Steam-patent kan låta dig spela nästan direkt

Robot
Steam-patent kan låta dig spela nästan direkt

"Instant play" – vilken grej!

#steam, #valve


"Valve får för sig att väcka liv i Gordon Freeman igen". De har ju redan väckt honom. Eller väntade ni inte till efter eftertexten till Alyx?

Medlem

Finns väl något liknande på Playstation redan där nedladdningen är uppdelad i två delar och bara den första behövs för att börja spela. Kanske finns även på Xbox?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns väl något liknande på Playstation redan där nedladdningen är uppdelad i två delar och bara den första behövs för att börja spela. Kanske finns även på Xbox?

Skillnaden där är att man måste sluta spela när man har nått en viss punkt i spelet och vänta på att hela har laddats ner. Som jag förstår det här kommer det inte finnas en sån punkt.

Geeks Gaming
Skrivet av Påskmust:

Finns väl något liknande på Playstation redan där nedladdningen är uppdelad i två delar och bara den första behövs för att börja spela. Kanske finns även på Xbox?

Finns redan hos origin, uplay, battlenet, det flesta mmo spel med fristående launcher.

Steam är extremt sena på detta.

Medlem

Finns väl redan och det kallas väl Streaming med tjänster som Stadia?

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

"Valve får för sig att väcka liv i Gordon Freeman igen". De har ju redan väckt honom. Eller väntade ni inte till efter eftertexten till Alyx?

Jodå. Men vi har ju inte spelat Gordon sen 2007.


signatur
Medlem

Intressant teknik att bygga det på vad som faktiskt användare läser från disk. Det gör att det går att få en genetisk lösning som fungerar till i princip alla spel.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Finns väl redan och det kallas väl Streaming med tjänster som Stadia?

Ja, faktiskt. Ibland spelar jag mina spel genom GeForce Now istället för att installera dom. Det är verkligen instant.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Finns redan hos origin, uplay, battlenet, det flesta mmo spel med fristående launcher.

Steam är extremt sena på detta.

"Det är i dag möjligt att börja spela under nedladdning hos flera tjänster, t.ex. Battle.net och Origin, men då handlar det om begränsade bitar av det som laddas ner." Och detta stämmer. Du har ju visserligen rätt men något begränsad är man under spelets gång när det laddas ned medans man spelar. Fristående MMO kan jag inte tala för så dom kanske bättre lösning än vad flesta Launchers har. Men som nyheten nämner verkar Steam ha något på gång som är bättre. Klagar då inte på mindre data som hämtas och lagras samt mindre latens.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, faktiskt. Ibland spelar jag mina spel genom GeForce Now istället för att installera dom. Det är verkligen instant.

Hade också velat göra det men GFN streamar bara i 1080p och min skärm är 1440p

eld
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Finns redan hos origin, uplay, battlenet, det flesta mmo spel med fristående launcher.

Steam är extremt sena på detta.

Skrivet av Gaara:

Finns väl redan och det kallas väl Streaming med tjänster som Stadia?

Det är inte streaming, och även om det liknar system som vissa MMO's och sådant använder sig av så är det lite mer komplicerat än så. Origin, Uplay, Battlenet och liknande tillhandahåller inte dessa system, de byggs per spel.

Som jag uppfattat det så är det en väldigt dynamisk lösning som ska kunna anpassa sig efter många typer av klienter, och även dynamiskt kunna tömma bort data som inte kommer användas på ett tag, men det är ju än så länge bara ett patent.

edit: det är en lokal lösning, där du startar ett spel och spelet laddar dynamiskt ner data, istället för att du måste ha en jättestor chunk med data specifik för singleplayer eller multiplayer tex.

De lösningar som redan finns just nu är byggda för hand och måste göras per spel.

Medlem

Helt otroligt! Samma teknik som typ alla pysslar/försöker med!

Men det kanske är svinfett system, vad vet jag... Ser väl ingen anledning att bli mer hypead över denna 'instant play' toppengrej dock än någon av de andra som hypeats och släppts, ofta/alltid med halvdanna resultat.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det här har väl Blizzard haft i sina spel i åratal? Man måste ladda ner lite i börjar, de fundamentala filerna sen laddas assets in efter behov.


signatur

IDKFA

eld
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det här har väl Blizzard haft i sina spel i åratal? Man måste ladda ner lite i börjar, de fundamentala filerna sen laddas assets in efter behov.

Jo men den lösningen drar hem precis allt som kommer behövs för att köra igång spelet, inte bara det som kommer behövas för precis det området och de sakerna en spelare specifikt kommer stöta på.

Det är ju absolut en liknande lösning, men den är specifikt byggd för world of warcraft.

Medlem

Mer mjukvarupatent!
Trevligt att få sneakpeak på framtida Features. Men lär ju inte hålla långt i rätten. Eller någon som har koll på några stora cases?

Medlem

Låter som Xboxens dito.

Om skribenten inte spelat Alyx så låter det som att det är dags?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Hade också velat göra det men GFN streamar bara i 1080p och min skärm är 1440p

Haha, själv kör jag på en 4K TV. Men 1080 duger bra för mig.

Jag känner att dom prioriterar fel, kanske är oss i norden med bra internet som inte behöver detta. men jag har nästan alldrig känt att jag inte kan vänta 10/20 min.

på ett sätt är väntan en del av upplevelsen också...

Medlem

Denna funktion har väl funnits till bland annat World of Warcraft i typ 15 år.

Medlem

Minns när Sony ljög ihop att man skulle kunna spela "direkt under nedladdning" för PS4, får ju hoppas att Valve lyckas bättre.

Lite chockerande hur lite jag bryr mig om en sådan här teknik nu med studentlägenhet och gigabitinternet. I ganska många år hade jag bara 4g, och 4g på landet i bland annat källarlägenhet. Då hade detta varit av mycket stort värde. En uppdatering kunde leda till att jag inte kunde spela den kvällen, och en hel installation kunde ta dagar.

Nu med modernt internet så går jag bara kokar kaffe eller dammsuger i någon minut så är det klart. Bra för dem som har tråkigt internet, men nerladdningstider är inget jag någonsin tänker på för min egen del.

Redaktör
Skrivet av perihelion74:

Låter som Xboxens dito.

Om skribenten inte spelat Alyx så låter det som att det är dags?

Det jag menade var ett Half-Life 3, ett spel med Gordon i huvudrollen. Jo, jag har varvat Alyx (och sett det efter eftertexterna), jag recenserade det.


signatur
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Finns redan hos origin, uplay, battlenet, det flesta mmo spel med fristående launcher.

Steam är extremt sena på detta.

Lite som att jämföra äpplen och apelsiner detta.
Verkar vara många i tråden som inte förstår skillnaden mellan detta och preloads på t.ex. Bnet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Minns när Sony ljög ihop att man skulle kunna spela "direkt under nedladdning" för PS4, får ju hoppas att Valve lyckas bättre.

Direkt är att ta i men massor av spel fungerar när man fått hem 5-10 GB av det totala spelet.

1
Skriv svar