Kina svingar återigen hammaren - Försvårar ytterligare släpp av spel i landet

Robot
Kina svingar återigen hammaren - Försvårar ytterligare släpp av spel i landet

Tänk på barnen! Kina försvårar för spelsläpp i landet.

#Kina, #Tencent, #spel


Inaktiv

Kina och SydNordkorea går ju bara längre och längre bakåt i mänskliga rättigheter och sådant nymodernt trams

Medlem

Nä nu har de verkligen gått för långt! Diktatur av värsta sort. Låt kulturen frodas!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kina och Sydkorea går ju bara längre och längre bakåt i mänskliga rättigheter och sådant nymodernt trams

Sydkorea? Förklara gärna, för jag har ingen aning hur du drar den liknelsen 🤔

Medlem

Du tänker säkert på Nordkorea.

Medlem

Trodde inte mina ögon när jag läste det här. Det är helt otroligt. Men nu skall vi komma ihåg att vi gjorde samma sak i Sverige när det begav sig i spel-ålderns begynnelse.

Inaktiv
Skrivet av Scream112:

Sydkorea? Förklara gärna, för jag har ingen aning hur du drar den liknelsen 🤔

Som Kanshira skrev så tänkte jag förstås på Nordkorea *facepalm* :/

Medlem

Undrar hur alla företag som försvarat Kinas beteende tidigare kommer att reagera nu när de inte kommer ha en chans att komma åt deras marknad som de hoppats på. Nu blir det väl 100% vändning istället, visst är det synd om dem?

Tråkigt för de stackars människorna som faktiskt bor där och blir drabbade av detta, men inte ett dugg synd om alla giriga företag utan någon som helst moral och som gör vad som helst för pengar.

Medlem

Gäller det här bara konsol/PC eller är det mobilspel också? För största andelen spelar väl mestadels/bara mobilspel?

Medlem

Nu blir det till att plocka fram högafflarna för alla gamers i Kina, så här kan vi ju inte ha det


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Citat:

Förbjuder alla framtida tv-spel

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

De får väl helt enkelt uppdatera gamla spel för att komma ur censuren.
helt plötsligt kan man köra bil i pinball dreams och skjuta nazister i Pac-Man.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

Vore trevlig med källa, från bägge sidor (då ingen har visat källa på något hittills).

Medlem

Känns säkert bra för storbolag i stil med Blizzard som slagit knut på sig själva för att hållas på god fot med partiet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vore trevlig med källa, från bägge sidor (då ingen har visat källa på något hittills).

Det är lite svårt att ge en källa på något som inte finns.. lixom?
Allt jag kan göra är väl att ge källor på lite mer seriösa tidsskrifter som utgår från samma grundinformation som FZ fast som inte säger saker som inte är sanna...

https://www.reuters.com/world/china/china-suspends-approval-n...
https://edition.cnn.com/2021/09/09/tech/tencent-netease-video...,


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

I dagsläget är det ju så att media kan skriva precis vad som helst om Kina, eller Ryssland, och det blir per automatik sant.

Medlem

Jag försökte också hitta någon källa som nämner det FZ skriver men kan inte hitta något. Inte ens på sidan som nämns i artikeln.

Medlem
Skrivet av Webbowser:

I dagsläget är det ju så att media kan skriva precis vad som helst om Kina, eller Ryssland, och det blir per automatik sant.

Aa.. Det är fan inte bra... Typ om folk vill att det ska vara sant och det bekräftar deras fördommar så bestämmer folk bara att det är sant typ.. Känns så jävla.. Farligt och degenerativt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ja, detta var ju en seriös törn i FZ:s integritet. Svårt att ta på allvar när de rakt ut ljuger oss rakt upp i ansiktet och inte bara ger lite felvinklad information. Detta är bortom ett missförstånd. Ger känslan av att den drivs av en bloggande tonåring utan erfarenhet.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det är lite svårt att ge en källa på något som inte finns.. lixom?
Allt jag kan göra är väl att ge källor på lite mer seriösa tidsskrifter som utgår från samma grundinformation som FZ fast som inte säger saker som inte är sanna...

https://www.reuters.com/world/china/china-suspends-approval-n...
https://edition.cnn.com/2021/09/09/tech/tencent-netease-video...,

Ah, tack. Läste Reuters och även de skrev Suspended först tills de vart korrigerade. Så om det finns fler sidor som har tolkat fel så är det inte så konstigt om fel information sprids därefter

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ah, tack. Läste Reuters och även de skrev Suspended först tills de vart korrigerade. Så om det finns fler sidor som har tolkat fel så är det inte så konstigt om fel information sprids därefter

"Tolkat fel"?

Tycker inte det var så svårtolkat.. Det man måste göra är att inte tolka det som man vill - utan som det står.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

Jag får krypa lite till korset här, jag hade en annan källa i morse som jag nu också ser har ändrat i texten. Ska fixa till lite runt det här så det ser mer seriöst ut.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag får krypa lite till korset här, jag hade en annan källa i morse som jag nu också ser har ändrat i texten. Ska fixa till lite runt det här så det ser mer seriöst ut.

Mm jag såg den källan också... Det var den källan som hade mest uppseendeväckande rubrik men som helt saknade trovärdighet eller anseende.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Fuck kina etc men varför ska jag som fz-snubbe bry mig om detta? Länka en kass youtube-dokumentär om spel istället om det finns en artikelkvot.

Eftersom det kan vara av värde att veta vad som försiggår runtom i världen? Och eftersom detta ändå är spelrelaterat, och FZ skriver om spel. Så problemet är ju inte att artikeln publicerades, utan att den innehöll så grovt fel att det lutar åt förbannad lögn.

Inaktiv
Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

Tack så mycket, kändes lite väl over the top även för Kina.

Medlem

Kanske dags att börja redovisa källor? Detta är ju uppenbarligen helt fel. Lite pinsamt.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Eftersom det kan vara av värde att veta vad som försiggår runtom i världen? Och eftersom detta ändå är spelrelaterat, och FZ skriver om spel. Så problemet är ju inte att artikeln publicerades, utan att den innehöll så grovt fel att det lutar åt förbannad lögn.

Yes, det har uppdagas lite mer om detta under dagen sedan jag skrev artikeln. Så jag har nu krupit till korset, fixat och ber om folket förlåtelse för min klick'bait.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Yes, det har uppdagas lite mer om detta under dagen sedan jag skrev artikeln. Så jag har nu krupit till korset, fixat och ber om folket förlåtelse för min klick'bait.

Såklart bra att du tar ansvar, men skulle säga att detta är problematiskt nog för att (chef)redaktör ska uttala sig om och be om ursäkt för att det ens kunnat publicerats i första hand. Men hett tips för framtiden, speciellt för nyheter i denna kalibern: multipla källor. Källkritik.

Medlem

Att enligt lag begränsa speltid för folk under 18 borde göras här med,..

Medlem

Ur ett kinesiskt perspektiv är det urkorkat, den mjuka makten som Tencent skapar genom att köpa in sig i västerländska företag är en enorm fördel. Nu är beslutet inhemskt men jag tror att det kommer ge Tencent problem utanför Kina.

Skriv svar