Pathfinder: Wrath of the Righteous sålde 250 000 exemplar under första veckan

Robot
Pathfinder: Wrath of the Righteous sålde 250 000 exemplar under första veckan

Spelat genom BG1 typ 5 gånger BG2 typ 10 (halvkört säkert 1000), kanske min favoritgenre det här. Pathfinder 1 var bra, men kändes ändå på något sätt lite tunt och rejält opolerat när de begav sig. Detta är en helt annan liga, finns fortfarande behov av en del fint sandpapper helt klart men (än så länge, ACT3) ett fantastiskt trevligt spel.

Edit: Där ja redan nu känner, åååh ja vill spela en sån här nästa gång! eller nej! En sån! Ja, nej eller! Som nybliven småbarnsförälder kommer detta bli klurigt. Hoppas BG3 blir försenat några år till, annars blir det jobbigt.

Medlem

Spelade Kingmaker efter det var färdigpatchat, det var då i mycket bättre skick än detta spel vid släpp. För mig som gammal pappersrollspelare, som inte behöver några regelförklaringar, är detta ett väldigt välkommet tillskott till spelbiblioteket. Några fighter känns som att de testats med fokus på turbaserat läge. Även fast jag vägrat använda det hittills, så kan det hända att den inställningen aktiveras innan spelets slut.

Medlem

Har kollat ett par recensioner men det har aldrig framkommit hur pass open world det är?

Älskar ju den här sortens spel men jag blir lite putt när alla spel ser likadana ut grafiskt, det är samma sorts typsnitt, rutor och ikoner i alla D&D-influerade RPG.

Har ni förresten sett mycket folk göra reklam för spelet? Såg en youtubare som jag inte hade räknat med skulle göra en sån video, som gjorde en ren reklamvideo. Tänkte ifall de har slagit på stort på marknadsföringsfronten.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Spelat genom BG1 typ 5 gånger BG2 typ 10 (halvkört säkert 1000), kanske min favoritgenre det här. Pathfinder 1 var bra, men kändes ändå på något sätt lite tunt och rejält opolerat när de begav sig. Detta är en helt annan liga, finns fortfarande behov av en del fint sandpapper helt klart men (än så länge, ACT3) ett fantastiskt trevligt spel.

Edit: Där ja redan nu känner, åååh ja vill spela en sån här nästa gång! eller nej! En sån! Ja, nej eller! Som nybliven småbarnsförälder kommer detta bli klurigt. Hoppas BG3 blir försenat några år till, annars blir det jobbigt.

Började spela första Pathfinder i år. Kan säga att det är betydligt mer välpolerat nu. Spelar också gamla BG1/BG2 lite då och då. 3 barn. Handlar om prioriteringar. Jag väljer bort sömn. Har ändå hört att sista 10-15 åren i livet (förutsatt normal livslängd) är rätt trista


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Har lite svårt att motivera mig att starta spelet efter ca 6h. Inlevelsen är det som fallerar för mig, dialoger känns ultra cheesy, introt där likaså. Combaten blir säkert jättebra och klurig sen, men jag vill ha kul ganska omgående. Kanske mig det är fel på, gillade pillars of eternity men avskydde origin divine sin blaha vad det nu hette, båda versionerna.

Medlem

ofattbart kul spel, dock lite buggigt.

Har själv stött på spelbrytande bugg som hindrar mig från att fortsätta tills en patch kommer.
Som Lich så är min armé buggad i crusade delen pga en byggnad. 35 timmar åt skogen.

Medlem

Suger lite med pathfinder att man måste minmaxa hela tiden, är ju även så i pen and paper varianten men ändå. Tycker spelet lugnt är 8/10 i alla fall, även fast spelets story gör det jävligt långsökt och svårt att spela som en ond karaktär. Spelar som chaotic Evil o det är svårt alltså, tar en ur upplevelsen rätt ofta när man säger o måste göra saker som inte en sån karaktär skulle göra om man är lite bekant med systemet.

Tycker dock att Kingmaker i dagsläget är ett bättre RPG.

Frilansare

FZ-recension kommer imorgon, 14 september.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Witchfinder:

Har kollat ett par recensioner men det har aldrig framkommit hur pass open world det är?

Beror på vad du menar med "open world". Det är ickelinjärt och du väljer själv i vilken ordning du tar dig an quests eller om du vill utforska kartan och hitta dungeons/dylikt att utforska som inte är en del av storyn. Men det har ju inte en öppen värld du fysiskt knallar runt i med dina följeslagare, utan en kampanjkarta som du reser runt på mellan olika platser.

Skrivet av kaealy:

Suger lite med pathfinder att man måste minmaxa hela tiden, är ju även så i pen and paper varianten men ändå.

Är väl bara att justera svårighetsgraden om du tycker att du behöver minmaxa för mycket?

Skrivet av Joakim Bennet:

FZ-recension kommer imorgon, 14 september.

Festligt!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Är väl bara att justera svårighetsgraden om du tycker att du behöver minmaxa för mycket?

Festligt!

Eftersom jag spelat Pen and Paper varianten så är det självklart att jag även vill spela vad motsvarigheten är i Path of the Rightous och Kingmaker, vilket är CORE.

Grundreglerna/spelet är ju balanserat efter detta. Kör jag på normal så kommer mina karakärer köra över allt, eftersom jag är bekant med grundreglerna. Avskyr spel där måste medvetet handikappa sig själv och detta är ett problem med pathfinder och har varit det sedan det kom ut.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kaealy:

Eftersom jag spelat Pen and Paper varianten så är det självklart att jag även vill spela vad motsvarigheten är i Path of the Rightous och Kingmaker, vilket är CORE.

Grundreglerna/spelet är ju balanserat efter detta. Kör jag på normal så kommer mina karakärer köra över allt, eftersom jag är bekant med grundreglerna. Avskyr spel där måste medvetet handikappa sig själv och detta är ett problem med pathfinder och har varit det sedan det kom ut.

Okej, men core behöver man ju inte direkt minmaxa på. Är det jag spelar på också, både nu och i Kingmaker. Går ju att spela mer eller mindre hur som helst så länge man inte aktivt förstör för sig själv och gör jättekonstiga val av multiclass, feats osv. En kompis kör solo på Unfair, och då behöver man ju minmaxa till tusen såklart.

Edit: möjligt att vi inte avser samma sak med "minmax" också.

Medlem

Installerade precis föregångaren.
Man känner igen sig. Men jösses. Jag är glad att jag spelat en hel del DnD 3/3.5 , både fysiskt och spm datorspel. För det finns MYCKET att hålla koll på, bara o character creation.

Hela grejen med DnD är att man nästan behöver planera hela vägen från lvl1 till lvl20 när man skapar sin gubbe. Iaf om man ska vara någorlunda minimaxad. Så då sitter jag redan vid start och läser om feats och magier som jag inte kommer kasta föränn endgame.

Nu kör jag på strax under Core (lite snällare crits), så MÅSTE väl inte power gamea.Men jag vill ju ändå ha en kraftig karaktär.
Och sen finns ju alltid guider.

Men kände mig lite snopen när jag byggde en Lawful Evil inquisitor...och sen i introt fick med en Neutral Evil inquisitor i gänget!

Medlem

Riktigt lovande spel, och med tanke på att jag plöjde ner en ganska bra bit över hundra timmar i föregångaren var det ett givet köp - däremot är det fortfarande rejält buggigt (som även föregångaren var vid release), har karaktärer som ramlat genom marken ~ett dussin gånger på bara de 4-5 timmar jag hunnit spela hittills. Mycket grejer (feats/skills/spells) som helt saknar beskrivning och/eller tooltips. Många UI-element som känns ofärdiga (att muspekaren inte uppdateras efter du genomfört en action stör mig (så att det ser ut som att du har en attack kvar när du inte har det, ex.)), bara för att nämna ett exempel.

Jag är nöjd med mitt köp, men väntar nog ett tag till innan jag faktiskt spelar igenom det. Ettan håller nog för en omspelning igen, jag har alltid velat pröva en CN bard...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

En kompis kör solo på Unfair, och då behöver man ju minmaxa till tusen såklart.

Beror väl lite på ens definition av min/max men för att köra solo unfair behöver man nog cheesa också.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Beror väl lite på ens definition av min/max men för att köra solo unfair behöver man nog cheesa också.

Självklart.

Medlem

Det här blir givet att testa lite längre fram!

Nån som har pejl på om det är några nya CRPG liknande just Kingmaker, Baldurs Gate osv på G på Kickstarter just nu för tillfället?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

FZ-recension kommer imorgon, 14 september.

Let's hear it!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

1
Skriv svar