Komponentbristen för PS5 och Xbox Series X förutspås hålla i sig fram till 2023

Robot
Komponentbristen för PS5 och Xbox Series X förutspås hålla i sig fram till 2023

Om du väntar på något gott i konsolvärlden kommer du få vänta alldeles för länge.

#Microsoft, #Nintendo, #Sony


Medlem

Jag har precis gjort mig av med min trogna PS4 Pro i hoppet om att mer aktivt försöka få tag i en PS5:a. Med hjälp av den suveräna förhandsboknings-tråden på FZ så borde det gå tycker jag. Media Markt eller möjligen Webhallen känns som de bättre alternativen just nu.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

"Playstation 5 är nästan omöjligt att få tag på idag"

Känns ändå som om PS5 är liiite lättare att få tag på än Series X nu. Inte för att Series X skulle sälja slut snabbare eller så, men för att Sverige inte tycks ha fått in några konsoler överhuvudtaget på typ över en månad...? Var är dem?

Medlem

2023 kommer både PS5 och Series X vara utdaterad, med en snabbare modell runt hörnet. Series X lyckades jag få tag i vid release, men PS5 har jag gett upp på nu. Blir till att invänta PS5 Pro.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

2023 kommer både PS5 och Series X vara utdaterad, med en snabbare modell runt hörnet. Series X lyckades jag få tag i vid release, men PS5 har jag gett upp på nu. Blir till att invänta PS5 Pro.

Enligt mig är PS5 och Xbox X utdaterad när de inte är kapabla att ge 60 fps, men kommer det ske redan om två år, tveksamt.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Enligt mig är PS5 och Xbox X utdaterad när de inte är kapabla att ge 60 fps, men kommer det ske redan om två år, tveksamt.

De klarar ju 120fps

Medlem

Folk har verkligen ingen koll. Dom spelade nog senast ett fps spel på ps2an ho ho ho!

Medlem

Lyckades äntligen få tag i en PlayStation 5 i slutet på juni nu i sommar via (RetroSpelButiken) för 7299:-. Då ingick 1 extra handkontroll och en check på 360:- vid nästa köp som jag nu har utnyttjat. Det var iaf via förbokningstråden här på FZ som jag lyckades hitta en konsol.

Nu blev det ju en PS5 men jag tycker Xbox Series X ser jäkligt intressant ut måste jag säga. Starkare hårdvara, billigare maskin och kommande tunga spel i och med att MicroSoft nu äger väldigt många grymma 1a partsstudior.
________________________________________________
Lycka till ni som fortfarande jagar en maskin..!!
_______________________________________________________
*** O alla ni scalpers can go jump in the fuQQin lake.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Playstation 5 är nästan omöjligt att få tag på idag"

Känns ändå som om PS5 är liiite lättare att få tag på än Series X nu. Inte för att Series X skulle sälja slut snabbare eller så, men för att Sverige inte tycks ha fått in några konsoler överhuvudtaget på typ över en månad...? Var är dem?

Ja det väl jämt skägg där mellan PS5 och Series X, däremot finns ju Series S lite varstans.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

Trist.

Jag blir allt gladare för att jag mer eller mindre spontanköpte en Xbox Series X när Webhallen tillfälligt fick in ett gäng i våras. Jag var inte överdrivet sugen då, egentligen, men tänkte att jag ville säkra ett ex. Även om jag hittills i stort sett bara spelat spel som också finns till Xbox One går det inte att förneka att det är ett rent nöje att använda Series X. Den är kanske inte så spännande, samma UI, nästan identisk handkontroll osv, men oj vad allt bara flyter på.

De exklusiva nextgen-spelen ser, med några undantag, också ut att dröja en del så det är ingen panik med PS5 än så länge. (Håller också lätt desperat tummarna för att de släpper en tidig slimmodell. Snälla?)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Jag har precis gjort mig av med min trogna PS4 Pro i hoppet om att mer aktivt försöka få tag i en PS5:a. Med hjälp av den suveräna förhandsboknings-tråden på FZ så borde det gå tycker jag. Media Markt eller möjligen Webhallen känns som de bättre alternativen just nu.

Jag har en inkommande som du kanfå köpa 10.000, nej då i köpes pris såklart skriv pm


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Grabbar det är bara att komma över till PC master race! vi har massa komponenter här! "hoppas de inte känner till något om grafikkorten lol"


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Förstår bara inte varför man inte ens kan förboka konsolerna. Antingen är de listade för ockerpriser hos återförsäljaren (utöver de ockerpriser vi redan fick på den svenska marknaden) eller så finns de inte alls. Varför kan man inte bara lägga en beställning fullt medveten om att "den kommer när den kommer"?

Medlem

Jag är okej med det här, kommer nog inte köpa en PS5 förrän PS5 Slim släpps i alla fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår bara inte varför man inte ens kan förboka konsolerna. Antingen är de listade för ockerpriser hos återförsäljaren (utöver de ockerpriser vi redan fick på den svenska marknaden) eller så finns de inte alls. Varför kan man inte bara lägga en beställning fullt medveten om att "den kommer när den kommer"?

Jag vet att iaf Webhallen fick mycket kritik över hur de hanterade förbokningen av Ps5. De tog in alldeles för många förbokningar utan att sätta ett stopp, vilket gjorde att folk inte förbokade från andra sidor. Sen fick de mail om att de kommer få Ps5 först i 2021 Q2 eller senare pga långa kötider.

Min förbokning jag hade på Webhallen tog 6 månader innan jag fick mail om att kunna hämta ut det. Så jag antar att de tog ner förbokningsmöjligheter för att många klagade på det.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Playstation 5 är nästan omöjligt att få tag på idag"

Känns ändå som om PS5 är liiite lättare att få tag på än Series X nu. Inte för att Series X skulle sälja slut snabbare eller så, men för att Sverige inte tycks ha fått in några konsoler överhuvudtaget på typ över en månad...? Var är dem?

Det är samma här i Norge, men jag upplever det kanske är ännu värre än i Sverige. Kollar ett par gånger i månaden sedan release på Prisjakt av ren nyfikenhet, och det står att det är ingen butik som säljer varken PS5 eller Series X. "Fant ingen butikker som selger dette produktet". Inte ens tom lagerstatus. Helt enkelt ingen som verkar bry sig längre. Series S finns dock i skrivande stund i lager överallt, förutom hos Kjell

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är samma här i Norge, men jag upplever det kanske är ännu värre än i Sverige. Kollar ett par gånger i månaden sedan release på Prisjakt av ren nyfikenhet, och det står att det är ingen butik som säljer varken PS5 eller Series X. "Fant ingen butikker som selger dette produktet". Inte ens tom lagerstatus. Helt enkelt ingen som verkar bry sig längre. Series S finns dock i skrivande stund i lager överallt, förutom hos Kjell

Vet inte hur pass tillförlitligt Prisjakt och dylika sidor är när det gäller just konsoler som kommer in i lager lika snabbt som de försvinner. Har dock noterat samma sak som du.

PS5 ploppar ju upp på Media Market, Webhallen, Inet osv då och då verkar det som (försvinner dock lika snabbt så jag säger inte att det är lätt att få tag på PS5), men sist jag såg Series X var nog på Webhallen för över en månad sedan. Sedan dess knäpptyst...

Sägs väl att det ska komma in nu i september. Dock högst oklart exakt när.

Inaktiv

Inte tyckt det varit något problem alls att få tag på de nya enheterna. Har man bara kollat lite då och då. Haft chans att köpa flera st om jag velat.
Men den stora grejen är väl att man inte bara kan gå in och plocka upp en sporadiskt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är samma här i Norge, men jag upplever det kanske är ännu värre än i Sverige. Kollar ett par gånger i månaden sedan release på Prisjakt av ren nyfikenhet, och det står att det är ingen butik som säljer varken PS5 eller Series X. "Fant ingen butikker som selger dette produktet". Inte ens tom lagerstatus. Helt enkelt ingen som verkar bry sig längre. Series S finns dock i skrivande stund i lager överallt, förutom hos Kjell

Finns lagerstatus-trådar på fz och sweclockers forum håll koll där flera ggr per dag.

Medlem

Microsoft har ju skickat hälften av sin mängd SoC till olika datacenter runt om i världen. Och dem börjar bli klara med Cloud Gaming delen. Så Microsoft kommer mycket snart att skifta fokus på endast konsol byggen. Och då få ut mera enheter av både Series X och S. Series X till världen och Series S till Japan och Asien. Series S säljer som smör i Japan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Series S säljer som smör i Japan.

Är det så? Finns det siffror på det?

SS finns ju som sagt att få tag på överallt, i alla fall här i Sverige. Traskade själv in på Media Market och köpte min för några månader sedan. Stod säkert tio andra konsoler på hyllan. Suget efter SX är helt klart större, av förklarliga skäl.

