Det här med att jobba hemifrån

Medlem
Det här med att jobba hemifrån

Nu släpper snart alla restriktioner. Vilket är skönt! Samtidigt som rekommendationen för att jobba hemifrån togs bort. Det för mig, kändes mindre skönt. Har sparat en hel del pengar på bland annat bensin, trängselskatt, mat (eftersom jag aldrig tar med mig matlåda ) m.m. Sparar även tid (resorna fram & tillbaks från jobbet)

Dessutom känns det skönt att kunna blanda privatlivet med jobblivet. Att man tar tag i något litet hemma på rasterna etc. Känns som många inte håller med mig, utan vill gå tillbaks till kontoret eftersom det är mer socialt. Själv känner jag att det räcker med 1 dag i veckan på kontoret för mitt "sociala behov".

Hur känner ni andra som jobbar hemifrån? Vad väljer ni helst?

Medeltidsman 🧔

Jag är lite kluven i slutändan.
Efter ett gäng år inom IT där majoritet av kollegor sagt att det inte borde spela roll vart man är, bara man gör sitt jobb (alltså jobba remote, hemifrån eller annan ort). Det som oftast hållits tillbaka har varit svagt intresse eller tillit från arbetsgivaren (misstro om att man maskar när man jobbar hemma eller dåligt med verktyg såsom vpn och liknande för att jobba hemma).
Nu verkar det väl som (inte kollat några studier men vad jag hört) produktiviteten faktiskt ökat nu när folk jobbar hemifrån. Slippa avbrotten från kollegor och bara kunna sitta fokuserat och jobba på.

Samtidigt som JAG tycker det är riktigt trevligt (och för mig, nästan nödvändigt) att ses på kontor och snacka skit vid kaffeautomaten. Sånna där mikropauser eller väldigt enkelt och spontant bolla ideer.

Så i slutändan tycker jag att varken 100% hemma eller på kontor är vägen framåt, utan en hybrid av dessa är optimal. Jag själv kommer nog inte sikta på mer än 1-2 dagar hemma, iaf inte såhär i början.

Sen har vi just på vårt jobb inte ens kontorplatser till alla (längre) för att det anställts friskt under Corona, så det blir väl till att se om det ens är görbart eller plan i vilken utsträckning vi ska tillbaka till kontor.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem

För min del suger det att jobba hemma. Men det är väl främst för vi har liten lägenhet och ingen dedikerad arbetsplats. Finns liksom ingen arbetsro om man sitter vid gamingdatorn i vardagsrummet.

Men som du säger så sprarar man väldigt mycket tid och pengar. Skönt att få lite smågrejer gjorda hemma också och inte behöva ta allt när man kommer hem.

Den sociala biten påverkar mig inte mycket. Jag är själv på mitt jobb ändå (sitter dock 2st till i samma byggnad men som jobbar åt annat företag).

Jag ska dock försöka att jobba hemma på fredagar framöver. Då brukar det vara lite lugnare på telefon i alla fall.

Medlem

För egen del ser jag inte hemarbete per se som något positivt då jag är relativt introvert privat men extrovert på arbetet. Jag behöver alltså den sociala stimuli som kommer av att vara på en arbetsplats. Det som dock har gynnat den verksamhet där jag jobbar är hur hemarbetet gjort geografisk placering obetydlig och fört samman människor runt om i verksamheten. Plötsligt har alla samma chans att vara med på möten som tidigare hölls på HK osv. Det är väldigt positivt - och något jag hoppas att vi aldrig tappar!

Flakmonkey

Jobbar på IT-bolag och där det egentligen alltid varit okej att jobba hemma vid behov men frågan har ju såklart kommit upp redan innan det blev officiellt att man får börja jobba på kontoret igen. De gjorde någon undersökning bland oss anställda och då tror jag det var 30-40% som hellre hade sin bas hemma. Inte att de skulle jobba hemma varje dag men säg tre dagar hemma och två på kontoret. Det resultatet gjorde att man passade på att lämna tillbaks en del av lokalen vi sitter i, bygga om lokalen och anpassa allt till en tillvaro med större rörlighet och mer onlinemöten. Alla ska få vettiga headsets, ingen ska sitta med sina iphone-lurar utan snarare då gamingheadsets.

Om jag sen ser det ur ett eget perspektiv så längtar jag tills jag får komma tillbaka. Dels för att jag är den typen av människa som får energi och arbetslust när jag arbetar med andra. Självklart går det att ha arbetsmöten, etc på teams men det blir inte samma energi och effektivitet som att när man tar ett rum med sina datorer, en whiteboard att rita på och sen går man loss. Jag tror också det kommer bli ännu värre sen om man då ska ha såna möten där 4 av 8 sitter i samma rum och sen har man 4 som är med på distans. Det är alltid knepigt för de då är på distans, hur duktig man än försöker vara med att få med dem i mötet. Sen är det ju det rent sociala också, gillar att träffa människor och ha det där snacket över en kopp kaffe. Egentligen inte bara för det sociala utan också för att man faktiskt då också löser jobbgrejjer. Tycker det varit enormt frustrerande att behöva boka in möten för småsaker som annars lösts i "korridoren".

Sen tror jag också det är bra att ha det separerat. Vet att många tycker det är bra att kunna göra båda saker samtidigt. Göra lite privata grejjer, jobba lite, etc men tror det är vettigt att skilja på det. Jobb är jobb och privatliv är privatliv. Om jobbet bara är några meter bort så är det iaf för mig svårare att sära på de två, framförallt då jag har ett jobb där jag egentligen kan jobba hur mycket som helst.

Vet inte heller hur mycket jag tror på att allt bara blivit mer effektivt. Frågar du de som gillar att jobba hemma så har de säkerligen sagt att de är mer effektiva, men för egen del har jag inte blivit det och jag vet inte om det är mer effektivt när man ska jobba i grupp och sen är en person som man behöver få tag på borta på något ärende eftersom de ändå jobbar hemma. Så det beror såklart på personen i fråga och kanske framförallt vad man jobbar med. Sitter man i sin egna bubbla utan beroende och har den självdisciplinen som krävs så kan det ju fungera. Men jobbar man i grupp så är det ju inte nödvändigtvis mer effektivt för gruppen bara för att du kan jobba på som en gnu eftersom du kan ignorera dina kollegor vilket man ju märkt tydligt. Att dissa någon på teams, slack, etc är betydligt lättare om någon kommer förbi och börjar prata med en.

Annan viktig del i det hela är också hur svårt det är för nya personer att komma in på en arbetsplats. Vi har anställt flera nya under corona och när de ska söka efter hjälp från sina nya kollegor så är det betydligt svårare nu när de inte fått hälsa på dem ordentligt innan. Måste vara väldigt frustrerande och trist, även om man har tillgång till webkameror och allt möjligt. Det kompenserar inte en gemensam lunch eller en fika.

Moderator | Testpilot

Jag tycker väldigt mycket om att jobba hemma. Ska sägas att jag pendlar 6 mil och tar en buss samt tåg för att ta mig dit också, vilket gör mycket för min åsikt. Mina dagar är också korta, så att slippa att sticka till jobbet (helst när man jobbar kväll) är riktigt skönt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Jobbar på IT-bolag och där det egentligen alltid varit okej att jobba hemma vid behov men frågan har ju såklart kommit upp redan innan det blev officiellt att man får börja jobba på kontoret igen. De gjorde någon undersökning bland oss anställda och då tror jag det var 30-40% som hellre hade sin bas hemma. Inte att de skulle jobba hemma varje dag men säg tre dagar hemma och två på kontoret. Det resultatet gjorde att man passade på att lämna tillbaks en del av lokalen vi sitter i, bygga om lokalen och anpassa allt till en tillvaro med större rörlighet och mer onlinemöten. Alla ska få vettiga headsets, ingen ska sitta med sina iphone-lurar utan snarare då gamingheadsets.

Om jag sen ser det ur ett eget perspektiv så längtar jag tills jag får komma tillbaka. Dels för att jag är den typen av människa som får energi och arbetslust när jag arbetar med andra. Självklart går det att ha arbetsmöten, etc på teams men det blir inte samma energi och effektivitet som att när man tar ett rum med sina datorer, en whiteboard att rita på och sen går man loss. Jag tror också det kommer bli ännu värre sen om man då ska ha såna möten där 4 av 8 sitter i samma rum och sen har man 4 som är med på distans. Det är alltid knepigt för de då är på distans, hur duktig man än försöker vara med att få med dem i mötet. Sen är det ju det rent sociala också, gillar att träffa människor och ha det där snacket över en kopp kaffe. Egentligen inte bara för det sociala utan också för att man faktiskt då också löser jobbgrejjer. Tycker det varit enormt frustrerande att behöva boka in möten för småsaker som annars lösts i "korridoren".

Sen tror jag också det är bra att ha det separerat. Vet att många tycker det är bra att kunna göra båda saker samtidigt. Göra lite privata grejjer, jobba lite, etc men tror det är vettigt att skilja på det. Jobb är jobb och privatliv är privatliv. Om jobbet bara är några meter bort så är det iaf för mig svårare att sära på de två, framförallt då jag har ett jobb där jag egentligen kan jobba hur mycket som helst.

Vet inte heller hur mycket jag tror på att allt bara blivit mer effektivt. Frågar du de som gillar att jobba hemma så har de säkerligen sagt att de är mer effektiva, men för egen del har jag inte blivit det och jag vet inte om det är mer effektivt när man ska jobba i grupp och sen är en person som man behöver få tag på borta på något ärende eftersom de ändå jobbar hemma. Så det beror såklart på personen i fråga och kanske framförallt vad man jobbar med. Sitter man i sin egna bubbla utan beroende och har den självdisciplinen som krävs så kan det ju fungera. Men jobbar man i grupp så är det ju inte nödvändigtvis mer effektivt för gruppen bara för att du kan jobba på som en gnu eftersom du kan ignorera dina kollegor vilket man ju märkt tydligt. Att dissa någon på teams, slack, etc är betydligt lättare om någon kommer förbi och börjar prata med en.

Annan viktig del i det hela är också hur svårt det är för nya personer att komma in på en arbetsplats. Vi har anställt flera nya under corona och när de ska söka efter hjälp från sina nya kollegor så är det betydligt svårare nu när de inte fått hälsa på dem ordentligt innan. Måste vara väldigt frustrerande och trist, även om man har tillgång till webkameror och allt möjligt. Det kompenserar inte en gemensam lunch eller en fika.

Mycket av det du beskriver ser jag som utmaningar som är möjliga att lösa. Vid digitala möten sitter alla vid sin egen dator. Vid fysiska möten är alla på plats. Sen handlar det mycket om att upprätta förhållningsregler - i det autonoma team jag nu verkar i har vi helt enkelt sagt vad vi förväntar oss av varandra vid möten (återkommande diton såväl som spontana) så att ingen är på vårdcentralen när det ska ritas Vizio-flöden.

Flakmonkey
Skrivet av Tobhah:

Mycket av det du beskriver ser jag som utmaningar som är möjliga att lösa. Vid digitala möten sitter alla vid sin egen dator. Vid fysiska möten är alla på plats. Sen handlar det mycket om att upprätta förhållningsregler - i det autonoma team jag nu verkar i har vi helt enkelt sagt vad vi förväntar oss av varandra vid möten (återkommande diton såväl som spontana) så att ingen är på vårdcentralen när det ska ritas Vizio-flöden.

Helt sant och vissa av de utmaningarna har ju funnits tidigare också, men utmaning blir större och situationerna där det ställs på sin spets kommer bli vanligare nu. Sen så blir jag nyfiken på att se hur man ska hantera det när det är uppenbart att vissa personer vill jobba hemma, men de har inte självdisciplinen eller självinsikten (eller så kanske de har det men skiter i det) för att klara av att jobba hemma. Bara att förbjuda dem att jobba hemma medans deras kollegor får den möjligheten?

Allt går såklart att lösa och jobbar man i team så kommer ju det mesta lösas inom teamet. Om man sitter i en driftorganisationen så behöver det alltid finns 2 personer på plats men man är 10, ja då får ju teamet själva schemalägga det där. Men jag tror att det tveklöst kommer uppstå situationer som man inte behövt hantera tidigare, framförallt inte i samma utsträckning.

Ser positivt på det hela. Det här kommer ge människor en större flexibilitet att jobba hemma eller på arbetstplatsen beroende på önskemål eller behov, men jag tror att man är naiv om man tror att från och med den 1 oktober så kommer alla bitar bara falla på plats. Om det tidigare var så att man skulle vara på plats och det nu har varit att alla ska jobba hemma så är det ju först nu det kommer bli en salig blandning. Så det kommer bli intressant att se hur det löser sig på olika ställen

Killmonday Games

Jag jobbar ju inom spel så jobba hemifrån har varit riktigt skönt, men många andra i företaget har känt att dom saknat det sociala och direkta feedbacken som kan uppstå på plats.. Sen har vi ju inte märkt av någon skillnad på produktionen alls, kanske snarare bättre t om då ingen behöver pendla fram och tillbaka, men vissa har mått sämre psykiskt. Vi kommer dock fortfarande erbjuda jobba-hemifrån och ha det kontoret öppet för dom som vill, men då är det helt upp till individen om dom känner för att jobba hemifrån eller på plats Tycker det borde vara det "normala" nu, att man får välja, och att man inte blir tvingad till det ena eller andra.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Skulle gärna jobba hemifrån om det gick.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej vill inte ta med jobbet hem så är glad jag inte jobbar hemifrån, det slinker med hem allt för ofta ändå.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag är ombytlig, så om jag har jobbat hemma en längre tid ogillar jag det, och har jag inte jobbat hemma en längre tid så vill jag jobba hemma...

Tycker mest synd om alla de som skaffat hundar medan de arbetat hemma.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers

Jag längtar tillbaka till den sociala tillvaron på kontoret. Förra hösten var väldigt tung och som andra nämnt, jag får mycket energi av att interagera med andra. Samtidigt ser jag mig själv som en introvert person, med extroverta tendenser, och behöver ladda batterierna solokvist ibland.

Det blir särskilt spännande nu när man ska börja på ett nytt jobb i dessa tider, och sluta för all del. Nu ska vi käka lite lunch på fredag men det är inte det där avtackandet man är van vid. Och onboarding på nya kommer bli speciellt.

I den nya gruppen har vi sagt att vi ska inleda med att vara så mycket på kontoret som möjligt, med torsdagar som en vigd "jobba hemma"-dag.


signatur
Medlem

Blir inte någon större skillnad för mig. Har jobbat hemifrån av och till i 20 år redan Jobbar ju remote mot en hel del olika länder och företag och resandet har minskat drastiskt sedan jag började jobba.

Nu kommer iaf möjligheten att snubbla in på kontoret i Stockholm att finnas igen, alltid kul att kolla läget på kollegerna IRL också, men det kommer nog inte bli lika ofta som innan corona.

Har ju även lyxen att kunna hålla mig utanför de "dyra" tiderna att åka genom de förbaskade tullarna, åka igenom efter 9:30 och vända hemåt igen innan 15.

Medlem

Jag har bara studerat under pandemin men jag vantrivdes med att vara hemma och plugga. Jag saknade att få umgås med människor, träffa folk, det är det jag gillar och det som var jobbigt var också att man kanske inte fick lära känna nya kompisar på min yrkeshögskola som jag tänker att alla vill göra. Jag tror att jag ändå har lärt känna ett gäng jag kommer att behålla kontakten med men just det där sociala och inte känna sig ensam tror jag hade varit jobbigt även om jag hade arbetat.

Under praktiken var det samma sak och jag tror att den första praktiken hade varit mycket bättre om jag hade haft fysiskt närvaro på plats, det hade blivit mer gjort då också för jag satt bokstavligen och spelade RDR2 och väntade på arbetsuppgifter ibland.

Nu är jag arbetssökande, pga pandemin så var jag en av dom som inte fick jobb. Valde ju rätt inriktning - projektledning inom musik och event.

Medlem

Jag jobbade redan innan corona hemma tre dagar av fem, men har nu kommit överens med chefen om att det är 100% hemifrån som gäller. Undantaget middagar, bowling och enstaka möten.

För min del har möjlighet att jobba hemifrån alltid varit viktigt. Eftersom jag har IBS avskyr jag stressiga resor i kommunaltrafiken och eftersom jag dessutom är introvert känner jag mig utmattad efter 2-3 dagar på kontoret. Använder hellre den sociala energi jag har på familj och vänner. Lägg därtill sparad restid, sparad matkostnad och möjligheten att finnas hemma när dottern kommer hem från skolan så har ni mitt recept på lycka.

En extra bonus är att jag kan sitta var jag vill. Som i somras jobbade jag utifrån landet. Underbart. Mycket möjligt att jag säljer Stockholms-lyan när dottern flyttar ut och kör heltid utifrån landet. Det skulle aldrig ha varit möjligt utan hemjobb.

(Jobbar som webbutvecklare på ett företag med två anställda, så möjligheten att modellera saker efter egna preferenser är ganska stor)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Flakmonkey
Skrivet av hannes.theorell:

Tycker mest synd om alla de som skaffat hundar medan de arbetat hemma.

Lite off topic men tycker snarare synd om hundarna. Har en bror som är veterinär och han har fått ta emot många människor under corona som antingen inte ska ha en hund eller den hundrasen. Personer som skaffat en hund som behöver enormt mycket motion och det har ju gått bra när de jobbat från landet med alla möjligheter. Nu när man ska tillbaks till kontoret blir de i bästa fall placerade på något vettigt hunddagis.

Medlem
Skrivet av deezel:

Blir inte någon större skillnad för mig. Har jobbat hemifrån av och till i 20 år redan Jobbar ju remote mot en hel del olika länder och företag och resandet har minskat drastiskt sedan jag började jobba.

Nu kommer iaf möjligheten att snubbla in på kontoret i Stockholm att finnas igen, alltid kul att kolla läget på kollegerna IRL också, men det kommer nog inte bli lika ofta som innan corona.

Har ju även lyxen att kunna hålla mig utanför de "dyra" tiderna att åka genom de förbaskade tullarna, åka igenom efter 9:30 och vända hemåt igen innan 15.

Låter lyxigt! Får man fråga vad du jobbar med?

Redaktör
Ponny

Jag har jobbat hemifrån i princip sedan 2016. Älskar det. Passar mig perfekt. Avskyr att pendla, det kostar mycket, och har inte så stort behov av mycket umgänge. Tror och hoppas på "en ny världsordning" framöver där det finns större möjligheter till distansarbete. Nu har jag börjat plugga igen – 100% på distans. Det ska ju dock passa yrket, för hemifrån är ju inte alltid perfekt när man jobbar med folk ("DU ÄR MUTAD!"). Och oavsett vad man jobbar med jobbar man ju nästan alltid med andra på något sätt.

