Kina svingar återigen hammaren - Försvårar ytterligare släpp av spel i landet

Medlem

Det är ju värt att spekulera om Kinas ledning har börjat bli rädda för den yngre generationen i allmänhet. Nyligen förbjöds ju så kallade "fjolligheter" på film och TV i Kina, då det är mode bland unga män i Kina att sminka sig och ha ett mer androgynt utseende. Att det är just dataspelande bland unga som är måltavlan kanske inte är en tillfällighet sett till det sammanhanget?

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Jättetragiskt, verkligen...

Absolut. Väldigt tragiskt. Jag vet inte om du förstår detta men det betyder alltså att om en utvecklare vill få med LGBTQI i sitt spel eller utgå ifrån det eller på något sätt överhuvudtaget ha en karaktär som är homosexuell eller liknande så kommer det att problematiseras. Det är ett stort jävla problem.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Och tänk, vi har folk som vill förvandla Sverige till ett sådant land. Hemska anti-gamers! (och andra mer viktiga ämnen, men det är för en annan sida)

Skrivet av Spelentusiast:

Tagga ner själv. Vilket land har Kina bombat barbariskt? USA däremot, ett stort skämt.

Kina är en hemsk jävla diktatur med ett styre vars ideologi mördat hundratals miljoner. Att du ens tar landet i försvar är vidrigt.

Skrivet av MEG:

Alla som är förvånade borde läsa på vad diktatur innebär, finns många bra historieböcker och dokumentärer på youtube om ämnet.

Läsa historieböcker? Studera istället Kina, Kuba, Nord-Korea och Venezuela! Där ser du diktatur i realtid!

Skrivet av Proximately:

"In addition, video gaming companies were directed to cleanse their video games by removing what authorities described were the “wrong set of values”, including “worshipping money” and “gay love”. They were also reminded not to maximise their profits from video gaming and ensure that young people do not get addicted to games."

Ett land som håller på med förbud och hänvisar till värdegrund? Om jag nu bara kunde komma på ett annat land som håller på så...


signatur

I drank what?

Medlem

In B4 the lock!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Och tänk, vi har folk som vill förvandla Sverige till ett sådant land. Hemska anti-gamers! (och andra mer viktiga ämnen, men det är för en annan sida)

Kina är en hemsk jävla diktatur med ett styre vars ideologi mördat hundratals miljoner. Att du ens tar landet i försvar är vidrigt.

Läsa historieböcker? Studera istället Kina, Kuba, Nord-Korea och Venezuela! Där ser du diktatur i realtid!

Ett land som håller på med förbud och hänvisar till värdegrund? Om jag nu bara kunde komma på ett annat land som håller på så...

Inte säker på vilket land du hänvisar till eller vilken situation du försöker jämföra med. Du är välkommen att göra mer än lägga ut trötta och diffusa meningar som någon form av kontring.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av nils45:

Varför sparka på någon som redan ligger, han har skrivit att han har tagit åt sig utav kritiken två gånger nu.

https://youtu.be/L0MK7qz13bU?t=64

Jag tycker inte jag sparkar på någon som ligger ner. Försök se det från mitt håll. Jag skrev inlägget när jag läste ett inlägg strax efter mina egna. Jag föll pladask för detta och gick på det, vilket fick mig att känna mig lurad och dum. Det väckte känslor i mig där jag faktiskt kände både för att framföra kritik, samt ventilera lite på samma gång.

Sedan är det väl också så att mängden kritik som framförs ibland kan vara lika viktig om inte viktigare än att enbart EN får lov att framföra sin åsikt/kritik?

Hoppas såklart att skribenten är en klok person som inser att click-bait och dåligt undersökta artiklar, inte är ett bra sätt att göra sig en karriär som journalist. Även om det blivit standard och tyvärr verkar vara så många gör för att försöka bli "kända" inom yrket.

Alla kan inte vara bra på ett jobb, och alla är inte menade att lyckas.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag tycker inte jag sparkar på någon som ligger ner. Försök se det från mitt håll. Jag skrev inlägget när jag läste ett inlägg strax efter mina egna. Jag föll pladask för detta och gick på det, vilket fick mig att känna mig lurad och dum. Det väckte känslor i mig där jag faktiskt kände både för att framföra kritik, samt ventilera lite på samma gång.

Sedan är det väl också så att mängden kritik som framförs ibland kan vara lika viktig om inte viktigare än att enbart EN får lov att framföra sin åsikt/kritik?

Hoppas såklart att skribenten är en klok person som inser att click-bait och dåligt undersökta artiklar, inte är ett bra sätt att göra sig en karriär som journalist. Även om det blivit standard och tyvärr verkar vara så många gör för att försöka bli "kända" inom yrket.

Alla kan inte vara bra på ett jobb, och alla är inte menade att lyckas.

Hur är det clickbait om källan hade skrivit "Suspended" från första början, sen ändrat det senare till "Slowed down"?

Tycker du alla journalister på Aftonbladet, Expressen, DN etc som har skrivit fel pga TT har skrivit fel borde avgå, då "de kan inte vara bra på ett jobb, och är inte menade att lyckas"?

Tycker ett hälsosammare inställning är att inte vara så himla hård/fördömande då källan hade skrivit fel, personen som skrivit artikeln blivit uppmärksammad på det, och har gjort rätt korrigering. Tycker inte vi ska börja införa cancel-kultur till Sverige för små misstag, speciellt om de misstagen är små som t.ex. denna var.

Medlem
Skrivet av roftg:

Att enligt lag begränsa speltid för folk under 18 borde göras här med,..

Inte bara speltid, skärmtid i största allmänhet. Själv så kommer jag ihåg som liten att det var minsann inga timslångs stunder framför familjens Commodore 64, var det fint väder - ut och lek och definitivt inte under lov och högtider.

Med tanke hur klistrade kidsen är vid skärmen idag så är en timme om dagen en bra början.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Inte bara speltid, skärmtid i största allmänhet. Själv så kommer jag ihåg som liten att det var minsann inga timslångs stunder framför familjens Commodore 64, var det fint väder - ut och lek och definitivt inte under lov och högtider.

Med tanke hur klistrade kidsen är vid skärmen idag så är en timme om dagen en bra början.

Det borde väl ändå vara upp till föräldrarna? Vad är det som säger att tvingas till att göra något framför att sitta framför en skärm är nyttigt?

Nu förespråkar jag inte mer skärmtid men man borde ändå reflektera över det. Nyttjar man skärmen på rätt sätt tror jag att man kan utvecklas och gynnas av det senare. Finns massvis med interaktiva pedagogiska "spel" för barn.

Medlem
Skrivet av Solaris:

Inte bara speltid, skärmtid i största allmänhet. Själv så kommer jag ihåg som liten att det var minsann inga timslångs stunder framför familjens Commodore 64, var det fint väder - ut och lek och definitivt inte under lov och högtider.

Med tanke hur klistrade kidsen är vid skärmen idag så är en timme om dagen en bra början.

Som nämnts tidigare, skärmtid behöver inte betyda att man bara spelar. Det finns gott om andra nyttiga saker man kan göra framför skärmen där barn kan utvecklas kunskapsmässigt. Finns ju flera barn som lär sig programmera redan under väldigt ung ålder, finns spel som hjälper till med diverse kunskaper såsom räkna, språk osv.

Som exempel; som barn lärde jag mig väldigt mycket engelska från ung ålder genom titta på TV (TV-serier) samt spela spel, vilket gjorde att de lektionerna var lätta för mig. Väldigt tidigt lärde jag mig IT-kunskaper som gjorde att jag hade lätt att komma in i arbetsmarknaden efter gymnasiet, kunskaper jag inte hade haft om jag var begränsad till 1 timme om dagen.

Jag tycker det är viktigt att skilja mellan speltid och skärmtid.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Det borde väl ändå vara upp till föräldrarna? Vad är det som säger att tvingas till att göra något framför att sitta framför en skärm är nyttigt?

Nu förespråkar jag inte mer skärmtid men man borde ändå reflektera över det. Nyttjar man skärmen på rätt sätt tror jag att man kan utvecklas och gynnas av det senare. Finns massvis med interaktiva pedagogiska "spel" för barn.

Ja och nej, jag tycker det borde finnas en lagstagdad tidsgräns för de flesta föräldrar i min umgängeskrets ger ungen tablet:en eller telefonen så fort som ungen börjar grina.

Jag kan svara på din fråga genom att bara vända på det, vad är mer nyttigt att sitta framför en skärm än att göra något annat? Finns det något praktiskt som du kan lära dig bättre på skärmen än någon som lär dig? Det är väl där problematiken ligger, skulle jag tro.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Som nämnts tidigare, skärmtid behöver inte betyda att man bara spelar. Det finns gott om andra nyttiga saker man kan göra framför skärmen där barn kan utvecklas kunskapsmässigt. Finns ju flera barn som lär sig programmera redan under väldigt ung ålder, finns spel som hjälper till med diverse kunskaper såsom räkna, språk osv.

Som exempel; som barn lärde jag mig väldigt mycket engelska från ung ålder genom titta på TV (TV-serier) samt spela spel, vilket gjorde att de lektionerna var lätta för mig. Väldigt tidigt lärde jag mig IT-kunskaper som gjorde att jag hade lätt att komma in i arbetsmarknaden efter gymnasiet, kunskaper jag inte hade haft om jag var begränsad till 1 timme om dagen.

Jag tycker det är viktigt att skilja mellan speltid och skärmtid.

Javisst men hur ska man då följa upp så att ungen faktiskt lär sig något, för annars vad är skillnaden mellan att titta på tecknat och bollibompa?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

MEG
Medlem
Skrivet av Mirage:

Och tänk, vi har folk som vill förvandla Sverige till ett sådant land. Hemska anti-gamers! (och andra mer viktiga ämnen, men det är för en annan sida)

Kina är en hemsk jävla diktatur med ett styre vars ideologi mördat hundratals miljoner. Att du ens tar landet i försvar är vidrigt.

Läsa historieböcker? Studera istället Kina, Kuba, Nord-Korea och Venezuela! Där ser du diktatur i realtid!

Ett land som håller på med förbud och hänvisar till värdegrund? Om jag nu bara kunde komma på ett annat land som håller på så...

Ta ett djupt andetag, läs vad jag skrev och fundera vad min kommentar gällande artikeln betyder
om du inte hade varit så snabb att hugga så hade du förstått att den gäller bla kina.
Flertalet som verkar ta kina i försvar och jämföra med usa vet inte riktigt vad de skriver om.
Om man lever i kina så är detta några av de saker som gäller.
* Varje invånare har poäng (minns inte vad de heter), om du tappar poäng, t ex har fel åsikt så får du inte åka kollektivt och tappar rätten till internet.
* censur av både tidningar, tv och internet.
* Det gäller att du har samma åsikt som kommunistpartiet, annars är det bäst att du håller tyst, annars är du rökt.
* Förföljelse och mord av minoritetsfolk är vanligt förekommande.
Det är bara att läsa på.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Solaris:

Javisst men hur ska man då följa upp så att ungen faktiskt lär sig något, för annars vad är skillnaden mellan att titta på tecknat och bollibompa?

Föräldrar? Eller har vi glömt bort att de existerar och att de har ansvaret för sina barn?

Min morsa märkte snabbt att jag lärde mig engelska väldigt tidigt, och att jag började snabbt kunna prata det. Hon märkte det även genom att se vilka läxor och prover jag hade lätt med kontra med vad jag hade svårt med. Även hon har sagt att jag fick en "snabbstart" av att titta på barnprogram på engelska samt TV-serier som var på engelska.

Min syrras barn är väldigt smart, och hon har följt upp med att introducera vissa spel på deras iPad som aktiverar hjärnan genom pussel, felsökning, matematik osv. De märkte tidigt att han lärde sig språk extremt snabbt samt älskar att göra t.ex. matteuppgifter.

Så det är föräldrarnas ansvar, och om staten skulle komma in och begränsa t.ex. skärmtid så försämrar vi möjligheterna för bättre utveckling i tidig ålder.

Som jag skrev; jag fick jobb inom IT-tekniker nästan direkt efter jag tog studenten, och då pluggade jag inte IT, utan Media. IT-kompetensen har kommit 100% från att ha lärt mig självmant av att sitta vid datorn, felsöka den själv, sätta ihop datorer samt läsa om diverse IT-material online från väldigt ung ålder. Hade jag varit begränsad till 1 timme skärmtid om dagen så hade det inte varit möjligt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Läsa historieböcker? Studera istället Kina, Kuba, Nord-Korea och Venezuela! Där ser du diktatur i realtid!

Du glömde några, tex Belarus.
Ryssland kan man nog mer eller mindre också räkna in.
Sen finns det länder inom EU som har tveksam uppfattning vad frihet är.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Solaris:

Ja och nej, jag tycker det borde finnas en lagstagdad tidsgräns för de flesta föräldrar i min umgängeskrets ger ungen tablet:en eller telefonen så fort som ungen börjar grina.

Jag kan svara på din fråga genom att bara vända på det, vad är mer nyttigt att sitta framför en skärm än att göra något annat? Finns det något praktiskt som du kan lära dig bättre på skärmen än någon som lär dig? Det är väl där problematiken ligger, skulle jag tro.

Så när ska man be staten om lov att få uppfostra sitt eget barn? När staten lägger sig i barnuppfostran är du inne på ett jävligt farligt spår.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Föräldrar? Eller har vi glömt bort att de existerar och att de har ansvaret för sina barn?

Min morsa märkte snabbt att jag lärde mig engelska väldigt tidigt, och att jag började snabbt kunna prata det. Hon märkte det även genom att se vilka läxor och prover jag hade lätt med kontra med vad jag hade svårt med. Även hon har sagt att jag fick en "snabbstart" av att titta på barnprogram på engelska samt TV-serier som var på engelska.

Min syrras barn är väldigt smart, och hon har följt upp med att introducera vissa spel på deras iPad som aktiverar hjärnan genom pussel, felsökning, matematik osv. De märkte tidigt att han lärde sig språk extremt snabbt samt älskar att göra t.ex. matteuppgifter.

Så det är föräldrarnas ansvar, och om staten skulle komma in och begränsa t.ex. skärmtid så försämrar vi möjligheterna för bättre utveckling i tidig ålder.

Som jag skrev; jag fick jobb inom IT-tekniker nästan direkt efter jag tog studenten, och då pluggade jag inte IT, utan Media. IT-kompetensen har kommit 100% från att ha lärt mig självmant av att sitta vid datorn, felsöka den själv, sätta ihop datorer samt läsa om diverse IT-material online från väldigt ung ålder. Hade jag varit begränsad till 1 timme skärmtid om dagen så hade det inte varit möjligt.

Absolut, jag har aldrig påstått att det är bara dåligt men det fundamentala problemet med ditt argument som jag ser det är att du beskriver bara hur bra det gick för dig eller att ditt syskonbarn är väldigt smart vilket ger ett väldigt ensidigt perspektiv. Tar vi internet som ett exempel, så är det ett faktum att internet har förändrat hur vi läser och tänker men spelar det någon roll om du kan bara googla för fakta och siffror? Jag vill tro att mänsklighetens intelligens är lite rikare än så då mycket av det bygger på vårt långtidsminne. Men visst, kreativitet kräver att vi engagerar långsiktiga förmåga (som te.x. lära sig Engelska) för att skapa de nödvändiga neurala banorna och associationerna.

Men jag tänker mig också att ifall det enda du gör är att smurfa runt på internet utan något direkt mål så tappar du också fokus, förminskar din förmåga och blir helt enkelt dummare. För som du säger, det faller på föräldrarna men säg mig en föräldrer som inte kör kör telefonen eller tablet:en i näven på ungen, enbart för att ungen ska hålla käft.

Då blir det bara konsumering av data som är enbart tanklös. Det är lite så jag föreställer mig att det är. Kanske övertänkande från mitt håll men jag har svårt att tänka mig att det finns bara bra saker.

Skrivet av Mirage:

Så när ska man be staten om lov att få uppfostra sitt eget barn? När staten lägger sig i barnuppfostran är du inne på ett jävligt farligt spår.

Med tanke på att barnaga i Sverige är olagligt och staten är jävligt snabba på att lägga sig i ifall du blir påkommen med att du fysiskt bestraffar ditt barn, vilket en familj från Malyasia fick erfara så har vi varit på det spåret jävligt länge redan.

https://www.straitstimes.com/world/malaysian-couple-jailed-in...


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Solaris:

Absolut, jag har aldrig påstått att det är bara dåligt men det fundamentala problemet med ditt argument som jag ser det är att du beskriver bara hur bra det gick för dig eller att ditt syskonbarn är väldigt smart vilket ger ett väldigt ensidigt perspektiv. Tar vi internet som ett exempel, så är det ett faktum att internet har förändrat hur vi läser och tänker men spelar det någon roll om du kan bara googla för fakta och siffror? Jag vill tro att mänsklighetens intelligens är lite rikare än så då mycket av det bygger på vårt långtidsminne. Men visst, kreativitet kräver att vi engagerar långsiktiga förmåga (som te.x. lära sig Engelska) för att skapa de nödvändiga neurala banorna och associationerna.

Men jag tänker mig också att ifall det enda du gör är att smurfa runt på internet utan något direkt mål så tappar du också fokus, förminskar din förmåga och blir helt enkelt dummare. För som du säger, det faller på föräldrarna men säg mig en föräldrer som inte kör kör telefonen eller tablet:en i näven på ungen, enbart för att ungen ska hålla käft.

Då blir det bara konsumering av data som är enbart tanklös. Det är lite så jag föreställer mig att det är. Kanske övertänkande från mitt håll men jag har svårt att tänka mig att det finns bara bra saker.

Med tanke på att barnaga i Sverige är olagligt och staten är jävligt snabba på att lägga sig i ifall du blir påkommen med att du fysiskt bestraffar ditt barn, vilket en familj från Malyasia fick erfara så har vi varit på det spåret jävligt länge redan.

https://www.straitstimes.com/world/malaysian-couple-jailed-in...

Du jämför på fullaste allvar misshandel med uppfostran? För misshandel är ett brott. Misshandel är inte uppfostran. Att jämföra skärm/speltid med misshandel är som att jämföra äpplen med asfalt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du jämför på fullaste allvar misshandel med uppfostran? För misshandel är ett brott. Misshandel är inte uppfostran. Att jämföra skärm/speltid med misshandel är som att jämföra äpplen med asfalt.

Du missförstår mig helt och hållet, jag poängterade bara att Svenska staten har lagt sig i hur människor uppfostrar sina barn (dvs disciplinerar) sedan länge.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Misshandel är inte uppfostran.

Många pappor där jag växte upp har en annan åsikt om det.

Medlem

Borde finnas ett förbud för politiker att stifta för många onödiga lagar. Ibland e man rätt nöjd av att bo i sverige ändå.

Medlem
Skrivet av Solaris:

Absolut, jag har aldrig påstått att det är bara dåligt men det fundamentala problemet med ditt argument som jag ser det är att du beskriver bara hur bra det gick för dig eller att ditt syskonbarn är väldigt smart vilket ger ett väldigt ensidigt perspektiv. Tar vi internet som ett exempel, så är det ett faktum att internet har förändrat hur vi läser och tänker men spelar det någon roll om du kan bara googla för fakta och siffror? Jag vill tro att mänsklighetens intelligens är lite rikare än så då mycket av det bygger på vårt långtidsminne. Men visst, kreativitet kräver att vi engagerar långsiktiga förmåga (som te.x. lära sig Engelska) för att skapa de nödvändiga neurala banorna och associationerna.

Fast du målar det som att skärmtid skulle vara dålig då du anser att man bör bara få 1 timme skärmtid per dag. Som jag skrev tidigare, man måste separera skärmtid och spelandet. Du behöver inte göra ett sånt påstående när du bara lyfter upp negativa aspekter. Du får gärna länka till en källa när du säger "så är det ett faktum att internet har förändrat hur vi läser och tänker", då jag har inte själv hört eller läst ett sånt påstående.

Sen gällande långtidsminnet; jag hittar ingen bra källa om att det är fastställt. Det enda jag hittar är att vissa har sett att del av hjärnan kan krympa, men att det inte nödvändigtvis betyder att det är negativt, utan kan istället betyda att den delen är mer effektiv. Men du får gärna visa källor som du anser är "faktum".

Citat:

Men jag tänker mig också att ifall det enda du gör är att smurfa runt på internet utan något direkt mål så tappar du också fokus, förminskar din förmåga och blir helt enkelt dummare. För som du säger, det faller på föräldrarna men säg mig en föräldrer som inte kör kör telefonen eller tablet:en i näven på ungen, enbart för att ungen ska hålla käft.

Då blir det bara konsumering av data som är bara tanklös. Det är lite så jag föreställer mig att det är. Kanske övertänkande från mitt håll men jag har svårt att tänka mig att det finns bara bra saker.

Tappar fokus och blir dummare? Källa tack. Återigen så är de smartaste polarna jag känner de som sitter mycket framför skärmar, och har gjort det sen barndomen. Känns lite som generalisering du gör, som folk gjorde förr i tiden att de som spenderade 2 timmar på gymmet varje dag har mer muskler än hjärna, fastän det inte stämmer.
Även om du smurfar runt så tar du åt dig information. Läsförståelsen ökar, om något inte fungerar så letar du oftast upp varför och vad du kan göra åt saken. De flesta som jobbar med IT har säkert haft lång skärmtid under sin barndom.

Gällande förälder som inte kör telefon eller tablet i näven på ungen så känner jag flera. Syrran gör precis som min morsa gjorde till oss; om vi gnällde eller bråkade så vart det förbud på dator och TV.

Jag har inte sagt att det bara finns bra saker, men precis som att du lyfter bara negativa saker, så kontrar jag dig med positiva aspekter till skärmtid. Klart det finns negativa saker såsom skadliga sidor, spel osv. Men återigen så är det förälderns ansvar att filtrera bort de dåliga, och försöka framhäva de positiva. Jag vill inte att staten ska komma och begränsa för att föräldrarna inte vill ta eget ansvar.

Eller tycker du det är bra att begränsa utveckling och inlärning, speciellt för de som är mer begåvade och behöver mer stimuli?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Många pappor där jag växte upp har en annan åsikt om det.

Verkar som många pappor där du växte upp är mentala pygméer och brottslingar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Verkar som många pappor där du växte upp är mentala pygméer och brottslingar.

Haha, det stämmer nog rätt bra

Medlem
Skrivet av nils45:

Det är därför arbetsgivaren har rätt till att avskeda, det är det hårdare taget. Att finslipa och skapa en perfekt generation genom staten är att ta bort viljan för en person att få göra vad han eller hon vill, i Sverige har vi redan filter som ser till att människor som jobbar med viktiga saker håller sig sunda, som t.ex. Poliser, räddningstjänst, eller inom vården, sen är det upp till militären "lumpen" att skapa lite självinsikt hos människor. Konsekvenserna bli enbart för dig själv i Sverge. Sverige är ett perfekt land, eller var iaf, det är därför alla vill hit.

Hur som så hjälper det inte, speciellt när lagar/regler efterlevs eller när inget händer om någon inte följer dem.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Som typ alla andra som kommenterat tyckte jag det här kändes såpass grovt - även för Kina - att jag inte heller trodde det var sant.

Jag kollade därför upp det och det visade sig vara en korrekt reaktion - eftersom det inte är sant.

Det dom har gjort är tydligen att markerat för stora spelutgivare i Kina att dom måste tagga ner på 'beroendemekanik' i sina spel, samt förstärkt sin screening-process vilket ska leda till att det tar längre tid att certifiera spel i Kina...

Det är ju inte inget, men det här med att dom "förbjuder alla framtida tv-spel" är så pass jag kan hitta ett rent och skärt påhitt. Det stämmer inte på något plan.

Jag vill ännu en gång som många andra redan gjort många gånger tidigare (även fast det uppenbarligen inte hjälper ett dugg) markera att medans det såklart är viktigt att en nyhet ska väcka intresse intresse, så är det en hel del viktigare att den är sann.

@JohanLorentzon

Verkar som det i praktiken blev ett förbud ändå.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-14/-fortnite-...

"New video games need government approvals to premiere and sell copies or virtual items in China, and the licensing process is increasingly stringent and often unpredictable. This year has been particularly difficult—the government hasn’t authorized a new gaming release in more than 100 days."

Medlem
Skrivet av Kixo:

Verkar som det i praktiken blev ett förbud ändå.

Intressant. Hade för mig att dom kommunicerat att det skulle bli stopp ett tag medans dom renoverade systemet.

Det kommer säkert igång igen att det approvas spel - men om det börjar bli att Kina mer eller mindre bestämmer vad för spel som folk ska utveckla så blir det ju knas... Sen när kidsen i Kina får höra att vi spelar mycket tuffare spel här borta så måste det ju bli probläms?

Sen tycker jag ifs hela världen borde lägga mkt hårdare krav på mikrotransaktioner.
Hela ekosystem av spel består ju i princip inte av spel utan av appar som fokuserar på att mjölka fram betalningar.
Hela grejjen blir ju som en övning i psykologi där man bara försöker manipulera buggade belöningssystem i hjärnan. In a way så är det värre än slot machines och sådant - för dom är ju ändå ärlig med att det är det som det handlar om och hålls borta från barn osv, ring stödlinjen. Är fan inte friskt varken att utveckla eller spela och nån måste sätta stopp för skiten

Vad gäller genuint content är det ju mkt mer problematiskt... Har själv suttit på lokalisering av ett spel för Kina och gallrat ut hattar som dom inte gillade i Kina. Inga ben och skelett eller så fick det vara så allt Halloween content rök t.ex. trams


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tror mer att det handlar om att de har svårt att kontrollera kommunikationen mellan spelarna. Man kan inte ta några risker som diktatur, särskilt inte när unga personer ofta är lite mer vågade i sina utsvävningar. Kanske?

Skriv svar