Diskutera – Spelbranschens uslaste beslut

Medlem

Dawn of War 3… snacka om kätteri, tog bort exakt allt som gjorde ettan och tvåan bra på sina egna sätt för att istället satsa på någon MOBA variant. Var så lyckat att de slutade supporta spelet efter 6 månader. För mig var de det yttersta beviset på att gamla Relic inte längre existerar i någon form.

Sen beslutet att tillåta Early Access på Steam. Så många cash grab spel och bluffar som aldrig blev något och aldrig kommer bli något, spel som Star Citizen som förmodligen aldrig kommer se dagens fulla ljus, och att majoriteten av AAA utveckla släpper sina spel till fullpris men behandlar dem som Early Access spel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mattias Frost:

Hela strategin runt Dreamcast. En så bra maskin förtjänade ett bättre öde. Minns hus sjukt imponerad jag var av grafiken jämfört med Playstation (1) och Nintendo 64. Men jävlar vad dyr den var! Jag skramlade ihop pengar, sålde mitt trumset och köpte maskinen och några spel typ ett halvår innan den hypade PS2an dundrade in på marknaden som en ångvält och plattade till Dreamcasten fullständigt. Minns jag rätt tog det bara något år innan Sega sedan avvecklade konsoltillverkningen för gott.

Vet dock inte hur de skulle gjort för att rädda situationen. Kanske fler systemsäljare till spel och ett lägre pris? Eller inte lansera den mitt emellan N64 och PS2/Gamecube..

Dreamcast var som sagt inte dyr. Det kostade 2500 kr i Sverige. Vad i Segas strategi anser du platsar i kategorin spelbranschens uslaste beslut?

Ja, de avvecklade 2001, och Dreamcast lanserades hösten 1999. Utanför Japan fanns den på marknaden bara drygt 18 månader, kan man säga. Så den var en skarpt lysande låga som brann ut snabbt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Dreamcast var som sagt inte dyr. Det kostade 2500 kr i Sverige. Vad i Segas strategi anser du platsar i kategorin spelbranschens uslaste beslut?

Ja, de avvecklade 2001, och Dreamcast lanserades hösten 1999. Utanför Japan fanns den på marknaden bara drygt 18 månader, kan man säga. Så den var en skarpt lysande låga som brann ut snabbt.

Var 2500 kr lanseringspriset i Sverige? Eller chocksänkte Sega konsolen när dom märkte att den inte sålde? Vet att Nintendo Gamecube var relativt billig för för sin tid, mycket pga att priset sänktes kort innan release för att konkurrera med PS2 som hade börjat dominera marknaden.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade väntat på DC jättelänge också, men storspelen uteblev ju och prislappen uppemot väggarna. Bara hårdvara inget innehåll. Många felbeslut där bakom och det blev väl Segas död lite.

Ryo Hazuki left the chat...

Medlem

Att Nintendo var giriga och skapade kartellbildning för att kunna ta hutlösa priser på framförallt SNES-spelen, för att sedan få miljardböter av EU som ledde till att de "tvingades" sälja av RARE till MS. Det var hos Japanerna de hade sin storhetstid!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Var 2500 kr lanseringspriset i Sverige? Eller chocksänkte Sega konsolen när dom märkte att den inte sålde? Vet att Nintendo Gamecube var relativt billig för för sin tid, mycket pga att priset sänktes kort innan release för att konkurrera med PS2 som hade börjat dominera marknaden.

Jag köpte min precis efter lanseringen för 2595 kr, tror det officiella priset var en hundralapp lägre. Den släpptes för 199 USD i USA, vilket var 100 USD under den första PlayStation, exempelvis. Så jag förstår inte alls varför flera här påstår att den var dyr, den var betydligt billigare än PS2.

Xbox kostade däremot 5000 spänn här i Sverige och Microsoft paniksänkte till 3500 kr efter runt sex veckor. Vi som hade köpt för fullpris kompenserades med en extra handkontroll och två valfria spel (det var rätt skralt med spel från början, jag hade redan köpt dem jag ville ha). Gamecube fick ett något lägre lanseringspris redan innan den hade släppts här.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Möjligt. Den var betydligt dyrare vid lanseringen. Kanske runt 4000 kr i Sverige? (Minns inte.) Jag köpte min först 1996, då var fiaskot ett faktum och den gick för 1600 kr, minns jag.

Skrivet av PGR1985:

Var 2500 kr lanseringspriset i Sverige? Eller chocksänkte Sega konsolen när dom märkte att den inte sålde? Vet att Nintendo Gamecube var relativt billig för för sin tid, mycket pga att priset sänktes kort innan release för att konkurrera med PS2 som hade börjat dominera marknaden.

@Tomas Helenius to the rescue!

Hittade den här via en googling.: https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

Medlem

Att inte göra infamus till ett spel i Batman nivå. Väldigt många fel gjordes och dom drog ner seriesen i ett träsk istället för att bygga upp och lyfta det till höjdarna där det igentligen hör hemma.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Xbox One blev bättre och bättre. One X var riktigt bra. Jag har lagt ut totalt 13 000 kr på fyra Xbox One-konsoler och det är inte synd om mig.

Får jag fråga varför? Samlar du eller eller flyger konsolerna genom fönstret med jämna mellanrum?
Inte menat som en dryg fråga utan bara nyfiken 🙂

Medlem

- Mobilspel
- MTX
- King / Candy Crush
- EA senaste 10 åren, minst
- Blizzard efter Warcraft III / Starcraft II
- Todd.
- Uppköpet/slakten av Psygnosis
- Multiplayer i single player-spel. Helt åt helvete.
- Att man helt slutat göra nya spel och bara gör remakes och eventuellt uppföljare
- Att de snodde Calle från oss

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shadee:

Smidigt! Jag hittade denna, men Helenius lista var mer överblickbar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mcord:

Får jag fråga varför? Samlar du eller eller flyger konsolerna genom fönstret med jämna mellanrum?
Inte menat som en dryg fråga utan bara nyfiken 🙂

Jag samlar visserligen, men inte specifikt på Xbox One-konsoler. I det här fallet uppgraderade jag stegvis. Först till One S, sedan till One X och därtill köpte jag Gears 5-modellen som jag tycker är läcker. Den står faktiskt bara i ett glasskåp och är aldrig använd.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Följer inte länkar som saknar förklaring på varför jag bör se länken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Rent personligt så är det The last of us 2. Jag har fortfarande inte kommit över hur dom förstörde storyn....

Men om jag inte ska vara känslosam så är det Xbox One. Det var en rätt usel strategi av dom.

Hur förstörde man storyn? Förstår verkligen inte.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag samlar visserligen, men inte specifikt på Xbox One-konsoler. I det här fallet uppgraderade jag stegvis. Först till One S, sedan till One X och därtill köpte jag Gears 5-modellen som jag tycker är läcker. Den står faktiskt bara i ett glasskåp och är aldrig använd.

Då är jag med dig 👍

Medlem

Fallout 76


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Beslutet att kasta ut allt som gjorde Dragon Age fantastiskt och göra en kass Mass Effect-reskin följt av offline-MMO.

Ja, Dragon Age: Origins var ett mästerverk, tvåan fortfarande spelbart medan Inquisition var outhärdligt dåligt på så många sätt.

Men en annan tabbe tycker jag äe Obsidian som totalt glömde bort vad som var coolt och originellt med Fallout: New Vegas, att man ens lyckas göra ett så pisstråkigt och krystat The Outer Worlds.

Bra video om varför The Outer worlds suger


signatur

Memento Mori

Medlem

Error 37.

Vi som älskade diablo möttes av detta hemska meddelande när vi tagit ledig och bänkat oss till släppet.

Fan va arg jag var ! Spenderade den helgen på blizzards forum 😂.

Skrivet av Grodan:

Ryo Hazuki left the chat...

Even Shenmue couldn`t save Dreamcast…

Medlem

Duke Nukem Forever


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

Absolut, den var före sin tid och hade definitivt potential att kunna bli nått men föll nog pga av en del felbeslut tror jag.

Varför satte de te.x. inte en till analogspak på den? Hade ju blivit som Xbox kontrollen men före sin tid. Varför hade den inte DVD som PS2? GD-ROM var ingen höjdare. Varför släppte dom den i övriga världen ett år efter Japan releasen, viker gjorde att den hamnade bara ett halvår från PS2 releasen, dålig planering.

Sen verkade väldigt få tredje-parts tillverkare vilja utveckla något till den, en del säger för att den var för komplicerad att utveckla till.

Lanseringen i Japan var väldigt skral jämfört med den västerländska, så frågan är hur attraktiv Dreamcast hade varit i väst redan 1998. När den väl kom till oss i september respektive oktober 1999 fanns det riktigt många bra spel, och lanseringen var lyckad. Hade de petat i en DVD-läsare hade ju priset gått upp, Sega ville hålla priset nere. Jag tror inte alls att Dreamcast var komplicerad att arbeta med, det var snarare Segas illa tilltygade rykte efter Mega-CD och 32X som gjorde många tredjepartsutvecklare tveksamma.

Dessutom tror jag inte att något av detta hade spelat så stor roll ändå. Sega kunde inte slå Sonys hypetrain, de hade inte krigskassa att konkurrera (olikt Microsoft).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Andyrew:

Hur förstörde man storyn? Förstår verkligen inte.

Oj, massor. Storyn var ju rena rama implosionen... Katastrof. Alla meningslösa sidokaraktärer som tog upp massor av tid. Valet att ta död på en viss karaktär redan i början. Hundar och gravida, de billigaste tricken i boken för att göra oss spelare "emotionella".

Synd på ett spel som var så tekniskt kompetent.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Lanseringen i Japan var väldigt skral jämfört med den västerländska, så frågan är hur attraktiv Dreamcast hade varit i väst redan 1998. När den väl kom till oss i september respektive oktober 1999 fanns det riktigt många bra spel, och lanseringen var lyckad. Hade de petat i en DVD-läsare hade ju priset gått upp, Sega ville hålla priset nere. Jag tror inte alls att Dreamcast var komplicerad att arbeta med, det var snarare Segas illa tilltygade rykte efter Mega-CD och 32X som gjorde många tredjepartsutvecklare tveksamma.

Dessutom tror jag inte att något av detta hade spelat så stor roll ändå. Sega kunde inte slå Sonys hypetrain, de hade inte krigskassa att konkurrera (olikt Microsoft).

Ah jo precis. Men en tidigare release worlwide, med DVD spelare, till rimligt pris och fler tredjepartstillverkare (varför det nu inte lyckades) då kunde de ha kunnat koknkurrera med Sony bättre och deras felbeslut ledde inte dit. De valde inte GD-ROM istället för DVD pga pris främst som jag har förstått, utan för att de trodde det skulle motverka piratkopiering. Summa summarum fokuserade de för mycket på hårdvara istället för innehåll och spel tycker jag.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ah jo precis. Men en tidigare release worlwide, med DVD spelare, till rimligt pris och fler tredjepartstillverkare (varför det nu inte lyckades) då kunde de ha kunnat koknkurrera med Sony bättre och deras felbeslut ledde inte dit. De valde inte GD-ROM istället för DVD pga pris främst som jag har förstått, utan för att de trodde det skulle motverka piratkopiering. Summa summarum fokuserade de för mycket på hårdvara istället för innehåll och spel tycker jag.

Jag har visserligen inga kostnader i huvudet, men vi måste komma ihåg att DVD var ett nytt format. Den första DVD-spelaren släpptes 1997, om jag minns rätt, och kostade 600 dollar och uppåt. Sega hade behövt betala Sony, om det ens hade varit möjligt att planera in en DVD-spelare i Dreamcast i ett så sent skede. Jag vet inte. De insåg förstås potentialen senare, och utvecklade faktiskt en prototyp. Men då var det redan för sent.

När det gäller spel tycker jag att Dreamcast hade massor att erbjuda. I alla genrer, egentligen. De fokuserade möjligen lite för mycket på arkadkonverteringar, vilket varit framgångsrikt tidigare men inte lockade en ny generation spelare på samma sätt som förr. Men det vimlade av riktigt bra racingspel. Den hade sportspel som Virtua Tennis, NHL2K m.fl., äventyr, skräck, pussel, jrpg och rörelsekänsligt spelande i form av Samba de Amigo. I Japan lanserade de to.m. ett karaoketillbehör som hade kunnat bli som SingStar. Dreamcast var upplagd att kunna bli en partykonsol för hela familjen. Och så kunde man spela online med den, vilket kändes väldigt spännande runt millennieskiftet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Horse armor! Det startade allt som är fel med spelbranschen idag.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag köpte min precis efter lanseringen för 2595 kr, tror det officiella priset var en hundralapp lägre. Den släpptes för 199 USD i USA, vilket var 100 USD under den första PlayStation, exempelvis. Så jag förstår inte alls varför flera här påstår att den var dyr, den var betydligt billigare än PS2.

Xbox kostade däremot 5000 spänn här i Sverige och Microsoft paniksänkte till 3500 kr efter runt sex veckor. Vi som hade köpt för fullpris kompenserades med en extra handkontroll och två valfria spel (det var rätt skralt med spel från början, jag hade redan köpt dem jag ville ha). Gamecube fick ett något lägre lanseringspris redan innan den hade släppts här.

Jag tackar för informationen.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Dreamcast var som sagt inte dyr. Det kostade 2500 kr i Sverige. Vad i Segas strategi anser du platsar i kategorin spelbranschens uslaste beslut?

Ja, de avvecklade 2001, och Dreamcast lanserades hösten 1999. Utanför Japan fanns den på marknaden bara drygt 18 månader, kan man säga. Så den var en skarpt lysande låga som brann ut snabbt.

Hmm, ja det var nog mer upplevelsen av att den var dyr. Har för mig att resonemanget i mitt kompisgäng gick att det var lite av ett osäkert kort jämfört med N64 och kommande PS2. Få av oss hade ens spelat Saturn. I och med att vi var tonåringar som gick i gymnasiet så höll vi hårt i pengarna, man hade liksom bara råd med en maskin som man sedan var "fast" med i några år. Jag var den enda i mitt gäng som till slut köpte en Dreamcast.

Jag vet inte riktigt vad i Segas strategi som gör att jag anser att den platsar i kategorin spelbranschens uslaste beslut. Tror det är många små beslut, som ledde till att maskinen inte sålde som förväntat och att det blev Segas sista konsol.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Många EA katastrofer har nämnts ... men inte den värsta.

RIP Bullfrog

Sen kom Dungeon Keeper till mobil för många år sen. Jag blev glad... i flera minuter. Men det var ett typiskt mobilspel med tidslås. Typ Farmville

Medlem
Skrivet av Freakon:

Följer inte länkar som saknar förklaring på varför jag bör se länken.

Klickar du på länken kommer du till ett Youtube-klipp som jag tycker är roligt och sevärt och är starkt kopplat till ditt inlägg, därför tycker jag du ska följa länken. Härdsmältan du beskrev i ditt inlägg fast i videoformat, kan man säga!

Videon har titeln "Xbox One Reveal 2013 Highlights" där någon klippt ihop små segment när någon nämner "TV/television", "Sports" och "Call of Duty" under den katastrofala revealen av Xbox One. Resultatet blir en komisk kavalkad av ovan nämnda ord, och man får lätt intrycket av att du endast "kan se på TV på din TV med Xbox One", vilket även en av toppkommentarerna på Youtube påtalar; main feature of xbox one: you can watch TV on your TV. Humor och satir när den är som bäst, därför tycker jag du ska klicka på länken, sen är vi alla olika så klart. Vissa tycker kanske klippet rentav är tråkigt.

Förbluffande fakta: Sports nämns 16 gånger, Call of Duty 26 gånger och TV/Television hela 51 gånger!

Denna video var det första som dök upp i mitt huvud efter att ha läst ditt första inlägg i denna tråd, och jag kände genast ett starkt behov av att snabbt dela med mig, därför uteblev förklaringen. Jag ber om ursäkt för detta. Nu har säkert de allra flesta redan sett det kanske (videon laddades upp på Youtube 22 maj 2013), men ändå! Över 8 miljoner visningar och nära 150 000 tummar upp i skrivande stund!

Här är det igen fast inbäddat så du slipper lämna sidan:

Samt en vanlig länk igen: https://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw

Klippet är under två minuter långt (1:40 för att vara exakt), så det kommer inte ta upp alltför mycket av din dyrbara tid.

Är det något mer du undrar över så tveka inte att höra av dig!

Geeks Gaming

När Disney tog beslutet att lägga ner LucasArts och ge alla anställda sparken blev jag väldigt förvånad och sorgsen.

Undrar hur deras spel hade utvecklats under de senaste 9 åren

Skriv svar