VALHEIM - Hearth and Home

Medlem
VALHEIM - Hearth and Home

Nu har den omfattande uppdateringen släppts!

Change Log

General improvements

* Weapons rebalanced (All weapons have been rebalanced to be more viable as main weapon and also have more unique playstyles)
* Blocking system overhauled (Current maximum hp now greatly affects your ability to block attacks, stagger bar gui added)
* Naming tamed creatures
* Gamepad sensitivity settings
* Auto-pickup toggle button added
* Graphics settings (Active point lights & Active point light shadows)
* Tamed creatures affected by friendly fire setting (i.e you can’t hurt a tamed creature unless you enable friendly fire or use the new Butcher knife item)
* Various other improvements and bugfixes

Food

* Food rebalance (Most food items now give mainly stamina or mainly health to make food choices more interesting)
* Food GUI overhauled to work better with the rebalanced food
* Over 10 new things to eat (Actually 12)

World

* Tamed Lox now have a purpose
* Slimy locations & creatures added to plains
* New plantable seeds: Birch, Oak & Onions

Items

* New weapons: Crystal battleaxe, Silver knife
* New shields: Bone tower shield, Iron buckler
* Butcher knife (Special weapon for butchering tamed animals)
* Thunder stone (Sold by trader)
* Lox accessory

Building

* New Darkwood building pieces like shingle roofs, beams, decorations and more
* New types of furniture, including but not limited to a mighty stone throne and a steamy viking hot tub
* Crystal walls
* New types of stacks to show off your treasure and resources
* Cauldron improvements: Spice rack, Butcher’s table, Pots and pans
* Cartography table (For sharing map-data with other players)
* Oven added (For baking bread and pie)
* Obliterator added (Items be gone)
* Iron cooking station (Required to cook some types of meat)

Mer information (dock spoiler alert)

https://store.steampowered.com/news/app/892970/view/552759543...

Den faktiska changeloggen

TLDR: Vad innebär Hearth and Home?
1. MAT
2. BYGGE
3. HEMLIGHETER
4. FÖRBÄTTRINGAR
- Du kan exempelvis dela din karta med dina medspelare.

Fråga

Hur taggade är ni att testa uppdateringen?

Edit:
Fixat stavning
Skrivit om hela det här inlägget.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

RmK
Medlem

Jag är riktigt taggad, jag och en kompis har 180-250 timmar och har byggt en riktigt nice vikingaby. Vi är mest hypade över de nya byggdelarna. (Det nya taket kommer se mäktigt ut på vårt fort!)

Vad är du själv mest taggad på?

Medlem

Jag tänker först och främst bygga ett helt nytt långhus med ett långbord och framförallt ett rejält kokeri.

Det ryktas om en hel köksserie med extensions (örter, mortlar etc) likt hur de vanliga byggborden har extensions idag.

Sen tänker jag ge mig ut och försöka få tag på de nya kötten som kan droppas.

Jag vill hitta darkwood och titta på hur man bygger riktiga fönster och de nya grejerna med dem!

Det är verkligen en expansion för oss byggare som knappt lämnar byn, utan bara bygger, bygger och bygger hela tiden!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag tror inte det kommer räcka för att få liv i spelet igen, vill ha nya biomes med nya bossar. Jag och polaren snittar 200 timmar var i liret och är skeptisk till att vi ens testar denna patch.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd

Köpte det vid release men jag tänkte nog vänta ett par år, känns som de skulle kunna göra rätt mycket kul med det och jag vill inte tröttna (vilket man gör, på att se grafiken osv.) Men det beror på hur det utvecklar sig, de kanske inte gör så mycket mer, vad vet jag.

Medlem

Här är en tidig roadmap för nästkommande uppdateringar:

1. Hearth and Home: building and food updates.
2. Cult of the Wolf: new combat and exploration features.
3. Ships and the Sea: more content for the Ocean biome and more crafting options for ships.
4. Mistlands: this update focuses on adding an entirely new biome to the game.

Vad innebär new exploration features?
Kommer de först lägga till mer innehåll till redan existerande biomes?

Edit:

I filmen (i första inlägget) 27 minuter in, så säger de att Mistlands är nästa stora uppdatering efter Hearth and Home.

De pratar också om att släppa saker de byggt lite mer spontant - alltså mellan de större uppdateringarna. Exempelvis släppa en ny fiende på en fredag eller liknande innehåll. Det var så de släppte innehåll innan Early Access, och de skulle vilja göra så igen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Låter bra, vill ju tveklöst ha med allt detta innan jag börjar spela Även om man lär få vänta ett bra tag..

Medlem

Testa med ny gubbe i en ny värld
Det är devsens tips för att få ut maximalt ifrån uppdateringen… Detta har nog att göra med allt nytt innehåll som kommer dyka upp i outforskad mark även på tidiga biomes. Vidare är utforskad mark lite längre än vad som syns som utforskad på kartan.

En radie på 500 meter ifrån gubben är utforskad. Där kan inget nytt innehåll patchas in - om jag förstod det rätt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Jag ska absolut återvända. Det är något sjukt rogivande med Valheim. Miljöerna och musiken får mig verkligen att slappna av och man måste inte tänka så jäkla mycket, vilket kan vara skönt om man vill ta en paus från mer krävande spel.

Medlem

Har redan spenderat 100 timmar eller så med att bygga min bas men jag tror jag ska börja om igen. Kommer nog inte att bli lika manisk som jag var i början denna gången men några timmar ska det väl kunna bli.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har redan spenderat 100 timmar eller så med att bygga min bas men jag tror jag ska börja om igen. Kommer nog inte att bli lika manisk som jag var i början denna gången men några timmar ska det väl kunna bli.

Jag har ett 100-tal timmar med. Men all progress i spelet är gjord av vänner och familj. Ett eget spel kan bli skoj.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Även här över 100 timmar. Gillar att utforska och ser inte fram till att behöva starta om för att aktivera nytt content. Problemet med att spelföretag släpper en halvmessyr son ska se ut som ett spel, för att sen itterativt uppdatera då och då för att nå en slutprodukt gör också att intresset blir periodiskt, du loggar in, spelar de nya tilläggen i några timmar, sedan drar du vidare till nästa spel. Blir liksom inte en 150 timmars genomspelning av Skyrim/Fallout som på den tiden när spelföretag gjorde mer kompletta spel.

Visst jag installerar mods och DLCs som andra, men det är för att fördjupa upplevelsen, inte för att komplettera den på grund av att spelet känns tomt.

Medlem

Idag är dagen!
Uppdateringen släpps 15:00 idag!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Idag är dagen!
Uppdateringen släpps 15:00 idag!

Härligt! Då blir det nog lite Valheim ikväll


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Källa:
https://twitter.com/Valheimgame/

NU ÄR DET SLÄPPT!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Finns det nå planer på när spelet är färdigt?
Vill inte börja spela och lägga ner massa timmar och sen kommer en match som "rekomenderar" en att börja om för att få uppleva allt nytt till fullo.
Orkar inte med en till "Minecraft"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Uppdaterat första inlägget.
Flyttat ut spekulationerna.

Det här ryktas det om:
+ Nya grödor (bl.a. lök) och recept för mat.
+ En fullständig rework på systemet för hälsa och stamina
+ Olika sorters spelstilar utifrån olika sorters mat (hp, stamina, balanserad) inte bara balans
+ Djur (droppar inte längre enda form av kött, vilket innebär nya recept)
+ Ny utrustning (bl.a. sköldar, klädsel).
+ nya vapen (bl.a. 2-handade yxor)
+ ombalans vapen (bl.a knivar användbara)
+ storleken på sköldar har betydelse (taktisk)
+ Nya skills att låsa upp
+ Nya bygg-grejer (bl.a. ugn, skattkistor, hemtrevnad)
+ Nytt byggmaterial (bl.a. Darkwood)
+ nya UI-förbättringar
+ nya saker till kartan
+ okänt ifall kråkor och hästar är inblandade
+ En uppsjö buggfixar
+ bättre optimisering, resursanvändning etc.
+ En hel del annat hemligt
+ lagt till innehåll och utforskningsmöjligheter i bland annat Plains biome (obs. Det nya innehållet dyker bara upp på skuggad / outforskad mark på kartan).
- dock inga nya ”bossar”

Läs även FZs artikel
https://www.fz.se/nyhet/287811-valheim-utvecklarna-snackar-he...

och lyssna till

Lyssna gärna ifrån 10-11 minuter, om ni vill höra på vad som kan förväntas av uppdateringen.

Tidiga spekulationer och rykten

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

RmK
Medlem

Har fortfarande inte hunnit spela spelet sedan patchen men jag läste att det nya mat systemet inte var populärt.

Såg dock att vi har fått upp-och-ner trekants väggbitar och halvväggar, detta är något jag har saknat sen start så det är stort!

Medlem

Hann få in cirka 40h när det släpptes men tröttnade rätt fort pga grind och dåligt byggsystem. Sen släppte dom roadmap och blev riktigt besviken, verkligen ingenting att se fram emot. Det enda spelet har är co-op som räddar spelet, men utöver det, inte så mycket. Återkommer om ett par år och kollar läget då.

1
Skriv svar