Sony pudlar – Alla versioner av Horizon Forbidden West kommer kunna uppgraderas gratis

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är inte alltid gratis på xbox men kanske alltid på spel utgivna av microsofts studior.
Ex Call of duty cold war ger dig inte Series funktionerna gratis om du köpt One varianten av spelet. När jag köpte mitt så låg Series varianten någon hundring högre i pris. Jag tycker det är lite löjligt av företagen att ta extra betalt för sånt. Men det kanske är dyrare att sälja spel till PS5 samt series det har jag ingen aning om.

Det visste jag inte. Det har varit gratis uppdateringar på alla spel jag köpt hehe 😊
(På Xboxen)

Medlem
Skrivet av Dhrenor:

Det visste jag inte. Det har varit gratis uppdateringar på alla spel jag köpt hehe 😊
(På Xboxen)

Inte helt hundra på vad man missar om man kör One versionen på Series men tror det är Raytracing och 120FPS läget. Men samtidigt har jag ju inte provat one versionen kan mycket väl vara så att jag blivit lurad att betala extra för något som ändå ingick.

Medlem

Hmm bra


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är inte alltid gratis på xbox men kanske alltid på spel utgivna av microsofts studior.
Ex Call of duty cold war ger dig inte Series funktionerna gratis om du köpt One varianten av spelet. När jag köpte mitt så låg Series varianten någon hundring högre i pris. Jag tycker det är lite löjligt av företagen att ta extra betalt för sånt. Men det kanske är dyrare att sälja spel till PS5 samt series det har jag ingen aning om.

Alla spel från Microsoft ägda studios har "Smart Delivery" och ofta "Play anywhere".
Köp spelet en gång och spela på vilken enhet du vill och hoppa emellan hur du vill.

Andra spelutgivare gör ju självklart som dem själva vill.

Inaktiv

När jag köpte tex thief och uncharted 4 så stog jag inte och tänkte "fan ta sony om dom inte funkar på ps5". Sen kör dom ju med bakåtkompabilitet men att bara anta att dom ska vara snyggare och ha bättre fps förstår jag mig inte på. Kan man köra samma version så är det ju bra.
Om man ser till exempel Netflix så tar dom ett högre pris om man ska se i 4K, något sånt skulle funka. Men allt ska ju vara gratis.

Medlem

Är inte rubriken lite fel? Det är ju ändå inte gratis att uppgradera?

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Spelet är utvecklat för PS4 sen start, så att det kmr till PS4 är inte konstigt.

Men enligt din logik tycker du då att det är tråkigt att det även kmr till PS5?

Det är trist att de inte släpper taget. Ungefär lika trist som om Eternal Darkness hade kommit ut även på N64 och anpassats därefter eftersom det från början faktiskt utvecklades för N64 och inte GC. GoldenEye började förresten som ett SNES-spel. Och det fanns många fler miljoner SNES-ägare än N64-ägare. Skulle Rare då ha gjort vad som senare blev GoldenEye på N64 att även fungera på en SNES enligt din logik?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xdrive:

Historia att hålla live i sina konsoler? de fick ju pudla med att stänga ner online storen för ps3 också....

Och kollar du på pyttemjuk, så tar de inget extra kostnad för sina spel bara för att det är optimerat för series s/x... Du får det till Xbox One, Xbox Series S/X samt PC för samma pris som lastgen...

Det är samma visa varje gång verkar det som. Xbox360/PS3 så var microsoft för det mesta på topp. Sedan blev de arroganta med Xbox ONE, och det sket sig. Nu är Microsoft på rätt bana, då är Sony arroganta..... Det verkar som folk behöver hoppa fram och tillbaka för att de ska hålla sig på jorden.

Microsoft dödade Xbox så fort Xbox 360 lanserades medan Sony lät PS2 leva ända till 2013. Det är väl att hålla liv i en konsol om något. Även den första PlayStation levde länge. Visst, det fanns affärsmässiga skäl för Microsoft att stänga butiken och uppmana folk att uppgradera till 360 snarast möjligt. Och i dag är de utan tvekan steget före vad gäller kundvänlighet. Det var svårt att föreställa sig 2013.

Det verkar som folk behöver hoppa fram och tillbaka för att de ska hålla sig på jorden.

