PS4-versionen av Horizon Forbidden West kan inte uppgraderas till PS5-versionen

Robot
PS4-versionen av Horizon Forbidden West kan inte uppgraderas till PS5-versionen

Men man kan köpa utgåvor som inkluderar båda.

#Guerrilla-games, #Horizon-forbidden-west


Medlem
Medlem

Det känns lite som att Sony börjar tappa det… Hoppas verkligen dom gör en helvändning på detta, speciellt nu när ps5 är svår att få tag på med. Börjar även kännas mer och mer som ombytta roller mellan Sony och Microsoft jämfört med början på förra generationen. Där Sony gör det svårare och sämre för spelarna nu och Microsoft gör allt rätt för spelarna.

Medlem

Sony gör det verkligen lätt. Smart Delivery.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det känns lite som att Sony börjar tappa det… Hoppas verkligen dom gör en helvändning på detta, speciellt nu när ps5 är svår att få tag på med. Börjar även kännas mer och mer som ombytta roller mellan Sony och Microsoft jämfört med början på förra generationen. Där Sony gör det svårare och sämre för spelarna nu och Microsoft gör allt rätt för spelarna.

Hehe, ja det är en tragisk tradition inom spelbranschen. Den som leder får betee sig hur som helst..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det känns lite som att Sony börjar tappa det… Hoppas verkligen dom gör en helvändning på detta, speciellt nu när ps5 är svår att få tag på med. Börjar även kännas mer och mer som ombytta roller mellan Sony och Microsoft jämfört med början på förra generationen. Där Sony gör det svårare och sämre för spelarna nu och Microsoft gör allt rätt för spelarna.

Det sjuka är att företag i princip alltid verkar gå i denna fälla när det gått "lite för bra" ett tag.

Medlem

Riktigt märkligt beslut. Att ta en liten peng för uppgraderingen kan man ju som ändå svälja även om det känns lite snålt men att inte låta folk uppgradera alls är ju bara korkat.

Hcz
Medlem

Tror att folk är för curlade när det kommer till spel.
Tänker man att spel är ett tillbehör till ens konsol så är det inte så konstigt att det är olika utgåvor. Om du köper ett tillbehör till en model finns det inget som säger att den måste funka på nästkommande. Men det underlättar och det är ett säljargument. Men tycker inte det är nått man ska ta för givet.
Spelbolagen / utgivarna jobbar inte med välgörenhet utan vill få in dollares på kontot.

Medlem

Det vanliga är ju att man inte får "uppgradera" gratis
Folk har blivigt bortskämda.
Det är ju bara denna generation skifte det blivigt nån form av gratis uppgradering trend
Har säkert inte krävts allt för stora jobb mellan versionerna.
Men vill dom ha betalt kanske det betyder att man jobbat mer med PS5 versionen ön bara lite grafiskt förbättrat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det vanliga är ju att man inte får "uppgradera" gratis
Folk har blivigt bortskämda.
Det är ju bara denna generation skifte det blivigt nån form av gratis uppgradering trend
Har säkert inte krävts allt för stora jobb mellan versionerna.
Men vill dom ha betalt kanske det betyder att man jobbat mer med PS5 versionen ön bara lite grafiskt förbättrat

Att "next-gen"-versionen är dyrare ser jag inte som problemet här, det har Sony varit ganska tydliga med att man kommer ta extra för. Det nya är väl att man inte kan uppgradera om man redan köpt spelet, kanske i väntan på att få tag i en ps5. Man måste köpa spelet en gång till. Då detta är gratis på PC eller xbox ser det ju lite illa ut.

Medlem

inte en issue för en annan då jag alltid slutar o köpa spel till gamla generationer när jag väl bestämt mig att det blir en ny konsol.
Har aldrig haft någon glädje i att spela spel på en gammal konsol för att sedan börja om på¨nytt igen.. då kör jag hellre "next gen" versionen direkt från start så fort jag får tillfälle.
Och det här gällde även från ps3 till ps4. Var inte så man fick några gratis patchar på spel där inte som släpptes på båda systemen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

eld
Medlem
Skrivet av Hcz:

Tror att folk är för curlade när det kommer till spel.
Tänker man att spel är ett tillbehör till ens konsol så är det inte så konstigt att det är olika utgåvor. Om du köper ett tillbehör till en model finns det inget som säger att den måste funka på nästkommande. Men det underlättar och det är ett säljargument. Men tycker inte det är nått man ska ta för givet.
Spelbolagen / utgivarna jobbar inte med välgörenhet utan vill få in dollares på kontot.

Microsoft klarar det galant, och det säger jag som playstation-ägare.

Pc-marknaden har haft detta i åratal, man köper ett spel och sen fungerar det och ser bättre ut på din nya dator senare.

Men det största problemet här är just det att de inte ens ger möjlighet till att uppgradera senare.

Medlem

Trist. Är väl bäst att bara skippa PS4-versionen helt och vänta tills man har ett PS5.

Medlem

Det största problemet är att det ens kommer till ps4. De skulle struntat i den maskinen helt o hållet o bara satsat på en ps5 utgåva.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Att "next-gen"-versionen är dyrare ser jag inte som problemet här, det har Sony varit ganska tydliga med att man kommer ta extra för. Det nya är väl att man inte kan uppgradera om man redan köpt spelet, kanske i väntan på att få tag i en ps5. Man måste köpa spelet en gång till. Då detta är gratis på PC eller xbox ser det ju lite illa ut.

Men det här är nå nytt och inget som varit standard på konsol att du ska få i det här fallet en PS5-version av spelet bara för att du köpt PS4 versionen.
Varför det är så den här generationen gissar jag är att det är lättare att uppgradera då spel idag görs på samma sätt till alla enheter. MS som ändrat synsätt på "tjänst" och inte konsolförsäljning.
Nintendo har aldrig tex erbjudit nått liknande, där får du minsan köpa alla spel flera ggr om du vill flytta över dom till nästa enhet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag tycker inte att det är särskilt uppseendeväckande att man inte får PS5-versionen gratis om man har PS4-versionen, men man borde kunna uppgradera till en mindre kostnad på 100–150 spänn oavsett vilken utgåva man har.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Men det här är nå nytt och inget som varit standard på konsol att du ska få i det här fallet en PS5-version av spelet bara för att du köpt PS4 versionen.
Varför det är så den här generationen gissar jag är att det är lättare att uppgradera då spel idag görs på samma sätt till alla enheter. MS som ändrat synsätt på "tjänst" och inte konsolförsäljning.
Nintendo har aldrig tex erbjudit nått liknande, där får du minsan köpa alla spel flera ggr om du vill flytta över dom till nästa enhet.

Men en möjlighet att uppgradera hade ju varit bra då det erbjuds på andra spel på samma konsol. Att Sony börjat anamma Nintendo-fasoner är ju inget man ska försvara tycker jag.

Medlem

Konstigt beslut som jag tror kommer sänka den initiala försäljningen rejält. Många kommer att vänta med att skaffa spelet tills de har en PS5.

En uppgradering är ju uppenbarligen möjlig med andra titlar.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Men en möjlighet att uppgradera hade ju varit bra då det erbjuds på andra spel på samma konsol. Att Sony börjat anamma Nintendo-fasoner är ju inget man ska försvara tycker jag.

Dom kanske tycker dom har jobbat så pass mycket på PS5 versionen att man ska betala fullpris.
Personligen tycker jag att man ska lämna den gamla generationen så fort som möjligt och inte hålla på med "Cross-gen" för det kommer resultera i att när det bara ska vara XBX och PS5 spel så är dom "gamla".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom kanske tycker dom har jobbat så pass mycket på PS5 versionen att man ska betala fullpris.
Personligen tycker jag att man ska lämna den gamla generationen så fort som möjligt och inte hålla på med "Cross-gen" för det kommer resultera i att när det bara ska vara XBX och PS5 spel så är dom "gamla".

Håller med. Det här cross gen hysterin känns mer som det håller tillbaka den nya hårdvaran.
Gillade konsolmarknaden bättre förr när det kom nya konsoler så kom det också spel till dem som inte släpptes på föregående generation.
Blev juh även en morot att införskaffa den nya hårdvaran


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Dom kanske tycker dom har jobbat så pass mycket på PS5 versionen att man ska betala fullpris.
Personligen tycker jag att man ska lämna den gamla generationen så fort som möjligt och inte hålla på med "Cross-gen" för det kommer resultera i att när det bara ska vara XBX och PS5 spel så är dom "gamla".

Skrivet av SunShine:

Håller med. Det här cross gen hysterin känns mer som det håller tillbaka den nya hårdvaran.
Gillade konsolmarknaden bättre förr när det kom nya konsoler så kom det också spel till dem som inte släpptes på föregående generation.
Blev juh även en morot att införskaffa den nya hårdvaran

Fler dedikerade "next-gen" titlar i kombination med att antalet nya konsoler mättar efterfrågan hade absolut varit optimalt.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Fler dedikerade "next-gen" titlar i kombination med att antalet nya konsoler mättar efterfrågan hade absolut varit optimalt.

Kan förstå om något spel precis när en ny maskin släpps kan bli cross gen men när det kommer till spel som släpps nästa år, som i det här fallet, alltså mer än ett år efter ps5ans release så känns det överdrivet att göra en cross gen titel av det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dex
Medlem

Väldigt konstigt beslut. Ska bli intressant och se om Sony / Guerilla Games kommenterar något om detta. Att dom hade tagit 100-200kr betalt för uppgraderingen hade det inte varit konstigt då Sony redan har gjort så (eller gratis) på sina egna titlar. Ska bli intressant och se då varför just denna titeln inte kommer gå och uppgradera.

Men ska bli kul att spela i vilket fall som helst

Medlem

Här är en som hoppas att ps4 versionen inte håller tillbaka ps5-versionen!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Helt sinnes att vi har folk i tråden som försvarar Sony i detta. Ni tycker alltså att det är fullt rimligt att ta betalt två gånger för samma spel, men ena versionen har dom gått från medium-inställningar till high?

PS4 spelare är kunder till Sony, precis som PS5 användare. De vet mycket väl om att folk har haft svårt att hitta en PS5. Det MINSTA man kan göra då, är att erbjuda en upgrade gratis så när man har PS5an till slut är att bara starta spelet. Inte ens tredjepartsutvecklare utsätter sina kunder för detta, och Sony gör det mot sina egna.

Bedrövligt och pinsamt. Men japanerna verkar inte skämmas över något alls denna generation.

Medlem

Sony borde sätta krav på samtliga utvecklare som släpper titlar för PS4 och PS5 att det ska gå att uppgradera. Det gör mig inget om de tar betalt för en uppgradering men att ta fullpris två gånger är sjukt. Och nu när vissa gör såhär och andra tillåter uppgradering så blir det ju genast krångligt för nu måste man alltså kolla upp det innan man köper spel till PS4.
Riktigt dåligt och det här skyller jag på Sony som inte satt upp rätt spelregler för utgivare till deras konsol.

Medlem

Sony, Sony...vad hände med den där "sharing" reklamen när ni skojade med Microsoft? 🙂

Hybris och storhetsvansine, som alltid efter segern kommer fallet. Gates kommer slå de denna generation som sig bör.

Det anmärkningsvärda är inte vad Sony gör utan att folk är beredda att betala och ursäkta deras dumheter. 🙂

PS Tänk er på PC så fort du skaffar bättre CPU och/eller GPU så ska du betala för att köra redan köpta spel i bättre kvalite. Idioti är bara förnamnet.

Medlem

Jag tycker att en hundring eller två för att uppgradera är helt ok, som flera nämnt tidigare så är det inte standard att få nästkommande generation gratis.
Däremot är jag kritisk till detta fall då skillnaderna mellan PS4 och 5 i detta fall enbart verkar vara upplösning och framerate (?). I och med att spelet verkar grundas på PS4 och enbart drar nytta av PS5:ans muskler känns det märkligt att många ska tvingas köpa två exemplar bara för att få bättre grafik på sin nya konsol.
Det kan ju vara så tråkigt också att skillnaden mellan spelen är såpass liten att det inte finns ett syfte att köpa två exemplar, den som lever får se!
Själv ska jag ge mig på första spelet i helgen och njuta av 4k/60fps, oh lawd!!

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sony, Sony...vad hände med den där "sharing" reklamen när ni skojade med Microsoft? 🙂

Att låna ut spel har väl ändå ingenting att göra med det här?

Men jag håller med om att Sony inte är särskilt konsumentvänliga nu för tiden. Eller är det bara Guerilla själva som bestämt detta?

Dex
Medlem
Skrivet av A1200G:

Sony, Sony...vad hände med den där "sharing" reklamen när ni skojade med Microsoft? 🙂

Hybris och storhetsvansine, som alltid efter segern kommer fallet. Gates kommer slå de denna generation som sig bör.

Det anmärkningsvärda är inte vad Sony gör utan att folk är beredda att betala och ursäkta deras dumheter. 🙂

PC Tänk er på PC så fort du skaffar bättre CPU och/eller GPU så ska du betala för att köra redan köpta spel i bättre kvalite. Idioti är bara förnamnet.

Läser man denna tråden så verkar ju folk INTE beredda att göra det dock.

Sen så ska man kanske inte överdriva det heller då det är ett av alla hundratals spel som dom har gjort så här på.

Jag hoppas att det har blivit fel i kommunikationen bara så dom rättar till detta då inga andra spel har det så här hos Sony, men om det skulle visa sig att ett spel har det så är det ju knappast någon katastrof. Men som vanligt på Internet så är det en negativ sak så blåses det upp till att vara det värsta någonsin

Skriv svar