Tidigare Playstation-chef spår att PS5-spel blir svindyra att utveckla.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Även om verktygen hela tiden blir bättre har ju spelare hela tiden högre förväntningar på spel.
Det ska vara verklighetstrogna texturer i 4K, assets som har triljoner polygoner, mellansekvenser med felfri lip-sync och mo-cap, ett episkt soundtrack, tiotusentals rader med inspelad dialog som också ska levereras på ett trovärdigt sätt, NCPs som ska agera trovärdigt i spelvärlden (som helst också ska vara mo-capade) och som du ska kunna prata med, en intressant handling och sidequests som ska vara minnesvärda och inte kopior på varandra, en stor öppen värld som inte ska vara för plottrig men inte heller för tom, sen ska allt detta också vara bugg fritt vid release.

Jag har inga som helst problem att se hur en del moderna spel blir dyrare och dyrare. Red Dead Redemption kostade 540 miljoner dollar med reklambudget, ungefär 270 utan och jag tror ju inte att GTA 6 kommer vara mindre tekniskt imponerande vilket förmodligen gör att det kommer vara ännu dyrare att producera.
För skulle GTA 6 vara mindre imponerande än RDR 2 tror jag Rockstar skulle få ordentligt med skit från både spelare och speltyckare.

Har verkliga folk högre förväntningar på spel gällande grafik och produktionsvärdet?

Minecraft, PUPG, Terraria, Stardew Valley och Fortnite krossar de flesta AAA-spel i sålda kopior och genererad inkomst.

Spel likt GTA 5 och RDR2 hör snarare till undantagen att komma upp i liknande siffror.

Och även om man enbart kollar på AAA-spelen, är det Cod-serien som oftast lyckats bäst, trots att spelen fram tills ganska nyligen haft relativt medioker grafik, med dassig AI och simpel fysik.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

PS5 disk slutade säljas med förlust från Juni, och digital lär snart göra detsamma med den nya billigare kyllösningen.

https://screenrant.com/ps5-sales-profit-sony-break-even-june-2021/

Som sagts i många trådar tidigare är det inte omotiverat att spelen kostar 70$ istället för 60$, inflation etc.

Kanske inte, men det är upp till konsumenterna att avgöra om det är motiverat eller inte.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det intressanta är att vi inte har fått någon rapport om det där hände. Om du läser artikeln så är det en forecast om allt går som planerat. Så vitt jag vet så har Sony inte gått ut med att de har nått, eller gått förbi, "break even".

De vet ju vad komponenterna och produktionsavtalen kostar. Det är inte så att dessa inköp görs veckan innan produktionen sker utan detta kan man nog i många fall känna till ett år i förväg.

Då kan man se i förväg när "break even" sker.

Medlem

För mig räcker Ps4 grafik länge till då det duger i många år. Fattar inte varför folk apar så mycket efter graffe. Ni var aldrig med om Nintendo, Super Nintendo, N64 och Ps1 eran alltså mellan 1987 till år 2000. Allt handlar om roligt gameplay, story sen kan grafiken vara någorlunda därför anser jag ps4 grafiken duger hela 20-talet för att få ner kostnaderna och att fler feta spel släpps. Men majoriteten apar efter grafik hela tiden. Synd ni inte var med om retro tiden för ni hade ju dött av ångest fan.

Medlem
Skrivet av submariner:

För mig räcker Ps4 grafik länge till då det duger i många år. Fattar inte varför folk apar så mycket efter graffe. Ni var aldrig med om Nintendo, Super Nintendo, N64 och Ps1 eran alltså mellan 1987 till år 2000. Allt handlar om roligt gameplay, story sen kan grafiken vara någorlunda därför anser jag ps4 grafiken duger hela 20-talet för att få ner kostnaderna och att fler feta spel släpps. Men majoriteten apar efter grafik hela tiden. Synd ni inte var med om retro tiden för ni hade ju dött av ångest fan.

Du menar alltså att Sega och Nintendo inte marknadsförde att deras konsoler (Genesis/Master och SNES) hade bättre grafik och kunde processera mer saker samtidigt? Utan de marknadsförde helt på roligare spel?

Det har alltid varit en fråga om bättre grafik, även 1987 och framåt. Det är inget nytt fenomen. Samma gällande N64 och Ps1 när man marknadsförde som bara den om att konsoler kunde äntligen spela 3D grafik, och att man har kommit in i 3D eran...

Medlem
Skrivet av submariner:

För mig räcker Ps4 grafik länge till då det duger i många år. Fattar inte varför folk apar så mycket efter graffe. Ni var aldrig med om Nintendo, Super Nintendo, N64 och Ps1 eran alltså mellan 1987 till år 2000. Allt handlar om roligt gameplay, story sen kan grafiken vara någorlunda därför anser jag ps4 grafiken duger hela 20-talet för att få ner kostnaderna och att fler feta spel släpps. Men majoriteten apar efter grafik hela tiden. Synd ni inte var med om retro tiden för ni hade ju dött av ångest fan.

Jag köpte inte min PS5:a främst för grafiken, utan för mer avancerade spel och spelmotorer.
Men jag kan förstå ifall att man kommer från datorsammanhang så handlar det mer om grafik, då det är lättast att skala emellan billiga och dyra datorer.

Spelmekanik och grafik tillför väldigt mycket och har alltid gjort det.
Probotector på SNES har en helt annan känsla och flyt jämfört med NES versionen till exempel.
Generationerna har också annat att erbjuda, bättre ljud, nya kontroller, skarpare bild med bättre flyt, bättre laddningstider mer mera.
Sonys kontroller har till exempel stegen: Styrkors->Styrspak->Rumble->Tryckkänsliga knappar->Trådlöst->Mycket bättre rumble, ställbara och tryckkänsliga triggers, så det sker utveckling på många plan och inte bara grafiskt.

Själv så skulle jag nog få ångest av att spela på PS4 igen, laddningstider på 2minuter(RDR2) och att behöva vänta typ 1 minut varje gång man dör(Bloodborne) är ingen höjdare direkt.
Köpte till och med en SSD till min PS4 för att motverka detta.

Det betyder dock inte att retro är skit, spelar just nu Curse of the Moon 2 vilket är riktigt roligt.

Skrivet av Shamanfox:

Det intressanta är att vi inte har fått någon rapport om det där hände. Om du läser artikeln så är det en forecast om allt går som planerat. Så vitt jag vet så har Sony inte gått ut med att de har nått, eller gått förbi, "break even".

Däremot med den nyare modellen med mindre kyllösning är nog billigare att producera skulle jag gissa på, så den modellen lär kosta mindre att göra men ändå har samma pris i butikerna.

Och inte bara det.. läser man rapporten så står det att "vinsten" är kostnad av materialet till säljnings priset av konsolen!!

https://www.sony.com/en/SonyInfo/IR/library/presen/irday/pdf/...

Men är material den enda kostnaden på Konsolen? har dom slavar som arbetar där? så man ska ta det med en stor nypa salt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och inte bara det.. läser man rapporten så står det att "vinsten" är kostnad av materialet till säljnings priset av konsolen!!

https://www.sony.com/en/SonyInfo/IR/library/presen/irday/pdf/...

Men är material den enda kostnaden på Konsolen? har dom slavar som arbetar där? så man ska ta det med en stor nypa salt

I "cost of goods" - varans kostnad - ingår alla kostnader som finns för att skapa produkten.

Skrivet av Margy:

I "cost of goods" - varans kostnad - ingår alla kostnader som finns för att skapa produkten.

E det kanske

Edit:så att du inte misstolkar kanske i svaret, ja det e tydligen så 👍


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

123
Skriv svar