Vilka spelstudior saknar du allra mest?

Frilansare
Vilka spelstudior saknar du allra mest?

Läste en tråd på Reddit där man mös över vilka spelstudios som man önskade aldrig hade lagts ner - så jag tänkte att vi gör samma sak här. Oavsett om studion i fråga slutade på topp eller inte, så kan vi väl lista de vi har varmast minnen från? Gå på känsla!

Jag börjar:

Bullfrog - Mmm, Populous, Syndicate, Dunegon Keeper. Jag gillade ju Lionhead också, men här låg verkligen Peter Molyneux på topp.

SSI - Pool of Radiance, Champions of Krynn, så mycket gott!

Looking Glass - Theif!!!

Medlem

Sierra vat ju helt klart en kvalitetsstämpel förr, och många bra peka klicka spel spottade de ur sig.

Interplay, vad hände med dem? De gjorde ju det bästa dungeon crawler spelet, Stone Keep.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Läste en tråd på Reddit där man mös över vilka spelstudios som man önskade aldrig hade lagts ner - så jag tänkte att vi gör samma sak här. Oavsett om studion i fråga slutade på topp eller inte, så kan vi väl lista de vi har varmast minnen från? Gå på känsla!

Jag börjar:

Bullfrog - Mmm, Populous, Syndicate, Dunegon Keeper. Jag gillade ju Lionhead också, mne här låg verkligen Peter Molyneux på topp.

SSI - Pool of Radiance, Champions of Krynn, så mycket gott!

Looking Glass - Theif!!!

Syndicate är grymt! Har det hemma på 3.5 diskett!


signatur

IDKFA

Medlem

Saknar nog det "gamla Blizzard", innan de blev Activision Blizzard. Blizzard fram till år 2004-2005.
Spel som Warcraft 1-3, Starcraft 1, Diablo 1 och 2, Vanilla WoW.

Innan Blizzard blev det företag det är idag...
Activision Blizzard med kassa trailers, trakasserier och mikrotransaktioner.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Looking Glass - Theif!!!

Theif i all ära. Men än bättre var ju både Ultima Underworld och System Shock???

Själv saknar jag Shiny Entertainment. MDK, Messiah & Earthworm Jim är ju helt underbara!!!

Medlem

Gamla iD och gamla Raven. Det var tider det grabbar och tjejer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

black isle - fallout, fallout 2, planescape: torment, icewind dale

cryo interactive - dune, megarace, lost eden

westwood studios - c&c!

Medlem

Looking Glass, helt klart. Saknar Troika Games också.

Square och Konami från PS1-eran.

Skribent

Gamla Squaresoft saknar man, innan de försvann i och med hopslagningen med Enix och blev betydligt sämre, åtminstone på att utveckla egna spel.

Medlem
Skrivet av quadratis:

black isle - fallout, fallout 2, planescape: torment, icewind dale

cryo interactive - dune, megarace, lost eden

westwood studios - c&c!

Jag håller med dig kring allt!!! utom MegaRace. Jag spelade också orimligt mycket MegaRace. Det följde med när man köpte sin CDROM (tror det var av märke SoundBlaster). Det var aldrig ett bra spel dock. Det var ett skitspel (i en hyfsad förpackning). Jag kan inte förstå att man hyser varma känslor för den skiten...

Medlem

Blizzard år 2000-ish.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Redaktör

80-talets Microprose: Gunship, Airborne Ranger, REd Storm Rising, M1 Tank Platoon med mera, med mera.


signatur
Medlem
Skrivet av maq777:

Jag håller med dig kring allt!!! utom MegaRace. Jag spelade också orimligt mycket MegaRace. Det följde med när man köpte sin CDROM (tror det var av märke SoundBlaster). Det var aldrig ett bra spel dock. Det var ett skitspel (i en hyfsad förpackning). Jag kan inte förstå att man hyser varma känslor för den skiten...

bah!

helt underbart cheesy. musiken var dessutom riktigt grym. spelet i sig kan man väl diskutera, men jag gillade det. kanske mest pga grafiken. det kändes "framtid" när det släpptes. lite som med star wars rebel assault när det kom. ett riktigt skitspel, det enda folk brydde sig om var grafiken.

Medlem

2k Czech 100%.

Jag vill ha ett Top Spin 5 och ett tennisspel som är värdigt sporten och de nya konsolerna!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Läste en tråd på Reddit där man mös över vilka spelstudios som man önskade aldrig hade lagts ner - så jag tänkte att vi gör samma sak här. Oavsett om studion i fråga slutade på topp eller inte, så kan vi väl lista de vi har varmast minnen från? Gå på känsla!

Jag börjar:

Bullfrog - Mmm, Populous, Syndicate, Dunegon Keeper. Jag gillade ju Lionhead också, men här låg verkligen Peter Molyneux på topp.

SSI - Pool of Radiance, Champions of Krynn, så mycket gott!

Looking Glass - Theif!!!

Nej Joakim, det gör för ont.

Vi är inte längre där, min vän
Vi är nån annanstans

KoP
Medlem

Lionhead Studios (i princip Bullfrog).

Medlem

Origin Systems: Bioforge, Wing Commander serien, AH-64D Longbow bl.a.

Visceral Games: Dead Space (remake kommer på 1:an)

KoP
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

80-talets Microprose: Gunship, Airborne Ranger, REd Storm Rising, M1 Tank Platoon med mera, med mera.

Microprose återupplivades väl för ett par år sedan? 🤔

Medlem

New World Computing
Adeline Software
Sierra
Interplay

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av quadratis:

black isle - fallout, fallout 2, planescape: torment, icewind dale

cryo interactive - dune, megarace, lost eden

westwood studios - c&c!

Black Isle är ju Obsidian, mer eller mindre, då dess nyckelpersonal grundade Obsidian så fort det blev klart att Interplay ville lägga ned Black Isle. Och de har ju fortsatt att göra kvalitets-RPG:n sen dess. Synd att Chris Avellone lämnade företaget för typ fem år sen bara, det var ju han som hade den vassaste författarpennan både i Black Isle och Obsidian...

Skrivet av KoP:

Microprose återupplivades väl för ett par år sedan? 🤔

Det var förmodligen därför han var noga med att skriva "80-talets Microprose"... Det är ju inte samma studio nu bara för att någon köpt och använder varumärket, även om Bill Stealey har hoppat på tåget.

Medlem

Visceral Games - Dead Space

Medlem

Westwood Studios - Dunespelen
DMA Design - Vill ju ha min Hired Guns uppföljare!
Epyx - Gateway To Apshai, Barbarian!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

LucasArts - Jag gillade verkligen dom där gamla Monkey Island spelen. Speciellt The Curse of Monkey Island som jag fick låna av min kusin och som jag spelade igenom ett flertal gånger eftersom jag inte hade så många andra spel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Blizzard North 😔

Medlem

Som många andra. Looking Glass, Bullfrog och Westwood, speciellt nu efter nya Dune-filmen.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

LucasArts - Jag gillade verkligen dom där gamla Monkey Island spelen. Speciellt The Curse of Monkey Island som jag fick låna av min kusin och som jag spelade igenom ett flertal gånger eftersom jag inte hade så många andra spel.

Instämmer, så många episka spel som LucasArts gjorde

Medlem

Bullfrog/Lionhead Studios

3D Realms/Apogee (då de gjorde spel, inte tiden efter de återuppstod då de bara varit utgivare)

Epic Games (tiden när de verkligen höll på med riktiga spel och inte fjantade sig med Fortnite och Epic Launcher)

Looking Glass Studios

Sierra

LucasArts

Visceral Games

Westwood Studios

Medlem

Säger Cavedog eftersom ingen nämnt dem än. Total Annihilation var före sin tid och är fortfarande förbaskat roligt.

Inaktiv

Black Isle var väl en studio? Och sen Bioware, orginalet.

Medlem

Instämmer med samtliga, men närmast om hjärtat för egen del är:
Id- och Raven software (Heretic, Mageslayer med flera).
Acclaim - Turok, hoppas på att få se en ett nytt turok med modern grafik fast som har sina oldschool-rötter kvar.
Lionhead studios - Black and white behöver en remaster eller åtminstone ett släpp på gog! Vågar man hoppas på att MS gör något vettigt av fable nu?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar