Antydan om att nästa Mass Effect väljer Unreal Engine framför Frostbite

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du tror väl ändå inte att dom var involverade i någon större kapacitet?

Det klart dom var. Du tror inte GM för en studio inte arbetar med projection som studion jobbar på nu som ska vara större en allt annat än Bioware har gjort tidigare?

Medlem

Precis, Casey kommer in någon månad innan release och tar över som game director och helt styr om ett projekt han inte varit involverad i tidigare. Är du seriös? Anthem släpptes Jan/Feb 2019, Casey kom tillbaka hösten 2018. Drew är bara författare, och han var inte ens lead writer i Anthem. Ge er nu. Det är inte en slump att spelen började suga efter att alla tungviktare lämnat Bioware.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Precis, Casey kommer in någon månad innan release och tar över som game director och helt styr om ett projekt han inte varit involverad i tidigare. Är du seriös? Anthem släpptes Jan/Feb 2019, Casey kom tillbaka hösten 2018. Drew är bara författare, och han var inte ens lead writer i Anthem. Ge er nu. Det är inte en slump att spelen började suga efter att alla tungviktare lämnat Bioware.

Han lämnade Bioware 2014 då hade arbetet på Anthem redan börjat och kom tillback sommaren 2017.

Källa: https://venturebeat.com/2018/06/13/ea-casey-hudson-bioware-ma...

Medlem
Skrivet av bopp:

Nyheter om Bioware och Unreal Engine kontra Frostbite känns som att piska en död häst. Rättshaveristiskt beteende.

Bioware är förhoppningsvis över sin ev bitterhet och skuldbeläggande idag, speciellt med tanke på personalomsättningen de haft. DA:I gjordes innan ME:A, och blev en framgång, så varför skulle det bero på Frostbite att ME: A inte blev det? ME:A är ju i princip DA:I med andra texturer och handling. Det är snarare så att de satte den bollen i rullning själva genom att t ex avsluta ME:3 på det sätt de gjorde, och sen förvänta sig att alla skulle omfamna ME:A...

Det finns nog fler dimensioner än att det bara handlade om spelmotorer. Nu får man väl hoppas att Frostbite inte legat stilla utvecklingsmässigt och stagnerar, utan precis som Unreal Engine kommer i nya versioner, med nya funktioner.

DA:I hade dock rejäla bekymmer underutvecklingstiden med frostbitemotorn, de fick i stort sett lära sig allting från scratch och dokumentationen från Dice var tydligen väldigt bristfällig.
https://www.usgamer.net/articles/ea-frostbite-engine-history-...

ME:A problem var nog för min del den alltför förutsägbara och trista storyn. Hade varit mer intressant om man haft en mer plot twist där det visade sig att man själv var bad guy och att man hade börjat kolonisera planeter samt terraforma dem vilket lett till att de tidigare invånarna där börjat bli sjuka och dö ut. Därav hade de valt att börja kämpa emot en medan man som karaktär trott att de varit en ondskefull styrka som varit ute efter herravälde och ens egen utrotning.

Istället fick vi ju en generisk good guy story där man är en utvald person som är hela ens grupps hopp och framtid.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Han lämnade Bioware 2014 då hade arbetet på Anthem redan börjat och kom tillback sommaren 2017.

Källa: https://venturebeat.com/2018/06/13/ea-casey-hudson-bioware-ma...

Nej, Casey kom tillbaka sent 2018, och hade ingen påverkan på Anthem. Och när det kommer till Drew så kan du ju läsa hans egna kommentarer om det.

https://twitter.com/drewkarpyshyn/status/1093339965277290498

Ge dig. Du har objektivt fel. Dom hade ingen nämnvärd effekt på utvecklingen av Anthem, ert försök till en gotcha är helt körd.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, Casey kom tillbaka sent 2018, och hade ingen påverkan på Anthem. Och när det kommer till Drew så kan du ju läsa hans egna kommentarer om det.

https://twitter.com/drewkarpyshyn/status/1093339965277290498

Ge dig. Du har objektivt fel. Dom hade ingen nämnvärd effekt på utvecklingen av Anthem, ert försök till en gotcha är helt körd.

Det står klart och tydligt att det var 2017: https://blog.bioware.com/2017/07/18/thank-you-for-everything/

Har inte nämnt mera om Drew. Bra för honom att han har arbeta på vad som har redan hade etablerats sig, men story I Anthem var nog aldrig ett problem när det kommer till spelet.

Medlem

[quote postid="4172428" userid="121510" name="eld"]
Det var ju absolut en viktig sak för battlefield, men det är ju inte det enda motorn byggdes för, och det är inte exklusivt till frostbite:

Sen ska man komma ihåg att det där endast är en demo från en version av Unreal Engine som inget spel ännu använder sig av.
Frostbite med destruction har funnits många år och är väloptimerad.
Lägg därtill att om du noterar de projektiler från skotten i det klippet du skickat så stämmer inte förstörelsen med var projektilerna träffar.
D.v.s realtime destruction i just det där klippet är fake.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

[quote postid="4172428" userid="121510" name="eld"]
Det var ju absolut en viktig sak för battlefield, men det är ju inte det enda motorn byggdes för, och det är inte exklusivt till frostbite:

https://static.wixstatic.com/media/68db48_3cc3d7b809ab46da901...

Sen ska man komma ihåg att det där endast är en demo från en version av Unreal Engine som inget spel ännu använder sig av.
Frostbite med destruction har funnits många år och är väloptimerad.
Lägg därtill att om du noterar de projektiler från skotten i det klippet du skickat så stämmer inte förstörelsen med var projektilerna träffar.
D.v.s realtime destruction i just det där klippet är fake.

Fast realtime destruction i Frostbite är ju inte riktigt äkta heller då det mesta är förutbestämt hur det ska gå sönder. Bad Company 2 hade lite mer frihet när det kom till den biten och BFV har betydligt mindre frihet när det kommer till förstörelse.

När det kommer till förstörelse ligger nog Red Faction: Guerilla något före Battlefield-spelen när det kommer till "realtime" destruction.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

eld
Medlem
Skrivet av Dumlen:

Fast realtime destruction i Frostbite är ju inte riktigt äkta heller då det mesta är förutbestämt hur det ska gå sönder. Bad Company 2 hade lite mer frihet när det kom till den biten och BFV har betydligt mindre frihet när det kommer till förstörelse.

När det kommer till förstörelse ligger nog Red Faction: Guerilla något före Battlefield-spelen när det kommer till "realtime" destruction.
https://youtu.be/S7txd9Ql8eg?t=60

Destruction är aldrig helt äkta i spel, men guerilla är såklart imponerande och serien är en favorit för mig.

Både battlefield och red faction har ju sina uppoffringar för att göra de som de gjort, de nya battlefield spelen gör ju sin egen destruction för att fungera på sin skala och dessutom med sitt gameplay och multiplayer.

12
Skriv svar