Verkligen!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Map-pen:

Ja det är svårt att få tag på en (hade själv tur att få tag på en) men det känns ju som även folk som fått tag på en PS5 kommer nu köpa Ps4 versionen av spelet för det är billigare och sedan bara uppgradera gratis till PS5 versionen, vilket jag anser är lite fult men folk gör som de vill. De skulle kunna gjort typ som det Disney+ gör med nya filmer, X antal månader vid release så kostar det sen gratis, visst många kommer vänta, men många har inte det tålamodet och lär nog betala för att få uppgraderingen eller så köper de bara PS5 versionen rakt av bara för att slippa det hela totalt.

Men det är ju självklart bra att de gick tillbaks och håller vad de lovade från början även om det kostar dem mer i slutändan. Lite dum situation de satt sig i.

EA körde väl bakvänt, dvs att du kunde uppgradera FIFA och NHL under begränsad tid (få nextgen-versionen) där när de släppte både till Xbox 360 och Xbox One. Tror de körde att du kunde uppgradera gratis under 6 månader eller något, det är ju en också en väg att gå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast dom flesta klagade inte på att det inte skulle vara gratis! Utan att dom inte ens kunde köpa en uppgradering från PS4:an till PS:an versionen för en mindre mellan summa, utan dom var tvungna att köpa om spelet helt å hållet.

Fast det gick ju att köpa en version som var till både ps4 och ps5 för en dyrare peng precis som en uppgradering

Medlem

Finns uppenbarligen gott om bortskämda individer... Låter som en helt ok lösning tycker jag.

Skrivet av Thane:

Fast det gick ju att köpa en version som var till både ps4 och ps5 för en dyrare peng precis som en uppgradering

Ja fast det gick inte alls med dom två första versionerna.. och det var det folk reagerade mest på, att om man köpte nån av dom kunde man inte uppgradera sej till en PS5 versionen utan man var tvungen att köpa hela spelet igen.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Nu när Microsoft Fläskar på med sina plattformar så kommer Sony förlora massor på att köra exklusiva spel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Vem med en PS5 köper inte PS4 versionen och sparar 110.-?

Tycker egentligen det är rimligt med högre pris för en next gen version. Och att man kan erbjuda uppgradering mot mellanskillnaden. Så gjorde de med Tony Hawk 1+2.

Men så länge de kör den här gratis justering tänker jag ju inte betala för att fodralet har en vit PS5 header

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Vem med en PS5 köper inte PS4 versionen och sparar 110.-?

Tycker egentligen det är rimligt med högre pris för en next gen version. Och att man kan erbjuda uppgradering mot mellanskillnaden. Så gjorde de med Tony Hawk 1+2.

Men så länge de kör den här gratis justering tänker jag ju inte betala för att fodralet har en vit PS5 header

På t.ex. Webhallen är Regalla Edition slutsåld, och på Inet är såväl den som Collector's Edition fullbokade.
Så suget finns, åtminstone bland samlare (jag har personligen förhandsbokat PS5-versionen av Special Edition), men för casual gamers är det väl kanske en axelryckning. Ska allt vara gratis när utvecklingskostnaderna skenar har vi snart ingen spelmarknad kvar.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det är trist att de inte släpper taget. Ungefär lika trist som om Eternal Darkness hade kommit ut även på N64 och anpassats därefter eftersom det från början faktiskt utvecklades för N64 och inte GC. GoldenEye började förresten som ett SNES-spel. Och det fanns många fler miljoner SNES-ägare än N64-ägare. Skulle Rare då ha gjort vad som senare blev GoldenEye på N64 att även fungera på en SNES enligt din logik?

Jag håller inte med om att detta skulle vara ssmma sak.
Tycker att om det är en fortsättning på en existerande story så ska de släppas på originsl konsolen också. I fallen som Final Fantasy, Resident Evil o.s.v. så är det inte direkta uppföljare utan fristående spel i en serie som förvisso kan utspelas i samma universum men fortfarande egna spel. Forbidden West är väl en direkt uppföljare på historien från första spelet och då borde man kunna spela på den plattform man skaffade det första på...

FF7 remaken t.ex. framtida delar endat släpps till PS5 så vore det ett slag under bältet mot sina fans då dem annars tvingar folk att köpa en helt ny konsol för att fortsätta spela spelet som dem styckade från 1 spel till X antal delar.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Jag håller inte med om att detta skulle vara ssmma sak.
Tycker att om det är en fortsättning på en existerande story så ska de släppas på originsl konsolen också.

Så du tycker att till exempel Metal Gear Solid 2 borde ha kommit ut på PS1 också?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Ambassadör
Xbox

Lite off topic men eftersom det verkar råda lite förvirring och spridas halvsanningar i tråden så kan jag ju förtydliga att Xbox har Smart Delivery på dessa first party-titlar som alltså uppgraderas gratis till Series X|S:

  • CrossfireX (Publishing)

  • DOOM Eternal

  • Grounded

  • Forza Horizon 4

  • Forza Horizon 5

  • Gears 5

  • Gears Tactics

  • Halo Infinite

  • Halo: The Master Chief Collection

  • Hellblade: Senua's Sacrifice

  • Minecraft Dungeons

  • Ori and the Will of the Wisps

  • Psychonauts 2

  • State of Decay 2

  • Sea of Thieves

  • We Happy Few

Forza Horizon 5 och Halo Infinite ser ut att bli de sista cross-gen-spelen från egna studios.

Vad det gäller Horizon Forbidden West, God of War och Gran Turismo 7 så är det väl trevligt att man i alla fall inte behöver köpa spelen två gånger. Gillade Horizon Zero Dawn mycket, Far Cry-stuket i lite djupare förpackning var riktigt trevligt så ser fram emot uppföljaren!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Så du tycker att till exempel Metal Gear Solid 2 borde ha kommit ut på PS1 också?

Hade det varit ett problem om det gjorde det bortsett från den tekniska aspekten och vad för system den från början utvecklades mot? Nej det tycker jag inte.

Men det är ocksånstor skillnad från då och nu det antar jag att du förstår också, både den tekniska aspekten och utvecklingstider.

Horizon Forbidden West är desutom från start utvecklat mot PS4 inte PS5. Skulle troligen också vara ödesdigert för spelets säljsiffror om det släpptes på utsatt tid eller framflyttade tid mot endast PS5 då den är en bristvara.

Men ja rent generellt har jag inget emot att spel släpps till föregående generation när det är tätt inpå en ny konsol generation och är direkta uppföljare.

Medlem

Ni som vill betala för "uppgraderingen":

Snälla, ge de pengarna till en välgörenhetsorganisation!

Medlem

En renodlad PS5 patch av ett spel tycker jag inte borde kosta alls när det allt som oftast är för att få 60FPS
Däremot om spelet släpps på båda konsoler så borde man erbjudas PS5-uppgraderingen av spelet(om man har PS4 versionen) för en mindre summa om det är med bättre grafik(RT och assets), dual sense uppdateringar och att det tar nytta av PS5-hårdvaran överlag.

Att inte alls erbjuda en PS5 uppgradering(betald) för vissa om spelet är utvecklat till båda är bara pinsamt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Lite off topic men eftersom det verkar råda lite förvirring och spridas halvsanningar i tråden så kan jag ju förtydliga att Xbox har Smart Delivery på dessa first party-titlar som alltså uppgraderas gratis till Series X|S:

  • CrossfireX (Publishing)

  • DOOM Eternal

  • Grounded

  • Forza Horizon 4

  • Forza Horizon 5

  • Gears 5

  • Gears Tactics

  • Halo Infinite

  • Halo: The Master Chief Collection

  • Hellblade: Senua's Sacrifice

  • Minecraft Dungeons

  • Ori and the Will of the Wisps

  • Psychonauts 2

  • State of Decay 2

  • Sea of Thieves

  • We Happy Few

Forza Horizon 5 och Halo Infinite ser ut att bli de sista cross-gen-spelen från egna studios.

Vad det gäller Horizon Forbidden West, God of War och Gran Turismo 7 så är det väl trevligt att man i alla fall inte behöver köpa spelen två gånger. Gillade Horizon Zero Dawn mycket, Far Cry-stuket i lite djupare förpackning var riktigt trevligt så ser fram emot uppföljaren!

Glöm inte även "play anywhere" på dessa titlar
Bara hoppa från Xboxen till PC om frugan plötsligt vill använda tv'n utan att behöva köpa spelet igen för en annan plattform, och med cloud saves är det bara sömlöst fortsätta där man slutade på boxen.

eld
Medlem
Skrivet av xdrive:

Hade definitivt förväntat mig att få Skyrim gratis, de gjorde det på PC, varför skulle de inte kunna göra det på Konsol? Och nu mellan PS4 och PS5 lär det ju vara ännu lättare att patcha saker då båda är X86.

