PS4-versionen av Horizon Forbidden West kan inte uppgraderas till PS5-versionen

Dex
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Att låna ut spel har väl ändå ingenting att göra med det här?

Men jag håller med om att Sony inte är särskilt konsumentvänliga nu för tiden. Eller är det bara Guerilla själva som bestämt detta?

Tror inte utvecklaren (Guerilla( bestämmer detta utan det är nog publishern (Sony) som sätter dom besluten. Naturligtvis är det ju svårt att veta säkert, men tror det är Sony som har tagit detta beslutet.

Medlem

I slutändan kommer färre spela spelet pga detta beslutet. Inte fan köper jag samma spel två gånger.

Och brukar man ”vänta” med spel så glöms dom bort snabbt då det alltid finns alternativ.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Riktigt märkligt beslut. Att ta en liten peng för uppgraderingen kan man ju som ändå svälja även om det känns lite snålt men att inte låta folk uppgradera alls är ju bara korkat.

Fast är det inte just det de gör med den där utgåvan du kan beställa som är ngn hundring dyrare än "ps4 standard" där du också då får med ps5 versionen trots allt.
Bara det man inte kan köpa en uppgradering denna gång utan det verkar vara två helt olika versioner av spelet.
Vore intressant om Guerilla kunde kassta lite ljus på detta för misstänker de har något med det här beslutet att göra också.

Personligen bryr jag mig inte om uppgradering i sig då ps4 versionen inte ett dugg intressant ändå men jag blir nyfiken på vad som ligger bakom att de valt o göra så här med just detta spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Förstår inte hur man tar sådana beslut när man har konkurrenter som absolut inte gör detta till ett problem.
Man framstår ju som sjukt girig.

Missförstå mig rätt, älskar Sony's exklusiva spel, men man får helt klart avsmak när det upplevs som att de försöker mjölka pengar överallt där det går.

Medlem

GTA V talar emot alla som säger att folk inte kommer köpa samma spel flera gånger

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Så man kan antingen köpa PS4 version, PS5 version eller PS4 + PS5 version.

Vad är problemet, utöver att ha nåt att vara arg över på internet idag med?

Tänk dig att du antigen kan köpa RTX 2080 versionen, RTX 3080 versionen eller RTX 2080 + RTX 3080 versionen. Klarare nu? 🙂

Dagens konsoller är ingenting annat än låsta PC delar i mindre chassi. Därav låter det som en dammsugare ibland. 🙂

Medlem

Riktigt girigt av Sony.

Dex
Medlem
Skrivet av A1200G:

Tänk dig att du antigen kan köpa RTX 2080 versionen, RTX 3080 versionen eller RTX 2080 + RTX 3080 versionen. Klarare nu? 🙂

Dagens konsoller är ingenting annat än låsta PC delar i mindre chassi. Därav låter det som en dammsugare ibland. 🙂

Lite skillnad när det är på konsoler dock. Det har alltid varit så här innan att man måste köpa spelet till en ny generation. Du kan spela PS4 versionen av Horizon: Forbidden West på PS5 genom bakåtkompatibilitet.

Tycker som sagt att det är ett väldigt konstigt beslut av Sony / Guerilla, men är inte riktigt samma sak att jämföra med PC.

Medlem

Finner inget konstigt med detta alls.... Folk lever för mycket i någon *ge mig allt* kultur nu förtiden, kompensera mig buhuhu....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Finner inget konstigt med detta alls.... Folk lever för mycket i någon *ge mig allt* kultur nu förtiden, kompensera mig buhuhu....

Spelet kostar 849kr i deras butik. Vi kompenserar dom mer än tillräckligt.

Tänk att behöva känna suget av att försvara företag som omsätter miljarder årligen. Man slutas aldrig förvånas.

Medlem
Skrivet av Thane:

GTA V talar emot alla som säger att folk inte kommer köpa samma spel flera gånger

Jag tänkte precis samma sak! Undrar hur många här som är negativa till detta men äger GTA V och RDR 2 till både PC och konsol.

Medlem

En större nyhet som jag finner mer problematisk är collectors utgåvan av forbidden west. Regalia edition eller vad de kallar den för.
Nu är det tydligen så att Guerilla gör som Ubisoft gjorde med sin collectors utgåva till xbox o skeppar inte med en fysisk kopia på spelet utan man får en lapp med en kod att använda o tanka hem den digitala versionen istället.
Det är skamligt att de inte skickar med spelen på fysisk skiva när folk betalar så mkt som de gör för de här special utgåvorna.
Och det här är en riktigt tråkig trend att man tar bort fysiska utgåvorna från collectors utgåvorna o slänger med koder istället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

En större nyhet som jag finner mer problematisk är collectors utgåvan av forbidden west. Regalia edition eller vad de kallar den för.
Nu är det tydligen så att Guerilla gör som Ubisoft gjorde med sin collectors utgåva till xbox o skeppar inte med en fysisk kopia på spelet utan man får en lapp med en kod att använda o tanka hem den digitala versionen istället.
Det är skamligt att de inte skickar med spelen på fysisk skiva när folk betalar så mkt som de gör för de här special utgåvorna.
Och det här är en riktigt tråkig trend att man tar bort fysiska utgåvorna från collectors utgåvorna o slänger med koder istället.

Vänta tills nån kommer på Collectors edition utan själva spelet. Oh wait, det finns redan...😁

Medlem
Skrivet av SunShine:

En större nyhet som jag finner mer problematisk är collectors utgåvan av forbidden west. Regalia edition eller vad de kallar den för.
Nu är det tydligen så att Guerilla gör som Ubisoft gjorde med sin collectors utgåva till xbox o skeppar inte med en fysisk kopia på spelet utan man får en lapp med en kod att använda o tanka hem den digitala versionen istället.
Det är skamligt att de inte skickar med spelen på fysisk skiva när folk betalar så mkt som de gör för de här special utgåvorna.
Och det här är en riktigt tråkig trend att man tar bort fysiska utgåvorna från collectors utgåvorna o slänger med koder istället.

Det är ju egentligen vår framfart som gör det, även fast man skaffar spel på skiva så laddar det ju ofta hem allting från nätet istället sedan kör man från hårddisken, enda gången skivan används är vid uppstart för kopieringsskyddsscheck. Jag tänker att det uteslutande kommer vara koder och digitalt framöver.

Med det sagt älskar jag att jag kan springa och köpa en fysisk kopia av ett spel och spara ett par hundra.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Riktigt grisigt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Riktigt girigt, samtidigt sitter Microsoft på andra sidan och erbjuder inte bara "Smart Delivery" utan även "Play anywhere" på inte alla men många av deras titlar. Betala för spelet en gång och spela på vilken enhet du vill, konsol, PC eller streama.

Medlem
Skrivet av SunShine:

En större nyhet som jag finner mer problematisk är collectors utgåvan av forbidden west. Regalia edition eller vad de kallar den för.
Nu är det tydligen så att Guerilla gör som Ubisoft gjorde med sin collectors utgåva till xbox o skeppar inte med en fysisk kopia på spelet utan man får en lapp med en kod att använda o tanka hem den digitala versionen istället.
Det är skamligt att de inte skickar med spelen på fysisk skiva när folk betalar så mkt som de gör för de här special utgåvorna.
Och det här är en riktigt tråkig trend att man tar bort fysiska utgåvorna från collectors utgåvorna o slänger med koder istället.

Anledningen till att de skickar med koder är ju för att alla ska ha chansen att ta del dessa utgåvor, vare sig vilken PS5a du än äger.

Tänk dig att du äger en PS5 DE som mig, hur skulle jag kunna spela spelet om det ligger på skiva? Med andra ord så skulle det ha varit en förlust affär för alla digitala användare, och i princip hade inte många velat köpa utgåvan om de inte kan ta del av spelet. Med koden kan alla ladda ner spelet, samt att försäljningen ökar då utgåvan är öppen för alla. Igår kväll läste jag att vissa utgåvor var slut redan i vissa länder. Så snabbt gick det minsann.

Medlem

Resonemanget är väl enligt nedan:

PS STORE

PS4 Standard edition 739 SEK
PS5 Standard edition 849 SEK
PS5 Deluxe cross-gen 949 SEK

Så är man idag en PS4 ägare och inte planerar att skaffa PS5 så är det standard som gäller, är man dock på jakt på en PS5 måste man skaffa deluxe versionen vilket blir en extra kostnad på 210 SEK - vilket gissningsvis motsvarar den kostnad SONY hade tagit ut för att uppgradera om den möjligheten funnits, dock mest troligt enbart standard till standard..

Troligen kommer det säkert erbjudas en uppgradering mellan formateten även om det inte existerar i detta nu - men rådet är väl att skaffa Deluxe utgåvan om man tänkt skaffa PS5 på sikt, det är väl det SONY försöker kommunicera oavsett om det är girigt, dåligt, osv.

Själv bokade jag Collectors edition igår, 2199 SEK och där ingår deluxe utgåvan digitalt (ej fysiskt) så det blir att ladda ner spelet på releasedagen till min PS5.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Anledningen till att de skickar med koder är ju för att alla ska ha chansen att ta del dessa utgåvor, vare sig vilken PS5a du än äger.

Tänk dig att du äger en PS5 DE som mig, hur skulle jag kunna spela spelet om det ligger på skiva? Med andra ord så skulle det ha varit en förlust affär för alla digitala användare, och i princip hade inte många velat köpa utgåvan om de inte kan ta del av spelet. Med koden kan alla ladda ner spelet, samt att försäljningen ökar då utgåvan är öppen för alla. Igår kväll läste jag att vissa utgåvor var slut redan i vissa länder. Så snabbt gick det minsann.

Då borde de på något vis fixa så man får välja vid bokning/köp om man vill ha med ett fysisk exemplar av spelet eller ta en kod på mailen eller så.
Det är inte rimligt att betala så mkt och int ens kunna få äga spelet o ha det i hyllan om man så vill.
Ja det brukar gå fort med collectors utgåvor på populära spel hur de än gör har jag märkt.
Men tycker def de ska lösa det här med att man ska kunna välja om man ska skeppa med ett vanlig fysiskt exemplar eller maila kod. I dagens digitala era borde det inte vara jättesvårt o lösa.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Bara rösta med plånboken. Riktigt illa skött när de pratat sig varma om fria uppgraderingar. Att man nu inte ens ska kunna betala för att uppgradera.
PC-spelare måste ju tro att folk är galna.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

I slutändan kommer färre spela spelet pga detta beslutet. Inte fan köper jag samma spel två gånger.

Och brukar man ”vänta” med spel så glöms dom bort snabbt då det alltid finns alternativ.

Säg det till Rockstar o deras GTA V haha. De kommer hävda motsatsen att fler har spelat spelet tack vare de fick folk o köpa spelet en gång till.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fiddlers:

Resonemanget är väl enligt nedan:

PS STORE

PS4 Standard edition 739 SEK
PS5 Standard edition 849 SEK
PS5 Deluxe cross-gen 949 SEK

Så är man idag en PS4 ägare och inte planerar att skaffa PS5 så är det standard som gäller, är man dock på jakt på en PS5 måste man skaffa deluxe versionen vilket blir en extra kostnad på 210 SEK - vilket gissningsvis motsvarar den kostnad SONY hade tagit ut för att uppgradera om den möjligheten funnits, dock mest troligt enbart standard till standard..

Troligen kommer det säkert erbjudas en uppgradering mellan formateten även om det inte existerar i detta nu - men rådet är väl att skaffa Deluxe utgåvan om man tänkt skaffa PS5 på sikt, det är väl det SONY försöker kommunicera oavsett om det är girigt, dåligt, osv.

Själv bokade jag Collectors edition igår, 2199 SEK och där ingår deluxe utgåvan digitalt (ej fysiskt) så det blir att ladda ner spelet på releasedagen till min PS5.

Om man är på jakt efter en PS5 kan man ju bara vänta tills man har fått tag i en?

Medlem
Skrivet av Spit:

4ThePlayers

Bra kommentar på Eurogamer:

For the payers!

Medlem

Hmm fattar inte riktigt. Köper man den ”vanliga” digitala utgåvan så KAN man uppdatera gratis till ps5 versionen väl? Finns väl ingen digital utgåva där det inte går?

Lite märkligt då det väl har gått att få uppdatera även fysiska utgåvor med tidigare spel? Eller är de rädda för att man köper den fysiska ps4-versionen, sen uppdaterar till ps5 digital och säljer ps4 disken?

Hursomhelst åter en grej som 1% skriker för och 99% inte ens reflekterar över så sony gör detta för att de kan.

Dex
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hmm fattar inte riktigt. Köper man den ”vanliga” digitala utgåvan så KAN man uppdatera gratis till ps5 versionen väl? Det är alltså fysiska utgåvan där det inte går?
Lite märkligt då det väl har gått att få uppdatera även fysiska utgåvor med tidigare spel? Eller är de rädda för att man köper den fysiska ps4-versionen, sen uppdaterar till ps5 digital och säljer ps4 disken?

Nä köper du PS4 versionen så kan du inte uppgradera till PS5 versionen. Du kan dock spela PS4 versionen på ditt PS5 tack vare bakåtkompatibilitet.

Lite konstigt utförande detta då det går raka motsatsen mot hur Sony har gjort på alla sina andra titlar denna nya generationen.

Ska bli intressant och se vad Guerilla / Sony säger om detta om dom väl kommenterar det.

Medlem
Skrivet av Dex:

Nä köper du PS4 versionen så kan du inte uppgradera till PS5 versionen. Du kan dock spela PS4 versionen på ditt PS5 tack vare bakåtkompatibilitet.

Lite konstigt utförande detta då det går raka motsatsen mot hur Sony har gjort på alla sina andra titlar denna nya generationen.

Ska bli intressant och se vad Guerilla / Sony säger om detta om dom väl kommenterar det.

Okej, kollade igenon listan med utgåvor lite snabbt och blev förvirrad av alla varianter.

Medlem

Konsol issues! Have fun. Bara spela no issues riiiiiiiiiiiiiiight.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Spelet kostar 849kr i deras butik. Vi kompenserar dom mer än tillräckligt.

Tänk att behöva känna suget av att försvara företag som omsätter miljarder årligen. Man slutas aldrig förvånas.

Lägg ner, beror på hur man ser det, kostnader för tillverka spel ökar, håller inte med dig för 10öre här, tunnel seende av rang.


signatur

Spela spel är kul ibland.

eld
Medlem
Skrivet av miffot:

Lägg ner, beror på hur man ser det, kostnader för tillverka spel ökar, håller inte med dig för 10öre här, tunnel seende av rang.

Sanningen ligger väl i mitten någonstans.

Försäljningen av spel har ökat något otroligt, guerilla behöver inte förlora 30% då de är sony, portningen till ps5 motsvarar inte 10% av utvecklingskostnaden.

Medlem

Hade alla som velat köpa en playstation 5 kunnat så hade jag inte brytt mig men eftersom utbudet ser ut som de gör borde sony i alla fall erbjuda en uppdatering för en viss summa. Det är trots allt inte kundens fel att det råder brist på playstation 5


signatur

Ultrazine

Skriv svar