Yoshiki Okamoto önskar att han stoppade det klassiskt fula omslaget till Mega Man

Robot
Yoshiki Okamoto önskar att han stoppade det klassiskt fula omslaget till Mega Man

Hur Mega Man blev Ugly Man i väst.

#capcom, #mega-man, #rock-man


Medlem

En av de riktiga "klassikerna" tillsammans med omslaget till Phalanx.

Skribent
Skrivet av Margy:

En av de riktiga "klassikerna" tillsammans med omslaget till Phalanx.

Sanning! Jag älskar verkligen sånt här när det gäller spelhistoria. Det är som konstigt mysigt på något vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Första Mega Man omslaget jag såg var Mega Man 2, och även där så reagerade jag hur annorlunda "Mega Man" ser ut på omslaget jämfört med i spelet. Som samlare så har jag vissa japanska spel till SNES/N64 istället för väst-version eftersom vissa av deras omslag tycker jag ser bättre ut.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Första Mega Man omslaget jag såg var Mega Man 2, och även där så reagerade jag hur annorlunda "Mega Man" ser ut på omslaget jämfört med i spelet. Som samlare så har jag vissa japanska spel till SNES/N64 istället för väst-version eftersom vissa av deras omslag tycker jag ser bättre ut.

Ja även det såg ju lite skumt ut, men vi i Sverige fick i alla fall en Mega Man utan brutna höfter. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fast vadå "för oss i västvärlden"? Så där ful var ju inte Megaman i Sverige i alla fall. Vi hade ju en ganska ball omslagsbild tycker jag.

Edit: Så här såg den ut för den som inte minns

Medlem

Citat:

"So we're talking about the infamous Mega Man 2 where Mega Man is actually running around waving a pistol! Okay so, the question on everyone's mind is 'how could the illustrator be such a complete idiot that he didn't realize that Mega Man had a cannon for an arm, and why is he holding a pistol for God's sake.'

What happened was I had to go down to Capcom and do a game they just got in from Japan. They had a beta version; they were in a hurry to get this thing out. So I went down there. The gentlemen was the art director was there with the beta guy and they were waiting for me and I came with my pad and they started running the game. What we saw was this little pixelated figure of the famous Mega Man running around on the screen shooting. Bang, bang, bang, he's shooting obviously like this with his arm [Marc points his arm forward]. So I said to the art director, 'what is he shooting? What is he shooting with?' The art director said, 'he must have a pistol because I don't see that he's got a rifle so he must have a pistol.'

'So... a pistol? You want me to do a pistol?' And he said, 'yeah, let's put a pistol in there.' So I did what I was told and I put the pistol in there. Add to the fact that they only had, like, a day and a half for me to do the painting and what you wound up with was not the greatest result but certainly a result that was not my fault. It was one of those things. Here's my opportunity: I'm saying to everybody now that was not my fault! Talk to Capcom about the pistol."

-- Marc Ericksen

Skribent
Skrivet av Nioreh:

Fast vadå "för oss i västvärlden"? Så där ful var ju inte Megaman i Sverige i alla fall. Vi hade ju en ganska ball omslagsbild tycker jag.

Edit: Så här såg den ut för den som inte minns

https://i.imgur.com/Tp3KmxW.jpeg

jajo, men det var ändå långtifrån anime-estetiken som spelet hade i Japan. Sen tycker jag personligen svenska (tror det är Europeiska också?) är lite så där ful-snygg, men har hört många som anser omslaget som fult.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem

De flesta spel på den tiden fick nya omslag där varken stil eller karaktärer liknade vare sig originalomslagen eller spelgrafiken för fem öre.

Men det största mysteriet i det här fallet är allt mest hur den tekniska kvaliteten fick klartecken att gå vidare för tryck. Det ser ju it som förstaverket av någon som just fått hem sitt första airbrushkit.

Phantasy Star är ett annat roligt exempel. Hur blev pojkbandsspolingen i spelet en ruffig gubbe i sextioårsåldern på omslaget..

