Digital Foundry testar Playstation 5-modellen med bantade kylelement
Folk lär märka att den nyare varianten antagligen är sämre så småningom, speciellt när flera spel med mer krävande grafik kommer ut. Har som tur två oöppnade original PS5 så jag behöver inte oroa mig.
Hur resonerar du där? Att dagens spel gör att GPUn går på halvfart men när framtidens mer krävande spel släpps så kommer den gå på 100% och då kommer överhettningsproblemen börja?
Hur resonerar du där? Att dagens spel gör att GPUn går på halvfart men när framtidens mer krävande spel släpps så kommer den gå på 100% och då kommer överhettningsproblemen börja?
Ja precis. Skulle inte säga halvfart men garanterat att komponenterna inte pressats så långt det går.
Lorem ipsum dolor sit amet
Ja precis. Skulle inte säga halvfart men garanterat att komponenterna inte pressats så långt det går.
Att pressa hårdvaran handlar inte om att använda mer av hårdvaran, det handlar om att göra saker mer effektivt med samma hårdvara.
Dessutom så gör de inte sådana ändringar på måfå, när man bygger kylning så stresstestar man hårdvaran helt, båda revisionerna är gjorda för att ligga inom helt rimliga gränser.
Ja precis. Skulle inte säga halvfart men garanterat att komponenterna inte pressats så långt det går.
Nu fungerar PS5 inte riktigt som traditionell hårdvara.
Det går inte som med vanliga processorer att "pressa mer" vid samma klockfrekvens utan man har satt ett tak för maximal energiförbrukning. Den maximala värmeutvecklingen kommer alltså vara precis densamma i framtida spel och som man känt till sedan långt innan konsolen lanserades.
Ja precis. Skulle inte säga halvfart men garanterat att komponenterna inte pressats så långt det går.
Känns osannolikt att de inte skulle använda den resterande prestandan till antingen högre upplösning, grafikinställningar eller fps isf tycker du inte?
Om din teori stämde skulle ju alla spel som släppts gå i 4k60fps minimum men så är ju inte fallet.