Star Citizen-skepp får tydligare koncept-märkning efter anmälning

Robot
Star Citizen-skepp får tydligare koncept-märkning efter anmälning

"Vilseledande marknadsföring" menar kritiker.

#star-citizen


FM-guru
F.d. Sisyr

Jag har betalat för Star Citizen, ja. Backade kickstarter (tror jag det var?) 2013 och hoppades att det skulle dröja tills jag skaffade ny dator.

Det gjorde det.

Medlem

Köpte också under kickstarter. Tror jag laddade ner något tidigt demo där man kunde gå runt i ett skepp. Sen fick jag barn och svor över att släppet dröjt tills jag inte längre hade tid att spela.

Nu känner jag mig trygg i att mitt senaste barn (2 1/2år) kommer att vara i tonåren innan det släpps vilket åter ger mig tid att spela det på release.

eld
Medlem

När man vill sätta dit cloud imperium men råkar ge dom mer reklam :')

Medlem

Så nu säljer dom inte bara digitala skepp för tusentals kronor styck utan också digitala skepp som inte finns för tusentals kronor styck. Bra affärsplan ändå.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Men.. är det inte dom premisserna allt som finansieras via crowdfunding har typ? Jag kanske gör en tankevurpa här, men med det resonemanget så borde väll alla crowdfundade projekt kunna anmälas? För det finns ju ingen som kan lova att något faktiskt kommer ske. Företag går i konkurs osv. Oavsett om det är en digital eller fysisk produkt så tar man ju alltid en risk med att finansiera ett projekt som ännu inte är klart, eller ens helt finansierat.
Sen så visst, om det inte är tydligt vilken status projektet har (som CIG kanske varit usla på?) så är det ju inte bra.

Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Köpte också under kickstarter. Tror jag laddade ner något tidigt demo där man kunde gå runt i ett skepp. Sen fick jag barn och svor över att släppet dröjt tills jag inte längre hade tid att spela.

Nu känner jag mig trygg i att mitt senaste barn (2 1/2år) kommer att vara i tonåren innan det släpps vilket åter ger mig tid att spela det på release.

Haha. Jag kände samma sak. Trodde jag var ensam om att "hoppas" på att star citizen tar sin tid att utvecklas så att ungarna hinner bli stora nog. Kanske rent utav bli mina Gunners 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Haha. Jag kände samma sak. Trodde jag var ensam om att "hoppas" på att star citizen tar sin tid att utvecklas så att ungarna hinner bli stora nog. Kanske rent utav bli mina Gunners 😁

Om det dröjer lite längre så kanske dina barn kan ärva dina skepp i tid till lanseringen.

Medlem

Vad är egentligen skillnaden mot för när man förhandsbokar ett spel som inte är klart på 1-2 år? Det är ju inte ovanligt. Får man då inte sälja spelet eftersom det kanske aldrig blir klart? Även det har ju hänt.

Eller när man köper ett early-access-spel med många lovade funktioner som aldrig blir av?

Star Citizen är ett otroligt attackerat spel, framförallt från människor som inte är insatta i spelets utveckling eller verkar förstå hur spelutveckling går till överlag. Just att de är så öppna om utvecklingsprocessen gör att oförstående blir sura när de inte begriper sig på projektet.

Med det sagt har Star Citizen tagit lång tid att utveckla, men det finns flera anledningar till det.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så nu säljer dom inte bara digitala skepp för tusentals kronor styck utan också digitala skepp som inte finns för tusentals kronor styck. Bra affärsplan ändå.

Det är ingen nyhet direkt. Det har gått att sponsra spelutvecklingen ända sedan projektstarten för flera år sedan genom att köpa konceptskepp och sedan när skeppet är färdigutvecklat så är det bara att hoppa i och flyga.

Och som bekant så behöver ingen köpa skepp för tusentals kronor för att spela utan det räcker med ett game package för några hundringar.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så nu säljer dom inte bara digitala skepp för tusentals kronor styck utan också digitala skepp som inte finns för tusentals kronor styck. Bra affärsplan ändå.

Hur menar du att det skiljer sig från alla andra Kickstarter och gräsrotsfinansierade projekt som tar betalt för spel som ännu inte är färdigutvecklade? Bra försök till snorkig kommentar ändå.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Redaktör
Skrivet av HYBRiS:

Hur menar du att det skiljer sig från alla andra Kickstarter och gräsrotsfinansierade projekt som tar betalt för spel som ännu inte är färdigutvecklade? Bra försök till snorkig kommentar ändå.

Star Citizen är ändå speciellt eftersom det utvecklats så länge, och att det sålts prylar under lång, lång tid. Men principen är ju densamma - man hjälper till att finansiera spelet innan det utvecklats.


signatur
Medlem

Jupp har betalat för det, något eller några år sen. Fortfarande inte haft en ordentlig spel session. Alldeles för ofärdigt.
En vacker dag dock! Om den dagen kommer, haha.

Medlem

Jag var med på kickstartern. Tror dock inte att det är ett spel som jag kommer att gilla men ger det säkert ett försök om det släpps någon gång.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så nu säljer dom inte bara digitala skepp för tusentals kronor styck utan också digitala skepp som inte finns för tusentals kronor styck. Bra affärsplan ändå.

Dom har sålt digitala skepp aka jpeg skepp sen dom började med kickstartern. Dom flesta skeppen kan man flyga redan nu, dock finns det endel gamla kvar som inte har släppt ännu. Men mest är det pga att dom är riktigt stora och kräver större besättning eller npc crew som inte finns i spelet än.

Banu Merchantman ska tydligen har affärer ombord, men utan npc crew så är det bara en placeholder om dom skulle släppa skeppet idag. Idrisien och Javelinen finns i spelet nu, men bara npcer kan flyga dom. Mest för att dom skeppen kräver halva servern som besättning, utan server meching så är det bara ett skepp som kommer sitta i spelarens hangar för inte kan fylla skeppet med spelare. Finns ungen mening till att lägga till cargo haulers än heller.

Reclaimern är ett exempel på ett skepp dom släppte för tidigt innan featuresen var färdiga. Nu är det stort sett bara ett gunship istället för en salvage skepp för tekniken för det inte är färdigt än. Ligger på roadmapen, ska släppas tillsammans med en annan feater krävs för att salvage ska fungera.

Men som sagt tekniken som krävs för skeppen ligger bara runt hörnet, om dom lyckas med att få det att fungera i sinom tid.

Finns nya concept skepp också, men dom brukar släppas mycket snabbare. Endel är redan färdiga innan dom utannoserar dom.

Vissa skepp har dom ändrat på efter concept försäljningen, många har storleken ökats på. Sen efter har priset också ökat med det.

Om det var en Hull E så tycker jag han borde kunna kräva pengarna tillbaka. För det skeppet kommer dom nog inte släppa på många år. Fast han kan ändå smälta det och få pengarna att lägga på ett annat skepp istället.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Hullken:

Om det dröjer lite längre så kanske dina barn kan ärva dina skepp i tid till lanseringen.

Tanken har slagit mej. Husbubblan är en sak, gamla LTI-skepp en annan 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är ingen nyhet direkt. Det har gått att sponsra spelutvecklingen ända sedan projektstarten för flera år sedan genom att köpa konceptskepp och sedan när skeppet är färdigutvecklat så är det bara att hoppa i och flyga.

Och som bekant så behöver ingen köpa skepp för tusentals kronor för att spela utan det räcker med ett game package för några hundringar.

Jag vet. Försökte skämta men glömde att det inte alltid funkar så bra i text

Skrivet av HYBRiS:

Hur menar du att det skiljer sig från alla andra Kickstarter och gräsrotsfinansierade projekt som tar betalt för spel som ännu inte är färdigutvecklade? Bra försök till snorkig kommentar ändå.

Skulle säga att det var ett dåligt försök till ett skämt, som tyvärr inte lyckades så bra. Men du lyckades med en ganska bra snorkig kommentar själv. Grattis!
Angående din fråga, kan du nämna något annat spel som inte har någon spikad release men som säljer in game föremål för tiotusentals kronor styck? Du verkar känna till fler.
Personligen har jag inget emot hur dom sköter sin ekonomi. Vill folk köpa skeppen, varför skulle dom sluta sälja? Tycker bara det är lite roligt att dom säljer skepp som kanske släpps nån gång till ett spel som kanske släpps nån gång

Skrivet av rmpyro:

Dom har sålt digitala skepp aka jpeg skepp sen dom började med kickstartern. Dom flesta skeppen kan man flyga redan nu, dock finns det endel gamla kvar som inte har släppt ännu. Men mest är det pga att dom är riktigt stora och kräver större besättning eller npc crew som inte finns i spelet än.

Banu Merchantman ska tydligen har affärer ombord, men utan npc crew så är det bara en placeholder om dom skulle släppa skeppet idag. Idrisien och Javelinen finns i spelet nu, men bara npcer kan flyga dom. Mest för att dom skeppen kräver halva servern som besättning, utan server meching så är det bara ett skepp som kommer sitta i spelarens hangar för inte kan fylla skeppet med spelare. Finns ungen mening till att lägga till cargo haulers än heller.

Reclaimern är ett exempel på ett skepp dom släppte för tidigt innan featuresen var färdiga. Nu är det stort sett bara ett gunship istället för en salvage skepp för tekniken för det inte är färdigt än. Ligger på roadmapen, ska släppas tillsammans med en annan feater krävs för att salvage ska fungera.

Men som sagt tekniken som krävs för skeppen ligger bara runt hörnet, om dom lyckas med att få det att fungera i sinom tid.

Finns nya concept skepp också, men dom brukar släppas mycket snabbare. Endel är redan färdiga innan dom utannoserar dom.

Vissa skepp har dom ändrat på efter concept försäljningen, många har storleken ökats på. Sen efter har priset också ökat med det.

Om det var en Hull E så tycker jag han borde kunna kräva pengarna tillbaka. För det skeppet kommer dom nog inte släppa på många år. Fast han kan ändå smälta det och få pengarna att lägga på ett annat skepp istället.

Försökte skämta. Har inget emot deras affärsplan. Om folk köper, varför sluta sälja?
Har kollat en del gameplay videos och jag tycker konceptet är riktigt coolt. Hoppas bara dom lyckas uppfylla dom där rymdresar drömmarna som folk verkar ha.
Tänker själv köpa spelet någon gång i framtiden när jag skaffat bättre PC och en riktig release ligger lite närmare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Peppar peppar, en SC nyhet utan massa hat i forumtråden.

Plötsligt händer det!

Håller för övrigt med alla andra, vad är skillnaden mot att köpa ett season pass för 400-600kr?

Medlem

Var med i kickstarter kampanjen. Väntar fortfarande på spelet 😅 tveksam på om det någonsin kommer. Var väl typ 7 år sen eller nått.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Star Citizen är ändå speciellt eftersom det utvecklats så länge, och att det sålts prylar under lång, lång tid. Men principen är ju densamma - man hjälper till att finansiera spelet innan det utvecklats.

Sen kom väl den egentliga utvecklingen igång först runt 2015 då det tog ett tag att komma igång med företagsstrukturen.

Själv har jag stöttat projektet med en del pengar, pengar som jag anser är spenderade och som lika gärna kunde lagts på chips och cola. Jag var trots allt en av dem som ville se hur långt de kunde pusha tekniken.

Jag var dock fullt medveten om vad jag gav mig in i. Har lite svårt att se hur folk kan missförstå vad "concept sale" innebär.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

När det väl kommer v1.0 så måste jag nästan testat.
Så klickade i "kommer betala"...
Men det förutsätter att det faktiskt blir klart nån gång såklart

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Angående din fråga, kan du nämna något annat spel som inte har någon spikad release men som säljer in game föremål för tiotusentals kronor styck? Du verkar känna till fler.
Personligen har jag inget emot hur dom sköter sin ekonomi. Vill folk köpa skeppen, varför skulle dom sluta sälja? Tycker bara det är lite roligt att dom säljer skepp som kanske släpps nån gång till ett spel som kanske släpps nån gång

Kan ju börja med att förklara att jag har svårt att förstå varför en del folk är beredda att betala så hutlösa summor verkliga pengar för skepp som de enkelt kan skaffa inuti spelet för intjänad ingame valuta.
Antar det är klaner som gått samman, eftersom de riktigt stora och dyra skeppen också kräver en stor besättning för att vara operationell. Som ensam spelare kommer man ofta inte ens åt ett enda pilotstyrt skeppsvapen på större skepp.

Helt uppenbart är ju att man är villig att stödja spelutvecklingen ekonomiskt om man betalar med riktiga pengar, och det är väl ett sätt att visa uppskattning för något man gillar, eftersom jag har svårt att förstå varför man annars skulle slänga så stora mängder riktiga pengar för ett spel som saknar månadsavgift och där alla skeppen ändå finns tillgängliga ingame för ingamevaluta. 400kr för startskeppet räcker gott för att spela spelet för alltid och med lätthet växla upp med fler skep ingame.

Därmed inte sagt att det inte finns andra spel som säljer virtuella saker för dyra verkliga pengar. Heck, även svenska Project Entropia gick ju i frontlinjen då de sålde virtuella stationer och planeter för miljontals kronor redan i början av 2000-talet. Efter dess har det skapats en egen kategori av spel med "real world economy", "metawerse" och med egna kryptovalutor.

Önskar verkligen inte att Star Citizen inte går samma öde till mötes och att Chris Roberts håller sitt ord att de slutar med concept sales för verkliga pengar när spelet närmar sig release (när nu det sker).


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Kan ju börja med att förklara att jag har svårt att förstå varför en del folk är beredda att betala så hutlösa summor verkliga pengar för skepp som de enkelt kan skaffa inuti spelet för intjänad ingame valuta.
Antar det är klaner som gått samman, eftersom de riktigt stora och dyra skeppen också kräver en stor besättning för att vara operationell. Som ensam spelare kommer man ofta inte ens åt ett enda pilotstyrt skeppsvapen på större skepp.

Helt uppenbart är ju att man är villig att stödja spelutvecklingen ekonomiskt om man betalar med riktiga pengar, och det är väl ett sätt att visa uppskattning för något man gillar, eftersom jag har svårt att förstå varför man annars skulle slänga så stora mängder riktiga pengar för ett spel som saknar månadsavgift och där alla skeppen ändå finns tillgängliga ingame för ingamevaluta. 400kr för startskeppet räcker gott för att spela spelet för alltid och med lätthet växla upp med fler skep ingame.

Därmed inte sagt att det inte finns andra spel som säljer virtuella saker för dyra verkliga pengar. Heck, även svenska Project Entropia gick ju i frontlinjen då de sålde virtuella stationer och planeter för miljontals kronor redan i början av 2000-talet. Efter dess har det skapats en egen kategori av spel med "real world economy", "metawerse" och med egna kryptovalutor.

Önskar verkligen inte att Star Citizen inte går samma öde till mötes och att Chris Roberts håller sitt ord att de slutar med concept sales för verkliga pengar när spelet närmar sig release (när nu det sker).

Vissa organisationer går säkert ihop för att köpa större skepp, men det finns olika status man får beroende på hur mycket man har betalt där en av de högsta status man kan få kallas legatus. För detta krävs 25000 dollar spenderade från ett och samma konto och det finns några stycken såna personer. Jag lirar bland annat med en sån person och han älskar allt som har med star citizen å göra. Han är uppe i 2 x legatus nu och han menar på att detta är hans hobby. Jag skulle personligen aldrig lägga ut denna summan på digitala varor, men samtidigt har jag svårt å se skillnaden mellan detta och nån som köper en bil för +1 miljon där prisminskningen på bilen sjunker radikalt direkt efter man rullat ut bilen från affären. Vad är skillnaden? Bilägaren hade ju lika gärna kunnat köpa en skoda fabia för 1/5 av priset och kunnat köra på vägarna, men ingen tittar snett på nån som köper en dyr bil ändå. Gissningsvis handlar det om inställning. Vad folk gör med sina pengar är deras ensak sålänge det inte handlar om illegal verksamhet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Vissa organisationer går säkert ihop för att köpa större skepp, men det finns olika status man får beroende på hur mycket man har betalt där en av de högsta status man kan få kallas legatus. För detta krävs 25000 dollar spenderade från ett och samma konto och det finns några stycken såna personer. Jag lirar bland annat med en sån person och han älskar allt som har med star citizen å göra. Han är uppe i 2 x legatus nu och han menar på att detta är hans hobby. Jag skulle personligen aldrig lägga ut denna summan på digitala varor, men samtidigt har jag svårt å se skillnaden mellan detta och nån som köper en bil för +1 miljon där prisminskningen på bilen sjunker radikalt direkt efter man rullat ut bilen från affären. Vad är skillnaden? Bilägaren hade ju lika gärna kunnat köpa en skoda fabia för 1/5 av priset och kunnat köra på vägarna, men ingen tittar snett på nån som köper en dyr bil ändå. Gissningsvis handlar det om inställning. Vad folk gör med sina pengar är deras ensak sålänge det inte handlar om illegal verksamhet.

Håller med dig, har själv lagt ner pengar på SC man absolut inte i dom nivåerna men förstår inte varför folk blir sura på dom som gör det. I synnerhet på Reddit verkar det nästan som att folk blir kränkta över att folk lägger ner en massa pengar på SC.

Vad är skillnaden på att lägga ner tusentals kronor, av fina egna pengar, på ett spel kontra att gå ut och festa upp dom. Precis som där finns en social regel vad som är ok att lägga pengar på.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Vissa organisationer går säkert ihop för att köpa större skepp, men det finns olika status man får beroende på hur mycket man har betalt där en av de högsta status man kan få kallas legatus. För detta krävs 25000 dollar spenderade från ett och samma konto och det finns några stycken såna personer. Jag lirar bland annat med en sån person och han älskar allt som har med star citizen å göra. Han är uppe i 2 x legatus nu och han menar på att detta är hans hobby. Jag skulle personligen aldrig lägga ut denna summan på digitala varor, men samtidigt har jag svårt å se skillnaden mellan detta och nån som köper en bil för +1 miljon där prisminskningen på bilen sjunker radikalt direkt efter man rullat ut bilen från affären. Vad är skillnaden? Bilägaren hade ju lika gärna kunnat köpa en skoda fabia för 1/5 av priset och kunnat köra på vägarna, men ingen tittar snett på nån som köper en dyr bil ändå. Gissningsvis handlar det om inställning. Vad folk gör med sina pengar är deras ensak sålänge det inte handlar om illegal verksamhet.

Nä, men jag skulle nog aldrig motivera att kasta så ofantliga summor pengar på ett spel, med andra korkade investeringar även om det handlar om värdeminskning för en bil. För i fallen med digitala spel så handlar det aldrig om en "investering", det måste vi vara på det klara om. Annars lurar man sig själv.
Fine om du gör det för att du vill stödja utvecklarna eller motiverar det för att du har för mycket pengar att göra av med på IRL-saker och likväl kan bränna dem på din hobby. Men någon "investering" får man aldrig räkna med att det kommer bli, annat än en "investering" för din egen speltid då, om du slipper grinda några dagar mindre för att nå samma skepp ingame. Men där tycker jag ändå att man isf också lurar sig själv, om man går miste om den resan. På samma sätt som om man skrivit en cheat code för att nå slutbossen direkt i ett spel.

Sedan handlar ju "statusen" mest om ett belöningsprogram från CIG till de stora valarna, så att de får nån monokel, några skins, guldvapen, guldskepp osv beroende på hur ofantligt mycket de investerat. Mest för att de ska få möjlighet att stoltsera med hur fånigt mycket pengar de sänkt i spelet och känna att det gav dem något. Men övriga spelare kommer nog mest skratta åt dig om du tar på dig den där exklusiva monokeln och guldpimpet i spelet, kan man tro


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Nä, men jag skulle nog aldrig motivera att kasta så ofantliga summor pengar på ett spel, med andra korkade investeringar även om det handlar om värdeminskning för en bil. För i fallen med digitala spel så handlar det aldrig om en "investering", det måste vi vara på det klara om. Annars lurar man sig själv.
Fine om du gör det för att du vill stödja utvecklarna eller motiverar det för att du har för mycket pengar att göra av med på IRL-saker och likväl kan bränna dem på din hobby. Men någon "investering" får man aldrig räkna med att det kommer bli, annat än en "investering" för din egen speltid då, om du slipper grinda några dagar mindre för att nå samma skepp ingame. Men där tycker jag ändå att man isf också lurar sig själv, om man går miste om den resan. På samma sätt som om man skrivit en cheat code för att nå slutbossen direkt i ett spel.

Sedan handlar ju "statusen" mest om ett belöningsprogram från CIG till de stora valarna, så att de får nån monokel, några skins, guldvapen, guldskepp osv beroende på hur ofantligt mycket de investerat. Mest för att de ska få möjlighet att stoltsera med hur fånigt mycket pengar de sänkt i spelet och känna att det gav dem något. Men övriga spelare kommer nog mest skratta åt dig om du tar på dig den där exklusiva monokeln och guldpimpet i spelet, kan man tro

Jag jämför det med en bil som används som hobby tex en Ferrari som mest står parkerad i ett garage som man tar ut när det är soligt väder. Bilen sjunker i värde så nån investering är der verkligen inte precis som skeppen du köper. Bilen är för vissa en status, medans andra ger blanka tusan i att du kör den där bilen på helgen när det är soligt väder. "Haha, där e en till som kör en dyr bil och det enda hen fick stoltsera med är att der finns en häst på fronten". Hästen i denna liknelse är din monokel. Så båda sakerna skulle jag säga är jämnbördiga. Skillnaden är att det inte är socialt accepterat.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar