Solokampanjen i Gran Turismo 7 kräver ständig internetuppkoppling

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Att det finns annat man kan göra i livet har väl inget å göra med att SP i GT7 kräver en konstant uppkoppling?
Eftersom de inte har förklarat varför det krävs så antar jag att det inte finns någon bra anledning som skulle göra spelet bättre heller.

Någon frågade, varpå jag svarade med varför man kan "försvara" det, då från t.ex. min utgångspunkt så gör det inget om spelet blir otillgänglig pga mitt internet slutar fungera. Så jo, det har med saken att göra.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För det finns annat man göra om internet går ner. Därför kan man "försvara" det. Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor. Finns fler saker att göra än att bara spela spel

Men det resonemanget skulle man kunna försvara en konsol som bara startar och fungerar 70% av gångerna. Resten får du göra någonting annat, finns annat att göra än att spela

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Men det resonemanget skulle man kunna försvara en konsol som bara startar och fungerar 70% av gångerna. Resten får du göra någonting annat, finns annat att göra än att spela

Läs gärna mina andra kommentarer Och nej, du gör fel resonemang. Ditt argument baserar på leverantörens stabilitet, det gör inte jag. Jag förväntar mig att Polyphone Digitals servrar har konstant uptime (dvs 99% av tiden vilket den mest sannolikt kommer ha), inte 70%.

Om du vill göra jämlik jämförelse så borde du istället skriva "Men det resonemanget skulle man kunna försvara en konsol som bara startar och fungerar när du har tillgång till internet som är bara 70% av tiden. Resten får du göra någonting annat, finns annat göra än att spela " Jo juste, det heter väl Stadia? Utan internet fungerar inte den "konsolen", eller hur? Kanske vi ska börja skälla på Stadia för att de kräver konstant internetuppkoppling för att komma åt deras servrar och spela deras SP spel. Vi borde ha möjligheten att ladda ner det offline och spela det när vi vill! /s

Men för att svara på ditt resonemang; om min elektricitet eller internet bara fungerar 70% av tiden så ja, då skulle jag göra något annat de 30% när den inte fungerar. Återigen, som jag har skrivit tidigare, som du gärna får läsa innan du kommenterar (källkritisk ska man ju vara, gärna flera gånger enligt dig) att man får göra sina köp baserad på vad för levnadsmöjligheter/standard man har. Om du vet att du har kass internet, ja då är inte GT7 något för dig kanske.

Om mitt internet inte fungerar mer än 70% av tiden så kanske jag köper något annat spel, eller kanske inte skulle ha spel som hobby. Majoriteten av spelen jag spelar är online. Jag har själv uptime på 99% så jag klarar mig finemang den 1% av tiden internet inte fungerar, då gör jag något annat, som jag har skrivit flertal gånger. Har en hel drös med andra hobbyn vars backlog har växt på senare tid, som jag pysslar med när jag inte vill spela.

Medlem

Så när Sony stänger ner servrarna för spelet för gott har jag bara ett snyggt fodral kvar i hyllan? =( Tråkig utveckling....

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

bla bla bla...

Var inte ute efter att göra en 500% jämlik jämförelse. Menade bara, att när jag vill spela och startar min konsol så vill jag kunna spela där och då. Det ska inte vara upp till min konsol eller internetleverantör. Och om internet mot all förmodan ligger nere vill jag ändå kunna spela enspelarkampanjer av spel jag köpt. Självklart KAN jag göra någonting annat då, men vill jag spela så vill jag. Sen så var mitt resonemang aldrig att din elektricitet och/eller internet bara skulle fungera 70% så du läser uppenbarligen inte vad jag skriver utan vad du vill läsa - för att kunna kritisera mig för att inte läsa dina inlägg (vilket jag gjort, vet inte vad du baserar det på? Sluta hitta på saker och utgå från någonting som passar dig) men antar utifrån din kommentar om källkritik att du retat upp dig på Kina-tråden så pass att du måste böja allting för att kunna fortsätta bråka. Vilket bara är barnsligt och patetiskt.

Sen är ju frågan faktiskt större än dig och mig, men det är nog inte ens värt att börja gå in på...

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Så när Sony stänger ner servrarna för spelet för gott har jag bara ett snyggt fodral kvar i hyllan? =( Tråkig utveckling....

Dumt att gå händelserna i förväg dock, men visst, om de inte löser det i framtiden så hamnar du i samma sits som när du exempelvis köper existerande och kommande MP spel (ex. BF 2042, Outriders etc), För MP spel är dock risken troligen större, då det inte går att lira dessa spel offline.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Dumt att gå händelserna i förväg dock, men visst, om de inte löser det i framtiden så hamnar du i samma sits som när du exempelvis köper existerande och kommande MP spel (ex. BF 2042, Outriders etc), För MP spel är dock risken troligen större, då det inte går att lira dessa spel offline.

Är ju någonting helt annat med flerspelarkampanjer. Där finns servrar så länge det finns spelare, och fungerar inte internet är det helt logiskt att inte kunna spela dem. Men för en enspelarkampanj finns det ingen riktig anledning att behöva förlita sig på att det finns servrar uppe, vill någon kunna dra igång det även efter dess popularitet dött ut bör de kunna göra det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Var inte ute efter att göra en 500% jämlik jämförelse. Menade bara, att när jag vill spela och startar min konsol så vill jag kunna spela där och då. Det ska inte vara upp till min konsol eller internetleverantör. Och om internet mot all förmodan ligger nere vill jag ändå kunna spela enspelarkampanjer av spel jag köpt. Självklart KAN jag göra någonting annat då, men vill jag spela så vill jag. Sen så var mitt resonemang aldrig att din elektricitet och/eller internet bara skulle fungera 70% så du läser uppenbarligen inte vad jag skriver utan vad du vill läsa - för att kunna kritisera mig för att inte läsa dina inlägg (vilket jag gjort, vet inte vad du baserar det på? Sluta hitta på saker och utgå från någonting som passar dig) men antar utifrån din kommentar om källkritik att du retat upp dig på Kina-tråden så pass att du måste böja allting för att kunna fortsätta bråka. Vilket bara är barnsligt och patetiskt.

Sen är ju frågan faktiskt större än dig och mig, men det är nog inte ens värt att börja gå in på...

Men om du säger "Med det resonemanget..." så ska ju jämförelsen vara lik, inte helt annorlunda, för annars försöker du ändra mitt argument/resonemang till något jag inte har försökt påstå. Läsförståelse 1.0 osv.

Aldrig har mitt resonemang varit att det skulle vara okej för utvecklaren att ha uptime på bara 70%. Det är sån extrem stor skillnad mellan vad man själv har och vad utgivaren kan erbjuda. Om utvecklaren går ut med "Du kommer bara kunna spela 70% av tiden SP kampanj, resten kommer vara maintenance osv" så skulle jag inte köpa spelet. Om jag vet att jag har kasst internet, så skulle jag inte köpa spelet. Återigen; man köper produkter efter vad ens levnadsmöjligheter/standard är. Om Polyphone Digital vill släppa en produkt som kräver Always Online, så får de ju göra det, det är deras produkt. De är inte tvingade eller obligerade att släppa en produkt som varenda invånare på Jorden ska kunna spela.

Om du vill spela spel när ditt internet är nere, ja men då fortsätt klaga. Eller så köper du inte spelet, köp andra spel som inte kräver uppkoppling. Svårare än så är det inte.

Nej, ditt resonemang var inte elektricitet/internet, men du säger "Med DET resonemanget..."; inte "MIN resonemang är...", så uppenbart skrev du inte vad ditt resonemang är, utan försöker vrida på hur man kan använda mitt resonemang till något annat. Om du vill ha ett helt eget resonemang så utgå ifrån det och skriv så. Så jo, jag läser det du skriver; jag svarade också varför ditt exempel är fel eftersom du utgår från mitt resonemang och försöker vrida på det, så uppenbarligen har jag läst.

Jag kritiserade ditt inlägg för svaret har jag redan skrivit tidigare i tråden; därmed "källkritisk". Jag skrev även varför jag nämnde källkritiken; Jag har redan gett ett svar tidigare i tråden till vad du frågade/påstod. Jag hittar inte på något, för hade jag gjort det så hade jag skrivit ett svar till dig som jag inte har skrivit tidigare i tråden, men det gjorde jag ju inte.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Är ju någonting helt annat med flerspelarkampanjer. Där finns servrar så länge det finns spelare, och fungerar inte internet är det helt logiskt att inte kunna spela dem. Men för en enspelarkampanj finns det ingen riktig anledning att behöva förlita sig på att det finns servrar uppe, vill någon kunna dra igång det även efter dess popularitet dött ut bör de kunna göra det.

Var inte riktigt det jag åsyftade dock med inlägget, utan den sits som personen ifråga hamnar i när man väljer att köpa exempelvis ett MP spel, med begränsad livstid. Det blir i slutändan även där enbart ett snyggt fodral att titta på i spelhyllan.

När det gäller GT 7 säger jag som tidigare, att det är dumt att spekulera om saker för ett spel som ännu inte släppts, om något som eventuellt kan hända om de inte inom X antal år lägger till en patch som gör det möjligt att spela offline.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Men om du säger "Med det resonemanget..." så ska ju jämförelsen vara lik, inte helt annorlunda, för annars försöker du ändra mitt argument/resonemang till något jag inte har försökt påstå. Läsförståelse 1.0 osv.

De är inte tvingade eller obligerade att släppa en produkt som varenda invånare på Jorden ska kunna spela.

Om du vill spela spel när ditt internet är nere, ja men då fortsätt klaga. Eller så köper du inte spelet, köp andra spel som inte kräver uppkoppling. Svårare än så är det inte.

Ja, ditt resonemang var att om du inte kan spela så kan du göra någonting annat. Så mitt inlägg var helt i linje med din argumentation, inte "helt annorlunda". Förstår du inte det är det du som saknar läsförståelse och det är inte mitt problem.
Sen så skrev DU såhär i ett tidigare inlägg: "Men för att svara på ditt resonemang; om min elektricitet eller internet bara fungerar 70% av tiden" så bevisligen tror du att det var vad jag menade, utan att jag någonsin uttryckt det på något sätt. Det visar att det inte är jag som vänder och vrider på saker för egen vinning utan du.

Att bara ha läst någonting är inte vad källkritisk betyder, så sluta släng dig med begrepp du inte förstår dig på ens.

Men för att svara på sakfrågan: Nej, de är inte på något sätt tvingade eller obligerade att släppa en produkt som alla på jorden kan spela. De får släppa ett spel som bara en människa kan spela om de så vill. Men jag har fortfarande rätt att uttrycka min åsikt om det. Kallas yttrandefrihet vet du. Det är dessutom vad vi är här för på ett diskussionsforum, framföra åsikter och vända på perspektiv så att fler än en sida kan framkomma. Och nej, jag kommer antagligen inte köpa spelet - i hopp om att det räcker att "rösta med plånboken" så otyget förhoppningsvis patchas bort. Då kan ett köp bli aktuellt. Men det förändrar ingenting kring min inställning att enspelarkampanjer inte borde behöva internetuppkoppling för att fungera. Svårare än så är det inte.

Medlem
Skrivet av matt76:

Var inte riktigt det jag åsyftade dock med inlägget, utan den sits som personen ifråga hamnar i när man väljer att köpa exempelvis ett MP spel, med begränsad livstid. Det blir i slutändan även där enbart ett snyggt fodral att titta på i spelhyllan.

När det gäller GT 7 säger jag som tidigare, att det är dumt att spekulera om saker för ett spel som ännu inte släppts, om något som eventuellt kan hända om de inte inom X antal år lägger till en patch som gör det möjligt att spela offline.

Jo, men köper du ett flerspelarspel gör du (förhoppningsvis) det med insikten att det är någonting som en dag kan bli impopulärt och inte längre stödjas då servrar antagligen försvinner med spelare. Men visst, slutresultatet blir det ju detsamma - de snygga fodralen i hyllan - men onlinespelen har en logisk anledning till det och inte enspelarkampanjerna. För den ena kräver det för att fungera, den andra egentligen inte.

Själv skulle jag vilja vända på det: känns dumt att utgå från någonting kommer att hända x antal år i framtiden, än att utgå från den information vi har här och nu.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, ditt resonemang var att om du inte kan spela så kan du göra någonting annat. Så mitt inlägg var helt i linje med din argumentation, inte "helt annorlunda". Förstår du inte det är det du som saknar läsförståelse och det är inte mitt problem.

Men jösses.

Läs det jag har skrivit i tråden hittills, eller ens personen som jag ursprungligen svarade till, och inte bara enbart på en kommentar så kanske du kan se kontexten, eller måste man upprepa allt man har skrivit? Ingenstans har jag resonerat om utgivaren inte kan ha t.ex. stabila servrar eller produkter att det är okej (som du försöker vrida det till genom att skriva "kunna försvara en konsol som bara startar och fungerar 70% av gångerna."; vilket jag även kontrade att det är så Stadia fungerar om ditt internet bara fungerar 70% av gångerna).

Läs vad personen skrev som jag svarade till: "Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela".

Varför tror du första meningen jag skrev till dig var: "Läs gärna mina andra kommentarer"? För din kommentar är något jag inte har försökt resonera eller argumentera för. Jag skrev även varför jag nämner elektricitet/internet i första svaret till dig.

Citat:

Sen så skrev DU såhär i ett tidigare inlägg: "Men för att svara på ditt resonemang; om min elektricitet eller internet bara fungerar 70% av tiden" så bevisligen tror du att det var vad jag menade, utan att jag någonsin uttryckt det på något sätt. Det visar att det inte är jag som vänder och vrider på saker för egen vinning utan du.

Okej, vad är det du menar då? Personen jag svarade till och jag pratar om när ens egna internet fungerar 99% av tiden. Men eftersom du inte pratar om internet eller elektricitet (enligt citatet ovan) så menar du alltså att du menar något annat? Då stämmer det jag sa; du försöker vrida på mitt resonemang till något jag inte har påstått. Inte nog med att du ändrar 99% till 70%, du ändrar ett spel till en konsol, och du försöker nu påstå att du inte har uttryckt dig att du pratar om internet. Hur är det INTE ett försök på att vrida på mitt resonemang?

"Det visar att det inte är jag som vänder och vrider på saker för egen vinning utan du." låter som ett trollargument. Ingenstans försöker jag vrida något för egen vinning. Jag har gjort väldigt tydligt vad min åsikt är gällande det här, och jag har gjort väldigt tydligt att jag inte vill att någon ska försöka vrida på mitt resonemang till något jag inte har sagt eller påstått. Jag vinner ingenting på det här, så förstår inte hur du kan seriöst skriva det där. Det är väl tydligt att jag är okej med att GT7 kampanjen kräver Always Online funktion, inget annat. Du försöker vrida det till annat om något.

Citat:

Men för att svara på sakfrågan: Nej, de är inte på något sätt tvingade eller obligerade att släppa en produkt som alla på jorden kan spela. De får släppa ett spel som bara en människa kan spela om de så vill. Men jag har fortfarande rätt att uttrycka min åsikt om det. Kallas yttrandefrihet vet du. Det är dessutom vad vi är här för på ett diskussionsforum, framföra åsikter och vända på perspektiv så att fler än en sida kan framkomma. Och nej, jag kommer antagligen inte köpa spelet - i hopp om att det räcker att "rösta med plånboken" så otyget förhoppningsvis patchas bort. Då kan ett köp bli aktuellt. Men det förändrar ingenting kring min inställning att enspelarkampanjer inte borde behöva internetuppkoppling för att fungera. Svårare än så är det inte.

Ja, klart du får uttrycka din åsikt, men det får jag också. Men det du gjorde var inte att uttrycka din åsikt med ditt första svar till mig, du gjorde ett försöka att ändra min åsikt/resonemang till något jag inte har påstått. Sen dess försöker du bara argumentera tillbaka gällande mitt resonemang och min åsikt. Jag skrev även "Om du vill spela spel när ditt internet är nere, ja men då fortsätt klaga..."; ingenstans har jag försökt säga att du inte får yttra något, eller försökt göra sånt påstående. Andra alternativet jag skrev var att undvika köpa spelet. Finns väl inget mer man kan göra? Jag skriver bokstavligen talat att fortsätt klaga gällande saken. Förstår inte hur du får det ihop till att jag säger att du inte får yttra dig. Tror "Strawmanning" är termen på det du försöker göra just nu, då du försöker skapa argument på saker som jag inte har påstått eller sagt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Men jösses.

Skrivet av Shamanfox:

För mig som bara spelar spelet hemma där jag har 99% uptime på internet så finns det ingen nersida heller. Finns ingen nersida för mig de gånger internet skulle gå ner (hypotetiskt att routern skulle gå sönder); då spelar jag helt enkelt inte, utan gör något annat.

Skrivet av Shamanfox:

För det finns annat man göra om internet går ner. Därför kan man "försvara" det. Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor. Finns fler saker att göra än att bara spela spel

Det var dessa första inlägg (som du på något sätt inte verkar kunna få in att jag faktiskt läst) som jag baserade mitt konsol-inlägg på. Och vad jag menade var det att den om den fysiska konsolen (vilket är skillnad mot en moln"konsol" som uppenbarligen kräver internet, så den skillnaden skulle jag inte behöva förklara egentligen), som egentligen borde fungera utan internet - speciellt för enspelarspel - om du inte nu vill åt uppdateringar och sånt såklart, borde fungera hela tiden när jag är sugen på spel. Men OM jag hade haft din inställning hade det varit okej om konsolen (som i fysisk produkt, inte på grund av el eller internet) bara hade fungerat då och då så hade inte det gjort något för jag hade ändå kunnat göra någonting annat. Hela tiden har du haft den inställningen (vilket märks av citaten ovan) så försök inte förneka det. Själv tycker jag det är mycket märklig inställning då spelare som kanske har raggligt internet men som sett fram emot att få spela GT7 - åtminstone i SP - nu kanske inte ens kommer kunna göra det. Men då det inte är ett problem för DIG så kan du uppenbarligen inte förstå att det är ett problem öht. Att säga att man kan göra någonting annat är inte ett försvar (förutom i din egoistiska bubbla) för en spelfunktion då det hjälper föga om man vill spela men inte kan. Då du inte verkar kunna förstå det på något sätt kommer jag inte skriva mer till dig. Det vore slöseri med tid och energi bara. Speciellt som du tycks "läsa" och tyda på ditt egna snedvridna sätt för att sen komma med wall of text utan att säga någonting vettigt - eller knappt förankrat i den tidigare diskussionen utan bara sådant du fått för dig på ett eller annat sätt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det var dessa första inlägg (som du på något sätt inte verkar kunna få in att jag faktiskt läst) som jag baserade mitt konsol-inlägg på. Och vad jag menade var det att den om den fysiska konsolen (vilket är skillnad mot en moln"konsol" som uppenbarligen kräver internet, så den skillnaden skulle jag inte behöva förklara egentligen), som egentligen borde fungera utan internet - speciellt för enspelarspel - om du inte nu vill åt uppdateringar och sånt såklart, borde fungera hela tiden när jag är sugen på spel. Men OM jag hade haft din inställning hade det varit okej om konsolen (som i fysisk produkt, inte på grund av el eller internet) bara hade fungerat då och då så hade inte det gjort något för jag hade ändå kunnat göra någonting annat. Hela tiden har du haft den inställningen (vilket märks av citaten ovan) så försök inte förneka det. Själv tycker jag det är mycket märklig inställning då spelare som kanske har raggligt internet men som sett fram emot att få spela GT7 - åtminstone i SP - nu kanske inte ens kommer kunna göra det. Men då det inte är ett problem för DIG så kan du uppenbarligen inte förstå att det är ett problem öht. Att säga att man kan göra någonting annat är inte ett försvar (förutom i din egoistiska bubbla) för en spelfunktion då det hjälper föga om man vill spela men inte kan. Då du inte verkar kunna förstå det på något sätt kommer jag inte skriva mer till dig. Det vore slöseri med tid och energi bara. Speciellt som du tycks "läsa" och tyda på ditt egna snedvridna sätt för att sen komma med wall of text utan att säga någonting vettigt - eller knappt förankrat i den tidigare diskussionen utan bara sådant du fått för dig på ett eller annat sätt.

Du citerar mig men du läser inte det jag skriver. Här är anledningen till varför du fortfarande inte förstår det jag skriver och mitt resonemang:

Du skriver: Men OM jag hade haft din inställning hade det varit okej om konsolen (som i fysisk produkt, inte på grund av el eller internet) bara hade fungerat då och då så hade inte det gjort något för jag hade ändå kunnat göra någonting annat.

Jag skrev: För mig som bara spelar spelet hemma där jag har 99% uptime på internet så finns det ingen nersida heller. Finns ingen nersida för mig de gånger internet skulle gå ner (hypotetiskt att routern skulle gå sönder); då spelar jag helt enkelt inte, utan gör något annat.

Jag skrev: Jag har haft 0 problem med andra spel som kräver konstant internet-uppkoppling, och de gånger internet går ner så gör jag andra sysslor.

Det är inte "då och då". Jag har även skrivit följande i tråden:

Jag skrev: Återigen; man köper produkter efter vad ens levnadsmöjligheter/standard är.
Jag skrev: Om jag vet att jag har kasst internet, så skulle jag inte köpa spelet.

Och nej, du kan inte komma och säga hur min inställning är för du tar saker ur kontext och gör påståenden jag inte har gjort. Du svarar med ett påstående på 70%, när jag pratar om internet som fungerar 99% av tiden. Jag skrev det här, svarar till en som skriver 99% här, sen upprepar jag det till dig här .
Det är en enorm skillnad mellan 99% av tiden och 70% av tiden. Hade du FRÅGAT "Skulle du säga samma sak om det är 70% av tiden?" så hade du fått mitt svar, istället för att hitta på något och vrida på det jag har diskuterat.

DU tar min inställning/resonemang och gör ett påstående att man skulle kunna använda det att försvara en konsol som fungerar bara 70% av tiden, vilket jag inte har gjort. Jag skrev t.ex. att har man dåliga förutsättningar så köper man inte produkten. 70% uptime skulle jag vilja påstå är en dålig förutsättning.

Citat:

Och vad jag menade var det att den om den fysiska konsolen (vilket är skillnad mot en moln"konsol" som uppenbarligen kräver internet, så den skillnaden skulle jag inte behöva förklara egentligen), som egentligen borde fungera utan internet - speciellt för enspelarspel - om du inte nu vill åt uppdateringar och sånt såklart, borde fungera hela tiden när jag är sugen på spel.

Stadia existerar. Stadia är många personers val som konsolersättning, därmed varför jag tar upp det som ett exempel. Stadia marknadsförs med Always Online (det vill säga precis som GT7), så det är en prima exempel. Förstår inte varför du försöker säga att det är skillnad. Ditt exempel är väl skitsamma om det är fysisk konsol eller moln om ditt hypotetiska argument är att man har bara 70% uptime.

Citat:

Men då det inte är ett problem för DIG så kan du uppenbarligen inte förstå att det är ett problem öht.

Allt som vi producerar och konsumerar har en grupp som inte har möjlighet att ta del av konsumptionen. Klagar du om allt som skapas i dagsläget? Spel som skapas enbart till Nextgen som inte släpps till last-gen? Bilar som skapas som gynnar bara platser som har stöd för de bilarna. Hus som byggs som bara är tillgängliga för de som har pengar för det?
GT7 är ett av sakerna; folk som saknar internet kommer inte kunna spela det. Ja, det är synd om dem. Men det är ett spel. Jag kan förstå problem, men jag behöver inte tycka att problemet är utav den grad att jag ska klaga om det. Du är utav annan åsikt. Finns gott om spel som har gjorts som jag såg fram emot men sen haft diverse krav/ändringar jag inte gillade. Vet du vad jag gör då? Jag köper inte spelet. Livet går vidare.

Citat:

Att säga att man kan göra någonting annat är inte ett försvar (förutom i din egoistiska bubbla) för en spelfunktion då det hjälper föga om man vill spela men inte kan.

Förlåt, så nu är jag egoistisk för jag har en åsikt som skiljer sig från ditt? Om du tycker jag är egoistisk bara för jag inte har ett problem med Always Online funktionen så får du väl tycka så, betyder inte att så är fallet Eller menar du att man är egoistisk för att man föreslår att man kan göra något annat när internet är nere, som jag skrivit att det är vad jag gör i sådana tillfällen?

Citat:

Då du inte verkar kunna förstå det på något sätt kommer jag inte skriva mer till dig. Det vore slöseri med tid och energi bara. Speciellt som du tycks "läsa" och tyda på ditt egna snedvridna sätt för att sen komma med wall of text utan att säga någonting vettigt - eller knappt förankrat i den tidigare diskussionen utan bara sådant du fått för dig på ett eller annat sätt.

Gillar att man skyller på att det skulle vara jag som inte förstår, sen det obligatoriska "tänker inte svara något mer" efter man försöker förolämpa den man diskuterar med. Du kunde ha skippat hela sista paragrafen och bestämt för dig själv att du inte vill svara och bara gått vidare.

Nästa gång, ett "Jag håller inte med din åsikt" hade räckt, sen hade du kunnat gå vidare. Hela våran diskussion har varit att jag försvarar min inställning/resonemang gällande hur jag ser på Always Online, och du försöker måla mig som "the bad guy".

Medlem

Skumt som fan att konsolspel kräver konstant uppkoppling.

Konstant uppkoppling är för CashCow pay to win mobilspel borde bannas i konsoler.

Och det är dumt som fan att det ska behövas för annat än multiplayerdelen/shoppen/updates bara trams och ännu fler antikonsumentsfasoner från Sony, älskar fortf min PS5 och GT men nu blir det att handla GT7 billigt begagnat efter sommaren 2021 istället, tur att det finns gott om spel tills dess.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Stadia existerar. Stadia är många personers val som konsolersättning, därmed varför jag tar upp det som ett exempel. Stadia marknadsförs med Always Online (det vill säga precis som GT7), så det är en prima exempel. Förstår inte varför du försöker säga att det är skillnad. Ditt exempel är väl skitsamma om det är fysisk konsol eller moln om ditt hypotetiska argument är att man har bara 70% uptime.

Mot bättre vetande försöker jag en sista gång.

Jag ändrade från 70% till "då och då" för att du stirrade dig blind på siffran, och svävade ut i massa utläggningar, istället för att bemöta sakfrågan. Jag pratade inte om up-time (återigen: du läser uppenbarligen inte det jag skriver utan vad som passar dig), utan att om konsolen bara bestämt sig för att inte starta (vilket gör det högst relevant i skillnad mot fysisk konsol och Stadia) men då du inte verkar förstå skillnaden mellan t.ex. en Xbox Series X (en fysisk konsol som du dessutom kan spela på utan att vara online) och Stadia (en molntjänst) så gör jag en enklare liknelse för dig då: tänk om du har en TV som bara startar ibland. Skulle du behålla den, rycka på axlarna och "bara gå och göra någonting annat" när den bestämt sig för att inte fungera, eller lämna tillbaka och byta mot någonting bättre?

Oavsett svar så skulle i alla fall jag bli irriterad och finna det onödigt. Och jag skulle beklaga mig, även om jag också bara kan gå och göra någonting annat (vilket jag gör - efteråt). För även om jag kanske inte kan använda onlinefunktionerna (streama Netflix t.ex) just nu vill jag ändå kunna använda den som bas-tv. Typ koppla in externa hårddisk och se film. När jag har lust, inte när tv:n "tillåter" det. Även om jag tekniskt sett kan gå och göra någonting annat. Men det hör återigen inte hit.

Men som du så fint erkänner så förstår du inte. Därför finner jag det onödigt att fortsätta.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Har det med AI att göra så är jag helt förstående till att man behöver vara uppkopplad, om inte, tvärt om.

Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela;).

Kan säkert bli så nån gång.
Bara bita ihop o vänta...

/Homie


signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mot bättre vetande försöker jag en sista gång.

Jag ändrade från 70% till "då och då" för att du stirrade dig blind på siffran, och svävade ut i massa utläggningar, istället för att bemöta sakfrågan. Jag pratade inte om up-time (återigen: du läser uppenbarligen inte det jag skriver utan vad som passar dig), utan att om konsolen bara bestämt sig för att inte starta (vilket gör det högst relevant i skillnad mot fysisk konsol och Stadia) men då du inte verkar förstå skillnaden mellan t.ex. en Xbox Series X (en fysisk konsol som du dessutom kan spela på utan att vara online) och Stadia (en molntjänst) så gör jag en enklare liknelse för dig då: tänk om du har en TV som bara startar ibland. Skulle du behålla den, rycka på axlarna och "bara gå och göra någonting annat" när den bestämt sig för att inte fungera, eller lämna tillbaka och byta mot någonting bättre?

Jag har bemött sakfrågan flertal gånger. Här för 5:e gången: "Om mitt internet inte fungerar mer än 70% av tiden så kanske jag köper något annat spel, eller kanske inte skulle ha spel som hobby."
Skulle en produkt bara fungera 70% av tiden så skulle jag inte köpa produkten.
Skulle en produkt fungera 99% av tiden så skulle jag köpa den produkten.

Återigen; du gör en resonemang att det är trasig produkt när jag pratar om att man har dåliga förutsättningar; det är 2 separata saker. Det är du som hoppar in i diskussionen och gör ändringar för att det ska passa ditt agenda istället för att hålla dig till det som skrivs. ALLA mina diskussioner i tråden handlar om man SJÄLV har bra eller dåligt internet, inte en dålig produkt.

Skriv "99%" istället för något annat slumpmässig siffra som ingen annan i diskussionen har påstått, då jag svarade på en som skrev 99%, som jag hade skrivit tidigare. Det är det som är problemet som du fortfarande inte fattar. Jag förstår inte hur svårt det är för dig att förstå. Snälla, om du inte kan läsa, och om du inte kan diskutera i de premisser de andra diskuterar kring, då kanske du inte bör argumentera och skylla på andra. 99% är inte "då och då"; 99% utav 365 dagar betyder att du har tillgång till produkten/servicen 361dagar om året, är det "då och då" enligt dig? 70% är 255 dagar. Som sagt, det är en extrem skillnad.

Citat:

Jag pratade inte om up-time (återigen: du läser uppenbarligen inte det jag skriver utan vad som passar dig)

Men JAG pratade om uptime som du svarade på. Hur svårt är det att begripa det? Du hoppar in i en pågående diskussion, följ då diskussionen. Om du vill prata något annat så börja då en egen diskussion istället för att hoppa in i en annans som du inte förstår dig på.

ÅTERIGEN; Jag började med att skriva "För mig som bara spelar spelet hemma där jag har 99% uptime på internet så finns det ingen nersida heller.";
en annan skriver ett par rader efter mig: "Förstår egentligen inte varför folk försvarar det? Oavsett om du har en uppkoppling som fungerar 99% av din vakna tid så kommer du nån gång likt förbannad lyckas pricka in den där procenten när du är som mest sugen på att spela;)."
Och det är den kommentaren jag svarar på med "För det finns annat man göra om internet går ner.". Om jag har 99% uptime på internet, så kanske jag har totalt 4 dagar per år utan internet sammanlagt. 4 dagar kan jag leva med att inte spela GT7. Om jag köper en konsol som kräver Always Online, om jag har 4 dagar på ett helt år där jag inte kan spela på konsolen så kan jag leva med det.

Inser du nu att det är du som försöker vrida på mitt argument, på mitt resonemang, och gör ett uppenbar försök att ändra på det jag har diskuterat?

Citat:

Oavsett svar så skulle i alla fall jag bli irriterad och finna det onödigt. Och jag skulle beklaga mig, även om jag också bara kan gå och göra någonting annat (vilket jag gör - efteråt). För även om jag kanske inte kan använda onlinefunktionerna (streama Netflix t.ex) just nu vill jag ändå kunna använda den som bas-tv. Typ koppla in externa hårddisk och se film. När jag har lust, inte när tv:n "tillåter" det. Även om jag tekniskt sett kan gå och göra någonting annat. Men det hör återigen inte hit.

Bra för dig? Det är din åsikt. Ingenstans har jag försökt ändra din synpunkt eller åsikt om saken. Det enda jag har bokstavligen gjort är att försvara mitt resonemang som du har försökt förvränga.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har bemött sakfrågan flertal gånger. Här för 5:e gången: "Om mitt internet inte fungerar mer än 70% av tiden så kanske jag köper något annat spel, eller kanske inte skulle ha spel som hobby."

Bra för dig? Det är din åsikt. Ingenstans har jag försökt ändra din synpunkt eller åsikt om saken. Det enda jag har bokstavligen gjort är att försvara mitt resonemang som du har försökt förvränga.

Det är det vi försökt säga i tråden, att det inte borde behöva spela någon roll huruvida ens internetuppkoppling fungerar eller inte. Vill vi spela enspelarkampanjer borde vi kunna göra det oavsett. Ditt bästa svar på det är "att du kan göra någonting annat" vilket är en väldigt vag anledning till att vi inte ska kunna spela när VI vill.

Se, återigen kommer du med ett "svar" utan att egentligen att svara på frågan utan är bara ettrig. Jag har inte påstått att du försökt ändra min åsikt utan jag undrar bara om du hade varit lika likgiltig om annan teknik inte fungerat. För du kan ju gå och göra annat då också

Medlem

Det finns något principiellt här för mig. Jag blir ledsen av ett spel som säger åt mig att jag inte kan lira det offline när min dator klarar av det på egen hand och det inte är beroende av anra spelare. Jag köper inte ens argumentet att spelen tjänar tillräckligt på det ekonomiskt för att väga upp den delen. Har CD Projekt Red gått back med sina spelsläpp eller har jag missat något? Har ingen kört torrent på The Witcher 3 eller Cyberpunk 2077? Sorgligt är vad det är, och jag har ökat andelen jag handlar på GOG än Steam av just denna anledningen. På den ena plattformen känner jag att ingen lägger sig i mina spel, på den andra plattformen känner jag att någon gör det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är det vi försökt säga i tråden, att det inte borde behöva spela någon roll huruvida ens internetuppkoppling fungerar eller inte. Vill vi spela enspelarkampanjer borde vi kunna göra det oavsett. Ditt bästa svar på det är "att du kan göra någonting annat" vilket är en väldigt vag anledning till att vi inte ska kunna spela när VI vill.

Se, återigen kommer du med ett "svar" utan att egentligen att svara på frågan utan är bara ettrig. Jag har inte påstått att du försökt ändra min åsikt utan jag undrar bara om du hade varit lika likgiltig om annan teknik inte fungerat. För du kan ju gå och göra annat då också

Så nu försöker du vara manipulativ. Du svarade inte till mig "Jag håller inte med, jag anser SP ska alltid vara tillgänglig offline". Du svarade enbart med att försöka ändra om mitt resonemang till något jag inte har påstått. Du började med "Men det resonemanget skulle man kunna försvara en konsol som bara startar och fungerar 70% av gångerna."; något som jag inte har påstått.
Nu försöker du ändra det till "Det är det vi försökt säga i tråden, att det inte borde behöva spela någon roll huruvida ens internetuppkoppling fungerar eller inte."; Nej, det är inte det du har försökt.

Sen gällande "Se, återigen kommer du med ett "svar" utan att egentligen att svara på frågan utan är bara ettrig."; jag har svarat på alla dina punkter, det är ju själva poängen varför jag styckar upp ditt svar för att kunna svara på varje punkt. Därmed "wall of text".

Gällande "Ditt bästa svar på det är "att du kan göra någonting annat" vilket är en väldigt vag anledning till att vi inte ska kunna spela när VI vill." är min åsikt. Som du skrev, vi har yttrandefrihet. Du är inte tvingad att hålla med. Det svaret var till när man har 99% uptime på internet (återigen det du med flit ignorerar för det inte passar ditt argument), vilket alltså innebär att man har 4 dagar (give or take) downtime per år. Det tycker jag är så pass lite att för mig att jag anser det är helt acceptabelt och gör hela "problemet" till ett icke-problem.

Men gå och trolla någon annan, för du försöker bara ändra på ditt argument hela tiden i försök att "vinna" något. Det finns gott om saker där du säger emot dig själv i våran diskussion vilket gör det uppenbart att du argumenterar bara för argumentationens skull, och inget annat.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jo, men köper du ett flerspelarspel gör du (förhoppningsvis) det med insikten att det är någonting som en dag kan bli impopulärt och inte längre stödjas då servrar antagligen försvinner med spelare. Men visst, slutresultatet blir det ju detsamma - de snygga fodralen i hyllan - men onlinespelen har en logisk anledning till det och inte enspelarkampanjerna. För den ena kräver det för att fungera, den andra egentligen inte.

Själv skulle jag vilja vända på det: känns dumt att utgå från någonting kommer att hända x antal år i framtiden, än att utgå från den information vi har här och nu.

Kan finnas en logisk förklaring till varför Polyphony valt ut att vissa avsnitt i GT 7 kräver uppkoppling. Troligen beror det på att grundstommen till GT 7 är GT Sports, som idag kräver uppkoppling, vilket innebär att saker som kan tjänas in i enspelarkampanjen (xp etc och annat) även kan nyttjas i MP-delen. De har därmed valt att övervaka allt detta genom att spara informationen i molnet för att på så sätt undvika manipulation.

Förstår att du vill vända på argumentationen, men jag väljer att vara optimist istället för pessimist.

För övrigt, om du seriöst oroar dig för att det kan bli ett framtida problem kan du lägga din röst i följande omröstning (skapad av GTPlanet forumanvändare) -> https://www.change.org/p/sony-make-gran-turismo-7-available-t...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:
Skrivet av matt76:

Kan finnas en logisk förklaring till varför Polyphony valt ut att vissa avsnitt i GT 7 kräver uppkoppling. Troligen beror det på att grundstommen till GT 7 är GT Sports, som idag kräver uppkoppling, vilket innebär att saker som kan tjänas in i enspelarkampanjen (xp etc och annat) även kan nyttjas i MP-delen. De har därmed valt att övervaka allt detta genom att spara informationen i molnet för att på så sätt undvika manipulation.

Förstår att du vill vända på argumentationen, men jag väljer att vara optimist istället för pessimist.

För övrigt, om du seriöst oroar dig för att det kan bli ett framtida problem kan du lägga din röst i följande omröstning (skapad av GTPlanet forumanvändare) -> https://www.change.org/p/sony-make-gran-turismo-7-available-t...

Ok, att xp och liknande kan intjänas och användas i flerspelarkampanj är i alla fall äntligen en bra anledning till "funktionen" men tycker ändå att det borde gå att spela nedkopplat och sen synka mot servrar väl online. Det är ju inte så att jag kan missbruka intjänade poäng utan att de dras online om jag inte är uppkopplad.

Jag försöker vara varken optimist eller pessimist, utan realist, och utgå från befintlig information och inte hoppas på mirakel längre fram. Men men. Lite optimism behöver vi nog alla i våra liv.

Tack för länken! Ska absolut gå in och göra min röst hörd! Konsumentmakt har visat sig fungera tidigare!

Medlem
Skrivet av matt76:

Kan finnas en logisk förklaring till varför Polyphony valt ut att vissa avsnitt i GT 7 kräver uppkoppling. Troligen beror det på att grundstommen till GT 7 är GT Sports, som idag kräver uppkoppling, vilket innebär att saker som kan tjänas in i enspelarkampanjen (xp etc och annat) även kan nyttjas i MP-delen. De har därmed valt att övervaka allt detta genom att spara informationen i molnet för att på så sätt undvika manipulation.

Förstår att du vill vända på argumentationen, men jag väljer att vara optimist istället för pessimist.

För övrigt, om du seriöst oroar dig för att det kan bli ett framtida problem kan du lägga din röst i följande omröstning (skapad av GTPlanet forumanvändare) -> https://www.change.org/p/sony-make-gran-turismo-7-available-t...

För det är ju jättesvårt att lägga in en en funktion som pingar om någon helt plötsligt går från 0 exp intjänat till 400.000 exp på en dag.
Datan måste trots allt synkas när de väl går online igen.

Medlem

Tycker sådant här är rent bedrövligt.
Jag tar med mina konsoler ibland när jag är ute o reser o har def inte alltid tillgång till ständig internetuppkoppling. Så betyder det här spelet kan man lika gärna låta vara kvar i hyllan hemma om man ska iväg o tar med sig konsollen.
Internet kan även gå ner ibland, det händer. Kul o lira detta spelet då (eller andra spel som har liknande idiotkrav på internet uppkoppling) o bara bli utkickad från spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Själv skulle jag vilja vända på det: känns dumt att utgå från någonting kommer att hända x antal år i framtiden, än att utgå från den information vi har här och nu.

Otroligt övertygande för mig iaf,
om de inte orkar koda in offline-support nu så lär de inte orka dra igång processen att patcha spelet och göra en uppdatering om 10 år när servarna blir för gamla för att hålla rullande, vilket kommer att hända.

Medlem
Skrivet av pacc:

Otroligt övertygande för mig iaf,
om de inte orkar koda in offline-support nu så lär de inte orka dra igång processen att patcha spelet och göra en uppdatering om 10 år när servarna blir för gamla för att hålla rullande, vilket kommer att hända.

Precis, sen är frågan om de kommer supporta servrarna ens i 10 år...

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Dåligt. Anledningen säger de är för att motverka fuskare. När jag hör d frågar jag mig bara varför det ska vara så fruktansvärt viktigt om folk fuskar i single-player eller inte? Vem fan bryr sig?

Jag har ett svagt minne från när GT Sport kom att det är FIA (Internationella Bilsportförbundet) som har extremt hårda krav för att spelet ska kunna användas för tävlingar i samarbete med dem.

Det är möjligt att samma krav gäller för GT7.

Medlem

Eurogamer har intervjuat Kazunori Yamauchi, där han besvarar frågan varför det är online krav, där svaret är ungefär det jag påpekade, att det är för att förhindra manipulation av sparfilerna ( https://www.eurogamer.net/articles/2021-09-16-the-big-gran-tu... ). Uppenbarligen sparas allt i en "online"-profil, som kan nyttjas i MP-läget. Det lär troligen vara lätt för dem att patcha bort detta krav i framtiden, när servrar eventuellt stängs ned, och tillika göra så att spelet enbart går att köras offline. För övrigt går det att lira "arkad-läget" offline.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För mig som bara spelar spelet hemma där jag har 99% uptime på internet så finns det ingen nersida heller. Finns ingen nersida för mig de gånger internet skulle gå ner (hypotetiskt att routern skulle gå sönder); då spelar jag helt enkelt inte, utan gör något annat.

Kan ju vara vettig och tänka lite utanför boxen ibland. Skitbra att du alltid är hemma och spelar och har 99% uptime. Frågan är varför du bara kan tänka på dig själv och inte de där stackarna i ubåten eller i ett land där man kanske inte alltid har stabil internet. Ska de inte spela då? Visst kan jag strunta i att köpa spelet. Min fulla rätt uppenbarligen då kan du bara se det ur din synvinkel. Good job!

123
Skriv svar