PS4-versionen av Horizon Forbidden West kan inte uppgraderas till PS5-versionen

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Här är en som hoppas att ps4 versionen inte håller tillbaka ps5-versionen!

Ditt inlägg påminner mig om en tråd på reddit där PS5 ägare brölade om att PS4 håller tillbaka PS5. Är du en sådan?

PS5 master race > PS4 peasants eller?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Solaris:

Ditt inlägg påminner mig om en tråd på reddit där PS5 ägare brölade om att PS4 håller tillbaka PS5. Är du en sådan?

PS5 master race > PS4 peasants eller?

Jag tror iafl att Ps4 håller tillbaka Ps5 (till någon grad, säkert rätt lite), men vad ska man göra? Det är värt en låg x procent för att släppa spelet även där. För företaget och för dom som inte har en Ps5..

Medlem
Skrivet av Dex:

Läser man denna tråden så verkar ju folk INTE beredda att göra det dock.

Sen så ska man kanske inte överdriva det heller då det är ett av alla hundratals spel som dom har gjort så här på.

Jag hoppas att det har blivit fel i kommunikationen bara så dom rättar till detta då inga andra spel har det så här hos Sony, men om det skulle visa sig att ett spel har det så är det ju knappast någon katastrof. Men som vanligt på Internet så är det en negativ sak så blåses det upp till att vara det värsta någonsin

Man får hoppas att du har rätt, att detta är en avvikelse och att de i fortsättningen gör så att man har möjlighet att uppgradera på kommande titlar


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Så här fungerar iafl jag.

Jag kommer inte köpa ps4 versionen fast jag vill. För jag har nog en ps5 snart.
Jag kommer inte köpa deluxe då jag kommer känna mig lurad och den är för dyr.
Jag kommer ha ett ps5 om sex månader o då vänta på en rea eftersom spelet inte är nytt längre.

Exakt såhär kommer det bli, om jag inte glömmer spelet helt.

Edit: Såg release date nu, trodde Spelet släpptes nu då folk skriver så mycket. Haha, det är ju långt kvar. Ingen stress

Medlem

Hela grejen med olika skivor/utgåvor till olika maskiner känns väldigt förlegat och ett fult money grab försök. Tänk om vi skulle behöva köpa nya steam/epic licenser för att få lite bättre grafik när vi uppgraderar våra datorer. Jösses

Medlem
Skrivet av miffot:

Lägg ner, beror på hur man ser det, kostnader för tillverka spel ökar, håller inte med dig för 10öre här, tunnel seende av rang.

Vad är skillnaden mellan PS4 och PS5 versionerna av samma spel som får dig att försvara prisskillnaden? För ska du enbart luta dig mot ett ganska enfaldigt argument som "dEt KoStar Så MyckET" så kan jag lika gärna svara med att det finns en smärtgräns för konsumenter där de helt enkelt kommer börja rösta med sina plånböcker.

I slutändan så är det produkten som behöver mig, inte tvärt om.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag tror iafl att Ps4 håller tillbaka Ps5 (till någon grad, säkert rätt lite), men vad ska man göra? Det är värt en låg x procent för att släppa spelet även där. För företaget och för dom som inte har en Ps5..

Det där argumentet är så flummigt att jag börjar undra, särskilt nu när allt kör samma silikon med samma x86 artitektur som sitter i vilken PC som helst.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Hej Sony, är det 2021 eller 2001 ?

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är ju egentligen vår framfart som gör det, även fast man skaffar spel på skiva så laddar det ju ofta hem allting från nätet istället sedan kör man från hårddisken, enda gången skivan används är vid uppstart för kopieringsskyddsscheck. Jag tänker att det uteslutande kommer vara koder och digitalt framöver.

Med det sagt älskar jag att jag kan springa och köpa en fysisk kopia av ett spel och spara ett par hundra.

Jag tänker att när det kommer just till, collectors utgåvor så tror jag mänga ändå vill ha ett fysiskt exemplar av spelet.
Kanske hade man kunnat lösa det genom att det också hade gått o beställa collectors utgåvor via Sonys eller Microsofts egna digitala stores och då få spelet digitalt samt resten av sakerna hemsickade i ett separat paket.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Och varför är PS5-versionen dyrare??

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Hade alla som velat köpa en playstation 5 kunnat så hade jag inte brytt mig men eftersom utbudet ser ut som de gör borde sony i alla fall erbjuda en uppdatering för en viss summa. Det är trots allt inte kundens fel att det råder brist på playstation 5

Det finns ju en PS4+PS5.
kostar lite mer än 200kr mer än vanliga PS4.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Och varför är PS5-versionen dyrare??

