Vilka spelstudior saknar du allra mest?

Flakmonkey

Looking Glass Studios, solklar etta på en sån här lista för mig. Framförallt för de fantastiska System Shock-spelen där tvåan fortfarande ligger där uppe bland mina största spelupplevelser någonsin. Sedan finns ju Thief-serien där också tex. Ultima Underworld också förstås.

Origin Systems, Ultima-serien, wing commander, etc

Bullfrog, Populus, Theme Park, Syndicate, Magic Carpet

Psygnosis, känns som en av få västerländska mindre utvecklare som tog steget från 2d till 3d med äran i behåll.

System 3, ren C64-nostalgi. Gjorde de något dåligt spel till innan 16-bitarseran?

Finns såklart massa fler än de här men de var de jag kom på nu precis.

Medlem

Jag satt och spelade igenom Bionic Commando Rearmed här för ett litet tag sedan, lite retromys sådär. Det var rätt trevligt, så när jag läste denna trådstart kom jag att tänka på gamla Grin, som lade ned 2009. Deras bästa lir var nog just det, samt GRAW-spelen, som de gjorde två av. Jag gillade även det remastrade Bionic Commando men endast på den svåraste svårighetsgraden, annars minns jag att det kändes alldeles för enkelt och inte som ett spel utan mer som en interkativ film, man fick liksom aldrig göra något eller bli utmanad. Det var lite kul att svinga sig och musiken var guld, särskilt för en som älskade Bionic Commando till NES'en som liten grabb.

Så Grin blir mitt bidrag, även fast de inte gjort sådär jättemånga jättebra spel.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

EA Black Box - Skate 1-3 + Need For Speed Underground 1+2

Medlem

Konami. Gör de ens spel numera?

NuZ
Testpilot

Sierra och Westwood är de jag tänker på. Ett nytt bra C&C behöver vi!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Black Isle, helt klart. Chansen att vi någonsin får se ett riktigt Fallout 3 är nog närmast obefintlig numera.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Digital anvil

Och som någon annan sa, Cavedog


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Inte Grin! Ha ha! Grin och Blizzard är dom enda spelstudior jag ogillat och som verkligen har påverkat mitt liv negativt(enbart Blizzard). Grin ogillar jag bara för att dom fick mig att köpa ett uselt Terminator spel. Bara för att jag ville ha massa lätta troféer. Så det är igentligen mitt eget fel. Ha ha! Saknar ingen spelstudio.

Medlem

Ååh, så många fantastiska äventyrsspel som Sierra och Cryo matade ut som jag spenderade alldeles för många timmar på som kotte.

- Westwood med Dune 2 och C&C sörjer jag också.

- Bullfrog under Theme Park & Theme Hospital-tiden var också riktigt bra.

- SSI med deras Panzer General (ettan och tvåan).

- Magnetic Fields Ltd. - Lotus 3 gick varmt hemma.

- Brøderbund - de gav ut några spel som också spelades flitigt.

- Distinctive Software (DSI), utvecklarna av Test Drive I och II och Stunts - galet många timmar som spenderats på det senare.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av maq777:

Theif i all ära. Men än bättre var ju både Ultima Underworld och System Shock???

Själv saknar jag Shiny Entertainment. MDK, Messiah & Earthworm Jim är ju helt underbara!!!

Oooh Sacrifice! Ett av mina toppspel genom tiderna! 😉


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Svar på frågan.

Westwood och Dune 2 punkt slut.

fue
Medlem

Starbreeze och The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay spelet. wow.

Medlem
Medlem

Konami. Företaget med samma namn idag är något helt annat.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Gamla Squaresoft saknar man, innan de försvann i och med hopslagningen med Enix och blev betydligt sämre, åtminstone på att utveckla egna spel.

Tycker nästan att både Squaresoft och Enix, eller i alla fall deras gamla utvecklingsstudios, var bättre än vad de blev tillsammans. Som ett stort fan av både Quintet (Illusion of Gaia, Robotrek, Terranigma) och tri-Ace (Star Ocean) så saknar jag den tiden. Kan dock ha mycket att göra med min kärlek till SNES-eran generellt.

Annars känner jag nästan mer att man saknar det som många studios var förut. De sista åren har verkligen hamrat in faktumet att det är folket på studion som spelar roll, inte vad som står på byggnaden. Många studios är bara skuggor av sin forna storhet, imo.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Medlem

Finns de verkligen något som slår följande

DICE ( innan EA shit köpte dom)
Westwood ( Oxå innan EA shit köpte dom)
Bullfrog ( Nämen EA kom o sket ner här med)
Massive Entertainment ( Här sket Ubisoft sönder)

Medlem

Ensemble Studios och Lionhead Studios.

Hade velat se ett nytt Black & White 3.

Medlem

3D Realms - Det var ett sant nöje att läsa i PC gamer om Duke Nukem Forever förhandstittar

Medlem

Raven, vet att hardcore fans av Heretic 1 inte gillade 2an men jag gillar det. Är också stort fan av deras Star Trek Elite Force, Jedi spelen och även Quake 4.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

SSI först och främst.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Westwood! Ohotade på RTS fronten back then.

Medlem

Psygnosis. Dem hade en spel serie (2st spel vad jag vet) som skulle ha kunnat vara Sony's framtida Starfield. Colony Wars.

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Blizzard år 2000-ish.

Ah, gamla Blizzard North-gänget. Dom räknas eftersom dom blev nedlagda.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Inte en spelstudio precis, men de som låg bakom CSPromod (som aldrig blev av). Mycket bättre spel än CSGO. xD

Medlem

Bullfrog/Lionhead, Westwood samt Visceral, Maxis och Biowares glansdagar, Sierra, LucasArts, listan kan göras lång över studios man saknar.

Medlem
Skrivet av Brona:

Säger Cavedog eftersom ingen nämnt dem än. Total Annihilation var före sin tid och är fortfarande förbaskat roligt.

Instämmer helt! Total Annihilation var fantastiskt. Skulle verkligen vilja se ett nytt spel i den serien, eller en gammal hederlig remaster för den delen.

Tillhör den minoritet som uppskattade Total Annihilation: Kingdoms. Spelade det kanske inte lika mycket eftersom StarCraft knackade på dörren. Men i en annan värld skulle jag ha spelat sönder det också


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag saknar Bioware. De som bär namnet idag gör inte rättvisa åt arvet. Och höll på att glömma Microprose. Ack, vilka minne.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Nomman:

Instämmer helt! Total Annihilation var fantastiskt. Skulle verkligen vilja se ett nytt spel i den serien, eller en gammal hederlig remaster för den delen.

Tillhör den minoritet som uppskattade Total Annihilation: Kingdoms. Spelade det kanske inte lika mycket eftersom StarCraft knackade på dörren. Men i en annan värld skulle jag ha spelat sönder det också

Chris Taylor inte fått möjlighet till samma budget sen Cavedog lades ner, tyvärr. Just nu håller han på med Intergalactic Space Empire som ska bli ett webbaserat RTS. Tror det är Atari som äger rättigheterna till TA och de lär väl tyvärr inte göra en remaster av det. Men håller med om att det hade varit mycket kul Ett Diablo 2 Resurected för TA.

Medlem

Westwood
Shiny Entertainment

Skriv svar