Testare: "Nya Playstation 5-modellen är faktiskt bättre"

Robot
Testare: "Nya Playstation 5-modellen är faktiskt bättre"

Kyler minst lika bra, trots 300 gram lättare kylelement.

#playstation-5


Medlem

Haha detta gör mig glad! Fick min PS5a igår och blev besviken att de va den nya modellen med mindre kylare men nu känns de riktigt bra istället! 😁🥳 Tack för den!

Medlem

Jaha, se där. Alltid tråkigt när det ska spridas felaktig information sådär, framför allt från youtubers. Sony borde kanske gått ut själva och berättat hur det låg till.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jaha, se där. Alltid tråkigt när det ska spridas felaktig information sådär, framför allt från youtubers. Sony borde kanske gått ut själva och berättat hur det låg till.

Tror inte det hade hjälpt mycket. Proffstyckare kommer ändå gå ut och skräna.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jaha, se där. Alltid tråkigt när det ska spridas felaktig information sådär, framför allt från youtubers. Sony borde kanske gått ut själva och berättat hur det låg till.

Då hade folk bara påstått att damage control, dom ljuger.

Tror du att nån av dessa youtubers kommer lägga ut hade dom hade fel?
Jag tror inte det för det vågar dom inte.

Medlem

Vänta tills Gamers Nexus kommer med sina resultat. Hans sätt att mäta är inte så tillförlitligt. GPU lägre temp med minnena lika mycket upp. Avakta en mer seriös mätnig. ☝️

PS "Nära systemkretsen" låter som "Nära Covid" i mina öron. Köp inte allt du läser rakt av. 🙂

PS2 Temp dioden borde så gott som toucha GPU/CPUn, inte mäta på baksidan av plåten. Just sayin. 🙂

Sony vet nog vad de sysslar med. De har garanterat koll på innehållet och vad som funkar och inte.

Medlem
Skrivet av blackbeatsblue:

Sony vet nog vad de sysslar med. De har garanterat koll på innehållet och vad som funkar och inte.

Sony har gjort, gör och kommer att göra 360 graders vändningar efter klagomål från konsumenter. Jag kan komma upp med så många exempel it ain't funny. 🙂 Inom alla divisioner. Detta kommer från en Sony fan(boy)gubbe sen ja, sen 80-tal.

Tror det har att göra med Japans konservatism och hierarkiska företagsstruktur. Du ifrågasätter inte en chefs ide - hur dum det än må vara. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sony har gjort, gör och kommer att göra 360 graders vändningar efter klagomål från konsumenter. Jag kan komma upp med så många exempel it ain't funny. 🙂 Inom alla divisioner. Detta kommer från en Sony fan(boy)gubbe sen ja, sen 80-tal.

Tror det har att göra med Japans konservatism och hierarkiska företagsstruktur. Du ifrågasätter inte en chefs ide - hur dum det än må vara. 🙂

Men om de gör en 360 graders vändning är de ju tillbaka där de började?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sony har gjort, gör och kommer att göra 360 graders vändningar efter klagomål från konsumenter. Jag kan komma upp med så många exempel it ain't funny. 🙂 Inom alla divisioner. Detta kommer från en Sony fan(boy)gubbe sen ja, sen 80-tal.

Tror det har att göra med Japans konservatism och hierarkiska företagsstruktur. Du ifrågasätter inte en chefs ide - hur dum det än må vara. 🙂

PS1 släpptes väl 1994? Vad fanboyade du över på 80-talet som Sony tillverkade? Blev nyfiken.😊

Skrivet av lasselason:

PS1 släpptes väl 1994? Vad fanboyade du över på 80-talet som Sony tillverkade? Blev nyfiken.😊

Sony walkman har vi väl alla fanboyat!

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sony walkman har vi väl alla fanboyat!

😊 Jag hade en men fanboyade gjorde vi inte så vitt jag minns.

Medlem
Skrivet av lasselason:

PS1 släpptes väl 1994? Vad fanboyade du över på 80-talet som Sony tillverkade? Blev nyfiken.😊

Trinitron TV/monitorer och VHS spelare. De tappade när digitala eran kom och mjukvaran fick allt större betydelse.

@powerboy:

Ja, precis, tillbaka till ruta ett, de lär sig aldrig. 😁

PS Fun fact: På 80 och 90-talet fanns ett företag som hette Goldstar. Deras VHS spelare och TV gick inte att jämföra med Sony. Rent allmänt var deras elektronik skit. Sen la de till Lucky Goldstar. Vad blir det nya företagets initialer då? Just det, LG, dagens och världens bästa TV tillverkare (OLED). 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Trinitron TV/monitorer och VHS spelare. De tappade när digitala eran kom och mjukvaran fick allt större betydelse.

@powerboy:

Ja, precis, tillbaka till ruta ett, de lär sig aldrig. 😁

PS Fun fact: På 80 och 90-talet fanns ett företag som hette Goldstar. Deras VHS spelare och TV gick inte att jämföra med Sony. Rent allmänt var deras elektronik skit. Sen la de till Lucky Goldstar. Vad blir det nya företagets initialer då? Just det, LG, dagens och världens bästa TV tillverkare (OLED). 🙂

Aha sedär!👍😊

Medlem

Sony är väl rätt kända för att göra rätt stora förändringar på sina konsoler?

Inte direkt så att man kan se någon större likhet mellan de olika Playstation 3 revisionerna t ex.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Struntar fullständigt i hur varm den är, låter den mer är den sämre.

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

Vänta tills Gamers Nexus kommer med sina resultat. Hans sätt att mäta är inte så tillförlitligt. GPU lägre temp med minnena lika mycket upp. Avakta en mer seriös mätnig. ☝️

PS "Nära systemkretsen" låter som "Nära Covid" i mina öron. Köp inte allt du läser rakt av. 🙂

PS2 Temp dioden borde så gott som toucha GPU/CPUn, inte mäta på baksidan av plåten. Just sayin. 🙂

Vad i hela fridens namn är en temp diod? Arbetat som tekniker i 17år och aldrig hört talas om det.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Vad i hela fridens namn är en temp diod? Arbetat som tekniker i 17år och aldrig hört talas om det.

Det går att använda en vanlig kiseldiod som tempmätare.
Har man en konstant ström genom dioden så kommer spänningen att sjunka linjärt med temperaturökningen.

I A1200G:s inlägg så var det antagligen bara fel ordval.
EDIT: Det var knappast det som användes i videon.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Inaktiv
Skrivet av Barak:

Det går att använda en vanlig kiseldiod som tempmätare.
Har man en konstant ström genom dioden så kommer spänning att sjunka linjärt med temperaturökningen.

I A1200G:s inlägg så var det antagligen bara fel ordval.

Vad är fördelen kontra termoelement eller en gammal hederlig PT100?

Känns onödigt komplicerat i de flesta applikationer som jag är van vid då ett mindre spänningsfall kommer förstöra mätvärdet.

För övrigt tack för svar! Kul att lära sig nytt!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Känns onödigt komplicerat med tanke på att spänningen bör justeras för att ha en konstant ström vid växlande temperatur. Vad är fördelen kontra termoelement eller en gammal hederlig PT100?

När jag söker online så verkar det vara en kostnadsfråga. =P
Det skall tydligen inte vara en särskilt exakt mätmetod men det kan nog även finnas tillverkningstekniska skäl.
Skall enligt någon källa bland annat användas i processorer.
Vill man ha tempmätning direkt i kislet så är det nog lämpligt då det bara är ännu en halvledare medans en platinahistoria nog är svår att få till.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skrivet av anon_326114:

Vad i hela fridens namn är en temp diod? Arbetat som tekniker i 17år och aldrig hört talas om det.

Hittade detta efter en snabb googling. Verkar dock inte vara termistor i ”diodform”man i normala fall använder när man mäter CPU-temp osv….men jag är otroligt okunnig, så vad vet jag.

https://www.amphenol-sensors.com/en/thermometrics/ntc-thermis...

Långsam på pucken som vanligt märker jag! 😂🤷🏼‍♂️

Inaktiv
Skrivet av Barak:

När jag söker online så verkar det vara en kostnadsfråga. =P
Det skall tydligen inte vara en särskilt exakt mätmetod men det kan nog även finnas tillverkningstekniska skäl.
Skall enligt någon källa bland annat användas i processorer.
Vill man ha tempmätning direkt i kislet så är det nog lämpligt då det bara är ännu en halvledare medans en platinahistoria nog är svår att få till.

Låter rimligt, får mig att uppskatta enkelheten hos resistiva givare dock!

Men som sagt tack för svar.

Inaktiv
Skrivet av Andreas Klingberg:

Hittade detta efter en snabb googling. Verkar dock inte vara termistor i ”diodform”man i normala fall använder när man mäter CPU-temp osv….men jag är otroligt okunnig, så vad vet jag.

https://www.amphenol-sensors.com/en/thermometrics/ntc-thermis...

Långsam på pucken som vanligt märker jag! 😂🤷🏼‍♂️

Konstigt ordval där då en termistor inte är en elektrisk diod. Men tack för länken!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Vad i hela fridens namn är en temp diod? Arbetat som tekniker i 17år och aldrig hört talas om det.

Ja du, det är jag som inte kan svenska. Tempsensor heter det. Så ser det ut:

Avstängd

Den borde ju då bli billigare? Eftersom kemikalieksatten är baserad på elektronikens vikt tänker jag.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Den borde ju då bli billigare? Eftersom kemikalieksatten är baserad på elektronikens vikt tänker jag.

För en spelkonsol har jag för mig den måste väga under 3kg för att inte få maxavgiften för kategorin hemelektronik och den är 550kr med moms inräknad.

ZF
Medlem

Ska bli intressant att höra om Evans inte blir lite imponerad ändå.

Maskinen bryter ju tydligen mot termodynamikens lagar.

Skrivet av Chrille_H:

Den borde ju då bli billigare? Eftersom kemikalieksatten är baserad på elektronikens vikt tänker jag.

Nä, då får de allt banta bort några kilo till.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Vänta tills Gamers Nexus kommer med sina resultat. Hans sätt att mäta är inte så tillförlitligt. GPU lägre temp med minnena lika mycket upp. Avakta en mer seriös mätnig. ☝️

PS "Nära systemkretsen" låter som "Nära Covid" i mina öron. Köp inte allt du läser rakt av. 🙂

PS2 Temp dioden borde så gott som toucha GPU/CPUn, inte mäta på baksidan av plåten. Just sayin. 🙂

Dom gjorde en del två där dom mätte likadant som GamersNexus och jämförde med hans resultat.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Dom gjorde en del två där dom mätte likadant som GamersNexus och jämförde med hans resultat.
https://www.youtube.com/watch?v=eP8lRhpuh5U

https://i.imgur.com/ARQuxWS.png

Vad är slutsatsen?

Medlem
Skrivet av meganollan:

Vad är slutsatsen?

Ungefär 15:23 in i klippet ser du resultatet, vilket visar på lägre temperaturer i nya revisionen än den äldre (som Gamers Nexus testade tidigare)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

12
Skriv svar