Solokampanjen i Gran Turismo 7 kräver ständig internetuppkoppling

Medlem

En del av mig vill bli jävligt arg på grund av detta, men som tur är tog min mer resonliga del över och jag tänker att just för mig spelar det ju faktiskt ingen roll. Dessutom lovade jag mig själv efter 4:an att aldrig spela ett GT-spel igen. Borde nog egentligen inte ens kommentera här 🤔

Medlem

Inget problem för säkert en bra bit över 90% av alla ps5 köpare. Men som någon nämnde finns ju risken att man inte kan spela spelet när de inte vill ha igång servrarna i framtiden.
Samtidigt är det inte så farligt i en banracing titel som ständigt får uppföljare för vem blir sugen på att starta ex fm 3 eller GT 3 idag? Säkert några men gissar på att de är få jämfört med andra spelkategorier.

KoP
Medlem
Skrivet av matt76:

Särskilt jobbigt blir det om man vill lira lite MP spel, såsom Outriders eller kommande BF 2042 (som också är always online)

BF 2042 känns ju lite menlöst att spela offline (om det hade gått) om man inte älskar att spela emot bottar istället för riktiga människor.

Medlem

Vi vet inte vad spelet har för funktioner som gör att det kräver uppkoppling.

Om det mesta single-player material inte använder Internet är det såklart korkat att det krävs.

Medlem
Skrivet av Issue:

Tycker att det ändå är konstigt detta, visst är det inte ofta ett problem, iaf inte i Sverige. Dock så är det ett problem i sommarstugan

Det där har man ju hört i 10 år nu. Var någonstans har du sommarstuga egentligen?

Jag har då nästan aldrig varit någonstans där jag inte har täckning med i värsta fall 3G.

Jag säger inte att det inte finns sommarstugor i täckningsskugga, men det kan ju inte vara ett giltigt argument för fler än en handfull personer som både har avlägsna stugor OCH måste spela GT7 där.

Det enda argumentet jag köper (i Sverige) är att de någon gång kommer att stänga servrarna och det är surt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hoppas de inte släpper spelet på skiva då jag tycker alla spel på skiva bör fungera utan internet.

Lustigt resonemang då det första som händer när du stoppar i skivan är att den installerar spelet från servrarna. Nu för tiden är det bara en digital "nyckel" på skivan som ger dig access till att ladda hem liret. Finns undantag såklart, men oftast menar jag.

Day-1 patchen som alla spel har nu för tiden måste ju slangas hem liksom.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Finns ju ingen uppsida för dig som gamer att GT7 är always online. Speciellt inte single player.

Medlem
Skrivet av darkshippo:

Finns ju ingen uppsida för dig som gamer att GT7 är always online. Speciellt inte single player.

För mig som bara spelar spelet hemma där jag har 99% uptime på internet så finns det ingen nersida heller. Finns ingen nersida för mig de gånger internet skulle gå ner (hypotetiskt att routern skulle gå sönder); då spelar jag helt enkelt inte, utan gör något annat.

Medlem

Grattis Jonsson, det är ständig nattpermis...

Oklart varför det va det första som kom upp i huvudet av denna artikel

Blir det som vanligt nu att internet rasar och dom pudlar och tar bort kravet inom kort?

Skribent
Skrivet av Hullken:

Det där har man ju hört i 10 år nu. Var någonstans har du sommarstuga egentligen?

Jag har då nästan aldrig varit någonstans där jag inte har täckning med i värsta fall 3G.

Jag säger inte att det inte finns sommarstugor i täckningsskugga, men det kan ju inte vara ett giltigt argument för fler än en handfull personer som både har avlägsna stugor OCH måste spela GT7 där.

Det enda argumentet jag köper (i Sverige) är att de någon gång kommer att stänga servrarna och det är surt.

Ja det känns ibland som det där med "sommarstugan" bara blivit en grej som hängt kvar. Bor in norrland och har inte upplevt någonstans där det varit dåligt uppkoppling. Möjligen i radioskuggan bakom något fjäll, men annars finns det ju minst 3G i princip överallt och det går ju alltid tetra mot mobilen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lustigt resonemang då det första som händer när du stoppar i skivan är att den installerar spelet från servrarna. Nu för tiden är det bara en digital "nyckel" på skivan som ger dig access till att ladda hem liret. Finns undantag såklart, men oftast menar jag.

Day-1 patchen som alla spel har nu för tiden måste ju slangas hem liksom.

Tycker du det är konstigt resonemang att man tycker att en skiva ska fungera?

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Om man bor på en u-båt och inte har internet kanske man ska köpa en PS3:a istället...

Haha jag såg vad du gjorde där.

Såg senare att du länkade till uttalandet så nevermind, alla såg vad du gjorde där.

Medlem
Skrivet av HomieX:

Tror att det har med AI att göra som kommer ge dig oändligt med variationer av respons och motreaktioner i alla scenarion...

/Homie

Har det med AI att göra så är jag helt förstående till att man behöver vara uppkopplad, om inte, tvärt om.

Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela;).

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Inget problem för säkert en bra bit över 90% av alla ps5 köpare. Men som någon nämnde finns ju risken att man inte kan spela spelet när de inte vill ha igång servrarna i framtiden.
Samtidigt är det inte så farligt i en banracing titel som ständigt får uppföljare för vem blir sugen på att starta ex fm 3 eller GT 3 idag? Säkert några men gissar på att de är få jämfört med andra spelkategorier.

Lustigt nog startade jag just GT3 häromdagen (och även GT4).
Visserligen på emulator för jag ville ta reda på hur pass snygga de skulle se ut i 8K upplösning och de är fortfarande väldigt snygga i rörelse när man ställer in allt korrekt, men satan..... det är inga vidare racingspel. Bilarna låter som rusande skruvdragare, däcken skriker illa när man rullar i 3km/h, världelös musikmix, bilfysiken är ett totalskämt mm mm.
Förstod mig aldrig på deras slogan "The REAL driving simulator". Det enda som 4'an har är den fantastiska bilväljarmenyn (välj land > välj bil), det har jag inte sett sen GT4.

Har inte tittat tillbaka på GT serien jag köpte totalbesvikelsen GT5 (på REA lyckligtvis!).
Det enda jag minns är sämsta introt i världshistorien, laddande menyer och att reprisläget var tvunget att patchas in.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela;).

För det finns annat man göra om internet går ner. Därför kan man "försvara" det. Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor. Finns fler saker att göra än att bara spela spel

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För det finns annat man göra om internet går ner. Därför kan man "försvara" det. Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor. Finns fler saker att göra än att bara spela spel

Absolut men tänk såhär. Över halva befolkningen på denna planet har inte ens tillgång till internet.
Att spel kräver "always online" är inte bra. Ja visst kanske inte vissa av dessa länder köper senaste PS5 med GT7 men att inte ens kunna göra det om man har "svajigt" internet som bäst vilket många länder har är mindre bra.

Att saker som inte är competitive, eller helt online, ska inte kräva "always online". Att konsolen behöver patchas, eller kopplas upp några gånger per år för att hållas aktiv(mot onlinetjänster) kan jag köpa. Men för att spela off-line ska det ALDRIG krävas.
Detta säger jag som är uppkopplad på något sätt 24/7 med dator, telefon, konsol, smarta högtalare, lampor, larm etc.

Lite off men de som nämner nedan.
MS uttalanden om att köra Xbox 360 gäller bara baserat på att Xbox One skulle vara always online vilket den inte blev, så det argumentet håller inte riktigt på samma sätt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Razken:

Lustigt nog startade jag just GT3 häromdagen (och även GT4).
Visserligen på emulator för jag ville ta reda på hur pass snygga de skulle se ut i 8K upplösning och de är fortfarande väldigt snygga i rörelse när man ställer in allt korrekt, men satan..... det är inga vidare racingspel. Bilarna låter som rusande skruvdragare, däcken skriker illa när man rullar i 3km/h, världelös musikmix, bilfysiken är ett totalskämt mm mm.
Förstod mig aldrig på deras slogan "The REAL driving simulator". Det enda som 4'an har är den fantastiska bilväljarmenyn (välj land > välj bil), det har jag inte sett sen GT4.

Har inte tittat tillbaka på GT serien jag köpte totalbesvikelsen GT5 (på REA lyckligtvis!).
Det enda jag minns är sämsta introt i världshistorien, laddande menyer och att reprisläget var tvunget att patchas in.

Är väl inte direkt en överraskning om man tittar tillbaka på 20 år gamla spel, särskilt bilsimulatorer som var i sin vagga vid tidpunkten (GT3/4 var väl bland de första till konsol 2001/2004, medan PC fick rFactor 2005 och iRacing 2008). Bättre att titta på GT Sports istället, då GT 7 lär ha en hel del gemensamt med det spelet när det gäller körupplevelse (som exempel https://www.youtube.com/watch?v=VNGG6kLvRTE ). De fixade även till billjuden i GT Sports (ex. https://www.youtube.com/watch?v=xCoT7A8VyxU )


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tycker du det är konstigt resonemang att man tycker att en skiva ska fungera?

På sätt och vis ja, man kommer inte undan längre med fysiska saker. Det finns liksom ingen möjlighet! Exempel: Skivläsaren är 1050x för seg för att kunna rendera spelet på skärmen medans du spelar. Det måste ligga på utrymmet på konsollen för att fungera. Därför installeras/laddas allt hem istället.

Därav är det lustigt att fortfarande tro att man kan använda skivor idag.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Taskman:

Absolut men tänk såhär. Över halva befolkningen på denna planet har inte ens tillgång till internet.
Att spel kräver "always online" är inte bra. Ja visst kanske inte vissa av dessa länder köper senaste PS5 med GT7 men att inte ens kunna göra det om man har "svajigt" internet som bäst vilket många länder har är mindre bra.

Då köper man inte spelet? Man köper ju efter vad för levnadsmöjligheter/standard man har. Att klaga för "hypotetiskt så kanske det finns en person som bor någonstans där det inte finns internet" känns lite konstigt. Lite som att jag skulle klaga på att elbilar som kräver el är dumt för inte alla länder har möjlighet för det. Polyphony Digital kanske har gjort sina undersökningar och märkt att alla som spelat GT6 och GT Sport har internet och är alltid uppkopplade. De kanske har bra anledningar. Oavsett så är jag fast vid min poäng: Fungerar inte internet så kan man göra något annat än att spela GT7. Finns massvis med andra saker man kan göra.

Citat:

Att saker som inte är competitive, eller helt online, ska inte kräva "always online". Att konsolen behöver patchas, eller kopplas upp några gånger per år för att hållas aktiv(mot onlinetjänster) kan jag köpa. Men för att spela off-line ska det ALDRIG krävas.
Detta säger jag som är uppkopplad på något sätt 24/7 med dator, telefon, konsol, smarta högtalare, lampor, larm etc.

Du är utav den åsikten, det är inte jag. Mer än så är det inte. Vem vet, tänk om de använder AI som uppdateras real time från andra spelare för att försöka skapa mer realistiska motståndare. Men återigen; fungerar inte internet så kan man göra något annat. Har man inte internet då köper man helt enkelt inte spelet.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

På sätt och vis ja, man kommer inte undan längre med fysiska saker. Det finns liksom ingen möjlighet! Exempel: Skivläsaren är 1050x för seg för att kunna rendera spelet på skärmen medans du spelar. Det måste ligga på utrymmet på konsollen för att fungera. Därför installeras/laddas allt hem istället.

Därav är det lustigt att fortfarande tro att man kan använda skivor idag.

Spelfilerna har legat på skiva i generationer för att sedan installeras på hårddisk, skivan används inte sedan annat än kolla att du äger spelet. Lustigt du tror att man spelar hela tiden från skivan.

Medlem

Lika stort problem som att min tv och PS5 kräver ström för att fungera.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela;).

Jag "försvarar" inte det, som att jag tycker det är en skitbra idé, men jag tycker det är en total icke-fråga. De flesta här på forumet bor nog i Sverige och har tillgång till internet dygnet runt, överallt, och har haft så i väldigt många år.

Jag har väl varit "off grid" från internet en handfull gånger under 10 år liksom. I sammanlagt ett par timmar.

Och att som vissa skriver att "tänk på de i tredje världen som har svajig internet", då känns det som att det finns andra tillfällen som man kanske hellre ska tänka på dessa människor än att använda dem som argument för att ett random bilspel kräver internetuppkoppling.

Medlem
Skrivet av matt76:

Är väl inte direkt en överraskning om man tittar tillbaka på 20 år gamla spel, särskilt bilsimulatorer som var i sin vagga vid tidpunkten (GT3/4 var väl bland de första till konsol 2001/2004, medan PC fick rFactor 2005 och iRacing 2008). Bättre att titta på GT Sports istället, då GT 7 lär ha en hel del gemensamt med det spelet när det gäller körupplevelse (som exempel https://www.youtube.com/watch?v=VNGG6kLvRTE ). De fixade även till billjuden i GT Sports (ex. https://www.youtube.com/watch?v=xCoT7A8VyxU )

Jo förvisso. Men det har funnits rally/racingspel innan GT3&4 som har låtit och kännts miiiil bättre än just GT.

Kollade lite gameplay nu på både 5/6/Sports och det är rätt illla att de inte lyckats få till ljuden föräns GT Sports.
Hör samma trötta plastaktiga motor och bromsljud i GT6 ifrån 2013. 🙃

Medlem
Skrivet av PontusT:

Men är det ett problem? Alla här inne har internet? För annars skulle ni inte kunna läsa den här texten och tycka till på den här tråden. Att spel nu för tiden kräver uppkoppling är ju inget problem för de flesta.

Folk som klagar över detta klagar sällan p.g.a. sin uppkoppling, utan serverns.

Tidigare idag så publicerade fz.se nyheten om att Sony lägger ner servern till Little Big Planet, med den viktiga avslutningen "Singleplayer och lokal co-op påverkas dock inte", då singelplayer inte kräver någon uppkoppling i det spelet. Med GTA7 så kommer det vara annorlunda, då du köper ett tidsbegränsat spel du så småningom aldrig kommer kunna spela mer.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Folk som klagar över detta klagar sällan p.g.a. sin uppkoppling, utan serverns.

Tidigare idag så publicerade fz.se nyheten om att Sony lägger ner servern till Little Big Planet, med den viktiga avslutningen "Singleplayer och lokal co-op påverkas dock inte", då singelplayer inte kräver någon uppkoppling. Med GTA7 så kommer det vara annorlunda, då du köper ett tidsbegränsat spel du så småningom aldrig kommer kunna spela mer.

Fast det vet vi ju inte. De kan alltid patcha bort kravet innan livscykeln tar slut.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det vet vi ju inte. De kan alltid patcha bort kravet innan livscykeln tar slut.

Det låter rätt så önsketänkande, hur många spel känner du till som Sony (eller någon annan utgivare) har gjort så med?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det låter rätt så önsketänkande, hur många spel känner du till som Sony (eller någon annan utgivare) har gjort så med?

Vilka spel är det där SP inte längre fungerar och därmed går inte och spela längre?
Sen så säger jag inte att så är fallet; sa bara "Fast det vet vi ju inte" vilket är sant. Vi helt enkelt vet inte.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Spelfilerna har legat på skiva i generationer för att sedan installeras på hårddisk, skivan används inte sedan annat än kolla att du äger spelet. Lustigt du tror att man spelar hela tiden från skivan.

Ja, precis så är det. Vet inte om vi pratar om samma sak fast olika synvinklar. Summan av det hela är att fysiska diskarna endast används som auth i slutändan för att få spela spelet


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Folk som klagar över detta klagar sällan p.g.a. sin uppkoppling, utan serverns.

Tidigare idag så publicerade fz.se nyheten om att Sony lägger ner servern till Little Big Planet, med den viktiga avslutningen "Singleplayer och lokal co-op påverkas dock inte", då singelplayer inte kräver någon uppkoppling i det spelet. Med GTA7 så kommer det vara annorlunda, då du köper ett tidsbegränsat spel du så småningom aldrig kommer kunna spela mer.

Sant. Bra synvinkel på det hela. Det är ju riktigt surt när en server ligger nere och du inte kommer åt singleplayer. Den aspekten hade jag inte med när jag skrev, var nog ganska trött och hjärnan går på halvfart

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För det finns annat man göra om internet går ner. Därför kan man "försvara" det. Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor. Finns fler saker att göra än att bara spela spel

Att det finns annat man kan göra i livet har väl inget å göra med att SP i GT7 kräver en konstant uppkoppling?
Eftersom de inte har förklarat varför det krävs så antar jag att det inte finns någon bra anledning som skulle göra spelet bättre heller.

Skrivet av Hullken:

Jag "försvarar" inte det, som att jag tycker det är en skitbra idé, men jag tycker det är en total icke-fråga. De flesta här på forumet bor nog i Sverige och har tillgång till internet dygnet runt, överallt, och har haft så i väldigt många år.

Jag har väl varit "off grid" från internet en handfull gånger under 10 år liksom. I sammanlagt ett par timmar.

Och att som vissa skriver att "tänk på de i tredje världen som har svajig internet", då känns det som att det finns andra tillfällen som man kanske hellre ska tänka på dessa människor än att använda dem som argument för att ett random bilspel kräver internetuppkoppling.

Det sista håller jag helt med dig om men jag ställer mig mest frågande till varför de ens implementerar det i SP? Kommer de med en bra anledning så kan jag svälja det. För mig har det inte så mycket å göra med att de flesta faktiskt har en bra uppkoppling som sällan strular. Det är inget argument tycker jag om det i slutändan egentligen inte hade behövts för just SP-delen.

123
Skriv svar