4k60fps, dualsense support, 3d ljud mm säkert.

Medlem

Läste man runt angående ghost uppgraderingen så skulle inte många skaffa det för 10$.
Nu när det inte erbjuds på Horizon då vill tydligen alla ha möjlighet att uppgradera, känns konstigt.

Samt man kommer ju ändå kunna spela ps4 versionen på sin ps5 senare.
Då lär man få 4k60fps som många ser som viktigast.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

4k60fps, dualsense support, 3d ljud mm säkert.

Så spelet blir dyrare enbart för att Sony använder sig spelindustrins buzzwords? Inte för att några kostymtöntar på Sony vill leva på rysk kaviar och Champange för resten av sina naturliga liv?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

eld
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Samt man kommer ju ändå kunna spela ps4 versionen på sin ps5 senare.
Då lär man få 4k60fps som många ser som viktigast.

Du kan spela den direkt på ps5'an, och du får exakt samma performance och upplösning som på ps4'an.

Till skillnad från microsofts plattform så kan den förra generationen inte komma med inbyggd kod för att nyttja saker i den nya, så för att forbidden west ska få 4k60 så måste den få en ps5-patch, vilket är lite överflödigt då den redan släpps med en ps5-version

Medlem

Körs inte PS5-versionen i "4K" 30fps? Blir väl eventuell PS5-Pro och/eller PC-version som körs i 4K 60fps.

Skrivet av miffot:

Finner inget konstigt med detta alls.... Folk lever för mycket i någon *ge mig allt* kultur nu förtiden, kompensera mig buhuhu....

Fast om företag likt Microsoft och Sony utnyttjar konfliktmineraler, undviker skatter och nyttjar länder med usla miljö- och arbetslagar, har de väl råd att ge tillbaks en del av vinsten till sina kunder ;).

Eller *ge mig allt* kulturen är kanske bara okej för specifika multimiljard-företag en del verkar binda sin personlighet till ¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Förväntar sig folk att alla spel framöver ska vara uppgraderingsbara till PS5?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Det är trots allt inte kundens fel att det råder brist på playstation 5

Om vi vänder på det då? Är det Sonys fel att alla inte kan köpa deras konsoll? Hade enbart varit goodwill om dom hade beslutat att ge bort detta gratis. Nåt som inte girigt av endera konsoll makare är att de inte höjer priset trots ökade kostnader i alla led och inte tillåter ÅF att göra det heller.

Priserna för spel kan man tycka skenar, men med idagens inflation så motsvarar 500:- för ett SNES spel ifrån 1990 ca 800:- i dagens värde.

Sedan finns det extremt många spel som har mer än rimliga priser fast dom är hur bra som helst (hallå axiom verge eller Hades t.ex)

Inaktiv

Ser inte problemet, har du inte PS5 och vill spela nya Horizon så vänta till du fått tag på en?
Nu går ju Sony ut med detta nu och inte efter release, så det är ju fair.
Det har ju släppt ang. att få tag på PS5, många som bokat bara några veckor har blivit tilldelade maskiner, sitter man i trådar på FZ och Swec så ser man ju det. Visst är det brist, men inte inte som det var på release.

Varför ska man köpa en PS5-utgåva när PS4-utgåvan är hundra kronor billigare och man kan uppgradera gratis?

Aja, kommer köpa detta på release till PS5. På skiva för bättre pris.

Skrivet av Vileoxe:

Förväntar sig folk att alla spel framöver ska vara uppgraderingsbara till PS5?

Det verkar så. Långa trådar på Resetera och NeoGaf om det, många som är upprörda.
Och det var ett mindre ramaskri när Sony sa att spelet även skulle komma till PS4.
Damned if you do and damned if you don't.

Btw, var det samma shitstorm för Nintendo med BoTW som släpptes på WiiU och Switch?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Körs inte PS5-versionen i "4K" 30fps? Blir väl eventuell PS5-Pro och/eller PC-version som körs i 4K 60fps.

Fast om företag likt Microsoft och Sony utnyttjar konfliktmineraler, undviker skatter och nyttjar länder med usla miljö- och arbetslagar, har de väl råd att ge tillbaks en del av vinsten till sina kunder ;).

Eller *ge mig allt* kulturen är kanske bara okej för specifika multimiljard-företag en del verkar binda sin personlighet till ¯\_(ツ)_/¯

Dem har säkert råd, men kommer dem då kunna spendera pengar på ny teknik? nej det komemr dme inte för du och flera vill bara haaaa och haaa därefter "ge mig allt kulturen"


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag tror problemet som dom vill täppa till är alla PS5-spelare som köper PS4 versionen, vilket inte känns orimligt efter 1 år.

Medlem

När man läser det så känns det verkligen som att Microsoft skämmer bort sina användare.
Vi är två gamers hemma och under en period så hade vi både One X och Series X så spelade vi i rum ett eller två beroende tid på dygn samt vad ens partner gjorde.
Här behövde man inte bry sig om "versioner" eller sparfiler. Utan man satte sig vid den konsol där det passade och sparfiler och optimeringar bara fungerade automatiskt.
Eller MS play anywhere. Köp spelet en gång och sen äger man det till både PC och Xbox.

Här känns Sony som divor för dom vet att deras duktiga soldater (fanboys) kommer att försvara dem oavsett vad dom hittar på.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Inaktiv
Skrivet av Issue:

När man läser det så känns det verkligen som att Microsoft skämmer bort sina användare.
Vi är två gamers hemma och under en period så hade vi både One X och Series X så spelade vi i rum ett eller två beroende tid på dygn samt vad ens partner gjorde.
Här behövde man inte bry sig om "versioner" eller sparfiler. Utan man satte sig vid den konsol där det passade och sparfiler och optimeringar bara fungerade automatiskt.
Eller MS play anywhere. Köp spelet en gång och sen äger man det till både PC och Xbox.

Tror det är en minoritet som äger både PS4 och PS5 i hemmen, dom flesta säljer nog sin gamla konsol. Jag gjorde det iaf, polaren likaså.

Citat:

Här känns Sony som divor för dom vet att deras duktiga soldater (fanboys) kommer att försvara dem oavsett vad dom hittar på.

Det här bara fånigt, handlar inte om att försvara något. Nintendo gjorde samma sak t ex med BoTW (till WiiU/Switch) och då var det inget klagomål vad jag minns, sväljer Nintendofans mer?
Själv tycker jag det är synd att priserna gått upp, iaf om man vill köpa på releasen. Men det är business, MS/Sony/Nintendo gör allt för att håva in pengar, handlar inget om att vara schyssta.

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Var väl nån vecka sen de annonserade Skyrim igen utan free upgrade?

Special Edition får free upgrade medans man kan uppgradera andra versioner.
Kan man uppgradera detta spel?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Tror det är en minoritet som äger både PS4 och PS5 i hemmen, dom flesta säljer nog sin gamla konsol. Jag gjorde det iaf, polaren likaså.

Jo men ni kanske inte familj där två eller fler spelar? Jag vet många av mina vänner (med familj) som sparar den äldre konsolen och ger till minstingen eller stoppar in i ett allrum när en ny konsol kommer in. Visst, vi kanske fortfarande är en minoritet med det gör det inte mindre trevligt att bara behöva köpa samma spel en gång.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

eld
Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Special Edition får en gratis BC patch, inte free upgrade till next-gen versionen.

BC patchar kommer i drivor och Sony är inte sämre där.

Vill man ha Anniversary får man betala.

Man får ps5 och xbox x/s versionen som en gratis update, det är moddar och dlc man måste betala en slant för när det kommer till anniversary edition, så det är next-gen versionen.

Medlem
Skrivet av Issue:

Special Edition får free upgrade medans man kan uppgradera andra versioner.
Kan man uppgradera detta spel?

Exakt. En riktigt dålig "what about".

Medlem
Skrivet av eld:

Du kan spela den direkt på ps5'an, och du får exakt samma performance och upplösning som på ps4'an.

Vad gäller performance så stämmer det inte riktigt. Ett PS4-spel som kör med bakåtkompatibilitet på PS5 både laddar snabbare och har stabilare FPS jämfört med när det kör på PS4.

Ett exempel är RDR2 som enbart finns i PS4-version. På min PS5 är det klart bättre performance, särskilt när jag rider runt på ställen med mycket detaljer som St Denis vilket även syns i klippet:

Inaktiv

Inga konstigheter alls.
Samma märke men helt olika enheter.
Folk borde vara glada att det funkar med en skiva från ps4 istället.

Medlem

Sony har uppdaterat detta;
https://blog.playstation.com/2021/09/04/pre-order-horizon-for...

"Players who purchase Horizon Forbidden West on PlayStation 4 will be able to upgrade to the PlayStation 5 version for free.

I also want to confirm today that moving forward, PlayStation first-party exclusive cross-gen titles (newly releasing on PS4 & PS5)–both digital and physical*–will offer a $10 USD digital upgrade option from PS4 to PS5. This will apply to the next God of War and Gran Turismo 7, and any other exclusive cross-gen PS4 & PS5 title published by Sony Interactive Entertainment"

Skriv svar