Steam Deck kommer inte att köra alla Steam-spel, varnar Proton-utvecklare

Robot
Steam Deck kommer inte att köra alla Steam-spel, varnar Proton-utvecklare

Problem med Proton innebär problem med Steam Deck.

#Proton, #Steam-deck, #Valve


eld
Medlem

Jo, valves egna uttalande angående proton är att de jobbar på att få så många spel kompatibla som möjligt till release, vilket är flera än protondb visar.

Sen angående prestanda så kommer ju proton med en liten performance-hit, så spelen kommer absolut köra lite snabbare på windows, inte tvärtom.

Skribent
Skrivet av eld:

Jo, valves egna uttalande angående proton är att de jobbar på att få så många spel kompatibla som möjligt till release, vilket är flera än protondb visar.

Sen angående prestanda så kommer ju proton med en liten performance-hit, så spelen kommer absolut köra lite snabbare på windows, inte tvärtom.

Har omformulerat lite. Det är nog för tidigt att dra slutsatser om prestandaskillnader. Proton kommer, som du säger, med en inneboende prestandapåverkan, medan Windows har högre overhead än SteamOS, vilket lär märkas mer på svagare hårdvara, som den i Steam Deck. Om AMD och Valve lyckas med de drivrutinsförbättringar de jobbar på så skulle jag inte bli förvånad om SteamOS kan konkurrera med Windows prestandamässigt, även om det lär skilja sig mycket från spel till spel.

Men det är som sagt bara spekulationer. Vi får vänta på faktiska prestandatester av den färdiga produkten.

Medlem

Ingen ide att förvänta sig att alla spel funkar eller komma funka.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo, valves egna uttalande angående proton är att de jobbar på att få så många spel kompatibla som möjligt till release, vilket är flera än protondb visar.

Sen angående prestanda så kommer ju proton med en liten performance-hit, så spelen kommer absolut köra lite snabbare på windows, inte tvärtom.

Det finns ingen garanti för att de kommer att köras snabbare på Windows. Steam deck har ju ett customchip utan info om hur väl drivrutinerna fungerar i Windows. De lär även ha många optimeringar specifika för Steam deck i sin mjukvara. Det kan alltså vara snabbare i Windows, men lika gärna motsatsen. Man får se när det kommer benchmarks helt enkelt.

Medlem

Det har ju pratats om Light versioner av windows. Jag kommer själv köra windows på den eftersom jag vill ha tillgång till stadia, gamepass, epic o gog.

Medlem

Känner ingen oro.
Dom spelen som jag är mest intresserad av att spela bärbart verkar fungera utan problem.
Kommer helt och hållet använda Steam decken som en "Switch ersättare".

Kommer nog i början både prova med SteamOS och Windows för att se vad som blir bäst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Det har ju pratats om Light versioner av windows. Jag kommer själv köra windows på den eftersom jag vill ha tillgång till stadia, gamepass, epic o gog.

Stadia? Finns det en specifik app för windows?
Annars har du ju webläsare på Linux också.

Epic - Finns en alternativ Launcher på Linux, Heroic Game Launcher. Kör själv massor med spel på den.

GOG - Det finns en laternativ launcher där också, MiniGalaxy. Men den har jag inte hunnit prova ut ännu.

Gamepass - Verkar funka i chrome också, men har inte själv så har inte testat:
https://boilingsteam.com/so-i-tried-xbox-game-pass-on-linux/

Så det är inte säkert att du behöver byta till Windows. Jag skulle rekommendera att prova SteamOS först.
För jag gissar att det kan bli lite drivrutinstrul till kontrollerna på windows. Ser inte anledningen varför Valve ska utveckla specifika drivrutiner för Windows. Tror att många glömmer att det behövs för att kontrollerna ska funka bra i Windows.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det har ju pratats om Light versioner av windows. Jag kommer själv köra windows på den eftersom jag vill ha tillgång till stadia, gamepass, epic o gog.

LowSpecGamer har videos hur man gör light version, han kmr nog även ha en hel del content när maskinen släpps

Medlem

Det går att länka sitt Steam-bibliotek till ProtonDB. Gör jag det och tittar så är en majoritet av mina spel antingen native, eller har guld-status eller bättre. Av de som är helt kaputt beror en stor del på anti-cheat-program, något Valve lovat att de ska fixa till release.

