Obehagliga spelmonster?

Medlem
Obehagliga spelmonster?

Finns det något spelmonster som du finner obehaglig, eller rentav inte pallar med?

Jag är 35 och tycker att skelett kan va riktigt obehagliga! Men det beror förstås på vilket spel, hur starka de gentemot dej och framförallt hur de snabbt de rör sig.

Jag har inte så mycket emot de sega skeletten i Diablo 2, men däremot skelett som springer skitfort och kan döda dej, särskilt i FPS-spel… där kan jag få bruna ränder i brallan och skrika argt.

Skeletten i The Elders scrolls är riktigt obehagliga, särskilt när dom är mycket starkare än dej! Jag hatar dem!

Men värst av allt… de rullande jävla skeletten i Demon Souls! De tar priset, de är faan värst! Jag fullkomligt hatar dem!

Skelett må göra mig obekväm, men det finns tyvärr ÄNNU ett odött monster som är sju resor värre än de rullande skeletten. Vem!? Givetvis MR. X (TYRANT) i Resident Evil 2: Remake! Finns det någon som kan jaga upp mig så är det han! Han är HELA TIDEN på jakt efter mig, och jag hör honom KONSTANT stampandes mot mig. Han är stor, snabb och dödar på ett par slag. Som grädden på moset är han odödlig! Så det är ingen idé att ödsla skott på honom - FLY FORT!

I somras jagade det svinet mig i timmar! Först hörs hans högljudda och bestämda stamperi, *DON! DON! DON!* ifrån korridoren eller rummet intill. Sen dyker han upp och går med raska steg tvärt emot mig. Han tvingar mig till omedelbar reträtt! Och då gärna, in på omvägar bland gröter av Zombies och andra helveten (lickers), särskilt när jag INTE har någon ammo att ödsla därtill! Sen får jag försöka kasta av mig TYRANT och försiktigt smyga tillbaka osedd… så jag kan fortsätta med vad jag höll på med. Han är skräckinjagande på riktigt. Jag får hjärtklappningar av han och hans eviga stampande i jakten på mig!

Tillslut blev jag ett sådant nervvrak så jag tvingade mig att klara ut Leons story och därefter avinstallera spelet. Jag förklara också HELA spelet avklarat! Detta räckte för mig! Jag skiter i om det finns tre stories till. Jag pallar inte att köra RE2:Remake nu, eller på ett bra tag framöver! Om jag ens blir sugen på det igen… FY!

Betyg då? Jag ger Resident Evil 2:R fullpott. Det får 5 av 5 i betyg. Ifrån det ögonblick som TYRANT gör entré blir en spelet en enda lång nervkittlande mardröm!

Finns det något spelmonster som du finner obehaglig, eller rentav inte pallar med?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nä, Fy! Den var helt sjuk!
Är den med, eller bortklippt ifrån julkalendern?!

Edit: såg nu att det står: (spelet)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

I stort sett alla monster i Deadspace, men framför allt "The Hunter". Hua.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Men värst av allt… de rullande jävla skeletten i Demon Souls! De tar priset, de är faan värst! Jag fullkomligt hatar dem!

fromsoft har en viss förkärlek till rullande benrangel av olika slag.

Medlem

Vad tokigt! Jag har inte kört DS3, men nu hatar jag dem här med. Dessa är mer realistiska på ett sätt. De har fått något att rulla runt med. Fast de kanske dog lite för lätt för att den sk kunna klassas som lika obehagliga som ”original-rull-skeletten” i Demon Souls?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Babymonsterna i Dead Space 2 var riktigt obehagliga minns jag, uha!

Medlem

I Silent Hill och Resident Evil 4 så tycker jag att det är många fulingar som jag inte skulle vilja möta i en mörk gränd.

Medlem

Spindeln i Limbo, huuu när man skall rulla skiten 🤢

Medlem

Ett annat Bethesda monster som jag tycker är obehagligt är ghouls i Fallout 4. Deras utseende tillsammans med att dom gärna ligger och lurpassar på dig är läskigt. Och givetvis alla radscorpions och liknande otyg som helt plötsligt hoppar upp ur marken framför dig när du är ute och utforskar världen.
Kul tråd!


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Fiender som MrX ) Tyrant / Nemesis som jagar en/kan anfalla när som helst håller jag med om är obehagliga men på ett härligt sätt

En dimension extra på denna typ av fiende är Jeff i Half life alyx. Då är det bara ett kapitel i spelet men det visar att denna typ av fiende fungerar otroligt bra i VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Roligt hur olika man kan känna inför saker tycker jag, har alltid sett skelett som en ganska "mysig" fiende även om man såklart kan bli skrämd om något hoppar fram otippat etc.

Monstrerna i Amnesia: The Dark Descent tyckte jag var väldigt obehagliga, det var ett av de första spelen jag spelat där man inte kunde bekämpa fienden heller och var tvungen att fly, fyfasen.

Spindeln i Limbo som någon nämnde var också jäkligt äcklig. Dock tycker jag sällan att spindelfiender är så illa i spel då inget spel (vad jag vet) ritkigt lyckats fånga det där spindel-beteendet. Fruktar (och längtar lite) till den dagen då man möter stora fantasyspindlar i en grotta och de beter sig lite som Aliens i första Aliens Vs. Predator och kommer krypande på tak, väggar, golv och kan hoppa ner på en från alla jäkla vinklar etc. Det är nästan lite skamligt att detta inte har gjorts än (vad jag vet? annars får man gärna tipsa) och att spindelmonster i spel nästan alltid bara knatar fram över golvet, kanske efter någon animation när de hissar sig ner från taket, typ.

Medlem

Jag kommer ihåg när jag var 10-11 år å spelade igenom monkey island 2. I slutet när man skulle leta upp alla delar till en voodoo docka innan lechuck plötsligt kommit in i rummet helt random. Jag hoppade upp ur stolen varje gång han kom in. Det var nog ett av det mest läskiga jag varit med om i datorspel, men jag var också bara 10-11 år med 😄

https://youtu.be/orqUnN9jct8


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

KoP
Medlem

Berserker ifrån Gears of War spelen.

Medlem
Skrivet av KoP:

Berserker ifrån Gears of War spelen.

Skulle just posta det!
Sjukt otrevligt monster!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Last of Us spelen har en del obehagliga jävlar!

Medlem

När jag var yngre fanns det ett spel som hette Timmy och monstret under sängen (originaltitel Timmy the dream hunter) som kom ut 96, som jag inte vågade fortsätta spela på. Tyckte nattscenen var riktigt obehaglig, kan inte hitta spelet någonstans nu, enbart en bild:

Gissa vem som inte kunde sova den natten?

Skulle också säga "bibliotekarien" i Metro 2033. Att det dessutom inte är någon musik gör inte det hela bättre, utan man får förlita sig på sina instinkter.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Half Life Alyx VR - första gången man ser…tror man ser…anar något som kryper mot en precis innan de kommer in i ficklampans räckvidd.
De svarta spindelgrejerna.
Jag sköt fanken slut på alla ammo just där och då.

Skägg.
10 Chambers

Allt som är under vatten. Kan dyka helt orädd i sjöar och hav men i spel blir jag nästan maniskt rädd.


signatur
Medlem

Första gången man möter Laura i The Evil Within var inte så mysigt, även Alma i första F.E.A.R.

Sedan som jag nämnt förut, Mimics i Prey kan vara riktigt obehagliga ibland.

Frilansare

Pyramid-skallen är fortfarande bland det vidrigaste.

Medlem

House Beneviento i RE:8 village. Källarsegmentet, är nog det värsta jag någonsin varit med om i spel/film-media.
Det monstret som dyker upp där, alltså vafan, vad gick utvecklarna på när de skapade det? Vill inte spoila eftersom relativt nytt spel, men de som vet de vet.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Allt som är under vatten. Kan dyka helt orädd i sjöar och hav men i spel blir jag nästan maniskt rädd.

Jag håller med till 110%. Vill verkligen spela igenom Subnautica men jag får såna sjuka obehagskänslor hela tiden att jag inte orkat med det.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Behöver inte ens en bild. Men paniken jag fick när jag hörde den här låten, herregud. Stängde av mitt gamecube mitt i spelet en gång.

Inaktiv

Lisa i P.T. gick under nerverna på mig iaf.
Åh att få spela det igen... Fuck Konami.

Pyramid Head också.

KoP
Medlem
Skrivet av Soulless:

Skulle just posta det!
Sjukt otrevligt monster!

Blinda och sjukt aggressiva, det finns inte mycket att älska hos dom. :S

Medlem

Skulle precis skriva Broodmother, spelar igenom DA:O just nu och hela den delen av spelet var djupt obehaglig.

Medlem

vidrigaste är fan i mig Sewer Centipede från dark souls 3, en blandning av facehugger och The Grudge.

https://www.youtube.com/watch?v=0CRMO_l3vss

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag håller med till 110%. Vill verkligen spela igenom Subnautica men jag får såna sjuka obehagskänslor hela tiden att jag inte orkat med det.

Gud ja. Tycker inte ens att monstren i subnautica har särskilt otäcka utseenden egentligen (i Below Zero tyckte jag att de såg lite äckligare ut dock). Snarare har dom ett rätt cartoony utseende, framförallt på nära håll, men HELVETE vad läskigt det är när de kommer efter en, eller när man bara ser dem på håll och känner sig som en liten mask på en metkrok, huvva.

123
Skriv svar