Nintendo sänker priset på Switch

Robot
Nintendo sänker priset på Switch

Standard-Switchen prissänkt i väntan på oled-versionen.

#nintendo, #switch


Medlem

Svenska återförsäljare: "Jo men lägger man på moms och merskattsavgiftsskatt osv. och corona du vet så blir det tyvärr en marginell prishöjning."

Redaktör

Ser faktiskt ut som att priset sjunkit några hundralappar de senaste dagarna, nu finns den för under 3 000 kr. Det har jag bara sett en gång - när Calle köpte sin hösten 2017. Jag skulle också köpa då, men var för långsam och fick ge ca 3 100 kr. Känns smått bisarrt att de oftast är dyrare i dag, nästan fyra år senare.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ser faktiskt ut som att priset sjunkit några hundralappar de senaste dagarna, nu finns den för under 3 000 kr. Det har jag bara sett en gång - när Calle köpte sin hösten 2017. Jag skulle också köpa då, men var för långsam och fick ge ca 3 100 kr. Känns smått bisarrt att de oftast är dyrare i dag, nästan fyra år senare.

Var det inte nån avgift som höjdes, typ kemikalieskatten eller Copyswedes maffiaverksamhet, som gjorde att dom stack upp med några hundringar för nåt år sen?

Redaktör
Skrivet av Nocternity:

Var det inte nån avgift som höjdes, typ kemikalieskatten eller Copyswedes maffiaverksamhet, som gjorde att dom stack upp med några hundringar för nåt år sen?

Den kom sommaren 2017, Calle och jag köpte på hösten så det var samma förutsättningar då som nu.


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Svenska återförsäljare: "Jo men lägger man på moms och merskattsavgiftsskatt osv. och corona du vet så blir det tyvärr en marginell prishöjning."

Haha, tack för ett gott skratt 😊

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den kom sommaren 2017, Calle och jag köpte på hösten så det var samma förutsättningar då som nu.

Jo, men jag syftade på det sista du skrev om att den är dyrare idag än när den släpptes

Medlem

Nintendo kunde inte bry sig mindre om att vara konkurenskraftig med pris folk köper det ändå

Redaktör
Skrivet av Nocternity:

Jo, men jag syftade på det sista du skrev om att den är dyrare idag än när den släpptes

Ah, jag tänkte från när jag köpte. Kemskatten höjde kanske nån hundring, oavsett så är det anmärkningsvärt att den stannat på samma pris så länge. Gissar att den drar in en och annan krona till Nintendo.


signatur
Redaktör
Skrivet av Karmak:

Nintendo kunde inte bry sig mindre om att vara konkurenskraftig med pris folk köper det ändå

Japp.. Går att jämföra med Sonys prishöjning på PS5-spel i sin egen butik, medan MS ligger ett par hundra billigare för Xbox-spel i sin (samt kör Game Pass). Det är den mest efterfrågade som äger prispistolen.


signatur
Umi
Medlem

WOW vilken sänkning! Nu kan jag ju köpa två stycken...........

Medlem

Köpte min Switch för 2990 kr hösten 2017... rätt sjukt att den inte blivit billigare efter 4,5 år på marknaden

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, jag tänkte från när jag köpte. Kemskatten höjde kanske nån hundring, oavsett så är det anmärkningsvärt att den stannat på samma pris så länge. Gissar att den drar in en och annan krona till Nintendo.

Hmm okej, jag köpte min för typ 3600 kort efter release och hade för mig att den efter det var uppe och nosade på 4000, men kanske var att det ingick spel då.

Men jo, den lär ju sälja bra utan prissänkningar, framförallt nu under pandemin. Och Nintendo är väl inte direkt kända för aggressiva prisjusteringar heller 😅

Medlem
Skrivet av Zirlon:

Köpte min Switch för 2990 kr hösten 2017... rätt sjukt att den inte blivit billigare efter 4,5 år på marknaden

Och då gick Switch redan med förtjänst vid release.
Jag finner det tyvärr lite komiskt att de finns de som tror att en Switch Pro kommer och att den kommer använda Nvidias nyaste kretsar, speciellt med tanke på att Switchens kretsar funnits ute flera år vid release och skulle de ta ut marginalerna som de är vana med så skulle konsolen antagligen kosta minst 5000Kr.
Nintendo är nog inte bekväma med att ligga på de prisnivån och är knappast intresserad av ny hårdvara.

Uppgraderingarna kommer tyvärr när Nvidia säger till Nintendo att de vill fasa ut de äldre kretsarna och att det finns ny fabrikation till lika bra eller bättre pris, ganska säker på att det var det som hände när standard modellen fick smyguppdatering av hårdvaran för ett tag sen.

Skulle vara kul ifall Nintendo fick hjärnblödning och släppte en konsol med Apples M1, skulle vara väldigt intressant att se vad de skulle lyckas åstakomma med den prestandan och ändå ligga på 60FPS med upp till 10h batteritid.
Med m.2 anslutning för Direct storage liknande teknik också såklart😁

Skulle nog lätt kunna lägga 8000Kr för en sådan konsol:)
Billigaste M1 enheten är ju iPad pro 11" och kostar 9,5k, men den har ju väldigt stor högupplöst skärm(1668x2388), kamera(3st) och 5G.
Priset på M1 enheter kan ju också sjunka i vår ifall uppföljaren kommer då.

*Edit såg nu också att Mac mini finns för 8300Kr och har M1, Apple är ju också kända för att ta goda marginaler på deras produkter.

dyb
Medlem

Lyckades få min för 2899kr på elgiganten hösten 2017.

Men OLED modellen är fortfarande satt på 4490kr på prisjakt. Rätt sjukt om det kommer vara 1500kr dyrare

Medlem

FML! Välter skrivbordet upp o ner, Köpte Nintendo Switch för 3749:- på Elgiganten för drygt 3 veckor sedan. * facepalm *

dyb
Medlem
Skrivet av Piraten88:

FML! Välter skrivbordet upp o ner, Köpte Nintendo Switch för 3749:- på Elgiganten för drygt 3 veckor sedan. * facepalm *

Dom har prisgaranti, ring dom så får du tillbaka mellanskillnaden, 3290kr just nu har dom

Avstängd

Under 2017-10-26 10:18 köpte jag "Nintendo Switch Basenhet Mario Odyssey Edition" för 4190 SEK hos Webhallen.

Jämförelsevis ligger:
"Nintendo Switch 2019 Konsol Blue / Red + Super Mario 3D World + Bowser’s Fury" på 4485 SEK,
"Nintendo Switch 2019 Konsol Blue / Red + Hyrule Warriors: Age of Calamity" på 4435 SEK.

Enligt Prisomräknaren:

Mer eller mindre har priset legat på samma nivå vid justering för inflation.

Så att priset på NSW i Sverige skulle ha gått ned verkar inte korrekt.

EDIT: Okej, ser att NSW bas går på 3290 SEK hos Elgiganten medan dess bundle "Nintendo Switch Monster Hunter Rise Edition spelkonsol" går på 4589 SEK vilket är mest korrekt jämförelse i mitt fall.

Redaktör
Skrivet av AplAy:

Under 2017-10-26 10:18 köpte jag "Nintendo Switch Basenhet Mario Odyssey Edition" för 4190 SEK hos Webhallen.

Jämförelsevis ligger:
"Nintendo Switch 2019 Konsol Blue / Red + Super Mario 3D World + Bowser’s Fury" på 4485 SEK,
"Nintendo Switch 2019 Konsol Blue / Red + Hyrule Warriors: Age of Calamity" på 4435 SEK.

Enligt Prisomräknaren:
https://www.bildtagg.se/file/yq1l9d9arecxvxvovzdemvib

Mer eller mindre har priset legat på samma nivå vid justering för inflation.

Så att priset på NSW i Sverige skulle ha gått ned verkar inte korrekt.

Lägstapriset har sjunkit ca 300 kr sen förra veckan enligt Prisjakt, listas nu under 3 000 kr. Tror aldrig jag sett det innan, enda gången den gått under var vid black friday 2017 och de tog slut så snabbt att jag inte hann köpa då.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Lägstapriset har sjunkit ca 300 kr sen förra veckan enligt Prisjakt, listas nu under 3 000 kr. Tror aldrig jag sett det innan, enda gången den gått under var vid black friday 2017 och de tog slut så snabbt att jag inte hann köpa då.

Japp, basenheten i sig verkar ha sjunkit i pris men inte dess bundle-varianter som angav ovan.

Medlem

Våren 2020, när jag köpte min, fick jag ge 3996 för den. Så att det inte hänt saker med priset är väl att ta i.

(när jag köpte min hade alla nätbutiker haft slut på lagren i cirka en månad. de kunde inte tillverka fler.)

Medlem
Skrivet av dyb:

Dom har prisgaranti, ring dom så får du tillbaka mellanskillnaden, 3290kr just nu har dom

Stort Tack! Hörde av mig under morgonen och fick tillbaka mellanskillnaden.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, jag tänkte från när jag köpte. Kemskatten höjde kanske nån hundring, oavsett så är det anmärkningsvärt att den stannat på samma pris så länge. Gissar att den drar in en och annan krona till Nintendo.

Kemikalieskatten höjdes ju en del i januari i år, men givetvis drabbar det andra konsoltillverkare värre då Switchen inte är så tung. Punktskatten räknas ju ut efter hur tung produkten är - konstigt nog (eller bra om man vill köpa en Nintendo Switch)

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ser faktiskt ut som att priset sjunkit några hundralappar de senaste dagarna, nu finns den för under 3 000 kr. Det har jag bara sett en gång - när Calle köpte sin hösten 2017. Jag skulle också köpa då, men var för långsam och fick ge ca 3 100 kr. Känns smått bisarrt att de oftast är dyrare i dag, nästan fyra år senare.

Finns ju ingen anledning när releasepriset är satt efter den magiska gränsen ”299$” - och att den fortfarande säljer magiskt bra.

Jag personligen tycker det fortfarande är en prisvärd produkt - såhär 4 år senare (även om Sverige alltid hamnar högt på Nintendos grejer).

Vi får inte glömma att Nintendo sänkte 3DS ganska ordentligt, när inte försäljningen tog den fart som Nintendo önskade.

Redaktör
Skrivet av PGR1985:

Finns ju ingen anledning när releasepriset är satt efter den magiska gränsen ”299$” - och att den fortfarande säljer magiskt bra.

Jag personligen tycker det fortfarande är en prisvärd produkt - såhär 4 år senare (även om Sverige alltid hamnar högt på Nintendos grejer).

Vi får inte glömma att Nintendo sänkte 3DS ganska ordentligt, när inte försäljningen tog den fart som Nintendo önskade.

Pengamässigt behöver de inte sänka priset förstås - konsolen är ju efterfrågad. Men som kund hade jag uppskattat om priset sänktes i fas med den lägre kostnaden för tillverkning ju äldre den blir. En Switch kostar ju typ lika mycket nu som en Series S.


signatur
1
Skriv svar