Jag är inte så orolig att spel inte kommer funka, mest för att Proton förbättrats i rasande fart det senaste året. I princip kommer en ny patch var 14:e dag. Visst kan det vara så att några obskyra spel inte kommer fungera men eftersom det är open-source så kan communityt hjälpa till. Jag vet inte om det känns nödvändigt att alla spel skulle funka på Steam Deck dag 1?

Medlem

Måste vara en långsam tisdag om man väljer att svälja en RPS clickbait artikel och kräka upp den på nytt någon annanstans...?

Men iallafall, så jag känner ingen oro direkt när inte ens Windows är 100% kompatibla med alla spel på Steam.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Skribent
Skrivet av Solaris:

Måste vara en långsam tisdag om man väljer att svälja en RPS clickbait artikel och kräka upp den på nytt någon annanstans...?

Men iallafall, så jag känner ingen oro direkt när inte ens Windows är 100% kompatibla med alla spel på Steam.

Jäkligt tråkig ton i ditt inlägg.

Och vad är det som är clickbait menar du? Alla sitter inte på samma kunskaper, och det finns garanterat många "vanliga konsumenter" som tror att en maskin som kretsar kring Steam kommer kunna spela alla spel på plattformen med den mjukvara den levereras med.

Bara för att man själv inte tycker att något är intressant eller informativt, innebär inte det att ingen annan gör det. Man får tänka på att alla som spelar inte är inbitna gamers med full koll på spelvärlden.

Medlem
Skrivet av beltet:

Stadia? Finns det en specifik app för windows?
Annars har du ju webläsare på Linux också.

Epic - Finns en alternativ Launcher på Linux, Heroic Game Launcher. Kör själv massor med spel på den.

GOG - Det finns en laternativ launcher där också, MiniGalaxy. Men den har jag inte hunnit prova ut ännu.

Gamepass - Verkar funka i chrome också, men har inte själv så har inte testat:
https://boilingsteam.com/so-i-tried-xbox-game-pass-on-linux/

Så det är inte säkert att du behöver byta till Windows. Jag skulle rekommendera att prova SteamOS först.
För jag gissar att det kan bli lite drivrutinstrul till kontrollerna på windows. Ser inte anledningen varför Valve ska utveckla specifika drivrutiner för Windows. Tror att många glömmer att det behövs för att kontrollerna ska funka bra i Windows.

Det finns en app till stadia och gamepass funkar bättre i xbox appen än via webbläsaren. Tack för all info, kommer självklart testa steamOS när jag får den. Dualboot kan ju vara intressant.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Och vad är det som är clickbait menar du? Alla sitter inte på samma kunskaper, och det finns garanterat många "vanliga konsumenter" som tror att en maskin som kretsar kring Steam kommer kunna spela alla spel på plattformen med den mjukvara den levereras med.

Precis, det är många som sitter och läser som inte har samma kunskaper. För sitter du på på bussen och slö-scrollar igenom ditt dagliga flow av nyheter och du snubblar över den här titeln så kommer du tolka det där som att det rör sig om hårdvaran, inte mjukvaran för att sedan scrolla vidare. För som du säger, det finns garanterat många vanliga konsumenter som inte kan särskilja på hårdvara och mjukvara.

Det är först när du tar dig tid och läser artikeln som det uppdagas att det rör sig om Proton och inte Steam Deck i sig och det är clickbait.

Skrivet av Jonny Myrén:

Bara för att man själv inte tycker att något är intressant eller informativt, innebär inte det att ingen annan gör det. Man får tänka på att alla som spelar inte är inbitna gamers med full koll på spelvärlden.

Men om ni ska vara informativa så bör ni ju också lägga till att titeln är en aning clickbait redan i titeln och sedan uppmana läsare att faktiskt läsa artikeln när tid ges.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Skribent
Skrivet av Solaris:

Precis, det är många som sitter och läser som inte har samma kunskaper. För sitter du på på bussen och slö-scrollar igenom ditt dagliga flow av nyheter och du snubblar över den här titeln så kommer du tolka det där som att det rör sig om hårdvaran, inte mjukvaran för att sedan scrolla vidare. För som du säger, det finns garanterat många vanliga konsumenter som inte kan särskilja på hårdvara och mjukvara.

Det är först när du tar dig tid och läser artikeln som det uppdagas att det rör sig om Proton och inte Steam Deck i sig och det är clickbait.

Men om ni ska vara informativa så bör ni ju också lägga till att titeln är en aning clickbait redan i titeln och sedan uppmana läsare att faktiskt läsa artikeln när tid ges.

Men det är väl självklart att man måste läsa själva artikeln för att få full förståelse för vad det handlar om? Att man inte kan klämma in absolut all relevant information i en kort rubrik innebär inte att det är clickbait.

Och visst går det att få alla Steam-spel att fungera om man installerar ett helt annat operativsystem, men utgångspunkten är givetvis den hård- och mjukvara som produkten faktiskt levereras med och som den är menad att använda i första hand.

Med det sagt tar jag absolut till mig av kritiken och ska tänka ett extra varv i rubriksättningen i fortsättningen.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Men det är väl självklart att man måste läsa själva artikeln för att få full förståelse för vad det handlar om? Att man inte kan klämma in absolut all relevant information i en kort rubrik innebär inte att det är clickbait.

Sant man kan inte klämma in allt men om du jämnför rubriken på din artikel med RPS artikel så låter de ganska lika. Då hade en bättre rubrik varit "Proton kommer inte köra alla Steam-spel" och sedan tagga Steam Deck som relevant eftersom det rör Steam Deck men handlar inte om Steam Deck.

Skrivet av Jonny Myrén:

Och visst går det att få alla Steam-spel att fungera om man installerar ett helt annat operativsystem, men utgångspunkten är givetvis den hård- och mjukvara som produkten faktiskt levereras med och som den är menad att använda i första hand.

Visst men som du själv säger i ditt inlägg tidigare i tråden så är det alldeles för tidigt att sia om vara eller inte vara då ingen av oss egentligen vet för som sagt, Valve är väldigt duktiga på att hålla interna projekt interna.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Skribent
Skrivet av Solaris:

Sant man kan inte klämma in allt men om du jämnför rubriken på din artikel med RPS artikel så låter de ganska lika. Då hade en bättre rubrik varit "Proton kommer inte köra alla Steam-spel" och sedan tagga Steam Deck som relevant eftersom det rör Steam Deck men handlar inte om Steam Deck.

Visst men som du själv säger i ditt inlägg tidigare i tråden så är det alldeles för tidigt att sia om vara eller inte vara då ingen av oss egentligen vet för som sagt, Valve är väldigt duktiga på att hålla interna projekt interna.

Fast att de är lika är ju för att de är baserade på exakt samma uttalande från James Ramey, och i det är det specifikt Steam Deck han pratar om. Nyheten är inte "Steam Deck kommer inte kunna köra alla spel", utan "Proton-grundaren James Ramey varnar för att alla spel inte kommer fungera på Steam Deck". Det första vet vi inte eftersom produkten inte är släppt, men det andra är ett faktum (även om det kan visa sig att Ramey har fel).

Med andra ord är det inte ett konstaterande av hur den färdiga produkten kommer prestera, utan vad en insatt person gått ut och sagt.

Men som sagt, jag tar absolut till mig av kritiken. Rubriksättning är en konst jag absolut kan bli bättre på.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Fast att de är lika är ju för att de är baserade på exakt samma uttalande från James Ramey, och i det är det specifikt Steam Deck han pratar om. Nyheten är inte "Steam Deck kommer inte kunna köra alla spel", utan "Proton-grundaren James Ramey varnar för att alla spel inte kommer fungera på Steam Deck". Det första vet vi inte eftersom produkten inte är släppt, men det andra är ett faktum (även om det kan visa sig att Ramey har fel).

Det problematiska i det är att uttalandet tas ur sammanhanget och vinklas, enbart för att dra trafik. Vilket knappast bidrar till en nyanserad diskussion utan snarare negativa ordalag om vilken kass produkt den där Steam Deck verkar att vara för är du inte intresserad som konsument så kommer du inte heller bry dig om vad det faktiskt handlar om.

Jag ber om ursäkt för mitt tonläge i mitt första inlägg, det var inte på något sätt riktat åt dig. Jag är bara så innerligen trött på att allt ska låta negativt i nyhetssammanhang.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Problem är till för att lösas, och jag misstänker att vi i tid till släppet av Steam Deck kommer veta exakt vilka spel som går och ev. inte går att köra på den.

Avstängd

Vad förväntar man sig av en handheld.. hårdvaran räcker inte till, inte ens nära

Medlem

Jag hade hoppats att man kunnat koppla in till en skärm och kunna köra spel som total war empire eller liknande. kanske köra lite forager och sånt. Solaris, jag förstår din känsla. men i detta fall så var inte Jonny sådan utan han gav information som jag inte visste och jag kommer självklart att googla innan jag funderar på att skaffa en steam deck (approx date, 2024? )

Skribent
Skrivet av Solaris:

Det problematiska i det är att uttalandet tas ur sammanhanget och vinklas, enbart för att dra trafik. Vilket knappast bidrar till en nyanserad diskussion utan snarare negativa ordalag om vilken kass produkt den där Steam Deck verkar att vara för är du inte intresserad som konsument så kommer du inte heller bry dig om vad det faktiskt handlar om.

Jag ber om ursäkt för mitt tonläge i mitt första inlägg, det var inte på något sätt riktat åt dig. Jag är bara så innerligen trött på att allt ska låta negativt i nyhetssammanhang.

Jag förstår hur du menar. Syftet var absolut inte att göra en negativ vridning av det hela eller locka till klick med något sensationalistiskt, utan att informera i förväg så att folk vet vad som gäller och inte blir besvikna när de sitter med sin Steam Deck och inte kan köra just sitt favoritspel.

Men ibland förmedlar texten inte den bild man själv har i huvudet till 100 %, så feedback är alltid välkommet.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Vad förväntar man sig av en handheld.. hårdvaran räcker inte till, inte ens nära

Det handlar om huruvida proton kan få ett spel att ens fungera under linux, när de väl fungerar så går det att köra alla spel på den.

eld
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Har omformulerat lite. Det är nog för tidigt att dra slutsatser om prestandaskillnader. Proton kommer, som du säger, med en inneboende prestandapåverkan, medan Windows har högre overhead än SteamOS, vilket lär märkas mer på svagare hårdvara, som den i Steam Deck. Om AMD och Valve lyckas med de drivrutinsförbättringar de jobbar på så skulle jag inte bli förvånad om SteamOS kan konkurrera med Windows prestandamässigt, även om det lär skilja sig mycket från spel till spel.

Men det är som sagt bara spekulationer. Vi får vänta på faktiska prestandatester av den färdiga produkten.

Javisst, det hela bygger ju på om drivrutinerna för Windows kommer vara bra eller dåliga, men jag tror nog inte att det kommer släppas dåliga drivrutiner till windows helt plötsligt.

För att nyttja hårdvaran på ett magiskt sätt på steamdeck så måste spelet byggas specifikt för denna.

Finns däremot riktigt bra fördelar med steamdeck som ett riktigt fungerande sleepmode, något som inte riktigt fungerat så bra i Windows tidigare.

Själv kommer jag köra steamos utan tvekan.

Medlem

För den som är intresserad av vad som sades men inte vill lyssna på podcasten finns ett transkript här. Just den delen som artikeln syftar på är nedan men det är en ganska lång intervju:

James: Well, I think there are two messages that have been kind of mashed together when people focus and talk on this. The first message is when Pierre-Loup [Griffais – from Valve] made his announcement and stated that the Steam Deck can support any and all games. I think what he was referencing is — and this is my opinion; this is my perception, this is not something I have talked to him about — but I think he was trying to state that the device itself, the hardware specs on this device, can support any game. I don’t necessarily think he was referencing supporting that game in Proton — I think he was referencing that the device has the horsepower, the video graphics, the RAM, the hard drive space to support any game out there.

People have kind of taken that and they have said, “well, that means it can support the entire Steam library.” Well, I don’t necessarily think that is true because not every game runs in Proton as of today. Now I do think that because Proton is a living, breathing project, it’s not something that is static in any way, shape, or form; that there is a lot of effort being poured into Proton to support a broader range of games even that is available then currently today. So you’re going to see that when the Steam Deck is released and Proton is put on the Steam Deck that there is going to be a greater number of titles that are supported.

