Snabbkollen – Gör Sonys spelpriser dig sugen på Xbox Series?

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Kan gladeligen hosta upp 849 för till exempel Bloodborne 2. För tHe LaSt oF uS eller liknande, aldrig i livet.

Håller helt med. För ett nytt The Last of Us vill jag betala minst 1000 kr.

Medlem

Sen har du elefanten i rummet som är extra material, ett spel slutar sällan med 850Kr, det kommer ofta ligga på 1250Kr+kosmetika, vilket är mycket pengar för ett spel.

Jag vet inte hur det ser ut för er andra, men jag har aldrig lagt så mycket pengar på spel som jag gör idag, när priserna går upp så kommer jag förmodligen inte öka min budget för detta, utan köpa färre eller mer prisreducerade spel istället, vilket alltså betyder att det blir trångare i spelbranchen.

Inaktiv

249kr prishöjning, det var ganska kraftigt.
Fast det är väl digitalt med, verkar kosta 799 fysiskt. Tur man köper sina spel på skiva.

ZF
Medlem

Nä, färre bra spel och tråkigare plattform är inte ett alternativ till dyrare spel. Eller att helt enkelt vänta på dem ett tag så de blir billigare. Tog inte långt för Returnal och Demon's souls att sjunka till last gens normalpris.

Medan som det ser ut med Xboxens största lanseringstitel, Halo, så hade man ju fått vänta på den ett helt år ändå. Och jag gissar att det ändå kommer gå för normalpris för nyspel.

Köpte förresten ett Megadrive-spel för 950 spänn en gång. Men visst hade det varit billigare med ett helt annat spel på NES. Så jag kan inte riktigt se hur spel skulle vara dyrare än tidigare innan de höjt en bra bit till. Däremot så håller jag inte med de som anser priseskaleringen vara en oundviklig del av produktionsökning heller. Spel må ha galet mycket högre budgetar idag, men det är också på en galet mycket större marknad, till vilken spelen levereras med betydligt mindre omkostnader och risker. Och det är till sist ändå marknaden som avgör vad som var rätt.

Den här mandatperioden röstar jag på SteamDeck och Stadia.

Medlem

Som tidigare sagts i tråden så tror jag pollen mest visar vilka som gillar vilken konsol bäst.
Är det ens en någon i tråden som motiverat varför priset får en att byta konsol?

Dock så anser även jag som föredrar playstation att 850kr är väl dyrt. Men priset hindrar mig inte från köp om det är ett spel jag gärna vill ha.
Blir ändå inte mycket spelande pga av jobb och familj så det blir inte så många köp ändå. Det hjälper ju till att hålla nere kostnaden...

Medlem

Vet inte om frågan direkt är för mig, spelpriserna påverkar mer antalet spel jag skaffar än vilken konsol jag vill ha.
Och därmed är Xbox en klar segrare iom Xbox Game Pass, som i år verkligen börjat bli värt priset. För motsvarande 2-3 spel får man tillgång till ett par hundra spel och dessutom alla 1st party spel dag -1.
Ser fram emot att slippa installera spelen snart också, bara starta med att streama och sen låta resten av spelet installeras i bakgrunden.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Nu äger jag ingen konsoll och avstod röst, men den jag är mest sugen på är PS5 även om jag inte har några planer på att köpa nån. Tycker Spidermanspelen och FF7 lockar. Jag har en hyggligt vass PC, så jag kan lira MS spel där via gamepass.

Edit: Skulle jag köpa en PS5 skulle det garanterat bli en med skivläsare så man kan använda begagnatmarknaden och låna spel av vänner.

Medlem

Det är rätt så trist faktiskt. Har inte köpt ett enda spel hittills och därför mer eller mindre endast använt den för olika streamingtjänster.

Skulle vilja köpa Returnal och Ghost of Tsushima. Det senare gick ju från runt 400 kr till 850kr när de bestämde sig för att släppa en ny version.

Sen förstår jag att de kan vara dags att höja priserna på spel men det får ju alla göra isåfall om det ska fungera.

fue
Medlem

Borde egentligen inte en digital version på PSN vara billigare än skiva, eller är det för att man "belastar" deras nätverk som det är dyrare..? Weird hur som helst. Skulle jag skaffa en PS5 i framtiden så hade man ju helst velat ha digital version, men priserna för spelen avskräcker...

Medlem

Varför ska man köpa en Xbox om man har en PC?

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Har aldrig köpt ett spel för 600-700 heller, förstår inte de som gör det. Ett spel är nytt för en själv oavsett releasedatum så varför välja de dyraste spelen. Särskilt när de kommer reas ut efter ett par månader typ.

Det är samma med PS5 spelen, d sjunker i pris.

Det är en härlig känsla att spela nåt som rykande färskt tycker jag, det är en del av hypen att ha ett datum att se fram emot. Detta gäller bara spel som är hett efterlängtade, såsom Metroid Dread för mig nu, när det kommer mindre efterlängtade spel så väntar även jag.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är en härlig känsla att spela nåt som rykande färskt tycker jag, det är en del av hypen att ha ett datum att se fram emot. Detta gäller bara spel som är hett efterlängtade, såsom Metroid Dread för mig nu, när det kommer mindre efterlängtade spel så väntar även jag.

Japp, absolut. Det är alltid roligt att vara en del av zeitgeisten (låter roligare än "tidsandan") tillsammans med andra. Kunna hänga med i diskussioner bland vänner och likasinnade när allt är nytt och fräscht i minnet. Smida medan järnet är varmt, så att säga. Kommer man in ett år senare när spelen är billigare tappar man ju allt det där (vilket naturligtvis är helt okej om man inte bryr sig om det).

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Japp, absolut. Det är alltid roligt att vara en del av zeitgeisten (låter roligare än "tidsandan") tillsammans med andra. Kunna hänga med i diskussioner bland vänner och likasinnade när allt är nytt och fräscht i minnet. Smida medan järnet är varmt, så att säga. Kommer man in ett år senare när spelen är billigare tappar man ju allt det där (vilket naturligtvis är helt okej om man inte bryr sig om det).

Precis så!

Medlem

Om nu fler PS-spel ska släppas på PC ser jag ingen anledning att köpa PS5 öht.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Om nu fler PS-spel ska släppas på PC ser jag ingen anledning att köpa PS5 öht.

Om inte alla PS exklusiva spel, såsom på Xbox, släpps på PC så ”behöver” man ju en PS5, precis som Switch, annars kan man helt enkelt inte spela spelen. Jag tycker ju om konsoler så jag har Switch, Ps5 och Xboxsx, hade jag använt min pc som spelmaskin så hade jag ju kunnat skippat Xboxen såklart.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Om inte alla PS exklusiva spel, såsom på Xbox, släpps på PC så ”behöver” man ju en PS5, precis som Switch, annars kan man helt enkelt inte spela spelen. Jag tycker ju om konsoler så jag har Switch, Ps5 och Xboxsx, hade jag använt min pc som spelmaskin så hade jag ju kunnat skippat Xboxen såklart.

Det är så få exklusiva spel som är värda att köpa tycker jag så personligen ser jag inte meningen med det. Det enda spelet jag är riktigt intresserad av är Horizon Forbidden West och det kommer även till PS4. Jag äger både Switch och PS4 så jag är inte på något vis emot konsoler.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Japp, absolut. Det är alltid roligt att vara en del av zeitgeisten (låter roligare än "tidsandan") tillsammans med andra. Kunna hänga med i diskussioner bland vänner och likasinnade när allt är nytt och fräscht i minnet. Smida medan järnet är varmt, så att säga. Kommer man in ett år senare när spelen är billigare tappar man ju allt det där (vilket naturligtvis är helt okej om man inte bryr sig om det).

Skrivet av lasselason:

Precis så!

Problemet är ju också spoilers och spelpoddar.
Jag vart ju inte förvånad över vad som hände i TLOU 2, även om ingen sa det rakt ut.
Poddarna kan man ofta skippa spoiler review och se när man klarat spelet, även om det är lite tråkigt.
I värsta fall så spoilas både serier och spel oväntat 6-9 månader efter release.
Mandalorian är ett bra exempel, där jag såg en helt orelaterad podd spoila en karaktär som dyker upp.
I värsta fall så görs detta även i rubriker på Youtube.
Jag vet vem nästa stora hot i kommande Marvel filmerna blir till exempel bara genom rubriker på youtube.

Så lite störigt är det att ligga efter, men inte så störigt att måste vara med vid release.
Men i vissa extrem fall så är jag villig att gå all in, som med RDR2 och Cyberpunk(argh!).
Ända spelet framöver som jag känner samma behov för är väl GTA6.
Horizon och GoW ligger högt på listan, men stör mig på att de möjligtvis inte blir så extremt imponerande eftersom de ska rulla på PS4, hade de optimerats för PS5 så hade nog hypen varit större.

Spelens värde är en fruktansvärt svår fråga egentligen, är man villig att betala 850Kr för något som håller en helg?
Man vet ju inte innan om man ens kommer tycka att det är kul...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Problemet är ju också spoilers och spelpoddar.
Jag vart ju inte förvånad över vad som hände i TLOU 2, även om ingen sa det rakt ut.
Poddarna kan man ofta skippa spoiler review och se när man klarat spelet, även om det är lite tråkigt.
I värsta fall så spoilas både serier och spel oväntat 6-9 månader efter release.
Mandalorian är ett bra exempel, där jag såg en helt orelaterad podd spoila en karaktär som dyker upp.
I värsta fall så görs detta även i rubriker på Youtube.
Jag vet vem nästa stora hot i kommande Marvel filmerna blir till exempel bara genom rubriker på youtube.

Så lite störigt är det att ligga efter, men inte så störigt att måste vara med vid release.
Men i vissa extrem fall så är jag villig att gå all in, som med RDR2 och Cyberpunk(argh!).
Ända spelet framöver som jag känner samma behov för är väl GTA6.
Horizon och GoW ligger högt på listan, men stör mig på att de möjligtvis inte blir så extremt imponerande eftersom de ska rulla på PS4, hade de optimerats för PS5 så hade nog hypen varit större.

Spelens värde är en fruktansvärt svår fråga egentligen, är man villig att betala 850Kr för något som håller en helg?
Man vet ju inte innan om man ens kommer tycka att det är kul...

Spoilers är grunden till att jag t.ex. slutade använda Googles feedsida. Minuter efter ett avsnitt sändes av Mandalorian låg det rubriker i stil med ”This is what the return of X Y means to the Star Wars universe!” där (naturligtvis utan något vettigt innehåll för de är alla skriva av robotar, eller mänskliga motsvarigheter i content farms).

Så jo, spoilers är också en stor anledning till att jag hoppar in i saker tidigt, för jag lyssnar på en del popkulturpoddar och det blir så jobbigt att behöva avstå att lyssna, eller hoppa fram, etc. Det är ytterst få som använder kapitel i podcasterna (tack, Nextlander!)

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det är så få exklusiva spel som är värda att köpa tycker jag så personligen ser jag inte meningen med det. Det enda spelet jag är riktigt intresserad av är Horizon Forbidden West och det kommer även till PS4. Jag äger både Switch och PS4 så jag är inte på något vis emot konsoler.

Jag förstår dig om det bara är ett spel du är intresserad av som också kommer till ps4.

Quake-konnässsör

Ihop med att priset på spelen ökar, kommer också recensionerna bli viktigare. Kanske inte för alla, men tror att färre kommer att förbeställa spel och invänta recensioner på de spel som man är säkra på att man kommer få valuta av pengarna. Men tror att en sån hör drastisk prishöjning av spelen kommer skrämma iväg några från att köpa "X" spel, men för en person som ofta spelar konsol så kommer skillnaden inte vara så drastisk.

Man köper spel som man är mer eller mindre intresserade av, istället för att köpa spel enbart för att prova på.

Priset ska då också spegla kvalitén på spelen, som konsument tycker jag ihop med prishöjningen att man ska ställa högre krav på utvecklarna i så fall.

En sådan release som CD Project hade på Cyberpunk 2077 kommer inte vara bra för utvecklarna, men det kanske var mest problem på PS4, men PS5 versionen var väl heller inte riktigt felfri på långa vägar.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du tänker som så många andra (inkl mig). Playstation är Playstation. Man vill inte byta över. Sony vet mycket väl om detta och då de har ett digitalt monopol så sätter de sina priser därefter. Påminner lite om Steam för PC typ (fast de har inte ens monopol på den platformen).

Det lär väl dock bli mindre och mindre skillnader mellan konsolerna så det som kommer vara avgörande är tjänster runt omkring samt tradion, till viss del exklusiva titlar (även ifall min tro är att även dessa kommer bli färre och färre).

Medlem
Skrivet av Metroid:

Om nu fler PS-spel ska släppas på PC ser jag ingen anledning att köpa PS5 öht.

Nöjer du dig med typ 10% av utbudet och kan vänta 2-8 år innan släpp så nej då har du ingen anledning att köpa PS5 nej.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det är så få exklusiva spel som är värda att köpa tycker jag så personligen ser jag inte meningen med det. Det enda spelet jag är riktigt intresserad av är Horizon Forbidden West och det kommer även till PS4. Jag äger både Switch och PS4 så jag är inte på något vis emot konsoler.

Skrivet av Gertzy:

Nöjer du dig med typ 10% av utbudet och kan vänta 2-8 år innan släpp så nej då har du ingen anledning att köpa PS5 nej.

Läs ovan.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Läs ovan.

Jo, men nu lät det på dig som du avstod PS5 för att majoriteten av (kommande) spelen "ändå kommer till PC".
Och det är ju inte riktigt nödvändigtvis sant. Alla spelen framöver kommer ju inte till PS4 heller utan det är väl nu när det är en övergångsperiod. Så PC+PS4+Switch lär inte täcka hela nya generationen tyvärr. Eller så kanske det gör det för din del, grattis i så fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jo, men nu lät det på dig som du avstod PS5 för att majoriteten av (kommande) spelen "ändå kommer till PC".
Och det är ju inte riktigt nödvändigtvis sant. Alla spelen framöver kommer ju inte till PS4 heller utan det är väl nu när det är en övergångsperiod. Så PC+PS4+Switch lär inte täcka hela nya generationen tyvärr. Eller så kanske det gör det för din del, grattis i så fall!

Hur du tolkar mitt inlägg kan jag inte göra så mycket åt. Jag har aldrig uttryckt att en majoritet av spelen kommer till PC, utan att fler kommer göra det. Det har FZ skrivit om flera gånger. Det enda spelet jag är intresserad av till PS5 kommer kanske till PC så småningom då föregångaren gjorde det och då det ändå kommer till PS4 är det alltså ingen mening för mig att köpa PS5. Min ståndpunkt kvarstår alltså.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Hur du tolkar mitt inlägg kan jag inte göra så mycket åt. Jag har aldrig uttryckt att en majoritet av spelen kommer till PC, utan att fler kommer göra det. Det har FZ skrivit om flera gånger. Det enda spelet jag är intresserad av till PS5 kommer kanske till PC så småningom då föregångaren gjorde det och då det ändå kommer till PS4 är det alltså ingen mening för mig att köpa PS5. Min ståndpunkt kvarstår alltså.

Haha, har inte försökt ändra din ståndpunkt, jag bryr mig inte speciellt mycket om huruvida du köper en PS5 eller ej. Tyckte bara det lät märkligt att döma ut en helt ny konsol som kanske kommer hållas levande 5-7 år. Senare idag hålls ju dessutom en show av Sony för att visa kommande spel till konsolen, många lär vara exklusiva men kanske släpps till PC om flera flera år. Kanske, alltså. Så då kanske din enda titel ökar till tio. Eller så. Men döm ut en sprillans ny konsol för att "fler spel ändå kommer till PC" du.

Medlem

Måste säga nej där, men är inte sugen på någon av dom.
Att missa dom exklusiva titlarna gör inget för mig längre.

Medlem

Xbox Game Pass är utan tvekan det som skulle få mig att köpa en konsol, särskilt när man får konsolen inbakad i priset. 370kr per månad för Series X med 24 månaders Ultimate är en bra deal jämfört med att punga ut drygt 6 000kr och betala 400-850kr per spel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag köper bara fysiska spel, så svaret är nej.
Den tydliga prisökningen på digitala spel var tydlig redan innan PS5, varför man skulle få för sig att köpa en konsol utan skivläsare är för mig en gåta.

Underbart utan skiva jö :). Hoppar man mellan spel ofta alternativt har barn så är en digital konsol underbart. Däremot så finns det ju faktiskt inget som hindrar en från att köra digitalt även på en konsol med skivläsare så kanske inte ett jättebra argument egentligen även om majoriteten förmodligen inte gör just så.

Att den är snyggare kanske då ^^?

Medlem

För att nyansera lite av just prisdebatten rent generellt, hur mycket är man villig att betala per timme för underhållning? Säg tex att ett spel är 20 timmar långt (vi bortser eventuell MP-läge här) och att då betala 30 kronor per timme (vilket är mindre än tex en biofilm) så skulle det bli 600 kronor, vilket troligtvis är något som många skulle kunna betala. 30 kronor är rätt lite per timme om man tittar på andra saker man gör i livet, spel som medium har haft (och lär även i framtiden ha) en väldigt billig timmpenning Det är då inte lustigt att stora AAA titlar då "tvingas" att hitta flera intäcktskällor i form av tex onlinelägen.

Om utvecklingen av spel ökar (vilket är högst troligt) så bör även spelen till oss konsumenter följa med, det lär dock finnas en brytpunkt där ett pris blir för högt för konsument vilket kommer att få som konsekvens att intäkterna minskar. Så jag gissar att framtidens stora titlar kan bli någon form av expansion historia. För att på så sätt kunna hålla igång med de stora utvecklings kostnaderna.

Skriv svar