Snabbkollen – Gör Sonys spelpriser dig sugen på Xbox Series?

Medlem

Eller så köper man spelen på skiva så är de billigare?

Medlem

850kr är galet mycket pengar för ett spel. Förstår inte hur folk kan motivera det överhuvudtaget. Tänker tillbaka på alla spel jag lirat igenom de senaste åren och kan inte komma på ett enda som hade varit värt den summan. Jämför man då med ett abonnemang som GamePass så är det ju klockrent. Hade jag stått i valet mellan PS5 eller Xbox så hade det avgjort 100%.

Det sagt så lirar jag på PC, där priser och förutsättningar är lite annorlunda... iaf än så länge.

Medlem

Har köpt mina PS5-spel på skiva än så länge (förutom de jag har tillgång till via PS Plus) och har inte behövt betala mer än 599 kr för något spel. Fortsätter Sony att ge ut spel med samma kvalitet som under PS4-tiden har jag dock inget problem med att betala mer för dem. Men att ge 849 spänn för ett spel digitalt känns lite saftigt... Jag tillhör skaran som helst köper spelen fysiskt för att ha i hyllan


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ett givet Nej, då det är spelets kvalitet som avgör om det blir ett inköp, inte priset. Händer dock sällan, numera, att man inhandlar digitala spel för fullpris, särskilt efter att Benify börjat erbjuda 20% rabatt på alla insättningar till Playstation Wallet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag tycker nyheten/frågeställningen är jätteknäpp då man inte ens nämner att fysiska kopior ligger 2-300 kronor lägre än på PSN. Jag har inga problem att handla nya spel för 5-600 kronor på tillexempel elgiganten.

Frågeställningen kanske skulle varit:

"Väljer du Playstation 5 Blu-ray istället för Playstation 5 Digital för att få billigare spel?" 🙂

Medlem

Nä, väntar ändå tills att spelen är nere på ca 300kr.

Medlem

Andra konsoler? Inte det minsta, Xbox är helt irrelevant om man har en ok speldator och Switch är ett val mellan bärbart spelande (helt ointresserad) och last-gen-teknik med barnspel (lika ointressant).

Vad spelpriserna gör är väl att jag antingen helt hoppar över konsol eller väntar till sent i generationen. Avbokade dock PS5 när jag fick mail om att hämta upp den inte på grund av spelpriser utan på grund av spelbristen, tänker inte förväntas betala för en remaster-konsol.

Medlem
Skrivet av delli:

Eller så köper man spelen på skiva så är de billigare?

Själv är jag lite av en sån där halvhjärtad miljönisse som inte gillar att köpa en massa extra plast (eller vad som helst) som hamnar på sophögen, och då är det ju lite tråkigt att man blir ekonomiskt bestraffad för detta. Skaffar man en Digital Edition är det ju precis det man blir, och man blir istället motiverad att skaffa versionen som bidrar till mer skit som måste återvinnas (eller bara brännas upp).

fue
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är bara på Playstation Store de kör med sådana priser. Jag går alltid in på prisjakt och köper från billigaste tänkbara där.

Ta Battlefield 2042 som exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799835

och då säger många "ja men tänk på alla oss som har Playstation 5 Digital Edition. Till alla er har jag bara en sak att säga:

"Vad var det jag sa!"

699 för standard edition är fortfarande orimligt dyrt

Medlem

Förstår inte riktigt varför Ps5 spel skulle va så dyra att göra.
Om det inte har med att Sony tar ut extra avgifter i form av till exempel licenser som göra det dyrare.

Borde inte PC spel var dyrast att göra med tanke på att du har ännu mer kraft att jobba med, så ännu högre kvalité på assets krävs. Samt att på PC har du en oändlig kombination med hårdvarodelar som spelet ska funka på, ändå är PC spel billigast.

Sen verkar det som att det spenderas mer på marketing än på själv utvecklingen av spelen idag vilket är galet, speciellt för spel som Red Dead Redemtion 2, känns som ett spel som det kan marknadsföra sig själv.

🤔

Medlem

Nu har jag redan valt Xbox Series framför PS5, men om jag nu tyckt att sonys konsol samt spel var lika bra eller bättre än Xbox så tror jag inte att några hundralappar dyrare spel fått mig byta.
Vi kan vända på det, om xbox i dagsläget varit dyrare än ps5 så hade jag ändå inte bytt.

Sen så tror jag att MS kommer att höja priset på sina egna spel för att Game Pass ska kännas mer lockande


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Har redan en Series X och Switch, och när jag väl får tag på en PS5 blir det inte en digital edition för gillar att samla på fysisk media. Dessutom är de oftast billigare (ironiskt nog, mer tillverkningskostnad med fodral etc) och sjunker snabbt i pris. Så tycker jag någonting är för dyrt, vilket 8 nästan 900 är, väntar jag bara lite. Allt är inte värt att spela på releasen. Vissa spel kanske, men då förhandsbokar jag gärna en specialutgåva (om det nu finns) ändå vilket gör det mer legit med en högre prislapp.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Ja/nej blir lite konstigt på den frågan. Jag vill absolut inte köpa en Playstation 5 om spelen kostar över 800, men det leder knappast till att jag skulle köpa en Xbox heller.

Det står ju inte i frågan att du måste välja mellan PS5 eller Xbox.

Gen
Medlem

Har redan PS5 och PC och pga PCn är Xboxen i mitt fall helt onödig.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Kan gladeligen hosta upp 849 för till exempel Bloodborne 2. För tHe LaSt oF uS eller liknande, aldrig i livet.

Va, du skojar!? Om det är nåt spel som är värt 849 SEK så är det The Last of Us serien.

För mig personligen är smärtgränsen 500 SEK. Undantaget The Last of Us, där kan jag tänka mig upp till 699 SEK.

Medlem

Jag köpte en grym PC och börjat köra där för jag var trött på min upplevelse efter PS4 Pro. PC är såklart svindyrt men skönt ändå att spelen är så billiga. Även kört flera spel från 2016 och liknande men ändrat dess config eller moddat dom för att maxa skuggor, upplösning osv så det faktiskt ser ruskigt bra ut.

Tyvärr kommer God of War till PS5 så kommer behöva investera vid tillfälle. Men just nu är jag sjukt nöjd med PC igen. Inser att jag är nog ingen konsolperson ändå 😊

Medlem

Spelar mindre roll för köper max två fullpris spel per år. Har oftast inget behov av att spela spel dag ett om det verkligen inte är något jag väntat på. Kan betala 1000 spänn bara det är ett fantastiskt spel.

Medlem

Jag har ett PS5, och Xbox Series X, Samt en grym PC.

Lär köpa Sonys bra singleplayer spel på PS5. Xbox Play Anywhere hos Microsoft.
Resten på Steam / GOG.

Medlem

Köper väldigt sällan det senaste.
Och då jag köpt ett nytt spel har priset ofta varit kring 300.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nä, har en PC. Sen har jag PS5 med diskläsare så jag har aldrig betalat mer än 700 för ett PS5-spel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag har 1 miljard spel i mitt PS bibliotek som jag kan spela tills spelen jag vill ha gått ner i pris. Så jävla bra =D

Medlem

Har MS sponsrat denna undersökning?

Förslag på nästa undersökning:
"Gör Sonys överlägsna och påkostade exklusiva storspel dig mer sugen på en PS5 än XBOX?"

Medlem

Bara vänta på rea. Ingen tvingar en att köpa vid release.

Medlem

Det är mycket pengar men samtidigt är produktionskostnaderna enorma, och Sonys AAA spel levererar alltid, så ser inget större problem med det.

Att köpa en konsoll för ett spel man är intresserad av har folk gjort i alla tider. N64 och Goldeneye är uppenbart exempel.

Medlem

I yngre ålder köpte jag alltid spel vid release. Nu har jag inte lika mycket tid vilket gör att jag oftast väntar ganska länge innan jag köper nytt och då hinner det alltid dyka upp reor, vilket är kanon.
Har dessutom kommit fram till att jag faktiskt gillar att vänta konstigt nog oO. Då hinner man fundera länge innan man bestämmer sig för vad man ska spendera sin dyrbara tid på. Ganska skönt dessutom att känna sig riktigt sugen på ett spel som efter release visat sig vara riktigt bra.

Ska jag köpa på release så ska det dock vara nåt jag verkligen längtat efter.

Så, nej blir mitt svar men det kanske blir en Xbox nån gång framöver om det inte blir PC istället.

Redaktör
Skrivet av lars_kongo:

Har MS sponsrat denna undersökning?

Förslag på nästa undersökning:
"Gör Sonys överlägsna och påkostade storspel dig mer sugen på en PS5 än XBOX?"

Ta med prisskillnaden så är din frågeställning relevant:
"Gör Sonys överlägsna och påkostade storspel dig mer sugen på en PS5 än XBOX, trots 40 % högre pris i deras digitala butiker?"

Frågan ställs inte för att gynna eller missgynna nån av dem, utan för att få reda på vad spelare tycker om konsolerna, priserna och spelen. Det är hyperintressant nu det är så kraftig skillnad på de digitala spelpriserna.


signatur
Medlem

Hade jag inte haft en gamingpc hade det definitivt lutat mot xbox, känns som mer bang for the buck om det är det enda man spelar på.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av fue:

699 för standard edition är fortfarande orimligt dyrt

Nej det är det inte.

Går du på bio så kostar en biljett typ 150 spänn för 2 timmars underhållning. Använder vi samma kalkyl så motsvarar det ca 10h underhållning för Battlefield då (699 / 150 * 2 =~ 10 h). Hur många timmars underhållning får du från Battlefield?

Fatta hur mycket det kostar att utveckla ett sådant spel?

Medlem

Spelar ingen roll vilket pris spelen har vid release. Köper ändå när det närmar sig runt 50%+ Rea. Typ maxpris runt 350kr men oftast billigare.

Inaktiv

Lösning när man har en standard edition är att köpa spelen på skiva. Då är det vips samma pris på PS5 och Xbox Series S/X.
Eller väntar på rean som garanterat kommer (alltid en eller två reor aktiva på PS Store).

Skriv svar