Så som jag läst det så kommer man få nya generationens Skyrim som en gratis update, anniversary edition innebär all content man måste betala för, vilket innehåller en hel del DLC utanför expansionerna.

Medlem

Va vaksamma nu. Det här är Sony. Dem kommer att försöka göra det här igen med God Of War Ragnarök och Gran Turismo 7. Demand better.

Medlem

Kommer köpa PS5-versionen oavsett men för de som inte har lyckats få tag på en PS5:a ännu är det bra att Sony tar åt sig av kritiken. Att inte erbjuda en uppgradering alls på spelet från början var ju bara korkat. Sedan tycker jag en kostnad på 10$ eller vad det nu blir inte är orimligt för att kunna uppgradera till en ny generation.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Va vaksamma nu. Det här är Sony. Dem kommer att försöka göra det här igen med God Of War Ragnarök och Gran Turismo 7. Demand better.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen ser jag...

De har redan nämnt, dessutom i samma meddelande de skickade ut, (står fan i artikeln) att det kommer kosta 10$ att uppgradera framtida cross gen spel från Sonys egna studios, bl.a. GT7 och GoW.

Bara för att de försökte göra det en gång, testade gränserna, så betyder det inte de gör om det igen, så dumma är de inte efter den stora backlashen de fick.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Du verkar ha svårt med läsförståelsen ser jag...

De har redan nämnt, dessutom i samma meddelande de skickade ut, (står fan i artikeln) att det kommer kosta 10$ att uppgradera framtida cross gen spel från Sonys egna studios, bl.a. GT7 och GoW.

Bara för att de försökte göra det en gång, testade gränserna, så betyder det inte de gör om det igen, så dumma är de inte efter den stora backlashen de fick.

Hallå. Det är Sony vi pratar om. Läsförståelsen är extremt bra. Samma sak har dem redan sagt för 1 år sedan om HFW. Försökte göra en handtralla på sina kunder. Och ändrade sig. Det är faan klart som korvspad att Sony kommer försöka göra detta igen.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Hallå. Det är Sony vi pratar om. Läsförståelsen är extremt bra. Samma sak har dem redan sagt för 1 år sedan om HFW. Försökte göra en handtralla på sina kunder. Och ändrade sig. Det är faan klart som korvspad att Sony kommer försöka göra detta igen.

Min teori om varför de försökte göra det, inget jag försvarar, var för att det var meningen att HFW skulle ha varit ett launch spel. Tre launch spel skulle ha gratis uppgradering har jag för mig, ett av dem var HFW. När det sedan blev försenat pga pandemin, så försökte de se om det gick att lura folket, då spelet hamnade utanför launchen...men icke.

Jag litar inte riktigt på Jim Ryan, han har inte direkt gett ett bra första intryck. Men i detta fallet angående framtida uppgraderingar så nej, de kommer inte göra om det. I så fall hade de inte gått ut med, "för att förtydliga så kommer alla framtida spel kosta 10$ dollar för att uppgradera". Om de nu hade velat försöka lura folk igen så kunde de i så fall ha skitit i det meddelandet, och bara nämnt gratis uppgradering för HFW.

Tror du verkligen på fullaste allvar att de skulle försöka lura folk på samma sätt igen, när det nu finns bekräftat överallt på internet? Det skulle vara som om Phil Spencer skulle försöka höja gold med det dubbla igen och låtsas som ingenting.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Min teori om varför de försökte göra det, inget jag försvarar, var för att det var meningen att HFW skulle ha varit ett launch spel. Tre launch spel skulle ha gratis uppgradering har jag för mig, ett av dem var HFW. När det sedan blev försenat pga pandemin, så försökte de se om det gick att lura folket, då spelet hamnade utanför launchen...men icke.

Problemet, för Sony, var att "folket" tog åt sig löftet till titeln och inte launch-perioden.
Alltså: de hörde att spelet skulle få gratis uppgradering, inte för att det VAR en launch-titel.
Således hade samma personer känt sig lurade om så spelet blivit uppskjutet 2-3 år. Men Sony har alltså inte försökt lura någon, utan bara velat sköta övergången smidigt men fått skit i onödan när det inte gått som planerat. Hade de utannonserat detta tidigare hade le sh*tstorm kunnat undvikas ytterligare men de hoppades väl på att folk skulle förstå att det hela gällde releasespel.

12
Skriv svar