Domaren har talat - Apple får inte förbjuda utvecklarna att använda andra betalsystem

Medlem
Skrivet av eld:

Tänker nog själva att epics advokater ville få det att se ut som att alla utom apple har börjat sänka sina avgifter.

Tror också det med tanke på den kreativa formuleringen "Immediately before that time", vilket jag tolkar det som dom vill ha credit för att steam justerade sina procent innan Epic kom ut med sin butik.

Medlem
Skrivet av bleken:

Så du länkar en video du inte ens har kollat, ganska komiskt att du inte kollar upp din egen källa med tanke på som du klagade i Kina tråden

Sa inte att jag inte kollat, bara inte hela Läsförståelse 1.0 efterfrågas.
Sen är jag en vanlig forumit som gjorde ett inlägg, inte en journalist som publicerat en nyhet. Hoppas du innerst inne förstår skillnaden.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Sa inte att jag inte kollat, bara inte hela Läsförståelse 1.0 efterfrågas.
Sen är jag en vanlig forumit som gjorde ett inlägg, inte en journalist som publicerat en nyhet. Hoppas du innerst inne förstår skillnaden.

Naaaaw blir du lite sur att du blir tvungen att låstas att ta meningen ordagrant och inte fatta att man menar kollar igenom hela sin källa och sen börja skriva om läsförstålese och använda emotes som bara visar att man vet att man har gjort fel... Och man ska inte klaga på att gör fel med sin källa när man själv inte kollar upp sina egna även en tillhör en artikel och ett forum inlägg, borde dom flesta förstår att det är hyckleri att man anser att man själv inte behöver kolla upp sina källor medans andra måste.

Medlem
Skrivet av Brona:

Så Apple får inte lov att begränsa appar som finns i App Store till Apple Pay, men de får lov att säga nej till appar som vill använda andra betalningsmetoder? Är det korrekt uppfattat?

Vad jag förstått det som så får Apple inte hindra appar att länka till andra betalningsmetoder nej. Det har de kunnat göra fram till nu.

Skrivet av bleken:

Naaaaw blir du lite sur att du blir tvungen att låstas att ta meningen ordagrant och inte fatta att man menar kollar igenom hela sin källa och sen börja skriva om läsförstålese och använda emotes som bara visar att man vet att man har gjort fel... Och man ska inte klaga på att gör fel med sin källa när man själv inte kollar upp sina egna även en tillhör en artikel och ett forum inlägg, borde dom flesta förstår att det är hyckleri att man anser att man själv inte behöver kolla upp sina källor medans andra måste.

Men lilla gubben... jag låtsas ingenting. Jag läser det som skrivs och svarar därefter. Jag försöker inte tolka och försöka tro vad som menas. Vill du fråga mig någonting så fråga det bara. Kan inte du kommunicera som vanligt folk är inte det mitt fel/problem. Smileyn var ett avkopplat sätt att påvisa skillnaden. Lite ironi för att lätta upp stämningen. Men ändå skulle du förvrida det och få det att passa din världsbild. Men om vi ignorerar det och går till frågan: vad är det som är så fel då? Jag har inte haft tid att se hela klippet, hade jag varit journalist hade jag tagit mig den tiden. Men det som skrivits gick inte emot det som sas i videon så även om jag sett hela videon hade jag kommit fram till samma sak. Om någon annan advokat kommer fram till någonting annat är ju en annan femma, det framkommer ju inte i videon ändå. Så det hade inte gjort någon skillnad. Och hade jag varit journalist som skulle rapportera kring detta hade jag försökt hitta andra (som i flera) röster för att få en bra helhetsbild kring domen. Men då hade jag antagligen gått till svenska advokater/jurister som jobbar nära liknande frågor och inte googlat efter Youtube-videos. Men nu ville jag bara hjälpa diskussionen på traven med den information jag hade hittat. Så det enda problemet här är du.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad jag förstått det som så får Apple inte hindra appar att länka till andra betalningsmetoder nej. Det har de kunnat göra fram till nu.

Men lilla gubben... jag låtsas ingenting. Jag läser det som skrivs och svarar därefter. Jag försöker inte tolka och försöka tro vad som menas. Vill du fråga mig någonting så fråga det bara. Kan inte du kommunicera som vanligt folk är inte det mitt fel/problem. Smileyn var ett avkopplat sätt att påvisa skillnaden. Lite ironi för att lätta upp stämningen. Men ändå skulle du förvrida det och få det att passa din världsbild. Men om vi ignorerar det och går till frågan: vad är det som är så fel då? Jag har inte haft tid att se hela klippet, hade jag varit journalist hade jag tagit mig den tiden. Men det som skrivits gick inte emot det som sas i videon så även om jag sett hela videon hade jag kommit fram till samma sak. Om någon annan advokat kommer fram till någonting annat är ju en annan femma, det framkommer ju inte i videon ändå. Så det hade inte gjort någon skillnad. Och hade jag varit journalist som skulle rapportera kring detta hade jag försökt hitta andra (som i flera) röster för att få en bra helhetsbild kring domen. Men då hade jag antagligen gått till svenska advokater/jurister som jobbar nära liknande frågor och inte googlat efter Youtube-videos. Men nu ville jag bara hjälpa diskussionen på traven med den information jag hade hittat. Så det enda problemet här är du.

och nu försöker du minimera mej genom att kalla mej lilla gubben.. stoltheten är verkligen i vägen för folk ibland.

Medlem
Skrivet av bleken:

och nu försöker du minimera mej genom att kalla mej lilla gubben.. stoltheten är verkligen i vägen för folk ibland.

Att inleda ditt inlägg med ett långt naw kändes bara så barnsligt och förminskande att jag svarade med samma oseriösa ton. Det går bra att prata men svarar någon ska det grinas. Vilket är förståeligt då du ändå inte kan svara på själva diskussionen. Därför är det färdigskrivet med dig nu. Kommer inte svara mer på ditt dravel som bara försöker smutskasta mig utan att säga någonting vettigt. Hej då.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Att inleda ditt inlägg med ett långt naw kändes bara så barnsligt och förminskande att jag svarade med samma oseriösa ton. Det går bra att prata men svarar någon ska det grinas. Vilket är förståeligt då du ändå inte kan svara på själva diskussionen. Därför är det färdigskrivet med dig nu. Kommer inte svara mer på ditt dravel som bara försöker smutskasta mig utan att säga någonting vettigt. Hej då.

ungefär som ditt läsförståelse 1.0 startande!!! men som sagt stoltheten är verkligen i vägen för folk ibland

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet inte vem som är vinnaren eller förloraren men jag bara funderar på hur mycket Epic förlorat på att få Fortnite borttaget från Appstore jämfört med hur mycket dom förlorade på att Apple tog en del av kakan.

Epic förlorade denna gången, därför överklagar dom domen nu.
https://www.theverge.com/2021/9/12/22670269/epic-files-appeal...

Tim skrev också för två dagar sen
"Today: Lost a court case, climbed a mountain, read hundreds of pages of legal papers, wrote some code. Just as determined as ever to fight on until there is genuine developer and consumer freedom in software, and fair competition in each mobile platform software component."

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Epic förlorade denna gången, därför överklagar dom domen nu.
https://www.theverge.com/2021/9/12/22670269/epic-files-appeal...

Tim skrev också för två dagar sen
"Today: Lost a court case, climbed a mountain, read hundreds of pages of legal papers, wrote some code. Just as determined as ever to fight on until there is genuine developer and consumer freedom in software, and fair competition in each mobile platform software component."

De har ändå åsamkat stor skada mot Apple som på sätt och vis blev den stora förloraren, inte av domen men av hela situationen; 700 miljarder i minskat börsvärde. De återhämtar sig väl efter att ha visat nya iPhone men ändå.

Skrivet av Gertzy:

De har ändå åsamkat stor skada mot Apple som på sätt och vis blev den stora förloraren, inte av domen men av hela situationen; 700 miljarder i minskat börsvärde. De återhämtar sig väl efter att ha visat nya iPhone men ändå.

Är inte så stor skada för dom, för dom minskade "endast" 3% , så dom behöver nog bara lägga ut en ny färg på senaste iDropsen


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De har ändå åsamkat stor skada mot Apple som på sätt och vis blev den stora förloraren, inte av domen men av hela situationen; 700 miljarder i minskat börsvärde. De återhämtar sig väl efter att ha visat nya iPhone men ändå.

Börsvärde känns ju dock mest som en teoretiskt förlust. Så länge du inte säljer när spekulationsvärdet sjunker så förlorar du inget och värdet går säkert tillbaka lite med nya iphone infon. Men visst om detta är en situation där båda parterna förlorade något så tycker jag det är en win/win. För både Epic och Apple är rätt sunkiga företag i min mening

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad jag förstått det som så får Apple inte hindra appar att länka till andra betalningsmetoder nej. Det har de kunnat göra fram till nu.

Men Apple bestämmer vilka appar som är på App Store? Så det kan bara neka appar som vill använda andra betalningsmetoder och hitta på nån annan anledning? Det är redan idag väldigt godtyckligt vilka appar som publiceras på App Store.

Medlem
Skrivet av Brona:

Men Apple bestämmer vilka appar som är på App Store? Så det kan bara neka appar som vill använda andra betalningsmetoder och hitta på nån annan anledning? Det är redan idag väldigt godtyckligt vilka appar som publiceras på App Store.

Ja, de bestämmer över sin egen affär. Så tekniskt sett skulle de ju kunna göra så. Men redan publicerade appar kan ju uppdatera sig med ytterligare betalningsmetoder, och skulle de försvinna helt plötsligt skulle ju det lukta sur mjölk lång väg. Så att säga. Tillräckligt många och det skulle väcka onödig uppmärksamhet - som inte skulle vara bra för Apple. Och det vill de nog undvika.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag bryr mrj inte om Epic det minsta. Det jag däremot bryr mej om är dessa företag som gör allt i sin makt för att behålla sitt monopol för att fortsatt ha hög vinst från oss konsumenter då vi har få val att byta. Som exempel kan vi ta apple. Har du köpt en massa appar som du har nytta av på apple, så har du helt enkelt svårare att hoppa över till android då apparna många gånger inte följer med, utan man får köpa om dom igen på Android. Om du nu är fast i apple-träsket så borde iaf du som konsument ha en möjlighet att köpa dina appar från olika företag, annars försvinner konkurrensen som gynnar konsumenten i slutändan. Det är precis detta Epic fixat till konsumenterna. Givetvis troligen för att Epic själva skall tjäna mer precis som du säger, men det spelar mindre roll i detta fallet då vi slutkonsumenter är vinnare i denna dom.

Även om du skulle kunna köpa exempelvis koder till specifika appar utanför App store så spelar det väl ingen roll. Apple kommer ändå få sina procent på köpet. Och med all rätt tycker jag, visst kan man diskutera hur många procent de behöver på samma sätt man man kan diskutera hur många procent staten skall ta i moms eller banken skall ha i kortavgift. App-utvecklarna sätter ju sina egna priser på App-store så vad har det för betydelse om de skulle sälja sina appar i flera olika butiker så länge man ändå måste lösa in koden i app store?

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Även om du skulle kunna köpa exempelvis koder till specifika appar utanför App store så spelar det väl ingen roll. Apple kommer ändå få sina procent på köpet. Och med all rätt tycker jag, visst kan man diskutera hur många procent de behöver på samma sätt man man kan diskutera hur många procent staten skall ta i moms eller banken skall ha i kortavgift. App-utvecklarna sätter ju sina egna priser på App-store så vad har det för betydelse om de skulle sälja sina appar i flera olika butiker så länge man ändå måste lösa in koden i app store?

Det var väl ingen som trodde att domstolen skulle förbjuda apple att ta sina procent. Vad som hänt nu är att man öppnat dörren på glänt. Små små myrsteg som förhoppningsvis leder till en öppnare plattform för dess användare i framtiden. Att tro att apple skakar på axlarna och verkligen inte bryr sej om denna dom, är troligen fel. Dom vet att det nu finns en öppning för att ta betalt utanför deras plattform, och även om det blir dyrare för konsumenten så finns ändå möjligheten. Som företag så öppnar det upp för diverse exploits som gör det svårare för apple att täppa till.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

123
Skriv svar