Så otroligt tacksam över att jag har lyckats skaffa båda nya konsolerna, känns verkligen som att man har haft tur.

Slippa och tänka på att joina CP ! master race XD

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är det så? Finns det siffror på det?

SS finns ju som sagt att få tag på överallt, i alla fall här i Sverige. Traskade själv in på Media Market och köpte min för några månader sedan. Stod säkert tio andra konsoler på hyllan. Suget efter SX är helt klart större, av förklarliga skäl.

Från GR 7/15.

Den nya konsolduon har för närvarande i genomsnitt 3000-4000 sålda enheter varje vecka, vilket fortfarande är långt efter Playstation 5 med cirka 20 000 och Switch med cirka 75 000, men tillräckligt för att Xbox Series S/X ska vara på väg att slå Xbox Ones livstidsförsäljning redan i slutet av detta år.

Fast procentuellt ser det ju bra ut kontra deras xbox one försäljning.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft har ju skickat hälften av sin mängd SoC till olika datacenter runt om i världen. Och dem börjar bli klara med Cloud Gaming delen. Så Microsoft kommer mycket snart att skifta fokus på endast konsol byggen. Och då få ut mera enheter av både Series X och S. Series X till världen och Series S till Japan och Asien. Series S säljer som smör i Japan.

Som smör i Japan? I jämförelse med Switch och även Ps5 säljer den ju oerhört få enheter, eller har du läst nåt annat så får du gärna bidra med en länk.

Skribent
Skrivet av lasselason:

Som smör i Japan? I jämförelse med Switch och även Ps5 säljer den ju oerhört få enheter, eller har du läst nåt annat så får du gärna bidra med en länk.

Det är ju smör i jämförelse vad Xbox brukar sälja. Xbox One sålde väl typ 1000 enheter totalt där. De försökte väl till och med ge bort konsolen på vissa ställen, men ingen ville ha den. Så de har för första gången på mycket länge fått fästa på japanska marknaden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår bara inte varför man inte ens kan förboka konsolerna. Antingen är de listade för ockerpriser hos återförsäljaren (utöver de ockerpriser vi redan fick på den svenska marknaden) eller så finns de inte alls. Varför kan man inte bara lägga en beställning fullt medveten om att "den kommer när den kommer"?

XSX gick utmärkt att förboka, jag gjorde det på Webhallen när den utannonserades och hämtade den på releasedagen. Borde vara så med allt, känns mer rättvist och blir svårare för bottar och scalpers.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju smör i jämförelse vad Xbox brukar sälja. Xbox One sålde väl typ 1000 enheter totalt där. De försökte väl till och med ge bort konsolen på vissa ställen, men ingen ville ha den. Så de har för första gången på mycket länge fått fästa på japanska marknaden.

Ja det är klart, att gå från att sälja ingenting till ett par tusen i veckan är ju en uppryckning. Att sälja som smör är ju nåt annat men jag förstår.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Playstation 5 är nästan omöjligt att få tag på idag"

Känns ändå som om PS5 är liiite lättare att få tag på än Series X nu. Inte för att Series X skulle sälja slut snabbare eller så, men för att Sverige inte tycks ha fått in några konsoler överhuvudtaget på typ över en månad...? Var är dem?

För några månader sen så stog en drös av dem på golvet på elgiganten i östersund och dom stod där lääänge. Nån vecka typ. Jag gick å köpte en men kände inte riktigt att det var min konsol så jag lämna tillbaka den i tron att det inte var så eftertraktat. Tydligen är dom det haha.

Inaktiv
Skrivet av Millmount:

Enligt mig är PS5 och Xbox X utdaterad när de inte är kapabla att ge 60 fps, men kommer det ske redan om två år, tveksamt.

Vad menar du med att de inte är ”kapabla att ge 60 fps”? Tom Xbox 360 kunde ge 60 fps så tror inte det är något problem.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju smör i jämförelse vad Xbox brukar sälja. Xbox One sålde väl typ 1000 enheter totalt där. De försökte väl till och med ge bort konsolen på vissa ställen, men ingen ville ha den. Så de har för första gången på mycket länge fått fästa på japanska marknaden.

Jo, 4000 är ju mer än 0. Men det är nog lite tidigt att påstå att de "fått fäste" på den japanska marknaden. Vore kul om Nintendo fick lite konkurrens, inte ens Sony lyckas ju konkurrera så bra där just nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar