Far Cry 6 skippar ray tracing på PS5, Xbox Series – prioriterar 60 fps

Robot
Far Cry 6 skippar ray tracing på PS5, Xbox Series – prioriterar 60 fps
Medlem

Redan?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker de kan ha en inställning så får man välja sj om man vill ha Ray Tracing 30 fps.. Eller att välja 60 fps utan Ray Tracing.. Finns i Death loop och andra spel, så borde finnas i detta med..

Medlem

Far cry i 30 fps? Inget jag vill uppleva. Tar hellre 60 fps utan RT än 30 fps med.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Flakmonkey

Nu är det kanske en hel del jobb för att optimera det, men jag hade ju gärna sett ett 6oFPS RT-läge som drog ner på upplösning, etc som ett alternativ. Insomniac har ju gjort det för sina PS5-titlar och det har jag valt att köra på.

Medlem

Helt rätt prioriterat.

Tids nog kläcker någon lösningen.

Låst 60 fps och 4k räcker lätt till dess.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Personligen föredrar jag 60 FPS, men varför inte både ett 60 FPS-läge och ett 30 FPS-läge med RT? Valmöjligheter går före allt.

Medlem

Japp, alldeles rätt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, lol vad pinsamt! Nextgen consoler är redan föråldrade för en 3 år gammal rendering teknik.

(äger xboxsx) Inget fanboj krig please!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv
Skrivet av cybo:

Ja, lol vad pinsamt! Nextgen consoler är redan föråldrade för en 3 år gammal rendering teknik.

(äger xboxsx) Inget fanboj krig please!

Det ska dock påpekas att en PS5 eller Xbox SX kostar som ett lägre medelklassens grafikkort så man ska inte förvänta sig nå 4k 60fps ray tracing heller.

Medlem

Ser ändå ingen skillnad med RT i spel på en tv med 2,5m ifrån så 60fps alla dar i veckan

Skrivet av cybo:

Ja, lol vad pinsamt! Nextgen consoler är redan föråldrade för en 3 år gammal rendering teknik.

(äger xboxsx) Inget fanboj krig please!

Skrivet av anon_119148:

Det ska dock påpekas att en PS5 eller Xbox SX kostar som ett lägre medelklassens grafikkort så man ska inte förvänta sig nå 4k 60fps ray tracing heller.

+ Att det är AMD-kort i dessa. AMD är väl betydligt sämre när det kommer till ray-tracing än Nvidia.

Medlem

Bra att det iaf prioriteras 60FPS i första hand och inte grafik som ska bli tungdrivet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Står det att Ubisoft jobbat med detta spel sen 2016 eller läste jag fel? 5 år? Det har väl kommit två andra Far Cry spel sedan dess?

Medlem

Helt rätt val.
Väljer alltid högre fps ifall man får chansen.
Som i Doom Eternal, körde med det en stund, men insåg att det drog ner prestandan för mycket.
Ville kunna köra i 140 knutar så det fick bli att stänga av RTX.
Beror ju lite på vilket spel man kör också iofs.

Medlem

Det är väl väntat? Vad är det som sitter i PS5/Xbox X? typ ett Geforce 1080ti?

Raytracing på rubbet med 60 fps är typ ett decennium bort, på 1080p då, 4k är lite av en pipe dream.

Medlem

Om du har 2 val o det inte finns något annat skäl dom kör på detta då väljer jag så klart 60fps


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fy bövelen vad glad jag kommer bli när det blir ett slut på dessa cross gen titlar för konsolerna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Fy bövelen vad glad jag kommer bli när det blir ett slut på dessa cross gen titlar för konsolerna.

Ja verkligen, . Såhär långt känns det ju typ som man skaffat typ en xbox one x extra allt eller ps4pro 3.0,..
Inte alls någon next gen feeling på spelen

Medlem
Skrivet av roftg:

Ja verkligen, . Såhär långt känns det ju typ som man skaffat typ en xbox one x extra allt eller ps4pro 3.0,..
Inte alls någon next gen feeling på spelen

Ja det är faktiskt tragiskt. 1 år in, och PS5 har vadå, 3 titlar? Varav en är en remake. Hos mig står den mest och samlar damm. Köpte en mest för att det var skoj att försöka få tag i den

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ja det är faktiskt tragiskt. 1 år in, och PS5 har vadå, 3 titlar? Varav en är en remake. Hos mig står den mest och samlar damm. Köpte en mest för att det var skoj att försöka få tag i den

Nästa år kommer dräparspelen (GoW, Horizon 2 m.fl). Då kommer konsolen få visa vad den går för.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ja det är faktiskt tragiskt. 1 år in, och PS5 har vadå, 3 titlar? Varav en är en remake. Hos mig står den mest och samlar damm. Köpte en mest för att det var skoj att försöka få tag i den

Det är flummigt det där, hos mig och kompiskretsen går den 4-5 timmar v a r j e kväll.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

många bra titlar till både xbox sx och ps5 är på väg varit lite tamt med releaser som pushar dessa konsoller.

Personligen kör jag mer konsoll än pc trots att pcn klarar mer fps/grafik etc

oavsett sony eller microsoft bättre laddningstider samt uppstartstider är ju sjukt mycket bättre .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av lampis:

Nästa år kommer dräparspelen (GoW, Horizon 2 m.fl). Då kommer konsolen få visa vad den går för.

Båda spelen kommer också till PS4 och måste fungera på dess hårdvara.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Båda spelen kommer också till PS4 och måste fungera på dess hårdvara.
https://www.youtube.com/watch?v=ObdC3uhPeEY

Ja, men skicket i PS4-versionerna vet vi inget om. Det kanske blir som många andra cross gen-spel där krutet läggs på current gen och last gen får försöka mäkta med bäst det går.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Ja, men skicket i PS4-versionerna vet vi inget om. Det kanske blir som många andra cross gen-spel där krutet läggs på current gen och last gen får försöka mäkta med bäst det går.

Fast hur ska PS5 få visa vad den går för, om allt fortfarande måste anpassas och designas efter föråldrad processor- och lagrings-prestanda?

Enda vore ju då om PS5-versionen har betydligt mer och komplex fysik, AI, förstörelse. Vilket inte är speciellt troligt. Så det enda sättet PS5 kommer få visa vad den går för, är enbart runt det grafiska.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Fast hur ska PS5 få visa vad den går för, om allt fortfarande måste anpassas och designas efter föråldrad processor- och lagrings-prestanda?

Enda vore ju då om PS5-versionen har betydligt mer och komplex fysik, AI, förstörelse. Vilket inte är speciellt troligt. Så det enda sättet PS5 kommer få visa vad den går för, är enbart runt det grafiska.

Både grafiken och laddningstiderna kommer vara betydligt bättre såklart. Dessutom kommer Dualsense med den haptiska feedbacken och triggerknapparna göra sitt för känslan.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Både grafiken och laddningstiderna kommer vara betydligt bättre såklart. Dessutom kommer Dualsense med den haptiska feedbacken och triggerknapparna göra sitt för känslan.

Dvs som övriga cross-gen titlar idag ¯\_(ツ)_/¯

Visst att spelen kanske ser lite bättre ut för att de inte behöver anpassa till lika många plattformar. Men det blir ju fortfarande bara relativt simpla lastgenspel i nextgen kostum, som inte längre har ps2/ps3 laddtider.

Utvecklarna kan ju snacka hur mycket skit de vill om att de inte hålls tillbaks av PS4, men både du, jag och alla andra vet om redan nu, att när deras första riktiga PS5-exklusiva titel släpps, kommer de säga något i stil med "Nu när vi längre inte hålls tillbaks av förra generationen kan vi bla blah bleh" osv...

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ja det är faktiskt tragiskt. 1 år in, och PS5 har vadå, 3 titlar? Varav en är en remake. Hos mig står den mest och samlar damm. Köpte en mest för att det var skoj att försöka få tag i den

Varför jag köpte ps5 digital var endast för att den är knäpp tyst för på ps4pro gick det aldrig att spela på. Min dammsugare från Elektrulux hördes mindre vilket är sjukt. Två polare trodde det var ett skämt tills de hörde det. Tror många uppdatera enbart för ljudet och inte för next gen känslan. Mycket knirr i plånkan hos Sony för det här

12
Skriv svar