Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Medlem

Är det nån som har problem med lagg i spelet? Vi fick en stor attack igår med diverse monster och dom frös och teleporterade runt.
Alla 4 som var inne upplevde samma sak, även jag som satt på samma nät som servern.
Servern är en överklockad i7 2600k, så man tycker ju inte den borde ha några större problem.

Medlem
Skrivet av shelter:

Är det nån som har problem med lagg i spelet? Vi fick en stor attack igår med diverse monster och dom frös och teleporterade runt.
Alla 4 som var inne upplevde samma sak, även jag som satt på samma nät som servern.
Servern är en överklockad i7 2600k, så man tycker ju inte den borde ha några större problem.

Den servern låter inte som den borde ha några problem. Det var säkert bara en av er som hade lite prestandaproblem på sin upstream och samtidigt agerade värd åt närområdet. Det är ju tyvärr så det funkar i Valheim. Den klient, oavsett stabilitet, som kommer först in i ett område agerar värd åt alla andra.

edit: Har ni byggt massor? Det kan också vara så att ni borde öka m_dataPerSec till t ex det fyrdubbla för servern. Så den tillåts hantera mer trafik mot klienterna.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Den servern låter inte som den borde ha några problem. Det var säkert bara en av er som hade lite prestandaproblem på sin upstream och samtidigt agerade värd åt närområdet. Det är ju tyvärr så det funkar i Valheim. Den klient, oavsett stabilitet, som kommer först in i ett område agerar värd åt alla andra.

edit: Har ni byggt massor? Det kan också vara så att ni borde öka m_dataPerSec till t ex det fyrdubbla för servern. Så den tillåts hantera mer trafik mot klienterna.

Det är ju en dedikerad server så det låter ju konstigt? Vad gör servern om nån annan hostar arean?

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är ju en dedikerad server så det låter ju konstigt? Vad gör servern om nån annan hostar arean?

En spelare som först går in i ett område agerar värd åt alla andra oavsett om "servern" körs direkt i en av klienterna eller via en dedikerad serverklient. Det är (tyvärr) så det funkar.

Exempel: (Spelare A blir värd åt området denne just gått in i, 'B' och 'C' kommer in en liten stund efter A.)

A försöker då skicka uppdateringar om ändringar i terräng, vilka mobs som finns och hur de rör sig etc till B och C via servern. Sitter då A på t ex en dålig DSL-uppkoppling med ~0.5Mbit uppströms klarar han inte att nå defaulthastigheten som övriga klienter och server förväntar sig. Det som då händer är att allt fryslaggar för B och C tills A lyckas skicka data snabbare eller loggar av.

Klarar alla spelare av gränsen för data som skickas (m_dataPerSec i assembly_valheim.dll) så är det servern som sedan distribuerar detta vidare till alla övriga spelare.

Det är alltså helt strulfritt så länge alla sitter på feta uppkopplingar (med betoning på uppströms), men så fort EN ENDA av spelarna har antingen en risig lina eller har annan aktivitet igång som stryper förmågan att hålla takten med förväntad skickad datamängd så stryps all aktivitet för de spelare som befinner sig i det närområde som råkar styras av den "felande länken".

Jag citerar Richard Svensson här (IronGates VD) i en tråd på Steam där vi diskuterade nätkodslogiken:

Skrivet av Richard:

Hello. A common misconception is that the game uses some kind of P2P network. It does not, all data is sent between client<->server and never between clients. However game logic is somewhat distributed and run on the game clients rather then on the server. If player-A is alone in an area all creatures and objects will be controlled by that player and synced to the server. If player-B walks over to player-A, player-A will still control the game logic of most objects in that area. If however player-A leaves the area, player-B will take control of the objects and so on. This system allows us to do a lot of heavy physics on the client side and without overloading the server and so on. It is however pretty sensitive to one player having a bad connection. If player-A is controlling the monsters in the area has high ping to the server then player-B will also notice this, even though player-B has a perfectly fine connection to the server. I have some ideas of how to improve the system, but its pretty complicated and not something that can be fixed easily.

Det finns två saker man kan testa. Vet man att en av spelarna har risig lina så måste den spelaren hålla sig bakom övriga ("traila") när man rör sig tillsammans. I ditt fall låter dock mer som att ni behöver öka mängden data som tillåts skickas mellan klienter och server. Jag skulle börja med att öka den dedikerade serverns värde.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av DitroX:

Ni som har kommit en bra bit in i spelet. Spelar ni med samma karaktär på en och samma server, eller har ni flera som ni skiftar med mellan olika servrar beroende på hur långt era polare har kommit? Tar ni med er material från den ena och flyttar över de till main-karaktären?

Jag har två karaktärer, en med full gear och den andra med halvbra gear. Har dock som policy just nu att inte föra över material från min main till min alt, men det kan ju komma att ändra sig.

Jag spelade till end-game med en karaktär men på flera världar. Var inte nöjd med seedet på första världen så skapade en ny.
Sedan tog jag bort den karaktären och världarna och testade hard-core. Kom till swamp och innan jag dog av poison(glömde dricka potion).
Körde en till vända hard-core och klantade mig redan innan andra bossen så tog bort den karaktären och världen också.

Nu har jag en paus från Valheim i väntan på mer innehåll så har tagit upp Satisfactory igen.

Har runt 120 timmar i Valheim tror jag...

Medlem
Skrivet av jonis:

m_dataPerSec

Googlade det igår men låter som det inte fungerar så bra efter senaste patchen?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Googlade det igår men låter som det inte fungerar så bra efter senaste patchen?

Mycket är på väg att ändras i spelklienten och även hos Steam. Har man tålamod så vänta lite. Vi låter t ex den med sämst lina traila oss hela tiden just nu, det funkar rätt okej ändå.

Läste att IronGate väntar med patch just nu på att just Steam ska göra ändringar i sin kod. Detta avser just när spelare ansluter till varandra genom deras system. Kör man dock i Valheim en dedikerad server med "-public 0" så används inte Steam längre. Jag gissar att man i det ena fallet fortfarande ser framgång med ändringar i m_dataPerSec men vi befinner oss som sagt precis i en stor ändringsfas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag har ändrat m_dataPerSec på servern nu, sen har vi slängt en massa skräp items i en offline värld, vi hade en "soptunna" vid basen, vilket kanske inte var så lyckat, så vi får se om det blir bättre.

Medlem

Btw, vi fick The Elder altaret på en liten jävla ö, var så där lagom kul.
Han sköt sönder halva ön och portalen vi hade men på nåt vänster lyckades en av oss bygga upp igen den vid strandkanten på land, var på håret att man hann simma över.

Vi dog men ingen av oss förlorade några grejer när allt var över.

Dock slogs vi mot honom med bara pilbåge och eldpilar, dvs ingen rustning osv... han tog sig in mot land men höll sig vid strandkanten så vi stod ganska "säkert" där vi var.

Hamnar nog i top 10 på spelupplevelser man har haft...

Medlem
Skrivet av jonis:

Mycket är på väg att ändras i spelklienten och även hos Steam. Har man tålamod så vänta lite. Vi låter t ex den med sämst lina traila oss hela tiden just nu, det funkar rätt okej ändå.

Läste att IronGate väntar med patch just nu på att just Steam ska göra ändringar i sin kod. Detta avser just när spelare ansluter till varandra genom deras system. Kör man dock i Valheim en dedikerad server med "-public 0" så används inte Steam längre. Jag gissar att man i det ena fallet fortfarande ser framgång med ändringar i m_dataPerSec men vi befinner oss som sagt precis i en stor ändringsfas.

Då är det nog lugnt för min del, har precis börjat och kör bara ihop med en polare och vi har inte haft några problem än mer än att det kort laggar till gissningsvis när man byter "zon", men det släpper direkt. Dedikerad public 0
Jag har sämt lina av oss med mina 250/250


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av shelter:

Jag har ändrat m_dataPerSec på servern nu, sen har vi slängt en massa skräp items i en offline värld, vi hade en "soptunna" vid basen, vilket kanske inte var så lyckat, så vi får se om det blir bättre.

Helt rätt! Vi gjorde samma sak och flyttade skräp till en annan värld. Man bör åtminstone ha gammal gear (skräp) i kistor och inte liggandes på backen har jag märkt.

Hoppas allt flyter på bra nu då, berätta gärna hur det funkar sen!

Skrivet av shelter:

Btw, vi fick The Elder altaret på en liten jävla ö, var så där lagom kul.
Han sköt sönder halva ön och portalen vi hade men på nåt vänster lyckades en av oss bygga upp igen den vid strandkanten på land, var på håret att man hann simma över.

Vi dog men ingen av oss förlorade några grejer när allt var över.

Dock slogs vi mot honom med bara pilbåge och eldpilar, dvs ingen rustning osv... han tog sig in mot land men höll sig vid strandkanten så vi stod ganska "säkert" där vi var.

Hamnar nog i top 10 på spelupplevelser man har haft...

Haha, det där lät lite klurigt ja. Men det är också det som är så suveränt med Valheim, att alla seeds blir så otroligt olika.

Vi hade ganska bra flyt med de första två bossarna, men Bonemass visade sig vara på typ andra sidan kartan! Nästan vid den östra kanten av cirkeln. Vi fick segla i ett par timmar för att komma dit, och när vi väl anländer är Bonemass i ett mikroskopiskt litet swamp HELT omgivet av oändliga Plains. Tips: Se till att ha mer armor än lvl2 troll-settet ger innan ni närmar er Plains. Nerven när vi mötte vår första deathsquito var rätt stor. Tror jag aldrig skrattat så mycket i ett spel som när en av mina polare blev oneshottad av en mygga som letat sig ut nästan till Ocean och hittade honom sittandes i båten där.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Json_81:

Då är det nog lugnt för min del, har precis börjat och kör bara ihop med en polare och vi har inte haft några problem än mer än att det kort laggar till gissningsvis när man byter "zon", men det släpper direkt. Dedikerad public 0
Jag har sämt lina av oss med mina 250/250

Haha om 250/250 är sämst kommer det nog funka rätt bra för er!

I mitt fall sitter jag på 1000/1000 och den med sämst lina är en britt som har 8/0.5.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Haha om 250/250 är sämst kommer det nog funka rätt bra för er!

I mitt fall sitter jag på 1000/1000 och den med sämst lina är en britt som har 8/0.5.

Men om servern/klienten cappar 60Kb/s gör det verkligen någon större skillnad? Eller är det bara vissa delar som påverkas av cap?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Men om servern/klienten cappar 60Kb/s gör det verkligen någon större skillnad? Eller är det bara vissa delar som påverkas av cap?

~55-60kB/s är defaultvärdet för data. Om alla klarar det så ska ju allt bara funka, men det förutsätter att det värdet verkligen är korrekt definierat/balanserat för hur en värld (närmiljö) ser ut när den successivt manipuleras och ändras.

Någonstans finns definitivt en gräns för t ex när det byggts för mycket på en och samma plats. Har alla spelare rejält med bandbredd upp kan det aldrig skada att låta server (och eventuellt även klienter) skicka mer data om det behövs. Det är därför vissa höjer m_dataPerSec, ibland till det fyrdubbla.

Det finns ju två sätt som problem kan uppstå, antingen klarar en av spelarna inte att nå gränsen för vad som förväntas skickas. Eller så är den gränsen (m_dataPerSec) satt för lågt i förhållande till hur mycket som behöver skickas.

Allt detta är dock mitt inne i förändring. Vi gör nog bäst i att ha lite tålamod.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Allt detta är dock mitt inne i förändring. Vi gör nog bäst i att ha lite tålamod.

Japp, kikade runt lite på discorden och senaste nyheterna.
Låter som att mycket gott är på gång och med vår takt lär det hinna släppas innan vi kommer till det som är problem nu


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Har dödat första bossen men hittat ett altare till med ett rådjur på.
Inte testat att lägga troféer, spawnar man samma boss igen (fast på annat ställe) eller händer något annat där?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Har dödat första bossen men hittat ett altare till med ett rådjur på.
Inte testat att lägga troféer, spawnar man samma boss igen (fast på annat ställe) eller händer något annat där?

Samma boss.

Medlem
Skrivet av Tripsen:

Samma boss.

Finns det någon vits med att döda honom igen mer än att det är kul?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det någon vits med att döda honom igen mer än att det är kul?

Du får en trofé du kan hänga upp i hemmet


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det någon vits med att döda honom igen mer än att det är kul?

Man kan summona bossarna hur många gånger som helst, men du behöver bara döda dem en gång för progression. Det finns nästan alltid fler än ett altare per boss och dessa är slumpmässigt placerade i sina respektive biomes i världen. Ibland hamnar de dock löjligt nära varandra.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Man kan summona bossarna hur många gånger som helst, men du behöver bara döda dem en gång för progression. Det finns nästan alltid fler än ett altare per boss och dessa är slumpmässigt placerade i sina respektive biomes i världen. Ibland hamnar de dock löjligt nära varandra.

Låter rimligt
Så t ex om vi tar in någon mer spelare på servern behöver den ha ihjäl första bossen för att komma ikapp?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter rimligt
Så t ex om vi tar in någon mer spelare på servern behöver den ha ihjäl första bossen för att komma ikapp?

Mjaooaa... bossarna droppar grejer som man behöver. Men har man samlat grejerna så man har över så räcker det att ni ger spelaren dom, så han får recepten osv.

Första bossen droppar ju t.ex Hard Antler vilket behövs för att kunna göra en pickaxe.

Medlem
Skrivet av shelter:

Mjaooaa... bossarna droppar grejer som man behöver. Men har man samlat grejerna så man har över så räcker det att ni ger spelaren dom, så han får recepten osv.

Första bossen droppar ju t.ex Hard Antler vilket behövs för att kunna göra en pickaxe.

Oklart hur, men vi har en hard antler extra efter att byggt var sin pick axe.
Vi kan dessutom bygga bronze pick axe snart, bara få ihop lite mer brons.
Så en ny spelare kan bara plocka upp grejerna och vara ikapp? (Förutom skills då givetvis).


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Oklart hur, men vi har en hard antler extra efter att byggt var sin pick axe.
Vi kan dessutom bygga bronze pick axe snart, bara få ihop lite mer brons.
Så en ny spelare kan bara plocka upp grejerna och vara ikapp? (Förutom skills då givetvis).

Ja visst. Sen vet jag ju inte hur mycket material ni har men låt hen crafta sin gear själv från det material som finns. På så sätt får hen ju recepten också.
Så ni inte presenterar ett färdigt gear för hen.

Medlem
Skrivet av shelter:

Ja visst. Sen vet jag ju inte hur mycket material ni har men låt hen crafta sin gear själv från det material som finns. På så sätt får hen ju recepten också.
Så ni inte presenterar ett färdigt gear för hen.

Vi har inte så mycket material liggande, tanken är väl att bjuda på en yxa och pickaxe så de slipper springa och leta småstenar osv i början och kan göra något vettigt direkt. Iaf jag uppskattade inte leta sten biten innan pickaxe


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Frilansare

6,8 miljoner ex krängda nu. Herrejösses.

Medlem

Hearth and Home - tvåstjärniga troll

Jag fick rejält med spö av ett tvåstjärnigt troll igår natt. Det var första gången jag mötte en tvåstjärnig.

Jag hade på en hel trollklädsel (ifrån vanliga troll) och den andra pilbågen, men trollet one-shotta mig medan jag knappt göra någon skada på honom.

Sen när jag flydde upp i ett högt torn för att exploita trollet, så slog trollet sönder hela tornet på ett slag. Jag är helt chanslös mot trollet.

Någon annan som mött ett tvåstjärnigt troll i senaste utgåvan?

Har de gjort trollen värre?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag skaffade spelet i Tisdags, spelat varenda vaken minut, jäklar vad roligt spelet är!

Medlem
Skrivet av Haddock:

Jag skaffade spelet i Tisdags, spelat varenda vaken minut, jäklar vad roligt spelet är!

Haha välkommen till Valheim träsket. Det var likadant för mig när jag köpte det. Mitt beroende avtog efter typ 160 timmar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Hearth and Home - tvåstjärniga troll

Jag fick rejält med spö av ett tvåstjärnigt troll igår natt. Det var första gången jag mötte en tvåstjärnig.

Jag hade på en hel trollklädsel (ifrån vanliga troll) och den andra pilbågen, men trollet one-shotta mig medan jag knappt göra någon skada på honom.

Sen när jag flydde upp i ett högt torn för att exploita trollet, så slog trollet sönder hela tornet på ett slag. Jag är helt chanslös mot trollet.

Någon annan som mött ett tvåstjärnigt troll i senaste utgåvan?

Har de gjort trollen värre?

Tror fienderna blivit allmänt elakare i nya. Dock inte stött på några problem själv då jag har bästa gearen på min viking. Sen har jag förvisso inte varit i plains än och härjat på nya servern så innan jag mött en tvåstjärnig mob av fulingar ska jag kanske inte säga något 😅

Skriv svar