Snabbkollen – Gör Sonys spelpriser dig sugen på Xbox Series?

Robot
Snabbkollen – Gör Sonys spelpriser dig sugen på Xbox Series?

Ja/nej blir lite konstigt på den frågan. Jag vill absolut inte köpa en Playstation 5 om spelen kostar över 800, men det leder knappast till att jag skulle köpa en Xbox heller.

Redaktör

250 kr är väldigt mycket, så det känns som att priset borde kunna påverka köpviljan.

Sen vill jag vänligt be alla skippa konsolkrigandet. Tack!


signatur
Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

Ja/nej blir lite konstigt på den frågan. Jag vill absolut inte köpa en Playstation 5 om spelen kostar över 800, men det leder knappast till att jag skulle köpa en Xbox heller.

Switch eller pc då?


signatur
Medlem

Det är bara på Playstation Store de kör med sådana priser. Jag går alltid in på prisjakt och köper från billigaste tänkbara där.

Ta Battlefield 2042 som exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799835

och då säger många "ja men tänk på alla oss som har Playstation 5 Digital Edition. Till alla er har jag bara en sak att säga:

"Vad var det jag sa!"

It's not a lake, it's an ocean

Det gör åtminstone att jag kommer köpa färre fullprisspel till PS5 i framtiden, utan tvekan. Xbox Series X har jag redan, och där gör å andra sidan Game Pass att jag kommer köpa färre fullprisspel (jag väntar på att de sänks i pris om jag vill äga dem fysiskt och de redan finns på GP).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag köper sällan för fullpris oavsett. Om det då kostar 849 lär inte hindra mig ifall jag verkligen vill ha spelet just där och då.

Det är nog bara en tidsfråga innan Xbox hakar på. Spel har kostat runt 700 kr i en halv evighet, medan priset på allt annat gått upp iom inflation.

Jag skrev en rapport om mikrotransaktioner. Ett av skälen till av att priserna hållt sig på 700 är just för att företag kunnat diversifera inkomsterna med MTX och subscriptions.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Är lyckligt lottad och har både Series X och ps5. Skulle inte vilja avstå någon av dom. Oavsett priser på spelen.
Ger gärna 849:- för ett spel om det är värt det. Givetvis så blir dom spontana köpen färre samt att jag kollar upp recensioner mer noggrant i och med högre priser.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Spel kostar vad det kostar, antingen köper man det eller så väntar/skippar man.

Är det ett spel jag verkligen ser fram emot så är det inte emot mig att betala 800kr för spelet. Dock så köper jag spelen fysiskt så har alltid val att köpa begagnat eller från butiker som säljer billigare. Elgiganten brukar ibland köra med billig pris på nyrelease spel t.ex.

Kommer inte köpa Xbox då de spelen jag är intresserad utav kommer jag kunna köpa och spela på min PC, och vill jag köra 4K så drar jag en kabel från datorn till TVn så är det fixat.

Medlem

Jävulskt sällan jag köper ett nytt storspel på PSN.
Förstår inte varför det är så högt. Oftast brukar det bli en priskoll på fysisk version på ngn webbutik. Alltid någon som kampanjar priset på en ny titel.

Däremot så köper jag mycket på PSN, oftast äldre titlar och på Reor. I den ändan kan de ha sjukt bra priser ibland.

Medlem

Att skaffa en PS5 och enbart lira Sonystudiospel blir ju rätt dyrt, men det är iofs inga skitspel de producerar (än så länge) så gemeneman är nog benägna att hosta upp pengarna.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Kan gladeligen hosta upp 849 för till exempel Bloodborne 2. För tHe LaSt oF uS eller liknande, aldrig i livet.

Dex
Medlem

Personligen bryr jag mig inte så mycket om var jag spelar spelen, utan bara vilka spel det är jag spelar och så länge Sony fortsätter släppa fantastiska spel så har jag inga problem med att betala för dom. Visst jag skulle nog inte betala 849kr för ett spel som tar 6 timmar att spela, men 849kr för ett AAA spel med 20+ timmar tycker jag inte är dyrt.
Får väl lägga till att jag sällan köper nya spel på PS Store utan köper nya spel billigare på skiva och sen köper jag andra spel på deras rea.
Sony har verkligen väldigt bra reor flera gånger om året.

Men har svårt och se att jag skulle köpa en annan konsol på grund av prisen på spelen. Jag köper dom konsolerna där jag tycker det är dom spelen som är roligast. Jag förstår dom som köper multiplattform spel på den billigare konsolen om inte priset är samma, men verkar konstigt att många skulle köpa en konsol för att vissa spel är billigare där. Man köper väl den plattformen som man tycker har intressantast spel?

Flakmonkey

Med tanke på att jag köper rätt få spel per år och de jag spelar ofta ger mig 40-50 timmars nöje så känns det inte som att den prisskillnaden spelar så stor roll, sett till vad jag får för pengarna. Hade jag hellre velat betala 600? Självklart, men det är inte så viktigt för mig att jag istället väljer att köpa något spel som jag inte är lika sugen på att spela.

Sen finns det ju som sagt reor. Iom att jag inte spelar så extremt många spel per år så finns det alltid en backlogg att ta från och då har ju priserna gått ner rejält. Tycker jag inte att spelet är värt över 800 kr då det släpps så är det ju inte som att det finns brist på saker att spela för en billigare penning.