Däremot är omslagen i sig tekniskt sett riktigt snygga. Och man kan anta att de åtminstone sett originalen innan västerniseringen, istället för en beskrivning på en post-it som med Megaman.

Medlem

Det ser ju faktiskt ut som en riktigt dålig "karusell" målning.
Typ som denna på "nicholas cage".

Medlem

Mina ögon kräks när jag ser den bilden, den är bara...så fruktansvärd.

Medlem

Denna versionen är otroligt snygg!

Skribent

Det konstigaste med det där omslaget är huvudet till höger, det som är framför (på?) berget. Det känns som skaparen började måla något och inte hann färdigt, så det blev ett flygande huvud.

Däremot kan höra hur snacket gick där.

illustratör: Vad handlar spelet om?

Chef: Det är en blå robot, typ cyborg som dödar monster....och det är en drake med

illustratör: Ahh! I Got it!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det konstigaste med det där omslaget är huvudet till höger, det som är framför (på?) berget. Det känns som skaparen började måla något och inte hann färdigt, så det blev ett flygande huvud.

Däremot kan höra hur snacket gick där.

illustratör: Vad handlar spelet om?

Chef: Det är en blå robot, typ cyborg som dödar monster.

illustratör: Ahh! I Got it!

Tror huvudet är en referens till dessa som förekommer i Air Mans bana:

https://megaman.fandom.com/wiki/Goblin
https://megaman.fandom.com/wiki/Goblin#Petit_Goblin

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Tror huvudet är en referens till dessa som förekommer i Air Mans bana:

https://megaman.fandom.com/wiki/Goblin
https://megaman.fandom.com/wiki/Goblin#Petit_Goblin

haha ja kanske? Men det är så malplacerat


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

"Old man"?

Ser ut att vara runt 35 år max. Men är man 14 år upplevs det så klart som gammalt.

Håller med om att det inte är en så rolig illustration.

eld
Medlem

Gillar när de gick in helt på det och medvetet gjorde konstiga covers till 9 och 10

Och från nerlagda megaman universe:

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

jajo, men det var ändå långtifrån anime-estetiken som spelet hade i Japan. Sen tycker jag personligen svenska (tror det är Europeiska också?) är lite så där ful-snygg, men har hört många som anser omslaget som fult.

Den Japanska versionen ser ändå värst ut, det ser ju ut som att Mega Man flyr förskräckt och att de andra robotarna spanar in hans rumpa.
Ice och Elec Man ser väl värst ut.
Kanske fungerade bra på den Japanska marknaden?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det konstigaste med det där omslaget är huvudet till höger, det som är framför (på?) berget. Det känns som skaparen började måla något och inte hann färdigt, så det blev ett flygande huvud.

Däremot kan höra hur snacket gick där.

illustratör: Vad handlar spelet om?

Chef: Det är en blå robot, typ cyborg som dödar monster....och det är en drake med

illustratör: Ahh! I Got it!

Var det här en tid innan "concept art" var uppfunnet? Ifall man nu behöver någon utanför företaget som har noll koll på vad spelet innehåller så måste man väl för tusan kunna förmedla det på något vettigare sätt än vad som verkar ha gjorts i dessa fall?

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det konstigaste med det där omslaget är huvudet till höger, det som är framför (på?) berget. Det känns som skaparen började måla något och inte hann färdigt, så det blev ett flygande huvud.

Däremot kan höra hur snacket gick där.

illustratör: Vad handlar spelet om?

Chef: Det är en blå robot, typ cyborg som dödar monster....och det är en drake med

illustratör: Ahh! I Got it!

Att huvudet är belyst från ett annat håll än berget, och att den stackars draken har en svans istället för vänsterben känns märkligast för min del.

Skrivet av Fearnox:

Den Japanska versionen ser ändå värst ut, det ser ju ut som att Mega Man flyr förskräckt och att de andra robotarna spanar in hans rumpa.
Ice och Elec Man ser väl värst ut.
Kanske fungerade bra på den Japanska marknaden?

https://vgmsite.com/soundtracks/megaman-1-original-soundtrack...

Den där bilden ser lite trixad ut med. Uttrycket går fram bättre om man kollar på spelomslaget.

Men vitsen är nog att det ska se ut som serien Atom boy. Den erans uttryck var lite sådär "lösa". Ungefär som gamla Disney från innan femtiotalet, vilket är vad mången manga likt Atom boy drog inspiration från.

Skrivet av Ender:

Var det här en tid innan "concept art" var uppfunnet? Ifall man nu behöver någon utanför företaget som har noll koll på vad spelet innehåller så måste man väl för tusan kunna förmedla det på något vettigare sätt än vad som verkar ha gjorts i dessa fall?

Gissar på att många av dessa kan förklaras med chefens kusins barn. Han som kan rita.

Skribent
Skrivet av Ender:

Var det här en tid innan "concept art" var uppfunnet? Ifall man nu behöver någon utanför företaget som har noll koll på vad spelet innehåller så måste man väl för tusan kunna förmedla det på något vettigare sätt än vad som verkar ha gjorts i dessa fall?

Jag tror inte kommunikationen var den bästa på den tiden och säkerligen även språkliga kommunikationsmissar. Kan tänka mig att illustratören bara fått info om att spel X ska släppas och att det behövs ett nytt omslag. Tror inte det lades mer vikt i saker på den tiden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sjukt fult omslag men nu långt efter att det har hänt är det bara roligt att det hände. Man har haft många skratt över det omslaget och har gått till historien.

Medlem

Jag tycker nog att Metro Cross är snäppet värre...

Medlem

Sånt här är verkligen superintressant, och spelomslag är något som verkligen ligger nära hjärtat Tillbringade otaliga timmar när jag var liten med att illustrera omslag till mina egna spel som jag utvecklade (i mitt huvud) inspirerade av de många lågbudgetspelens omslag som kom på C64-kassetter man kunde hitta i realådor på diverse matbutiker runt omkring Stockholm

Skribent
Skrivet av MaxWarp:

Jag tycker nog att Metro Cross är snäppet värre...

https://www.mobygames.com/images/covers/l/180466-metro-cross-...

Alltså, UFC 4-omslaget påminner ju om detta, förutom derp-skejtaren då. haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här är nog det fulaste omslaget jag har sett.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Tänkte på detta igår när jag röjde ur gamla lådor i källaren. Väldigt C64 omslag är ju verkligen helt vansinnigt coola vrålsnygga om inte annat Kolla bara Thunderblade, Nemesis, Gauntlet. Finns massor. Är tyvärr kass på att länka. Men vill ni se snygga omslag som är konstverk så gör en googling

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror inte kommunikationen var den bästa på den tiden och säkerligen även språkliga kommunikationsmissar. Kan tänka mig att illustratören bara fått info om att spel X ska släppas och att det behövs ett nytt omslag. Tror inte det lades mer vikt i saker på den tiden.

Haha, "the age of innocence" inom gaming. Idag läggs hundratals miljoner på marknadsföring, samtidigt som tekniken gör det lättare än någonsin att nå ut till folk. Det är en underligt tid vi lever i

Skribent
Skrivet av Ender:

Haha, "the age of innocence" inom gaming. Idag läggs hundratals miljoner på marknadsföring, samtidigt som tekniken gör det lättare än någonsin att nå ut till folk. Det är en underligt tid vi lever i

ja verkligen! Påminner mig om den där historien bakom de horribla svenska översättningarna som gjordes till Shadowgate och Sword of Hope. Där fick ju bara översättaren sitta och översätta orden utan kontext, därav det blev så fina översättningar som "Öppna bröst" av Open Chest och Mudmannen anfaller av "Mudman attacks".


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar