Pathfinder: Wrath of the Righteous

Robot
Pathfinder: Wrath of the Righteous

Drakar, demoner, änglar och dvärgar. Owlcat visar återigen vägen till den äldre skolans rollspel.

#pathfinder, #wrath-of-the-righteous


Medlem

Mycket bra recension som inte gjorde mig mindre köpsugen precis! Får plocka upp det här så fort tid finnes (vilket egentligen är aldrig ).

Medlem

uhh. måste vänta till mars nästa år innan det kommer till konsol

Dex
Medlem

Skaffade detta på release och har haft väääääldigt kul med spelet så här långt, cirka 40 timmar in.

Dock är det ännu en gång väldigt buggigt vid release, precis som det första Pathfinder var också. Men dom har redan kommit med 3 patcher så dom jobbar väldigt mycket på det i alla fall.

Däremot är jag extremt uttråkad av deras försök till "minigame" i spelet. Förra gången var det "Kingdom management" och det var väldigt dåligt, buggigt och stressigt och nu har dom "Army management som är precis lika dåligt och buggigt. Men dom har i alla fall tagit bort tidspressen med det.
Dom lärde sig verkligen inte mycket av det dåliga med det första spelet!

Men har som sagt ändå väldigt kul med spelet

Medlem

Spelat ungefär 40 timmar och det är riktigt bra. Har dragits in ordentligt i Pathfinder spelvärlden också. Musiken är toppklass. Stött på några småbuggar, men inget allvarligt.

Skribent
Skrivet av Dex:

Skaffade detta på release och har haft väääääldigt kul med spelet så här långt, cirka 40 timmar in.

Dock är det ännu en gång väldigt buggigt vid release, precis som det första Pathfinder var också. Men dom har redan kommit med 3 patcher så dom jobbar väldigt mycket på det i alla fall.

Men har som sagt ändå väldigt kul med spelet

Angående buggarna så har jag som skrivit inte haft några större problem, men det har ju faktiskt (som du skriver) kommit 3 patchar, så det har nog uppdaterats under tiden jag recenserat spelet utan att jag tänkt på det. Men oavsett tycker jag det inte är i närheten av vad Kingmaker var.


signatur

"Writer and Fighter"

Lej
Medlem

Hur bra fungerar möjligheten att köra turbaserade strider? Spelade Kingmaker en del och gillade det väl men realtidsstrider med paus var inte för mig. Spelat mycket pen and paper och föredrar stark turbaserad system som i t.ex. Divinity: Original Sin 2.

Medlem
Skrivet av Lej:

Hur bra fungerar möjligheten att köra turbaserade strider? Spelade Kingmaker de del och gillade det väl men realtids striderna med paus var inte för mig. Spelat mycket pen and paper och föredrar stark turbaserad system som i t.ex. Divinity: Original Sin 2.

Turbaserat är snäppet enklare, men med kostnad av tid.
Har spelat igenom ACT1 två gånger nu, en gång med turn-based och en realtid, med realtid så har man mindre kontroll och mer quick loading sker, med turn based tar allting längre tid men är lättare. tog mig drygt dubbelt så lång tid att spela ACT1 med turn based.

Rekommenderar starkt att köra på minst Core difficulty, spelet blir mer ett pussel då. annars så bruteforcear man mycket.

Skribent
Skrivet av Lej:

Hur bra fungerar möjligheten att köra turbaserade strider? Spelade Kingmaker de del och gillade det väl men realtids striderna med paus var inte för mig. Spelat mycket pen and paper och föredrar stark turbaserad system som i t.ex. Divinity: Original Sin 2.

Som skrivet så är det mer tidskrävande, men jag rekommenderar omgångsbaserat på grund av kontrollen. Slår på realtidstrider när jag är ute på kartan och möter "trash mobs", men annars kör jag omgångsbaserat. De fanns ju omgångsbaserat i Kingmaker också, men det spelet kändes inte riktigt anpassat för det på samma vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Bra recension, sugen på köpa nu!

Frilansare

Alltså, har inte tid för det här! Varför kan man inte vara en sån spelare som älskar små munsbitsäventyr?

Lej
Medlem
Skrivet av Pigge88:

tog mig drygt dubbelt så lång tid att spela ACT1 med turn based.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Som skrivet så är det mer tidskrävande

Låter ju lovande, mer tidskrävande är fine.

Blev grymt frustrerad när jag spelade med realtid i Kingmaker, slängde en fireball mot något monster, och det sprang rakt in bland mina karaktärer innan fireballen hann fram. Inte så Pathfinder är menat att fungera enligt mig, man ska ha perfekt precision med sin magi. Är väl skadad efter år av pen and paper.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Alltså, har inte tid för det här! Varför kan man inte vara en sån spelare som älskar små munsbitsäventyr?

För att vi är gamers med stil & klass!

Skrivet av Lej:

Låter ju lovande, mer tidskrävande är fine.

Blev grymt frustrerad när jag spelade med realtid i Kingmaker, slängde en fireball mot något monster, och det sprang rakt in bland mina karaktärer innan fireballen hann fram. Inte så Pathfinder är menat att fungera enligt mig, man ska ha perfekt precision med sin magi. Är väl skadad efter år av pen and paper.

Kan tilläggas att även Kingmaker har ett turordningsbaserat läge sedan en tid tillbaka. Funkar utmärkt.

Skribent
Skrivet av Lej:

Låter ju lovande, mer tidskrävande är fine.

Blev grymt frustrerad när jag spelade med realtid i Kingmaker, slängde en fireball mot något monster, och det sprang rakt in bland mina karaktärer innan fireballen hann fram. Inte så Pathfinder är menat att fungera enligt mig, man ska ha perfekt precision med sin magi. Är väl skadad efter år av pen and paper.

Ja Ai:n är inte den bästa vilket också gör saker frustreande. Kompanjonerna löper ju bara rakt in i skiten och precis som du säger blir det kaos när man försöker använda AOE-spells.


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja Ai:n är inte den bästa vilket också gör saker frustreande. Kompanjonerna löper ju bara rakt in i skiten och precis som du säger blir det kaos när man försöker använda AOE-spells.

Bara att trycka på H för att säga till valda karaktärer att hålla sin position. Går även att sänga av AI:n för karaktärer om man vill via den lilla knappen nere till höger om karaktärsporträtten, under Stealth-knappen.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Bara att trycka på H för att säga till valda karaktärer att hålla sin position. Går även att sänga av AI:n för karaktärer om man vill via den lilla knappen nere till höger om karaktärsporträtten, under Stealth-knappen.

Visserligen, men då kan du ju lika gärna spela omgångsbaserat.


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visserligen, men då kan du ju lika gärna spela omgångsbaserat.

Nu hänger jag inte med alls?

Medlem
Skrivet av Dex:

Skaffade detta på release och har haft väääääldigt kul med spelet så här långt, cirka 40 timmar in.

Dock är det ännu en gång väldigt buggigt vid release, precis som det första Pathfinder var också. Men dom har redan kommit med 3 patcher så dom jobbar väldigt mycket på det i alla fall.

Däremot är jag extremt uttråkad av deras försök till "minigame" i spelet. Förra gången var det "Kingdom management" och det var väldigt dåligt, buggigt och stressigt och nu har dom "Army management som är precis lika dåligt och buggigt. Men dom har i alla fall tagit bort tidspressen med det.
Dom lärde sig verkligen inte mycket av det dåliga med det första spelet!

Men har som sagt ändå väldigt kul med spelet

Var jag verkligen den enda som gillade strategidelen? (Förutom att man själv behövde delta i allting och bränna vecka efter vecka på nånting en rådgivare borde kunnat göra själv.) Jag tycker det är en av grejerna som får Pathfinder att sticka ut lite, att det inte bara blir samma gamla CRPG-tropes.

I övrigt håller jag med - det är en drös buggar även med senaste versionen (1.0.2g tror jag det var när jag körde igår) och AIn är rejält korkad. Men kör man med turbaserat läge så tycker jag det funkar riktigt bra. I alla fall i de strider där man slipper handskas med allierade enheter. Usch och blä för sådana, inte mycket till självbevarelsedrift där.

Lite indirekt spoiler-alert här förresten, jag fick märka detta den hårda vägen: stänger man av auto-levelling blir det lätt att se vilken alignment kompanjoner har. Även sådana kompanjoner som spelet annars försöker dölja alignment på. (Bara att hovra över klasser som har alignment-krav i level-upsystemet, så talar spelet glatt om vilken alignment kompanjonen har.) Det grämde mig något förbannat när jag upptäckte.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Nu hänger jag inte med alls?

Ja alltså om de ändå bara står där och väntar på order, då kan man ju lika gärna swticha över till omgångsbaserat känner jag.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Var jag verkligen den enda som gillade strategidelen? (Förutom att man själv behövde delta i allting och bränna vecka efter vecka på nånting en rådgivare borde kunnat göra själv.) Jag tycker det är en av grejerna som får Pathfinder att sticka ut lite, att det inte bara blir samma gamla CRPG-tropes.

I övrigt håller jag med - det är en drös buggar även med senaste versionen (1.0.2g tror jag det var när jag körde igår) och AIn är rejält korkad. Men kör man med turbaserat läge så tycker jag det funkar riktigt bra. I alla fall i de strider där man slipper handskas med allierade enheter. Usch och blä för sådana, inte mycket till självbevarelsedrift där.

Lite indirekt spoiler-alert här, jag fick märka detta den hårda vägen: stänger man av auto-levelling blir det lätt att se vilken alignment kompanjoner har. Även sådana kompanjoner som spelet annars försöker dölja alignment på. (Bara att hovra över klasser som har alignment-krav i level-upsystemet, så talar spelet glatt om vilken alignment kompanjonen har.)

Jag tycker strategidelen här är ok, lite som HOMM. Däremot känns det fortfarande lite påklistrat och jag hade gärna haft en blandning av att både kunna automatisera lite och köra själv. Nu kan du ju som bara välja mellan att ha det påslaget eller avslaget.

Ai:n tror jag banne mig inte är bättre än Baldur's Gate 1 och då är det ju bra många år mellan spelen. Jag älskar retro, men de får gärna ändras lite under åren.

Ah, jag kör alltid med auto-leveling för jag tycker inte "jag" ska få bestämma vad mina kompanjoner ska bli, de ska som få ha sitt eget "liv". Men det sabbar ju lite om man kan se alignment.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker strategidelen här är ok, lite som HOMM.

Owlcat bildades av en några utvecklare från Nival som gjort Heroes of Might and Magic V åt Ubisoft. Så grundarna har erfarenhet från HOMM.

Dex
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Angående buggarna så har jag som skrivit inte haft några större problem, men det har ju faktiskt (som du skriver) kommit 3 patchar, så det har nog uppdaterats under tiden jag recenserat spelet utan att jag tänkt på det. Men oavsett tycker jag det inte är i närheten av vad Kingmaker var.

Nä det håller jag med om. Kingmaker var mycket värre och i så här gigantiska och öppna spel med så sjukt mycket möjligheter så får man acceptera en del buggar också. Har inte haft något jätte allvarlig bugg heller utanför army management systemet. Dom buggarna jag har haft har det oftast räckt att starta om spelet så är det bra igen!

Medlem

Lite pinsamt, jag åkte på två Blindness (permanent) på mina två bästa damage dealers och hade inga scrolls eller karaktärer som kunde cure blindness. Det blir tillbaks till basen, om vi nu hittar dit.

Medlem

Bra recension. Jag hade också gått på 4/5. Gillade kingmaker som fan så köpte detta direkt. Kan detta vara det bästa utav alla cprgs som släppts under 2010 talet? Jag tror det.


signatur

Allätare

Skribent
Skrivet av Dex:

Nä det håller jag med om. Kingmaker var mycket värre och i så här gigantiska och öppna spel med så sjukt mycket möjligheter så får man acceptera en del buggar också. Har inte haft något jätte allvarlig bugg heller utanför army management systemet. Dom buggarna jag har haft har det oftast räckt att starta om spelet så är det bra igen!

Ja det har som låst sig i någon cutscene, dvs att någon karaktär inte börjar prata etc. Allvarligaste var väl nu när jag spelade, att mitt party blev encumbered trots att jag inte var det, hade närmare 200 lbs tills gränsen (köpte till och med en bag of holding men det hjälpte inte). Men startade om det senaste save:t och det löste sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visserligen, men då kan du ju lika gärna spela omgångsbaserat.

Nej...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Skribent
Skrivet av Fulci:

Lite pinsamt, jag åkte på två Blindness (permanent) på mina två bästa damage dealers och hade inga scrolls eller karaktärer som kunde cure blindness. Det blir tillbaks till basen, om vi nu hittar dit.

haha ja, det är ju lite det här som är charmen när spelet är lite old school. Glömmer man viktiga saker får man betala för det! XD


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså om de ändå bara står där och väntar på order, då kan man ju lika gärna swticha över till omgångsbaserat känner jag.

Jaha! Nä det vet jag inte, det är ju fortfarande realtid och allt sker på samma gång, bara att du har mer kontroll över vad alla gör. Det är även mer eller mindre nödvändigt att spela så på högre svårighetsgrader. Spelet är ju klart lättare om man spelar turordningsbaserat. Brukar själv spela på realtid i vanliga strider och sedan byta till tuordningsbaserat i de knivigare fajterna.

Skrivet av Fulci:

Lite pinsamt, jag åkte på två Blindness (permanent) på mina två bästa damage dealers och hade inga scrolls eller karaktärer som kunde cure blindness. Det blir tillbaks till basen, om vi nu hittar dit.

Haha, jag stängde av alla permanenta grejer under min andra genomspelning av Kingmaker, och nu är jag så jävla bekväm med det att jag nog kommer göra likadant vartefter i WotR... Det känns mer som busy work än något annat, då jag ändå bara spelar om striden när allvarliga debuffs landar (eller någon dör) om jag inte har motmedel till hands.

Skribent

Sjukt sugen på att spela vidare. Har bara hunnit några timmar in, vilket är en fis i rymden i ett sådant här spel. Men just nu är tid en sjukt bristvara här på min kant.

FM-guru
F.d. Sisyr

Släpptes precis en patch på 4,5 gig. Fixar en hel del av de allvarligare buggarna längre in i spelet, men kvarstår även en del.

12
Skriv svar