Snabbkollen – Gör Sonys spelpriser dig sugen på Xbox Series?

Medlem

Kvalitet över kvantitet alla dagar i veckan. Xbox har inte en endaste exklusiv titel jag kan tänka mig att lira

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ta med prisskillnaden så är din frågeställning relevant:
"Gör Sonys överlägsna och påkostade storspel dig mer sugen på en PS5 än XBOX, trots 40 % högre pris i deras digitala butiker?"

Frågan ställs inte för att gynna eller missgynna nån av dem, utan för att få reda på vad spelare tycker om konsolerna, priserna och spelen. Det är hyperintressant nu det är så kraftig skillnad på de digitala spelpriserna.

Köper inte din förklaring för det är att jämföra äpplen och päron. Det är bara Sonys exklusiva spel som kostar 849 digitalt. Det är knappast 40% dyrare att förboka t.ex. Elden Ring på PS jämfört med Xbox.

MS gör sina exklusiva spel till gamepass med allt vad det innebär. Sony gör sina påkostade produktioner till sina fans, som bevisligen tycker det är värt det högre priset.

Larvig effektsökeri-undersökning.

Medlem

Eftersom jag nästan uteslutande spelar exklusiva spel på PS så finns det inget alternativ, så nej Andra spel kör jag på PC.

Medlem

Någonstans blir det väl till syvende och sist en fråga om att utvecklare måste kunna få rimlig marginal på spelen. Spelpriserna har ju i princip knappt förändrats på väldigt många år, trots att annan underhållning tex bio är bra mycket dyrare idag än tidigare. Vore ju trevligt om marginalerna medförde att spelstudiorna kunde ta ut svängarna lite istället för att enbart satsa på uppföljare för att kostnaden är för stor för chansningar.

Medlem

Gå över till xbox, nej. Men jag tror jag kommer vänta med att köpa spelen så att det går ner i pris.

Lite ironiskt när ps store har ett erbjudande och spelet kostar 600kr precis som att det skulle vara billigt.

Nej det får mej inte att att ta en krysslåda istället för en lekstation, för jag lär ha båda endån, men troligen lär jag vänta med dom dyrare spelen än så länge tills dom e på rea.
Men troligen så lär fler öka priset på sina spel.. 2K games har väl åxå redan höjt priserna på sina spel?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

och varför är digitala spel idag fortfarande dyrare än fysiska spel förstår jag inte...

Redaktör
Skrivet av lars_kongo:

Köper inte din förklaring för det är att jämföra äpplen och päron. Det är bara Sonys exklusiva spel som kostar 849 digitalt. Det är knappast 40% dyrare att förboka t.ex. Elden Ring på PS jämfört med Xbox.

MS gör sina exklusiva spel till gamepass med allt vad det innebär. Sony gör sina påkostade produktioner till sina fans, som bevisligen tycker det är värt det högre priset.

Larvig effektsökeri-undersökning.

Det är ju exakt det den här frågan handlar om - huruvida fansen/köparna tycker det är värt det högre priset. Du tycker det uppenbarligen, men det betyder ju inte att alla andra tycker likadant. Vilket vissa svar i den här tråden visar: en del tycker som du, andra inte.


signatur
Redaktör
Skrivet av minh:

och varför är digitala spel idag fortfarande dyrare än fysiska spel förstår jag inte...

För att folk är beredda att betala det högre priset. Om folk inte köpte spelen skulle priset sjunka.


signatur
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är bara på Playstation Store de kör med sådana priser. Jag går alltid in på prisjakt och köper från billigaste tänkbara där.

Ta Battlefield 2042 som exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799835

och då säger många "ja men tänk på alla oss som har Playstation 5 Digital Edition. Till alla er har jag bara en sak att säga:

"Vad var det jag sa!"

Har en digital version för det var det jag fick tag i. Men jag har inga problem med dom höga priserna för jag väntar på reor. Vet inte om det är åldern men jag köper aldrig något för fullpris längre.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Om vi bara ska gå efter pris och inte kvalitén på spel så kanske folk dras sig mer mot annat.

Dock vill man ha dom bästa spelen så är det playstation som gäller.
Oavsett vad alla pc master race och xbox fanboys säger.

Samt konstigt att ni bara väljer att titta digitala priser och inte fysiska också, då det ändå är 50/50 ungefär hur det säljs.

Men då försvinner ju tyvärr kritiken.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har en digital version för det var det jag fick tag i. Men jag har inga problem med dom höga priserna för jag väntar på reor. Vet inte om det är åldern men jag köper aldrig något för fullpris längre.

Jo det kan ha att göra med åldern Ju yngre man är desto mindre tålamod har man att vänta.

Jag köper endast de spel jag VERKLIGEN vill ha (vilket är väldigt sällan) till fullpris. Men det är också för att jag köper på skiva och kan sälja begagnat sen när jag tröttnat på spelet.

Medlem

I och med att de flesta spel till xbox också släpps till Windows PC så är den konsolen totalt meningslös (för mig). Så av de nya konsolerna är det en PS5 jag kan tänka mig att köpa, men det ska till något jävligt speciellt exklusivt spel för att jag ska göra den investeringen. Faktumet att spelens prissättning är löjlig höjer inte direkt suget att införskaffa en heller.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Avstängd

Har 5 playstation 5 spel, inte betalat det priset för något spel och kommer inte göra det fortsättningsvis heller. Pris är aldrig beständiga, går bra att vänta på att de sänks...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju exakt det den här frågan handlar om - huruvida fansen/köparna tycker det är värt det högre priset. Du tycker det uppenbarligen, men det betyder ju inte att alla andra tycker likadant. Vilket vissa svar i den här tråden visar: en del tycker som du, andra inte.

Blir lite clickbait av det hela dock, särskilt när Xbox fått sådan framträdande roll som motpart i frågeställningen. Risken är att resultatet av undersökningen inte blir särskilt trovärdig, då den tenderar att få oseriösa svar från personer som från början inte tänkt att köpa konsolen ifråga, och att resultatet istället blir en fråga om vilken konsol som är mest populär.

För övrigt har jag svårt att tro att någon väljer bort något de uppskattar p.g.a. priset, exempelvis FZs musmatta för 499 kr gentemot en liknande "noname" för 99 kr.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Förstår inte riktigt varför Ps5 spel skulle va så dyra att göra.
Om det inte har med att Sony tar ut extra avgifter i form av till exempel licenser som göra det dyrare.

Borde inte PC spel var dyrast att göra med tanke på att du har ännu mer kraft att jobba med, så ännu högre kvalité på assets krävs. Samt att på PC har du en oändlig kombination med hårdvarodelar som spelet ska funka på, ändå är PC spel billigast.

Sen verkar det som att det spenderas mer på marketing än på själv utvecklingen av spelen idag vilket är galet, speciellt för spel som Red Dead Redemtion 2, känns som ett spel som det kan marknadsföra sig själv.

🤔

Finns det några högproduktioner nuförtiden som har PC som primär target-plattform? Kan inte komma på ett enda, förutom möjligen Cyberpunk.

Redaktör
Skrivet av matt76:

Blir lite clickbait av det hela dock, särskilt när Xbox fått sådan framträdande roll som motpart i frågeställningen. Risken är att resultatet av undersökningen inte blir särskilt trovärdig, då den tenderar att få oseriösa svar från personer som från början inte tänkt att köpa konsolen ifråga, och att resultatet istället blir en fråga om vilken konsol som är mest populär.

För övrigt har jag svårt att tro att någon väljer bort något de uppskattar p.g.a. priset, exempelvis FZs musmatta för 499 kr gentemot en liknande "noname" för 99 kr.

Jag förstår vad du menar. Men samtidigt ÄR ju Xbox och PS extremt lika - lknande prestanda, funktioner, ålder och pris (Series X och PS5 då). De är varandras givna konkurrenter, och har så varit ända sen PS2 vs Xbox, då blir det naturligt att först jämföra de två, även om andra alternativ givetvis finns.

Vi vill förstås att folk ska snacka och läsa, det vill vi alltid. Men jag har ingen som helst avsikt att göra clickbait-grejer, dvs sensationella rubriker som det saknas täcking för. Jag tycker frågan är relevant med tanke på prisskillnaden (ca 40 %), plus det faktum att Sony kommer ta 100 kr mer för PS4->PS5-uppdateringar för de egna spelen framöver. Det är rätt stor skillnad mot MS taktik, och jag gissar att vissa kommer påverkas av det. Och om så sker känns väl Xbox Series som ett rätt sannolikt alternativ till PS5 för dessa.


signatur
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jo det kan ha att göra med åldern Ju yngre man är desto mindre tålamod har man att vänta.

Jag köper endast de spel jag VERKLIGEN vill ha (vilket är väldigt sällan) till fullpris. Men det är också för att jag köper på skiva och kan sälja begagnat sen när jag tröttnat på spelet.

Samma här. Senast jag köpte ett spel för fullt pris på releasedagen var Ghost of Tsushima sommaren 2020.
En annan fördel med att vänta är att jag faktiskt har börjat ha nytta av playstation plus spelen. Innan hade jag hunnit köpa i princip alla spel som släpptes där.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kryss boxen har inget att erbjuda en så, nej.


signatur

Spela spel är kul ibland.

fue
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nej det är det inte.

Går du på bio så kostar en biljett typ 150 spänn för 2 timmars underhållning. Använder vi samma kalkyl så motsvarar det ca 10h underhållning för Battlefield då (699 / 150 * 2 =~ 10 h). Hur många timmars underhållning får du från Battlefield?

Fatta hur mycket det kostar att utveckla ett sådant spel?

Dyrare att tillverka på konsol verkar det som

Medlem

Jag köper bara fysiska spel, så svaret är nej.
Den tydliga prisökningen på digitala spel var tydlig redan innan PS5, varför man skulle få för sig att köpa en konsol utan skivläsare är för mig en gåta.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är bara på Playstation Store de kör med sådana priser. Jag går alltid in på prisjakt och köper från billigaste tänkbara där.

Ta Battlefield 2042 som exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799835

och då säger många "ja men tänk på alla oss som har Playstation 5 Digital Edition. Till alla er har jag bara en sak att säga:

"Vad var det jag sa!"

Så gör jag med, inte för att jag på något sätt avskyr digitala utgåvor utan helt enkelt för att jag föredrar fysiska kopior. Däremot kan jag tycka att det är osmart av sony att ligga så mycket över av rent användarvänlighet, då digitalt kommer troligen ta över mer och mer. För framtiden är det då jäkligt osmart att vara det ställe som tar ut höga priser (i förhållande till sina konkurrenter).

För egen del är dock inte detta något som får mig att vilja byta konsol.

Medlem

850 kr för en välgjord spel det är inte så mycket om räknar på va det kostar och tillverka.

Medlem

Problemet är ju att dom kan sätta dessa priser då ingen annan kan sälja digitala spel och där är ju Xbox bättre. Om det fanns fler återförsäljare av digitala så skulle priserna se bättre ut.

Medlem

Jag medger att jag höjer på ögonbrynen när jag ser att ett spel kostar drygt 800 kr. Då jag är van med "PC priser".
Jag betalade 159 kr för att se Shang-Chi på bio här om veckan. Kostnaden per timme underhållning blir då ca 80 kr. Vilket jag accepterar och inte ryggar tillbaka för.
Så då kan jag inte anse att 850 kr för ett spel är dyrt om det ger mig underhållning i ca 10-11 timmar.
Med det sagt så köper jag mycket sällan spel vid release, utan väntar oftast in någon rea och tackar gud för att jag har en diger backlog.

Medlem

Skulle aldrig lägga så mycket på ett nytt spel. Nu för tiden är det reabacken som gäller, har andra saker som är viktigare än att spela spel day-one. Tycker Nintendo kört hutlösa priser på sina 3DS och Switch spel, att lägga över 500kr för mig är alldeles för mycket.

Medlem

Om jag lägger 850:- på ETT spel. Antar jag att det är en Ultimate Deluxe Super Edition. Eller en samling med 3-4st Remakes i ett köp.

Medlem

Spelar absolut inte roll för mig. Xbox spelutbud intresserar mig inte då det allra mesta kan köras på mina PC burkar. Hade det funnits exklusiva RPGs värda namnet så hade jag även köpt en Xbox och ägt båda konsolerna.

Jag köper oftast inte digitala spel heller till konsoler. Undantaget är en del remasters etc som bara släpps digitalt. Men de kostar dock inte astronomiska summor. Jag är även måttligt intresserad av AAA titlarna idag så det blir inte mycket till köp på den fronten. Kör bara RPGs och strategispel plus ett och annat MMO som det blivit.

Medlem

Gamepass är en riktigt bra tjänst så klart man blir sugen. Men jag är nöjd med PS5:an då det nästan alltid finns ett bra deal på något lir man är sugen på och jag hade ändå inte hunnit spela så mycket som Gamepass erbjuder.

Kommer dock slå till på en Series S på någon Black Friday eller nåt Kostar ju för fan 2990:- redan idag. Sjukt bra deal för en 1440p maskin. Blir en bra kombination då min PC är ganska åldrad och jag har egentligen inget behov av att uppgradera den.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Däremot kan jag tycka att det är osmart av sony att ligga så mycket över av rent användarvänlighet, då digitalt kommer troligen ta över mer och mer. För framtiden är det då jäkligt osmart att vara det ställe som tar ut höga priser (i förhållande till sina konkurrenter).

För egen del är dock inte detta något som får mig att vilja byta konsol.

Du tänker som så många andra (inkl mig). Playstation är Playstation. Man vill inte byta över. Sony vet mycket väl om detta och då de har ett digitalt monopol så sätter de sina priser därefter. Påminner lite om Steam för PC typ (fast de har inte ens monopol på den platformen).

Skriv svar