Hoppas i alla fall på större flexibilitet, och fler valmöjligheter. Att slösa tre timmar om dagen på att pendla är bortkastad tid, särskilt när man utför arbetsuppgifter som görs lika bra hemifrån.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Som verksam inom tung industri undrar vi vad arbeta hemifrån betyder. Måste vara nåt tjänstemännen hittat på. För nåt år sen var det flextid. Undrar vad som kommer härnast?

Medlem

Jobbat rätt länge på ett och samma bolag och senaste åren har rulliansen på folk ökat medan en annan skaffat familjeliv osv, så har inte haft samma anknytning eller ork till det sociala i jobbet längre, speciellt när det kommer till fester etc.

Så när corona slog till och det blev permanent kändes de rätt skönt. Dock har de varit rätt påfrestande ändå, positivt att man varit närmare familjen men med småbarn och en föräldraledig sambo har kaoset alltid varit nära vilket också blir slitigt för koncentrationen och motivationen.

Under pandemin valde vi att flytta långt och jag fick fortsätta arbeta permanent på distans, så den flytten kunde ju inte hänt vid ett "bättre" tillfälle så man slapp vara en av få udda som sällan dök upp.

Planerar att skaffa annat jobb eller helt byta bransch så småningom.

Medlem

Kommer köra 3 dagar på kontoret och 2 hemma. Känns lagom.

Medlem

Jag hoppas kunna köra hemifrån "som standard" och trilla in på kontoret någon gång per vecka eller så. Antingen om jag har något möte eller behöver sitta i grupp och jobba med kollegor, eller om jag exempelvis ska på en aw på stan efter jobbet (bor i villa utanför stan). Jag tror det sociala är viktigt, så 1-2 dagar per vecka är nog bra. 2 dagar är säkert bäst, men jag är lite lat så det blir säkert snarare 0-1 om jag inte kan motivera fler dagar på kontoret ordentligt.

Skribent

För mig finns balansen i 60/40 ungefär. 2 dagar på kontoret. 3 dagar hemma. Men förstår folk som har det tufft med hemmakontor. Det kan vara himmel eller helvete.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Avstängd

Jag som jobbar inom industri är fruktansvärt avundsjuk på er som haft möjligheten att jobba hemifrån. Ni vet inte hur jäkla lyckligt lottade ni är/varit. (Bitter surgubbe🙄)


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Tycker man borde straffbeskatta folket som jobbar hemifrån.

Varför skall sopgubbar och knegare betala bränsle/trängselskatt för att ta sig till sin arbetsplats när ni jobbar hemifrån?

In direkt blir ju de som inte kan jobba hemifrån straffbeskattade. Detta måste diskuteras för det borde ju finnas någon rättvisa..

Medlem

Man kan ju vända på det också. Sitter du hemma sliter du väldigt mycket mindre på bla infrastruktur. Risken att råka ut för en olycka och behöva sjukvård minskar garanterat. Säger inte att det ena är rätt eller fel, bara att om man verkligen djupdyker så går det att hitta samhällsekonomiska för- och nackdelar med att sitta hemma vs att gå till jobbet.

Medlem

För er som trivs med att jobba hemma, finns det verkligen noll möjligheter för er att fortsätta med detta i framtiden? Tycker att många arbetsgivare nu öppnar upp för att låta sina anställda jobba hemma 2-4 dagar i veckan.

Medlem

Ska bli skönt att träffa lite mer människor igen, familjen är fantastisk men behöver fler interaktioner under veckan för att må superduper
Lät på chefen som 3 dagar i veckan är det som man behöver komma in och det blir nog det jag kommer satsa på.
Tycker många pratar om att som spara så mycket tid på att jobba hemma. Är det inte en själv som valt att bo där dom bor och jobba där dom jobbar? Var en viktig aspekt när vi valde var vi bor att ha nära till jobbet för att spara tid.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

123
Skriv svar