Snabbkollen - Är spel din största hobby?

Medlem

Om jag kunde välja så hade jag sysslat med fridykning på heltid.
Datorspel är fortfarande en stor del av mitt liv men mindre viktigt, jag måste inte spela. Men jag har alltid gjort andra saker vid datorn än spel, nu djupdyker jag tex i Docker swarm som jag kör på mina Raspberry pi's.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

För min del beror det nog på lite hur man räknar, i tid så är spelandet störst eftersom det är något jag kan göra lite när som medan det är lite bökigare att ta sig till skjutbanan men i kostnad så är skyttet överlägset störst även inräknat Gaming PCs.

Medlem

Inte bara min största hobby, också mitt jobb

Medlem

Helt klart min största hobby, både sett till aktiv speltid och mediainnehåll i övrigt (nyheter, podcast, etc).


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Intressant formulerat! Inte tänkt på det på det viset. Det är nog lite så jag känner. Jag älskar fortfarande bilspel med ratt/pedaler (rally och free roam/simulatorer mer än racing).. Men traditionella spel som du nämner intresserar mig minimalt, om ens alls. Fallout New Vegas maxade nästan alla staplar på vad jag kan önska mig i ett sånt spel (action, äventyr, rpg) och jag har egentligen ingen tro eller förhoppning på att kunna uppleva något liknande igen. Vi får väl se vad framtiden har åt oss, har ännu inte testat VR. 😁

gillar du rally/racing kommer du smälla av när du testar i en vr-rigg, jag personligen är ingen race-fantast men känslan av att köra en gammal 70-tals race bmw som gnisslar och rasslar på en backig bana är hissnande=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Som liten grabb sålde man GT tidningar för att få råd med sin första dator. Högstadie/gymnasium tiden bestog till större del att flytta från LAN till LAN.

När sen det riktiga livet började ta över mer och mer bytte jag in min kära PC mot konsoll. PS4:an gick varm i många år, och efter en lång tids övertalning har även sambon förstått att speltid är avslappning och en stor hobby.

Nu när vi fått vår dotter är såkart allt prio på henne, men tar alla chanser jag får för att spela. Spelar dock inte MP längre utan håller mig enbart till SP. Därav kan det iblans bli lite upphåll i väntan på spelsläpp.

Medlem

Ja, när jag får chansen att uppleva något nytt.
Annars nej, då är det nog snarare en destruktiv verklighetsflykt som matar dopaminkickar


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Nä, det var länge sedan spelintresset började tappa. Mest för att dagens spel inte ger mig samma wow känsla som de gjorde under 90-talet och efter man hade slängt in en 3d accelerator i burken.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Härligt! Grattis och välkommen till Skövde!

Programmering är riktigt nice! Du har säkert fått höra att du läser den tuffaste inriktningen, men att det också är samtidigt den inriktning som ger dig de största möjligheterna att skapa eller få jobb! De flesta företag söker med ljus och lykta efter programmerare!

Om man läser någon av de andra disciplinerna så är lite tuffare att direkt fixa ett jobb inom det man vill ha (såvida man inte är riktigt duktig). Bli riktigt duktig!

Själv är jag ifrån redan ifrån början utanför DSU, men har i stort sett bara jobbat med spelföretag i alla projekt. Jag läser UXD (User Experience Design) och de flesta rena UX-jobben ligger bortom Skövde och bortom spel. Jag har störst jobbmöjligheter inom appar och webb, fast min dröm är mer att jobba med spel och UX i Skövde. De flesta spelföretagen i Skövde är och kommer va för små för renodlade UXare. För detta måste jag bli bredare, såsom bättre på att scripta UI själv (än att be någon annan) och kunna ta upp något mer ansvar / hatt än UX Design & HTML-biten.

Um, TLDR;
Så en fördel med att läsa spelprogrammering är att du kan gå raka vägen och skapa spel direkt! Kör på det! Ge inte upp och lycka till!

Tackar! Jo lite därför jag valde DSU - Prog som förstahandsval, övervägde Design först, men kom tänka just längs de banorna.

Medlem

Det finns dom som har så stressiga liv att dom inte hinner med 20min mobil spel om dagen. Det kallar jag inte ett liv speciellt om man gått med i en klan och inte tvingades att ladda ner något mobil spel. En person skulle gifta sig i flera dagar. Det måste ha varit en tok fylla om 10 min då och då på toan inte orkades med. Jag lever verkligen ett väldigt lugnt och bra liv som kan(om jag vill) spendera 7 timmar på spel varje dag. Rätt skönt att inte plugga jobba så extremt att båda händerna är upptagna 16 timmar om dygnet. Är väldigt saltig ja.

12
Skriv svar