Snabbkollen – Spelar uppkopplingskrav någon roll?

Robot
Snabbkollen – Spelar uppkopplingskrav någon roll?
Medlem

Jag läste fel och röstade fel tror jag.
Jag vill inte ha krav på Always online men klickade nej


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare

Praktiskt för mig? Nej.
Principiellt? Ja.

Bojkottar jag spel på grund av det? Inte direkt, men jag tycker att det är ett farligt stup att balansera vid.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Rent praktiskt i spel som är aktuella idag, nej. Men det är ett jätteproblem utifrån långsiktig tillgänglighet och bevaring.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

För mig personligen nej. Köper jag ett spel som har Always Online krav så spelar jag det hemma. Köper jag ett spel som inte har det till t.ex. Switchen så kan jag ta med mig det spelet när jag åker någonstans. Dock oftast om jag åker utomlands eller till landet så spelar jag nästan aldrig något, då det finns så mycket annat att göra.

Avstängd

Intressanta resultat med 99 röster, 33 på vardera.

Medlem

Ibland, främst då servrarna inte fungerar eller när internet är nere för mig.

Medlem

Varje gång jag ser uppkopplingskrav tänker jag på Ross's Game Dungeon...

Medlem

Självklart nej. Det nuvarande året är ju 2021, inte 1998.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Enda gången jag aktivt skulle välja bort spel som kräver online är till min switch och de spel jag spelar på min surface pro när jag reser.

Annars är det mest bara en tråkig utveckling för min del.

Medlem

Det finns många som fortfarande inte har bra nät eller något alls på landet och då bor vi ändå i ett bra internetland.

För mig personligen spelar det ingen jättestor roll.
Tycker det är dumt med krav på always-online!

Medlem

Spelar oftast single-player så känner mest att always-online konceptet är en nagel i ögat. Hux flux så strular spelets server eller ens eget nätverk så kan man inte spela. Sen är det i för sig i de flesta fall inget som händer jätteofta men kort sagt ja, det är ett irritationsmoment som, om det inte är ett spel jag är fullständigt såld på, kan leda till att jag blir på tvär'n och inte köper det.

Medlem

Jag vill kunna spela vad jag känner för, när jag vill.

Om det nu skulle vara så att min Tele2-lina skulle ligga nere får jag väl helt enkelt acceptera att jag inte kan spela multiplayer-spel just då, men jag ska inte behöva tänka på vilka singleplayerspel som kräver uppkoppling och inte. Singleplayer är singleplayer, och ska helt enkelt inte ha onlinekrav.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Konstigt formulerad fråga, vadå "Spelar uppkopplingskrav någon roll"?. Ja, det spelar en stor roll, att den inte ska finnas. Alla spel som kan spelas i singleplayer bör få spelas helt utan någon som helst jäkla krav på uppkoppling. Å heck, alla spel som går att spela i multiplayer bör släppas så man kan lira det även om 20 år å bolaget som utvecklade spelet gick i konkurs/snålade å stängde ner sevrarna.

Medlem

Ja det är ett problem.
Är det inte ett online-spel så finns det ingen anledning att ha uppkoppling som krav.
Så fort servrarna/autentiseringen stänger ner så blir spelet du äger och betalt pengar för obrukbart om du inte kan hitta någon crack som löser problemet.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Spelar ingen roll personligen. Enda undantaget är om det är ett spel på nintendo Switch vilket inte riktigt händer x)

Medlem

Om spelet måste vara online för att spara i single player så kan det definitivt vara ett problem.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Absolut inte ett problem. 2021

Medlem

Det spelar roll vilket spel som jag skall spela. Skall jag spela ett FPS shooter i multiplayer så spelar det mindre roll då jag ändå måste vara online för att spela mot andra.

Skulle det däremot vara ett spel som kan avnjutas på ens bärbara dator i sommarstugan där uppkoppling saknas och vill spela tex hacknslash spel så vill jag givetvis inte ha nåt krav på uppkoppling.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Det är alldeles för vanligt att det strular och även när det fungerar så är det vanligt med fullt med pop-ups om skräp jag inte vill ha något att göra med (Ubisoft). Det ger inget värde, leder till strul och till slut kommer spelet bli ospelbart bara för att.

Tänk på SimCity. Skräpet fungerade ju knappt och även när det blev "fixat" så kvarstod mängder av irritationsmoment på grund av onlinedelen.

Medlem

Spelar ingen som helst roll för mig då jag nästan uteslutande spelar hemma. Plockar i princip bara fram mobilen och lirar något fånigt gratis puzzelspel när jag sitter på pizzerian och väntar på att maten skall bli klar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag skulle säga att det bara stör när det är onödigt, som i majoriteten av singleplayer-spel. Däremot kan det vara motiverat kring spel där det behövs någonting som aktivt reglerar fusk, vilket nästan uteslutande enbart förekommer i multiplayer-spel. Vissa SP-spel kanske har en spelmekanik eller dyl. som kräver uppkoppling, men i det stora hela så anser jag att det bara är ok när där verkligen är motiverat.

Det sista jag vill se är när det enbart finns där för diverse informationsinsamling.

Medlem
Skrivet av smuts:

Jag vill kunna spela vad jag känner för, när jag vill.

Om det nu skulle vara så att min Tele2-lina skulle ligga nere får jag väl helt enkelt acceptera att jag inte kan spela multiplayer-spel just då, men jag ska inte behöva tänka på vilka singleplayerspel som kräver uppkoppling och inte. Singleplayer är singleplayer, och ska helt enkelt inte ha onlinekrav.

Faaast då kanske du blir frestat att PRIVATkopiera spelet till den där lilla datorn på landet, och då måste du ju betala Copyswede...har du betalat Copyswede?
Det spelar egentligen ingen roll, att du bara antydde något som skulle kunna innebära att du faktiskt installerar en kopia av en produkt du köpt, PRIVAT, är skäl nog att tåra ögonen hos rikets upphovsrättsinnehavare, kulturidkare och leda till att Copyswede lägger på en schablonavgift på alla lagringsmedier som finns.

Medlem

Det spelar ju ingen roll, tills det spelar roll.

Jag har mig medvetet aldrig spelat SP medan jag tappat internet (min hemmaserver klagar om så är fallet), men det är klart att om det händer och jag blir kickad att jag blir irriterad eller till och med arg nog att twittra om det

Gnällkuk

Verkligen inte. Känns onödigt föra många spel, men det är inget jag bryr mig om det minsta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kör jag Single Player så vill jag kunna spela fast internet börjar krångla eller om routern börjar bugga ur.

ELF
Medlem

För att fortsätta på @Sapiens inlägg. Lång video och en liten lätt varning för huvudverk. Men ändå riktigt bra.
Ross's Game Dungeon - Games as a service is fraud


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Med tanken på hur ostabilt internet kan vara många gånger samt att det rent av kan ligga nere i flera timmar så ja, det spelar roll. Singel-player ska inte kräva internet uppkoppling i något spel. Det är rent av det dummaste de kommit på. Till vilken nytta gör internet uppkoppling spelarna i ett SP spel? Enorm skillnad om det är ett MMO eller MP rent av, då är det förståeligt att de krävs för annars fungerar ju inte spelet. Men att kräva sådant i ett spel som har en SP kampanj, nope.

Medlem

Oftast är det inget problem med sånt, men det finns inget som stör mer än att inte kunna spela det man vill bara pga att internet fått hicka just då och strular. Lyxproblem ja, men det är ett problem som inte borde finnas i singleplayer.

Medlem

Ständigt på resande fot så det kan helt klart vara en deal-breaker

12
Skriv svar