Komponentbristen för PS5 och Xbox Series X förutspås hålla i sig fram till 2023

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Vad menar du med att de inte är ”kapabla att ge 60 fps”? Tom Xbox 360 kunde ge 60 fps så tror inte det är något problem.

Menar när "standarden" går från 60 fps till 30 fps, eftersom spelutvecklarna kommer premiera grafik före fps, tror detta kommer ske under konsollernas senare livstid men hoppas jag har fel, ibästa fall kanske ett qualiy-mode 30 fps, och ett performance-mode på 60.

Medlem

Min PS4 tuffar på än. Jag lärde mig av det köpet att inte köpa en konsol på release då den bara stod där. PS5 blir först aktuell efter GoW 2 och Horizon 2 finns ute.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Min PS4 tuffar på än. Jag lärde mig av det köpet att inte köpa en konsol på release då den bara stod där. PS5 blir först aktuell efter GoW 2 och Horizon 2 finns ute.

Jag tänker tvärt om^^. Har alltid köpt på release och har aldrig ångrat mig. Minst av allt den här gången.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bro Exotic:

Min PS4 tuffar på än. Jag lärde mig av det köpet att inte köpa en konsol på release då den bara stod där. PS5 blir först aktuell efter GoW 2 och Horizon 2 finns ute.

Ungefär så tänker jag också. Jag köpte PS4 ett knappt år efter release. Vanligtvis brukar jag gilla Sonys lanseringsmodeller, men PS5 är det fulaste de har skapat någonsin. En rent monstruös skapelse. Så det bär emot. Men slimmodellen ligger väl flera år in i framtiden, sannolikt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är det så? Finns det siffror på det?

SS finns ju som sagt att få tag på överallt, i alla fall här i Sverige. Traskade själv in på Media Market och köpte min för några månader sedan. Stod säkert tio andra konsoler på hyllan. Suget efter SX är helt klart större, av förklarliga skäl.

Jo. Där finns Series X att få tag på men inga Series S då dem säljs snabbt. En länk längre ner.

Skrivet av lasselason:

Som smör i Japan? I jämförelse med Switch och även Ps5 säljer den ju oerhört få enheter, eller har du läst nåt annat så får du gärna bidra med en länk.

"Xbox Series X is seeing ‘phenomenal growth’ in Japan – no, seriously | TechRadar" https://www.techradar.com/amp/news/xbox-series-x-is-seeing-ph...

Jo det kan jag faktiskt. Alla Series S dem får säljs på minuter.

https://twitter.com/BenjiSales/status/1410704919351414788

https://youtu.be/H3g0RxtloGw
Ni borde följa Destin.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo. Där finns Series X att få tag på men inga Series S då dem säljs snabbt. En länk längre ner.

"Xbox Series X is seeing ‘phenomenal growth’ in Japan – no, seriously | TechRadar" https://www.techradar.com/amp/news/xbox-series-x-is-seeing-ph...

Jo det kan jag faktiskt. Alla Series S dem får säljs på minuter.

Det här med bra försäljning och tillväxt är ju relativt. Om Xbox fördubblar sin försäljning i Japan denna generation så har man fantastisk tillväxt men man säljer fortfarande få konsoler.

Series S har sålt 36K i Japan sedan lanseringen (Series X 57K). Som jämförelse sålde Switch 63K och PS5 20K enbart förra veckan.

Medlem

Om andra företag (Volvo Cars & Scania) pausar produktionen då förstår man att det kommer ta ett tag att få fram komponenter.

Medlem

Microsoft gjorde rätt val i all erbjuda Series S. Inte för att den är skitbra utan snarare för att den finns tillgänglig överallt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Microsoft gjorde rätt val i all erbjuda Series S. Inte för att den är skitbra utan snarare för att den finns tillgänglig överallt.

Är inte tillgängligheten mer en indikation på efterfrågan om något? Series S har sålt ~4M färre exemplarer än Ps5. Skulle nog ändå gissa att det är lika svårt att fixa komponenter till Series S som Series X.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Är inte tillgängligheten mer en indikation på efterfrågan om något? Series S har sålt ~4M färre exemplarer än Ps5. Skulle nog ändå gissa att det är lika svårt att fixa komponenter till Series S som Series X.

Series s bör vara enklare att fixa komponenter till.
Till att börja med är kretsytan för CPU/GPU i Series s ca 200mm2 mot runt 360mm2 på series x. Detta gör att de får ut fler chip per kiselplatta. Dessutom ökar chansen för defekter i chip när ytan ökar så det borde vara färre kasserade series s chip. Sen har du ju färre minneschip, enklare nätdel osv i S boxen.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Är inte tillgängligheten mer en indikation på efterfrågan om något? Series S har sålt ~4M färre exemplarer än Ps5. Skulle nog ändå gissa att det är lika svårt att fixa komponenter till Series S som Series X.

De flesta gamers vill nog ha en Series X eller PS5. Men ju längre tid det tar utan tillgång desto fler tror jag biter i det sura äpplet och köper en Series S. Särskilt när vi kommer närma oss jul och ungen vill ha en konsol.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

De flesta gamers vill nog ha en Series X eller PS5. Men ju längre tid det tar utan tillgång desto fler tror jag biter i det sura äpplet och köper en Series S. Särskilt när vi kommer närma oss jul och ungen vill ha en konsol.

Så är det, men då är det ändå en fråga om efterfråga om varför Series S finns tillgänglig och inte X/Ps5 i butikerna.

Medlem

Jag och fosterpojken som skulle få en ps5 fick våra i slutet på december nu inväntar man bara bra spel oxo köpte ratchet and clank superbra spel

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo. Där finns Series X att få tag på men inga Series S då dem säljs snabbt. En länk längre ner.

"Xbox Series X is seeing ‘phenomenal growth’ in Japan – no, seriously | TechRadar" https://www.techradar.com/amp/news/xbox-series-x-is-seeing-ph...

Jo det kan jag faktiskt. Alla Series S dem får säljs på minuter.

https://twitter.com/BenjiSales/status/1410704919351414788

https://youtu.be/H3g0RxtloGw
Ni borde följa Destin.

Faktisk försäljning säger mer än procentsatser,

https://www.gematsu.com/2021/09/famitsu-sales-8-23-21-8-29-21
-23-29 aug
PlayStation 5 – 17852 st (831841 totalt)
Xbox Series X – 2848 st (56941 totalt)
Xbox Series S – 2821 st (26355 totalt)
PlayStation 5 Digital Edition – 2302 st (163740 totalt)

D.v.s. inte svårt att fördubbla sin försäljning när den från början varit relativt svag, extremt svag jämfört mot Playstation.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Danternas:

De flesta gamers vill nog ha en Series X eller PS5. Men ju längre tid det tar utan tillgång desto fler tror jag biter i det sura äpplet och köper en Series S. Särskilt när vi kommer närma oss jul och ungen vill ha en konsol.

Står själv och funderar på att göra just detta. Jag vill ha en PS5 som min primära konsol egentligen, men då Series S faktiskt finns att få tag på och särskilt hos Elgiganten som säljer ut dem för 2990kr för tillfället så kan det mycket väl bli så. Jag hade ändå tänkt skaffa en Xbox senare, så..


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så är det, men då är det ändå en fråga om efterfråga om varför Series S finns tillgänglig och inte X/Ps5 i butikerna.

Visst är det så och PS5 har ett stort övertag. Men jag tror det kommer att jämna ut sig om inte tillgången blir bättre. Det var lite poängen jag försökte göra: Att marknaden mer eller mindre är tillgångsstyrd snarare än efterfrågestyrd. Jag tror Ps5 hade haft en mycket större ledning om tillgången inte var strypt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vid det här laget har det ändå funnits en hel del chanser att knipa en PS5:a för alla som följt med i tråden här på forumet. Men visst, det krävs ju att man har bra timing och kan delta i lotterier och blir pingad när det sker ett spontansläpp. EG har lottat ut ganska stora mängder PS5:or under året. EG och Netonnet har haft bra släpp på sistone.

Sedan kanske man inte skall hänga läpp bara för att det gått trögt under pandemin för än så länge lyser ju de stora exklusiva titlarna med sin frånvaro. Kretsbristen har ju gjort att nästan alla planerade AAA-släpp även kommer att ske till last gen (GoW, HFW, Elden Ring mfl).

Medlem

Jag undrar vad som kommer hända om series x jag har går sönder i något som går på garantin, kommer man då få vänta flera månader innan man får en ny eller en lagad, beror väl på felet. Men jag är lite orolig över att om den går sönder så kan det ta en väldans lång tid att få hem en fixad.

12
Skriv svar