Nordisk DayZ Server - Gameaholic.se

Medlem

Har så svårt att hålla mig intresserad av DayZ någon längre tid, även då det är ett spel som jag verkligen borde gilla. Knepigt. Får se om man hoppar in ändå!

Bara för att confirma: Det är helt okay att skjuta på allt och alla? (utan att vara en douchebag dvs) Har hänt ett antal gånger att man blir bannad för att man har dödat en admin eller liknande även på pvp servers, hah.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Får se om man hoppar in ändå!

Trevligt, välkommen in!

Skrivet av Arkaith:

Det är helt okay att skjuta på allt och alla?

Bara att panga på. .. Trox bär t.o.m en admin patch som man kan sälja till tradern

Medlem

Vi körde ett gäng igår och lyckades lokalisera varandra och använda group-systemet. Har glömt bort hur oförlåtande spelet kan vara. Men vi lever

Medlem

Servern låter intressant men 3p-vy i DayZ undviker jag helst

Skribent

Vi borde ha en FZ meet up i spelet. Min kompanjon är så jävla nojig att han ser folk överallt. Kan bara föreställa mig vad han skulle känna om det stod en massa folk utanför vår bas.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Katana:

Servern låter intressant men 3p-vy i DayZ undviker jag helst

Så fort du håller i ett vapen så tvingas du till 1PP... . du kan INTE nyttja 3PP i strid
Anledningen till att 3PP finns med på servern är för att inte göra basbyggandet omöjligt.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

.. .det stod en massa folk utanför vår bas.

Hörde direkt på vår Discord - Såååå dom har en baaas

Medlem

Har försökt mig på att bryta mig in på ett par ställen. Har gått sådär
Men spelar ganska aktivt, har blivit ett 20-tal timmar på någon vecka nu. Har dock aldrig mött/sett någon men hört en del skott.

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Har försökt mig på att bryta mig in på ett par ställen. Har gått sådär
Men spelar ganska aktivt, har blivit ett 20-tal timmar på någon vecka nu. Har dock aldrig mött/sett någon men hört en del skott.

Trevligt! Ja det är ju ett par kvadratkilometer karta att böka sig igenom.. . men har sett i admin webhooken att det smäller-på emellanåt. Någon stackare som springer på en annan i tron om att dom är ensamma, men plötsligt händer det

Varit lite tunt på folk sista veckan, själv har jag jobbet mycket med våra andra servers så har inte haft tid att köra DayZ. Har sett att @Tr0x jobbar på en ny uppdatering som kanske kommer locka fler att köra mer. DayZ går lite i vågor, men mer aktivitet på helgerna än mitt i veckorna.. . är ju ett ganska tidskrävande spel ändå.

Medlem

Hej!

Grym server!

Var ett tag sedan man lirade dayz och nu försöker jag mig på att försöka bygga en liten bas på den här servern men det går inge bra :-/. Vad betyder "a territory is required to deploy this object" som kommer upp så fort jag försöker bygga något?

Medlem

Du behöver bygga ett ”flagpole kit”, på rak arm tror jag att det består av ett gäng (2-3 st?) pinnar och ett rep. Släng upp flaggan, skapa ett territorium och hissa flaggan! Sen kan du bygga där. Bjud in folket du spelar med till ditt territorium via boken på ”B”

Medlem
Skrivet av Kalleman:

Du behöver bygga ett ”flagpole kit”, på rak arm tror jag att det består av ett gäng (2-3 st?) pinnar och ett rep. Släng upp flaggan, skapa ett territorium och hissa flaggan! Sen kan du bygga där. Bjud in folket du spelar med till ditt territorium via boken på ”B”

Jag har skapat "flagpole kit" och monterat upp det. När man monterat upp det sitter det redan en dayz flagga på stången som jag hissat upp men blir ändå inget territorium. Måste man kanske hitta en egen flagga och byta ut dayz flaggan för att få det att funka?

Medlem

Om du hissar ner flaggan igen bör du få ett val ”create territory”.

Medlem
Skrivet av Kalleman:

Om du hissar ner flaggan igen bör du få ett val ”create territory”.

Tack! Fick till det tillslut. Verkarde vara lite buggigt då jag fick fira flaggan upp/ner några gånger och "folda" den och då dök "create territory" upp tillslut efter några försök.

Nu är det bara komma och raida min bas då som är fylld till bredden med epic loot 😄

Medlem
Grym server
Skrivet av 8ody8ag:

https://gameaholic.se/banner/dayz_ghse_logo_400x400.png

Hej Fragerz!

Den 18 April 2022 så firar vi på Gameaholic.se vårat 20-års Jubileum. Vi har byggt många spelservers genom åren, men DayZ servern är nog det majoriteten av oss mins som bäst. Man träffade ju inte bara folk som man siktade på med sina vapen. .. utan även en hel del nya vänner under dessa år. Om jag tänker efter riktigt ordentligt så kommer extremt många av dom jag lirar med än idag från DayZ Early Access upp till ~v0.60 där jag valde att ta en break.

Vår första DayZ server var nog som aktivast för dryga 6-7 år sedan, under samma namn "Gameaholic.se" men i ren vanilla. I December 2021 så bestämde vi oss för att starta upp denna server igen, fast med @Tr0x i täten som vår head-admin och projektledare.

Vi var extremt trötta på "fun-servers" där man kunde ta sig till en trader-outpost och "köpa sig bra" efter 10 minuter på en ny server. Vi ville återskapa den gamla DayZ känslan där man måste kämpa lite, inte bara emot andra spelare, men även emot zombies, väder och vind. - Kära DayZ gubbar å´gummor, det ligger många sena nätters kodande och dagar av brain-storms bakom denna server. ..så har du lite pannben och gillar att kämpa? Ge då denna server en chans, helt klart värt ett besök!

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner5_small.png

» Server information!

Welcome to Gameaholic.se DayZ that we brought online first time in 2014. Last wipe was July 13th, 2021.
Server auto restart every 6th hrs at 06:00, 12:00, 18:00 and 00:00 UTC+2 with a 15 min warning.

Server Name: Gameaholic.se | PvE/PvP | RoughTrader | HardLabor | 2Seasons
Server Location: Stockholm/Sweden
Server Adress: 31.3.155.251
Server Port: 2302
Player Slots: 40-100 (increase if needed)
Map: ChernarusPlusGloom
Password: No
Events: Airdrops, Heli Crashes, Fight Club, Season Switch (3 weeks summer / 1 week winter.)
GameTracker Server Stats: https://www.gametracker.com/server_info/31.3.155.251:2302
Discord Invitation Link: https://discord.gg/nRS4tFR

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner3_small.png

» Rough Trader? - Your local trader outpost

Our trader outpost is a safe zone! It's placed close to the Zub-Castle and named 'ZubWay Trader'. Our so-called 'rough trader' differs significantly from the majority of community servers out there. What many people are used to, is going to the trader with the purpose of buying weapons and an end-game equipment after playing 10 minutes on a server, but that's not how it works here.

You can buy useful things there but for very high prices, they are really stingy little bastards! The currency is Ruble and it can be found in small quantities around the world and is available from the trader after a sale. 'ZubWay Trader' mainly wants you to work hard for your money. You can also sell unique things you have crafted or gathered in the world, such as skulls, metal ingots, drugs, golden weapons, planks, knight's helmets, pelts and retreaded sheet metal etc.

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner2_small.png

» Hard Labor? - Can lead you to a fortune

Mining - Use a pickaxe or a sledgehammer to mine nodes or rocks. A node gives you 'ore nuggets' and gems. You'll need a furnace to smelt'em into ingots which you'll find at the trader. Gems and stones you sell as they are. There is 5 mining areas hidden on the map.

Hunting - By killing animals or humans and cutting'em up, you can use the resources for food and crafting purposes, or sell them to the trader. Bones can get crafted to hooks and pelts to tanned leather etc. Figure out how you can earn more by checking what trader wants.

Fishing - Grab your fishing pole and head to a river, pound, lake or the ocean. Search the beaches for metal hooks or invest a few of your bone hooks into your fishing trip. Use the fish as food or head to the trader. Fillet the fish to earn even more from sales.

Brewing - Buy a 'Copper Still' from the trader and become a local moonshiner. Attach a gas stove and canister to the still and fill it up with water. Then simply combine empty water bottles with it to create Vodka. Use it for your own purpose or head to the trader and sell it.

Forestry Work - I'm a Lumber Jack and I'm okey, I sleep all night and I work all day.. . eeeh! Just take your axe or hatchet and chop down some trees, then turn the timber in to lumber or planks with a saw. This you'll need to build your base but can also become easy money at the trader.

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner7_small.png

» Vehicles? - No more running simulator 2000

You'll find old'n rusty vehicles out in the world that you have too build together, due they always missing some parts. For those of you who know how to make alot of rubles, you can head to the trader outpost and buy a 'bling-bling' vic for a few milions. Bought cars and parts, can also be sold. Remember tho.. . If you lose a car or a helicopter cause of an accident or any kind of bug etc, admins will not refund or do anything about it. You drive and fly on your own risk!

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner1_small.png

» 2 Seasons? - Winter is coming.. .

We run 3 weeks of summer and 1 week winter on our server. The winters are really tough, which gives players a challenge to look forward to every month. A summer gives you heat, rainstorms and short nights. While winter comes with cold, snowstorms and very long nights. - Stack up on food and warm clothes, prepare for winter! (Switching on sundays at 12:00 CET)

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner6_small.png

» 3hD/1hN? - Longer days & shorter nighs

Totaly 3 hours of daylight and 1 hours of night, including dusk and dawn. Sun is standing lower during winters which make the feeling of longer nights.

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner8_small.png

» Player vs. Player? - It's not DayZ without it

Our server is pointing alot in PvE direction, but nothing is stopping you from going PvP. The trading outpost is a safe zone tho, beside that you can kill players anywhere at anytime. When holding a firearm in your hands, you'll automatically get forced into 1st person view (1PP). All living forms that's getting hit, will create a mist of blood.. . splatting up on surroundings and pouring out on the ground.

Same goes with raiding, allowed anywhere at anytime. Blow a hole in a players base with C4 or destroy the code locks with a sledgehammer. If you run into a locked safe, use a blowtorch to open it up. If you find a players locked vehicle, use a lockpick to steal it. All raiding tools are based on time and quantity: 1 sledgehammer to a code lock for 20min will open it up, 3 explosives to a wall/gate/door will destroy it and a lock pick to a locked car takes 10min with a 10% chance to succeed stealing it etc.

https://gameaholic.se/banner/dayz_banner4_small.png

» Server rules!

Always remove your old buildings and ruins.
Your base "entry" must be in form of a door or gate.
Each group/party is only allowed to build one territory.
Your base buildings may not exeed more then 5 walls in hight.
It's not allowed to build your base inside or within 500m of any trader/military zone.
Your base need to be connected to the ground or be placed in an allready existing building at all time.
Always investigate the area you building at, so you don't block or build-in any kind of "point of interest".

More rules and information can be found by pressing "B" in-game to bring up the "Book".

bra server, lagomt mycket work for reward så att säga, schysst community!

Medlem

Pratade med @Tr0x igår kväll beträffande det nya trading systemet på servern, ser riktigt trevligt ut. Då började vi även prata om uppkommande patch 1.14 till DayZ. Jag hade ingen aning om vad som skulle komma, alltså jag tänkte mig typ "dom släpper väl något ballt vapen". ..

Herre gud va fel jag hade. .. Patch 1.14 kommer med något vi aldrig har sett i DayZ.. .. jag är super hyped!

Medlem

Hype! Gaszones har jag väntat länge på! 🤩

Medlem
Skrivet av 8ody8ag:

Så fort du håller i ett vapen så tvingas du till 1PP... . du kan INTE nyttja 3PP i strid
Anledningen till att 3PP finns med på servern är för att inte göra basbyggandet omöjligt.

Fortfarande synd, men förstår varför det måste vara så. Oavsett kan man ju fortfarande ligga på ett hustak eller bakom en sten i 3PP och ha full syn runt omkring utan att riskera att bli sedd över huvud taget, för att sedan när den andra spelaren kommit tillräckligt nära ta fram vapnet, ploppa fram och skjuta dem utan att de har en tillstymmelse till chans.

Medlem

Ännu mer nya "Territory" flaggor tillagda på servern.. .

Medlem

Hur pass aktiv är servern egentligen?
Om man ska gå efter https://www.gametracker.com/server_info/31.3.155.251:2302 så snittar den på 2 spelare senaste månaden?

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Hur pass aktiv är servern egentligen?
Om man ska gå efter https://www.gametracker.com/server_info/31.3.155.251:2302 så snittar den på 2 spelare senaste månaden?

Hej Stelefan!

Det har gått lite upp och ner. Tror folk utifrån väntar på patch 1.14 i kombo med att det är mycket andra spel just nu. Servern byggdes för 30-70 personer i December 2020 och vi har haft perioder då det har varit väldigt höga siffror.

Främsta problemet är ofta att folk tänker precis som du gör nu. .. "vem vill spela på en tom server". ..eller hur? Men om alla tänker så. .. då kommer den förbli tom. En stor anledning till att vi postade här på FZ.se. ..för att få in MER folk.

Från Gameaholics Discord så är det en 10-15 pers som brukar spela regelbundet, uppdelade i olika grupper. Dom kör mycket och hårt, vilket leder till att servern blir inbjudande. Just nu verkar det som att dom väntar på en uppdatering som @Tr0x jobbar med till vår server, där han bytt ut alla Expansion moddarna till Expansion Boundle. Han har även byggt om hela trader outposten samt diskuterar om att lägga in en massa nytt. Detta leder till en hel del kodning, omstarter av server etc.

Jag kan lägga upp en notis i denna tråden så snart han är klar, för då lär nog siffrorna stiga igen. I annat fall.. . utnyttja lugnet

Medlem

Hej!

Två frågor

1. När kommer ni igång med 1.14 uppdateringen?

2. Är det verkligen "2 seasons" på servern? Tycker att jag lirat ganska så frekvent någon dryg månad nu och ännu har jag inte fått uppleva vintern, men det är väl kanske bäst så

Medlem
Skrivet av Nilber:

Hej!

Två frågor

1. När kommer ni igång med 1.14 uppdateringen?

2. Är det verkligen "2 seasons" på servern? Tycker att jag lirat ganska så frekvent någon dryg månad nu och ännu har jag inte fått uppleva vintern, men det är väl kanske bäst så

Hej Nibert!

Det har varit en hel del som kommit i vägen för mig irl, har inte hunnit ha koll på topicen, men nu så.
@Tr0x har jobbat en hel del med servern och den har verkligen tagit form måste jag säga, ser riktigt bra ut!

Allt är klart så vitt jag vet beträffande 1.14, bara jag som inte uppdaterat tråden här på FZ.

Vi kör fortfarande Sommar och Vinter, men numera som ett randomiserat event, så ni aldrig vet när den kommer eller hur länge den stannar. Han har även lagt till en massa nytt "content" samt ett nytt marknads system vilket ledde till totalt 3st marknader på kartan, istället för bara 1. Sista uppdateringen han gjorde var väderrelaterat, med åska, regn och dimma som liksom kryper upp på en, gillar det skarpt. Mycket ny utrustning, vapen, kläder och ammunitionstyper.. . även hört snack om fler/nya fordon till julledigheten.

Det har i stort sett gjorts förändringar på allt.. . jag va in i de nya "toxic områdena" i går kväll. Var tvungen att ha full CBRN utrustning på mig och byta filter som en galning. Riktigt fin loot där inne, så det var helt klart värt det.

Hade en team-mate som dessutom råkade åka in i en stad som precis blivit beskjutet med toxic artilleri, han missade detta pga den tjocka dimman som regnet hade tagit med sig. Han backade snabbt ut ur området, fick en massa "bleed stacks" och symbolen för smitta. När han stannat i höjd med mig och mitt fordon så ramlade han ur bilen i panik och skrikandes, började hosta blod och avled inom ett par sekunder.. .. hysteriskt ögonblick! Jag bara stod där med munnen öppen och hann knappt koppla vad som hände.

Ännu en gång dras jag tillbaka in i DayZ.. . hoppas på en vild jul på servern <3

Edit! Uppdaterade server info på första sidan:
https://www.fz.se/forum/trad/445866-nordisk-dayz-server-gamea...

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag har i princip inte spelat sedan "modded" back in the days, och då spelades det ju alldeles för mycket helt klart. Fråga; hur funkar PVP på servern, alltså är det lilla om sight som gäller eller brukar folk försöka interagera innan dödlig konfrontation (beroende på vart man är såklart..)

Tjena Lerb!

Va härligt, en DayZ veteran
Beträffande PvP så är allt tillåtet, så länge det inte lutar åt greif eller mobbing, sådant är vi emot.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hur funkar det med mods och så, behöver man installera sånt manuellt?

Anslut till servern så ska spelet automatiskt påbörja nerladdning och installation av moddarna via Steams Workshop. Personligen så kör jag med spelets egna "vanilla launcher" men vet att många använder en extern DayZ Launcher.. . jag aldrig behövt något annat än det som kommer med spelet, så jag är inte så insatt i den.

Vi finns på Discord.gg/Gameaholic om du skulle behöva hjälp

Medlem
Skrivet av lerb:

Är det gångbart att spela solo eller springer de flesta runt i mindre gäng?

Helt klart gångbart, vet att det finns flertalet stora grupper också men betydligt fler solo-spelare

Medlem

Den 25:e December så siktar vi på att få in så många som möjligt på servern och förhoppningsvis få en massa härliga pvp-stunder tillsammans. I nuläget har servern 40 slots men kan alltid utökas till 100.

God Jul och Gott Nytt år på Er alla. - Server Information

Medlem

Sprungit ett varv och grabbat tag i en bössa och ett par spräng granater! Ser fran emot lorgondagen 💪

Medlem
Skrivet av Kalleman:

Sprungit ett varv och grabbat tag i en bössa och ett par spräng granater! Ser fran emot lorgondagen 💪

Hörde att det va en hel del action. Har legat magsjuk själv, men tittat till server lite då och då.
Kollade nu, tisdag 23:30 och 9 spelare inne.. . vad har hänt? Hör skottlossning i fjärran

12
Skriv svar