Now, I don’t have anything specific where it says that. I just know that there is a lot of different groups right now that are working on improving the many aspects that [make up] Proton and packaging that for the Steam Deck. Our job, our mission, is still making this as robust as possible. I think other people are tweaking it and doing things to further enhance the platform, but it’s a combination of a lot of different people that are involved, and it’s all spearheaded by Valve. So I would expect that when the Steam Deck is released and made available in December it is likely more robust than people are anticipating or expecting as of today.

ZF
Medlem

Windows kommer ju knappt få plats vare sig på SSD på den minsta modellen, eller skärmen på någon av dem.

Så det känns som en ickefråga om drivrutinerna kommer köra allt Windows oaccelererat eller ej.

Den som vill spela Windows portabelt gör nog bäst att hålla sig till en av de liknande enheter som redan finns.

Medlem
Skrivet av ZF:

Windows kommer ju knappt få plats vare sig på SSD på den minsta modellen, eller skärmen på någon av dem.

Så det känns som en ickefråga om drivrutinerna kommer köra allt Windows oaccelererat eller ej.

Den som vill spela Windows portabelt gör nog bäst att hålla sig till en av de liknande enheter som redan finns.

Windows tar upp 25gb.
Tror dom flesta som väljer att köra windows kmr köra allt via steam bigscreen eller använda nån annan media hanterare som playnite eller kodi etc.

eld
Medlem
Skrivet av ZF:

Windows kommer ju knappt få plats vare sig på SSD på den minsta modellen, eller skärmen på någon av dem.

Så det känns som en ickefråga om drivrutinerna kommer köra allt Windows oaccelererat eller ej.

Den som vill spela Windows portabelt gör nog bäst att hålla sig till en av de liknande enheter som redan finns.

GPD win hade 64gb eMMC, windows tog upp en del men det funkade utan större problem på den lilla skärmen och det lilla utrymmet.

Men drivrutinerna kommer inte bli ett problem, så det är ju en ickefråga.

Känns ju knasigt om AMD helt plötsligt skulle ha dåliga drivrutiner när de börjar släppa RDNA2 kort.

ZF
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Windows tar upp 25gb.
Tror dom flesta som väljer att köra windows kmr köra allt via steam bigscreen eller använda nån annan media hanterare som playnite eller kodi etc.

Kanske det, men det blir ju helt klart bara ännu mer grejer som drar resurser. Den spinnande ringen kommer som en frisbee på posten.

Och det dessutom ovanpå att vi inte ännu vet om Steam OS är ytterligare resurssnålare än bara en av många distar med Steam på. Men det är allt väldigt rimligt att anta detta.

Skrivet av eld:

GPD win hade 64gb eMMC, windows tog upp en del men det funkade utan större problem på den lilla skärmen och det lilla utrymmet.

Men drivrutinerna kommer inte bli ett problem, så det är ju en ickefråga.

Känns ju knasigt om AMD helt plötsligt skulle ha dåliga drivrutiner när de börjar släppa RDNA2 kort.

Det var 2016, och får man hoppas anpassat för systemet. Har inte Windows bloatat upp en hel del sen dess?

Fast det hänger inte bara på AMD. Det är dessutom en massa annan hårdvara i Steamdäcket också.

Så det är nog snarare Valve som kommer leverera drivrutiner för den som vill ha Windows att fungera något sånär optimalt på maskinen. Om de nu gör det alls, hel eller halvhjärtat är en annan fråga. För det känns ju rätt rimligt att anta att de inte har något särskilt stort intresse av att lägga ner extra energi för att få Windows att fungera så bra nu Windows kan fungera på den. En hårdvara som de alltså lagt ner en hel del resurser, och kommer få fortsätta med det, på att även köra sin egen mjukvara på istället, trots att Windows skulle vara helt gratis att använda på den. Om nu inte Microsoft dragit tillbaka de villkoren alltså. ?

Medlem
Skrivet av General White:

Vad förväntar man sig av en handheld.. hårdvaran räcker inte till, inte ens nära

Hårdvaran kommer räcka till för bra spelupplevelse i massvis med spel. Switch gör det redan nu och är mycket "sämre".

Att köra senaste Battlefield, 4k, raytracing tex tror jag ingen tror att man ska kunna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar