Spel & handkontroller från Nintendo 64 och Sega Genesis kommer till Switch

Robot
Spel & handkontroller från Nintendo 64 och Sega Genesis kommer till Switch

Vem är sugen på att lira Mario Kart 64 online?

#Nintendo-64, #Sega-genesis, #nyhetstips


Medlem

Väntar tills de släpper några av de mer intressanta N64 spelen. Ogre battle 64 tex.

Kontot avslutas

Hade jag orkat logga in igår på FZ så hade jag svarat Nintendo 64 handkontroll eftersom det var väldigt givet om Nintendo 64 spel skulle komma till Nintendo Switch Online.
Det som verkligen inte var givet var Mega Drive spelen. Hade jag gissat igår så hade jag sagt Gameboy och Nintendo 64 spel.

Det som dock stör mig när jag kollar online (och har gjort i många år) är att spelare blir förvånade när Nintendo 64 spel kommer pga att det är så svårt att emulera det.
Jag slår mig då i pannan och tänker att de inte kan jämföra när Nintendo emulerar Nintendo 64 spel och när någon annan gör det.
Det känns nästan som om många glömmer bort att Nintendo har emulerat dessa spel ända sedan Virtual Console på Wii utan några större problem. (Inga problem med emuleringen som jag märkt)

Det som också var kul med den här nyheten är att Banjo-Kazooie kommer att släppas längre fram till tjänsten, något som också många har haft svårt att tro eftersom Microsoft äger dessa spelen men som jag sagt förut så skulle inte något sådant förvåna mig idag eftersom Microsoft och Nintendo samarbetar mycket bättre idag än vad de gjorde för typ 20 år sedan.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Dessa kontroller är ju jättedåliga. Varför tillverkas de igen?

Medlem
Skrivet av pazu:

Dessa kontroller är ju jättedåliga. Varför tillverkas de igen?

För nostalgi.

Medlem

https://mobile.twitter.com/NintendoEurope/status/144117535043...

Vet inte om det visades på Nintendo Direct (har inte hunnit se video än), men där har ni en liten lista på N64 spel som kommer komma efter lanseringen.

Medlem
Skrivet av pazu:

Dessa kontroller är ju jättedåliga. Varför tillverkas de igen?

Jag personligen har alltid gillat N64 kontrollern. Det enda nackdelen jag har med den är att stickan blir slapp pga den slits otroligt lätt.

Om Nintendo klarat att fixa det problemet så ser kontrollern (enligt mig) lockande ut. Dock så skulle jag kräva mycket större bibliotek av spel för att det skulle vara värt pengarna.

Kontot avslutas
Skrivet av Shamanfox:

https://mobile.twitter.com/NintendoEurope/status/144117535043...

Vet inte om det visades på Nintendo Direct (har inte hunnit se video än), men där har ni en liten lista på N64 spel som kommer komma efter lanseringen.

Jo, det visades.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Shamanfox:

Jag personligen har alltid gillat N64 kontrollern. Det enda nackdelen jag har med den är att stickan blir slapp pga den slits otroligt lätt.

Om Nintendo klarat att fixa det problemet så ser kontrollern (enligt mig) lockande ut. Dock så skulle jag kräva mycket större bibliotek av spel för att det skulle vara värt pengarna.

Jag har också alltid gillat den kontrollen.
Passar väldigt bra till många av de spel som släpptes till Nintendo 64.

Tycker bara att det är synd att deras Nintendo Switch Online handkontroller inte säljs i vanlig butik så man måste beställa från Nintendo och att man måste ha en prenumeration.

Det som tar emot är att det är online spel.
Hade det varit spel som jag hade ägt så hade det känts mer lönt att köpa en handkontroll.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Fungerar de trådlöst till en Windows eller android burk?
I så fall kan de ju vara intressanta till emulator folk.

Edit och varför bara 9 n64 spel? Ska de kräva extra pengar får de allt erbjuda i alla fall alla n64 spel som nintendo själva har finansierat.

Jobbar med data

Trist att 6-knappars versionen av Sega Genesis handkontrollen är exklusiv för Japan.

Skulle rekommendera att man köper 8BitDo M30 istället, som går att använda med SEGA Genesis Classics. Då får man ju 50 spel samt en handkontroll som fungerar på PC m.fl. Litet annat spelutbud såklart, men du kommer inte kunna spela alla p.g.a. den begränsade handkontrollen.

Klicka för mer information

Alex Kidd in the Enchanted Castle
Alien Soldier
Alien Storm
Altered Beast
Beyond Oasis
Bio-Hazard Battle
Bonanza Bros.
Columns
Columns III: Revenge of Columns
Comix Zone
Crack Down
Decap Attack
Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
Dynamite Headdy
ESWAT: City Under Siege
Fatal Labyrinth
Flicky
Gain Ground
Galaxy Force II
Golden Axe
Golden Axe II
Golden Axe III
Gunstar Heroes
Kid Chameleon
Landstalker
Light Crusader
Phantasy Star II
Phantasy Star III: Generations of Doom
Phantasy Star IV: The End of the Millennium
Ristar
Shadow Dancer: The Secret of Shinobi
Shining Force
Shining Force II
Shining in the Darkness
Shinobi III: Return of the Ninja Master
Sonic 3D Blast
Sonic Spinball
Sonic the Hedgehog
Sonic the Hedgehog 2
Space Harrier II
Streets of Rage
Streets of Rage 2
Streets of Rage 3
Super Thunder Blade
Sword of Vermilion
The Revenge of Shinobi
ToeJam & Earl in Panic on Funkotron
ToeJam & Earl
Vectorman
Vectorman 2
Virtua Fighter 2
Wonder Boy III: Monster Lair
Wonder Boy in Monster World

Medlem
Skrivet av jreklund:

Trist att 6-knappars versionen av Sega Genesis handkontrollen är exklusiv för Japan.

Skulle rekommendera att man köper 8BitDo M30 istället, som går att använda med SEGA Genesis Classics. Då får man ju 50 spel samt en handkontroll som fungerar på PC m.fl. Litet annat spelutbud såklart, men du kommer inte kunna spela alla p.g.a. den begränsade handkontrollen.

Klicka för mer information

Alex Kidd in the Enchanted Castle
Alien Soldier
Alien Storm
Altered Beast
Beyond Oasis
Bio-Hazard Battle
Bonanza Bros.
Columns
Columns III: Revenge of Columns
Comix Zone
Crack Down
Decap Attack
Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
Dynamite Headdy
ESWAT: City Under Siege
Fatal Labyrinth
Flicky
Gain Ground
Galaxy Force II
Golden Axe
Golden Axe II
Golden Axe III
Gunstar Heroes
Kid Chameleon
Landstalker
Light Crusader
Phantasy Star II
Phantasy Star III: Generations of Doom
Phantasy Star IV: The End of the Millennium
Ristar
Shadow Dancer: The Secret of Shinobi
Shining Force
Shining Force II
Shining in the Darkness
Shinobi III: Return of the Ninja Master
Sonic 3D Blast
Sonic Spinball
Sonic the Hedgehog
Sonic the Hedgehog 2
Space Harrier II
Streets of Rage
Streets of Rage 2
Streets of Rage 3
Super Thunder Blade
Sword of Vermilion
The Revenge of Shinobi
ToeJam & Earl in Panic on Funkotron
ToeJam & Earl
Vectorman
Vectorman 2
Virtua Fighter 2
Wonder Boy III: Monster Lair
Wonder Boy in Monster World

Provade 8bitdo kontrollen med Sega Classics spelet nu nämner, men knapparna var ju helt fel då.
A blev inte A osv, och så vitt jag vet gick det inte heller att mappa om dessa i spelet.

Rätta mig om jag har fel (VILL HA FEL!)

Men det tog död på nostalgi känslian direkt, så nära men endå så långt borta

Medlem
Skrivet av pazu:

Dessa kontroller är ju jättedåliga. Varför tillverkas de igen?

Roligare att spela Nintendo 64-spel med korrekt handkontroll så klart. För övrigt är det hädelse att kalla den dålig, den är briljant 😉 Kan hoppas att spaken är hållbarare i dessa än originalen dock.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Jobbar med data
Skrivet av insilence:

Provade 8bitdo kontrollen med Sega Classics spelet nu nämner, men knapparna var ju helt fel då.

Har du uppgraderat mjukvaran på handkontrollen? I Switch-läget går det att byta på A/B och X/Y knapparna. Har inget minne av att det var fel, men var ett tag sedan jag lirade.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag personligen har alltid gillat N64 kontrollern. Det enda nackdelen jag har med den är att stickan blir slapp pga den slits otroligt lätt.

Om Nintendo klarat att fixa det problemet så ser kontrollern (enligt mig) lockande ut. Dock så skulle jag kräva mycket större bibliotek av spel för att det skulle vara värt pengarna.

Man kan ju hoppas, men med tanke på problemen de har med joycon drift är jag skeptisk.

ZF
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag personligen har alltid gillat N64 kontrollern. Det enda nackdelen jag har med den är att stickan blir slapp pga den slits otroligt lätt.

Om Nintendo klarat att fixa det problemet så ser kontrollern (enligt mig) lockande ut. Dock så skulle jag kräva mycket större bibliotek av spel för att det skulle vara värt pengarna.

Skulle bli väldigt förvånad om den ens använder samma typ av inmatningsmekanik.

Det är nog en vanlig analog pinne under, som på alla andra maskiner idag.

Skrivet av jreklund:

Trist att 6-knappars versionen av Sega Genesis handkontrollen är exklusiv för Japan.

Tristast av vore nog om det verkligen alls var en Genesis-kontroll som släpps där med.

Medlem

Ville ha Mario Party spelen. Men de var typ de enda givna som saknades.
Jag tror det har att göra med att Nintendo heller tjänar pengar på dessa när de säljer det nya Mario Partyt.
Det är taktiskt men Nintendo tänker alltmer affärsmässigt och någonstans börjar det gå till överdrift när det mer och mer går ut på att sälja samma sak om och om igen.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Kontot avslutas
Skrivet av Freddan:

Ville ha Mario Party spelen. Men de var typ de enda givna som saknades.
Jag tror det har att göra med att Nintendo heller tjänar pengar på dessa när de säljer det nya Mario Partyt.
Det är taktiskt men Nintendo tänker alltmer affärsmässigt och någonstans börjar det gå till överdrift när det mer och mer går ut på att sälja samma sak om och om igen.

Sen är jag rädd att det blir som på Virtual Console när Mario Party äntligen kommer.
Att vi bara får Mario Party 2.
Själv vill jag ha Mario Party 3 helst.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Funderar över 2 saker med nyheten nu i efterhand

Vem är sugen på att lira Mario Kart 64 online?
Ryktena om en ny handkontroll till Nintendo Switch visade sig stämma, (…) De ska kosta €49 styck för Nintendo Switch Online-prenumeranter, men som vanligt kan vi nog räkna med ett något högre pris i Sverige.

(…)

Glädjande nog kommer Nintendo 64-spelen att stödja multiplayer online för upp till fyra spelare, vilket är dåliga nyheter för den där polaren som alltid tjuvkikade för att se var de andra befann sig på banan.

Det finns två saker jag funderar på i den här nyheten.

1.
Som vanligt får vi nog räkna med något högre pris i Sverige.
Varken NES eller SNES handkontrollerna till Switch säljs väl i Sverige så man måste ju beställa från Nintendo i något av de andra länderna inom Europa som säljer det.
Men man får nog omvandla det till svenska kronor och eventuellt tull.

2.
Det borde väl vara lättare att tjuvkika på polaren nu när man spelar över internet eftersom man ser exakt samma sak på sina skärmar.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Nu går det att förhandsboka dessa handkontroller från Nintendo.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar