varit värd $100 miljoner

Robot
Xbox tidsexklusivitet för Tomb Raider sägs ha varit värd $100 miljoner
Medlem

Man undrar ju om det gick ihop sig där...

Medlem

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Spelet är inte dåligt, men inte det bästa tomb raider i serien. Dessutom gissar jag på att $100 miljoner bara är en "piss" i havet för MS.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Att betala så mkt pengar är bara dum rakt genom. för de pengarna kan du sätta på att utveckla deras skit server eller sin store eller vad sägs som sätta in bättre spel i game pass?
låt spel utvecklarna välja vilken planform de vill sälja sina spel till. dessutom allt med exklusive är korkat, ge spelen till alla som har en konsol eller pc eller mac till och med.

Dex
Medlem

Det låter ju helt galet om detta nu stämmer. 1 miljard kronor lär dom ju aldrig ha kunnat tjäna in på en 6 månaders exklusivitet. Undrar hur dom såg ett värde på att göra det?
Förstår ju att utvecklarna och publishers går med på sådana här deals, men verkar ju helt galet från Microsofts sida.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?

Jag är osäker jag med. Men i forumet verkar ju folk knappt vilja öppna Epic Games store istället för Steam på datorn, om Epic har ett tidsexklusivt spel. Så vem vet

Medlem

Känns inte som om de betalat $100. Så mycket kostar ju hela spele att utveckla (storproduktioner). Det känns som om han inkluderat "värdet" för MS i form av sålda konsoler och massa annat i siffran. Kan inte tänka mig att de betalat så mycket för tidsexklusivitet.

Edit: Utvecklingskostnad på $75-100miljoner + marknadsföringsbudget på $35 miljoner. Så att få in$100 miljoner bara via tidsexklusivitet känns orlimgt mycket.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_of_the_Tomb_Raider

It's not a lake, it's an ocean

Mycket pengar, men Rise of the Tomb Raider var spelet som slutligen fick mig att svälja besvikelsen och ilskan efter debaclet 2013 (först Xbox reveal och sedan E3) och köpa en Xbox One. Det blev tre stycken till (en One S, två One X), Game Pass och en hel del spel. Så mig har de i alla fall tjänat lite pengar på tack vare den där dealen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av magma:

Spelet är inte dåligt, men inte det bästa tomb raider i serien. Dessutom gissar jag på att $100 miljoner bara är en "piss" i havet för MS.

Tanken var att kontra Uncharted 4 (som sedan försenades till våren 2016).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Troligen tjänade inte MS tillbaka dessa pengar på just det här spelet. Jag tror snarare att de spenderade dessa pengar för att de eventuellt kommer tjäna tillbaka det i långa loppet.

Spelet är exklusivt -> Fler köper konsolen -> Spelarna köper fler spel på plattformen istället för hos konkurrenten.

Skribent
Skrivet av Issue:

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?

Beroende på spel. Ja.

Är Tomb Raider en system seller? Jag lutar åt nej.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Beroende på spel. Ja.

Är Tomb Raider en system seller? Jag lutar åt nej.

Håller med. Dock är det ett bra spel nog att stärka utbudet tillsammans med andra spel och på så sätt bidra till sälja Xbox.

Medlem

Oj vilken ramaskri det var när det bekom sig. Undra hur mycket Sony har fått betala för Final Fantasy 7 Remake för exklusiviteten.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Beroende på spel. Ja.

Är Tomb Raider en system seller? Jag lutar åt nej.

Knepigt folk, så stressade. Jag skulle iaf inte köpa system Y om jag vet att spelet jag vill spela ändå kommer till den konsol jag har efter x antal månader. Men men.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det fanns nog inte många vinnare på denna affär.

Kortsiktigt var det såklart en bra affär för Square att få så mycket pengar. Dock tog varumärket en hel del stryk när man försökte låtsas att det var helt exklusivt och och inte tidsexklusivt. När sedan Uncharted 4 flyttades så att man slapp den konkurrensen så försvann en av anledningarna till denna affär.

MS kan inte ha tjänat något på denna affär. Detta är dyrare än utvecklingen av de flesta AAA-spel.

Chefen på Crystal Dynamics (kommer ej ihåg namnet) som är polare med Phil Spencer och som sägs ha varit drivande bakom denna deal fick sparken. Phil har dock nu fixat så han är chef över The Initiative istället.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?

Jag köpte faktiskt en Xbox ONE för Rise of the Tomb Raider och finländska utvecklaren Remedys sci-fi spel som jag glömt vad det heter. Även för Forza Horizon 2. Sålde maskinen efter nåt år bara då MicroSoft knappt släppte några intressanta spel på den tiden. PlayStation 4 tog all tid med sina extremt bra exklusiva spel plus att jag lirade multiformat till den maskinen då den var starkare än Xbox ONE.

Skrivet av Dex:

Det låter ju helt galet om detta nu stämmer. 1 miljard kronor lär dom ju aldrig ha kunnat tjäna in på en 6 månaders exklusivitet. Undrar hur dom såg ett värde på att göra det?
Förstår ju att utvecklarna och publishers går med på sådana här deals, men verkar ju helt galet från Microsofts sida.

Rise of the Tomb Raider var exklusivt 1 år. BorderLands 3 var exklusivt i 6 månader.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?

Jag köpte ett PS3 bara för att kunna lira GTAV, för att det inte släpptes till PC förrän ett år senare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Issue:

Jag tycker att tidsexklusivitet är en konstig. Har man har spelmaskin A, går folk verkligen och köper spelmaskin B bara för att spel är tidsexklusivt X antal månader? Känns konstigt att köp sig exklusivitet under en viss tid.
Eller tänker folk "företag C köper sig flest tidsexklusiva titlar så det är bäst jag köper deras konsol så jag får de flesta spelen först"?

Beror på spelets attraktionskraft och hur lång tidsexklusiviteten är. I fallet Rise of the Tomb Raider var den några månader mot PC och ett helt år mot PS4. Det fick åtminstone mig att komplettera min PS4 med en Xbox One (vid det laget fanns det fler spel av intresse som också lockade lite).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar