Sony köper den brittiska spelutvecklaren Firesprite

Robot
Sony köper den brittiska spelutvecklaren Firesprite

Nu inkluderar Playstation Studios 14 olika utvecklare.

#Firesprite, #Sony, #nyhetstips


Medlem

Jag trodde Sony hade betydligt fler egna studior. Nu är det ju omvänt. Microsoft har väl numera 23 studios eller nåt.

Medlem

Firesprite jobbar eller har iaf sökt efter folk som ska jobba på ett VR spel av ett "välkänt IP".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Firesprite jobbar eller har iaf sökt efter folk som ska jobba på ett VR spel av ett "välkänt IP".

Lär bli wipeout VR nu då.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

eld
Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Firesprite är gamla Psygnosis/Sony Liverpool, värt att nämna när Hulst välkomnar de till familjen.

Det är en återförening.

Microsoft ja, Xbox nej. Xbox Game Studios är också 14 studios. Sen ligger 8 under ZeniMax som moderbolaget MS köpte men inte är del av Xbox divisionen utan agerar som ytterligare ett självständigt dotterbolag precis som Xbox är till Microsoft. Men friends with benefits för Xbox kan man säga.

Tror inte hen tänkte så mycket på byrokratin bakom det, i det stora så är ju zenimax/bethesda och dess spelstudios numera en del av xbox, och xbox är som vanligt rätt handsoff förutom när det kommer till vissa saker som gamepass och liknande.

Inaktiv
Skrivet av Löfbergs lila:

Microsoft ja, Xbox nej. Xbox Game Studios är också 14 studios. Sen ligger 8 under ZeniMax som moderbolaget MS köpte men inte är del av Xbox divisionen utan agerar som ytterligare ett självständigt dotterbolag precis som Xbox är till Microsoft. Men friends with benefits för Xbox kan man säga.

Nu vet jag inte om frågeställaren var intresserad av just hur det är organiserat men Zenimax ligger visst under Xbox men det är inte en del av Xbox game studios men svarar fortfarande under Phil och gänget i toppen.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Lär bli wipeout VR nu då.

Det finns ju faktiskt redan i och med Wipeout samlingen på ps4
Är du inte åksjuk av dig så kommer du ändå bli det
Finns ändå en hel del smarta vr-inställningar man kan göra

eld
Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Nej men då har hen iaf lärt sig nått nytt. Allt Sony äger är inte del av SIE Worldwide Studios heller.

Nu vet jag inte hur det är men innan hade de ju tex självständiga Sony Online Entertainment å Loot Entertainment å har fortfarande "New Media" grenar som inte agerar under SIE Worldwide Studios.

Teknikaliteter som sagt. Zenimax/bethesda är en stor grej som de inte bara kan riva upp så de individuellt kan placera vartenda studio under xbox game studios, men tanken är ju att ha allt i samma familj.

Eller om man tar det från phil spencer själv:

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/09/officially-welcoming-b...

Så när zenimax tänker "Så vi har planerat i år att släppa starfield på ps5" så kan xbox komma och säga "Men ni kommer bara släppa det på xbox"

Medlem
Skrivet av kanshira:

Jag trodde Sony hade betydligt fler egna studior. Nu är det ju omvänt. Microsoft har väl numera 23 studios eller nåt.

Det beror lite på hur man räknar.

Sony verkar bara räkna de studior som ger ut spel under eget namn.

Studior som Nixxes, San Mateo, Malaysia, Visual Arts Service Group och Xdev räknas inte in bland dessa 14.

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Det beror lite på hur man räknar.

Sony verkar bara räkna de studior som ger ut spel under eget namn.

Studior som Nixxes, San Mateo, Malaysia, Visual Arts Service Group och Xdev räknas inte in bland dessa 14.

Gissningsvis för att dessa är supportstudios och inte göra några spel (som jag uppfattat det)

Undra varför dom tog upp det en dag innan deras stream och inte sa det på just streamen, känns som det hade varit ett fint tillfälle för det.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Undra varför dom tog upp det en dag innan deras stream och inte sa det på just streamen, känns som det hade varit ett fint tillfälle för det.

Streamen är nog redan förinspelad så att säga


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag blev mest förvånad över hur stor denna studio är.

Jag tänkte mig att de var 40-50 personer men de är tydligen 250+ personer vilket borde göra dem till en av de större studiorna i Storbritannien.

Skrivet av theBoosing:

Streamen är nog redan förinspelad så att säga

Ja så kan det ju fan vara!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Undra varför dom tog upp det en dag innan deras stream och inte sa det på just streamen, känns som det hade varit ett fint tillfälle för det.

Tror att de ikväll kommer annonsera ut en ny remake från Bluepoint games, samt att de då även passar på att annonsera ut att Bluepoint nu tillhör Playstation Studios.

Det råkade ju komma ut bilder och texter på Bluepoint av misstag från japan, samtidigt som de annonserade ut att de hade köpte upp Housemargue.

En annan intressant detalj igår med uppköpet. På den officiella PS-bloggen stod det att de blir den 14 studion, men från Firesprites egna sida hade man skrivit att man var den 15 studion, vilket sedan drogs tillbaka snabbt. Ännu en hint på Bluepoint uppköpet? 😉

Sedan vill Sony nog inte att gårdagens köp skulle stjäla rampljuset för en eventuellt annonsering ikväll.

Medlem

Med tanke på hur många spelstudior Sony har lagt ner i Storbritannien dom senaste åren (Sony Liverpool AKA Psygnosis, Evolution Studios, Sony Cambridge osv) så känns ju inte det här köpet så där jättepositivt. Hur lång tid tar det innan dom lägger ner Firesprite?

Tydligen så består Firesprite av en massa före detta Sony Liverpool-utvecklare också, undrar vad dom tycker om det här?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Tydligen så består Firesprite av en massa före detta Sony Liverpool-utvecklare också, undrar vad dom tycker om det här?

Troligen positiva, då de i stort sett enbart arbetat med Playstation-spel sedan studion grundades. Nu lär de få ytterligare resurser att utveckla spel till kommande PSVR 2, då VR verkar ha varit deras främsta fokus tidigare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

1
Skriv svar