Ebba Ljungerud avgår som VD för Paradox Interactive - "Meningsskiljaktigheter"

Robot
Ebba Ljungerud avgår som VD för Paradox Interactive - "Meningsskiljaktigheter"
Medlem

Hur gick det för företaget innan hon kom till, under, och efter?
Blev det någon skillnad?
Blev det ett jätte-tapp när hon tog över?
Eller tvärtom, steg dom?
Kan ju inte vara så svårt att visa då i nyhetstexten?
Skulle ju vara intressant.

Gnällkuk

Min uppfattning är att gick bra innan och under hennes korta tid som vd.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av ohGr:

Hur gick det för företaget innan hon kom till, under, och efter?
Blev det någon skillnad?
Blev det ett jätte-tapp när hon tog över?
Eller tvärtom, steg dom?
Kan ju inte vara så svårt att visa då i nyhetstexten?
Skulle ju vara intressant.

Både omsätt och resultat visar ju på en ökning iaf https://www.allabolag.se/5566674759/bokslut

Medlem

Jag har följt Paradox en tid och tycker Ebba verkar ha varit en bra VD. Det har absolut inte varit någon lätt tid utan det finns helt klart motgångar under denna tid.
Crusader Kings 3 släpptes förra året och det spelet har varit en riktigt succé.
Ett flertal andra mindre spel har lagts ner. Men detta är nog ganska normalt i branschen. Man vill testa nya saker och ibland fungerar det och ibland inte.
Empire of sin är väl ett spel där man gärna sett VDn för företaget gå in för att skjuta på släppet. Det spelet hade nog blivit en bättre produkt för paradox om det släppts i ett bättre skick.
Aktien har haft sin högsta notering någonsin men har senaste året gått ner kraftigt. Vet inte om det säger så mycket utan det är nog bättre att i så fall kolla på omsättning och resultat vilket har varit bra.
Ett antal uppköp av mindre studios har gjorts. Här kan jag väl tycka att vissa köp varit lite tveksamma om de verkligen är passande för paradox men det verkar som Ebba önskar att bredda bolaget genom att sikta på andra spel än de spel som gjort paradox så pass stora som de är.

Jag tror Ebba har gjort ett bra jobb. Det skulle vara intresserant att veta vad exakt som lett till att hon slutar.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag tror Ebba har gjort ett bra jobb. Det skulle vara intresserant att veta vad exakt som lett till att hon slutar.

Det enda som står är;
"Due to differing views on the company's strategy going forward, Paradox Interactive AB’s (publ) CEO Ebba Ljungerud has decided to leave the CEO position with immediate effect."

Kanske ville hon pröva en ny inriktning, men styrelsen höll inte med? Paradox centrala grupp fans är antagligen rätt konservativa när det gäller spel. Men samtidigt har de haft stor succe med Cities: Skylines som är lite mer mainstream.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag har följt Paradox en tid och tycker Ebba verkar ha varit en bra VD. Det har absolut inte varit någon lätt tid utan det finns helt klart motgångar under denna tid.
Crusader Kings 3 släpptes förra året och det spelet har varit en riktigt succé.
Ett flertal andra mindre spel har lagts ner. Men detta är nog ganska normalt i branschen. Man vill testa nya saker och ibland fungerar det och ibland inte.
Empire of sin är väl ett spel där man gärna sett VDn för företaget gå in för att skjuta på släppet. Det spelet hade nog blivit en bättre produkt för paradox om det släppts i ett bättre skick.
Aktien har haft sin högsta notering någonsin men har senaste året gått ner kraftigt. Vet inte om det säger så mycket utan det är nog bättre att i så fall kolla på omsättning och resultat vilket har varit bra.
Ett antal uppköp av mindre studios har gjorts. Här kan jag väl tycka att vissa köp varit lite tveksamma om de verkligen är passande för paradox men det verkar som Ebba önskar att bredda bolaget genom att sikta på andra spel än de spel som gjort paradox så pass stora som de är.

Jag tror Ebba har gjort ett bra jobb. Det skulle vara intresserant att veta vad exakt som lett till att hon slutar.

Jag är helt okunnig på området men är det inte mer eller mindre standard att spelföretags aktier går upp iom spelsläpp för att sedan gå ner igen fram till nästa spelsläpp?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vampire the masquerade bloodlines 2
Empire of sin
Europa Universalis IV: Leviathan

Det finns många riktiga magplask som de gjort nyligen och jag skulle säga att hon är ytterst ansvarig som VD. Antar att det är därför som hon slutar.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Hur gick det för företaget innan hon kom till, under, och efter?
Blev det någon skillnad?
Blev det ett jätte-tapp när hon tog över?
Eller tvärtom, steg dom?
Kan ju inte vara så svårt att visa då i nyhetstexten?
Skulle ju vara intressant.

I praktiken ingen skillnad. Dom expanderade deras publishingdel, men inte så mycket annan skillnad. Kvalitén på nya släpp av internt utvecklade titlar har inte förändrats nämnvärt, men det har varit tecken på att dom börjat lära sig av misstagen. Dom har nyligen organiserat om utvecklingsteamen, där dom delat upp teamen i två delar, en del som utvecklar nya DLC och ett team som fokuserar på att städa buggar, fixa balansen och lägga till QoL-saker. Men det är för tidigt att säga vad effekten av det är, och det är oklart hur stor del av det som hon är ansvarig för.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Alltså, det skall tydligen vara så att paradox kallat hem flera anställda från att ha jobbat hemma för att produktiviteten gått ner, vet inte hur många det gäller, men det är intressant att läsa detta nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Aktien har tappat 50% på ett år. Idag, efter detta besked, upp 12%. Kan vara så enkelt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Izuel:

Vampire the masquerade bloodlines 2
Empire of sin
Europa Universalis IV: Leviathan

Det finns många riktiga magplask som de gjort nyligen och jag skulle säga att hon är ytterst ansvarig som VD. Antar att det är därför som hon slutar.

Min känsla också.

Ett börsnoterat bolags styrelse kan inte heller blunda för när investerare börjar skruva på sig. Kan ju också ha varit Ebba själv som känt att det blivit för mycket fokus på henne när bubblan till slut sprack.

Paradox rykte tog sig en törn av de släppen du nämner. Sedan är det ju VD som får klä skott för de stora missarna.

Medlem

Bara jag som läste att Wesker skulle ta över? (Resident evil)...

Bara jag? ....

Ja, ok...

Medlem

Ebba gav inget trogivande intryck och verkade SJUKT nervös och fumlig när hon var på Investerarens Podcast senaste avsnitt, så jag förstår helt och hållet och är inte direkt chockad över det här beskedet.

Kan vi framöver sluta ha politiker (var hon riksdagsledamot?) ta över som VD för företag när de verkar ha noll koll, tack?

Medlem
Skrivet av Izuel:

Vampire the masquerade bloodlines 2
Empire of sin
Europa Universalis IV: Leviathan

Det finns många riktiga magplask som de gjort nyligen och jag skulle säga att hon är ytterst ansvarig som VD. Antar att det är därför som hon slutar.

Hon tillträdde augusti 2018

Vampire the masquerade bloodlines 2 - presenterades mars 2019 bör ha varit planerat och under utveckling långt innan hon började

Empire of sin - presenterades juni 2019 inte en core titel direkt, externt bolag

Europa Universalis IV: Leviathan - det är ett DLC inte lika viktigt

Du glömde;
Imperator Rome - presenterades sommaren 2018, släpptes april 2019. Fick superdåliga recensioner vid release och är ett stort Paradox-spel. Inget som Ebba Ljungerud hade någon inverkan på.

I mitt tycke är Imperator Rome det största misslyckandet, även om Bloodlines förstås är ett jätteproblem är det inte en core-titel.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hon tillträdde augusti 2018

Vampire the masquerade bloodlines 2 - presenterades mars 2019 bör ha varit planerat och under utveckling långt innan hon började

Empire of sin - presenterades juni 2019 inte en core titel direkt, externt bolag

Europa Universalis IV: Leviathan - det är ett DLC inte lika viktigt

Du glömde;
Imperator Rome - presenterades sommaren 2018, släpptes april 2019. Fick superdåliga recensioner vid release och är ett stort Paradox-spel. Inget som Ebba Ljungerud hade någon inverkan på.

I mitt tycke är Imperator Rome det största misslyckandet, även om Bloodlines förstås är ett jätteproblem är det inte en core-titel.

Spelar väl ingen roll? Hon var ju VD när spelen släpptes. Det är ganska uppenbart att hon får gå pga att det inte gått så bra, annars hade hon ju stannat så klart.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Spelar väl ingen roll? Hon var ju VD när spelen släpptes. Det är ganska uppenbart att hon får gå pga att det inte gått så bra, annars hade hon ju stannat så klart.

Det var ett svar på en kommentar. Spelutveckling tar tid och spel under hennes regi har vi kanske inte ens fått se än.

Hon får troligen gå för att Paradox aktier har gått ner kraftigt. Eller möjligen något vi inte känner till, som t.ex. hanteringen av Vampires-spelet och studion som jobbade på det.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det var ett svar på en kommentar. Spelutveckling tar tid och spel under hennes regi har vi kanske inte ens fått se än.

Hon får troligen gå för att Paradox aktier har gått ner kraftigt. Eller möjligen något vi inte känner till, som t.ex. hanteringen av Vampires-spelet och studion som jobbade på det.

https://www.sydsvenskan.se/2021-09-06/larm-om-krankningar-hos...

?

Medlem

Såg det någon annanstans, kanske också en anledning.

Fredrik Wester är stor aktieägare i Paradox. Kanske blev lite stressigt när aktien sjönk till halva värdet. Enligt den här har WesterInvest 33% av aktierna i Paradox. https://www.paradoxinteractive.com/investors/ownership-struct...

Medlem
Skrivet av Waliant:

Aktien har tappat 50% på ett år. Idag, efter detta besked, upp 12%. Kan vara så enkelt.

Och nu faller den igen då gamle-nye VD:n medger att han uppträtt olämpligt mot en medarbetare.

Nytt VD byte?

1
Skriv svar