Medlem

Jag brukar köpa många spel men absolut kommer de bli färre köp eller köp från reabackarna istället när priserna börjar bli så pass höga. Däremot släpps det åtminstone 1-3 spel per år som jag absolut vill spela och de spelen skulle jag fortfarande betala fullpris för så att man får uppleva spelen så tidigt som möjligt. Tror inte att jag går över till Xbox men möjligtvis att det blir fler köp till PC istället för till playstation.

Medlem

Max 600 kr för ett spel det är också maxbudget/mån, även om man har råd med mer är det mycket i längden.

Medlem

Jag tycker nyheten/frågeställningen är jätteknäpp då man inte ens nämner att fysiska kopior ligger 2-300 kronor lägre än på PSN. Jag har inga problem att handla nya spel för 5-600 kronor på tillexempel elgiganten.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Testpilot

Köper 9/10 spel på rea ändå, så påverkar mig inte.

Medlem

Säger som några här i tråden, om det är rätt spel absolut. Skulle RDR 3 komma imorgon kan jag punga upp 849 utan problem, men för ett " ok " spel, nah då väntar man hellre och köper det begagnat eller när det har gått ner i pris.

Medlem

Jag svarade nej utifrån perspektivet - vill jag spela Sony exklusiva PS5 spel så finns det inget alternativ. Jag har även Series X men där kommer jag inte kunna spela Horizon Forbidden West vilket gör det till en ickefråga. Sen tycker jag inte att 849 SEK är dyrt för spel, speciellt inte för denna typ av AAA-spel som enbart kan spelas på Sony´s plattformar. Vad gäller 3:e part är jag nog mer selektiv men där är prisbilden samma oavsett plattform. Man kan tycka att 250 SEK är en ordentlig prishöjning, rent procentuell så stämmer det - men sett mot skenande utvecklingskostnader och att det gäller en underhållningsprodukt - närmast att jämföra med är såklart ett biografbesök, kostnad på en biobiljett ligger idag på 120-200kr, snittlängd på en film bör väl ligga på ca 2,5h medans spel normalt är betydligt längre.

Så hur man än väljer att se på det så går det motivera priset tycker jag, game pass är såklart ordentligt prisvärt nu höst när Forza Horizon 5 och Halo infinite väl blir tillgängliga, men i dagsläget finns det betydligt fler AAA spel i min smak i Sony´s stall och en direkt jämförelse är svår att göra just nu. Så jag kommer fortsätta köpa Sony´s exklusiva spel i samma utsträckning som tidigare där jag eventuellt blir mer selektiv vad gäller 3:e parts spel istället.

Medlem

Nej jag är lyckligt lottad och sitter på PC

Medlem

Det är inte som att om jag väljer xbox så kommer ps5 spelen dit istället. Jag vill ha ps5 för exklusiva spelen så prispolitiken gör inte att jag väljer en annan konsol.

Det gör bara att jag köper färre spel och tar bara de jag måste ha istället för att testa mer

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är bara på Playstation Store de kör med sådana priser. Jag går alltid in på prisjakt och köper från billigaste tänkbara där.

Ta Battlefield 2042 som exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799835

och då säger många "ja men tänk på alla oss som har Playstation 5 Digital Edition. Till alla er har jag bara en sak att säga:

"Vad var det jag sa!"

Än har jag inte betalat mer än $60 för ett spel på ps5. Jag ser inte problemet

Avstängd

Sony har tappat mig helt som kund. De är idag ett kundfientligt företag som skiter i kvalité och trogna kunder. Deras beslut vad gäller ps3-spel på psn och vidare gratis uppgradering av ps4 spel som de nyligen fick bakläxa på ger mig bilden av ett oseriöst företag som fattar beslut i en handvändning. Ett sådant företag vill jag inte stödja.

Medlem

Det händer allt oftare att jag inte köper spel på release-dagen numera. Jag inväntar patchar som gör skiten spelbar, och som bonus är spelen redan billigare då

Medlem

Tror jag missuppfattade pollen och svarade fel, men som andra sagt så hade jag bara köpt en PS5 för de PS5-exklusiva spelen, och om spelpriserna börjar nå 900 kr, och konsolen själv är så svindyr, så blir det tyvärr istället så att jag helt enkelt skippar det helt och håller mig till min PC.

Medlem

Eftersom PS5:an bara är en exklusivitetsmaskin för mig idag och resten spelas på PC blir svaret nej.

Inaktiv

Går ju alltid vänta i några månader tills det gått ner i pris, spelar ju ingen roll om det är "gammalt".
Onlinespel kan man ju däremot vilja ha på relessen för att inte hamna så långt efter alla.

Medlem

Röstade nej, då det inte är priset som "gör mig sugen" på andra maskiner (PC, såklart). Lite otydlig fråga, eller otillräckligt med svarsalternativ där


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Är inte direkt nöjd med prisbilden som Sony satt, men vill kunna spela PS5 exklusiva spel (får väl se vilka de blir) och spelen från PS4 biblioteket. Därmed är inte XBOX ett alternativ som ersättare för mig. Om de insisterar på att ha dessa priser långsiktigt så kommer jag minska spontanköp, vänta med att köpa spel tills de reas ut (inget problem med min backlog) och allmänt köpa färre spel. Är helt beredd på att lägga 850kr för ett spel jag vet att jag verkligen vill ha på releasedagen, men de är få och det går lång tid mellan dem.

Skriv svar